برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

مهمترین دلیل برفک یخچال چیست؟

چرا یخچال فریزر برفک می زند؟

برفک زدن یخچال فریزر، پدیده جدیدی در یخچال نیست و هر فردی ممکن است با آن مواجه شود. البته این موضوع در یخچال‌های مدرن کمتر اتفاق می‌افتد. با این وجود، به قدری شایع است که پیشنهاد می‌کنیم با دلایل بروز آن آشنا شوید تا اگر با این مسئله مواجه شدید، بدانید که چه راهکاری را باید برای رفع آن انجام دهید. با ما همراه باشید تا شما را با اولین گام برای رفع مشکل، یعنی دانستن علت بروز آن آشنا کرده سپس درباره نحوه رفع آن صحبت کنیم.

کار یخچال سرما بخشیدن به مواد داخل آن است و برای عملکرد مناسب خود باید برفک نداشته باشد زیرا برفک یخچال سبب کم شدن بازدهی یخچال و کاهش قدرت خنک‌کنندگی آن می‌شود و درنهایت یخچال را خراب می‌کند. برای همین پیدا کردن دلیل بروز آن اهمیت دارد.

مهمترین دلیل برفک یخچال چیست؟

ابتدا بهتر است با چگونگی تشکیل برفک آشنا شوید. می‌دانید که فضای درون یخچال، بسیار خنک است و دمای پایینی دارد. این هوا باید در قفسه‌ها و فضای داخلی یخچال به صورت متوالی در گردش باشد تا هوای سرد به صورت یکنواخت در یخچال پخش شده و مانع خرابی مواد داخل یخچال گردد. اگر این هوای سرد با هوای مرطوب و گرم بیرون برخورد داشته باشد، منجر به تشکیل برفک بخچال می‌شود؛ بنابراین، مهم‌ترین دلایل بروز برفک، ورود هوای گرم به داخل یخچال است.

خرابی در یخچال

در یخچال یکی از قطعاتی است که مانع ورود هوای گرم به داخل یخچال شده و از خروج هوای سرد به بیرون جلوگیری می‌کند. خرابی در شامل لاستیک دور آن نیز می‌شود، گاهی این لاستیک به دلیل کارکرد زیاد، باز و بسته شدن نامناسب، محکم بستن درب یخچال و… خراب می‌شود و عملکرد مناسب خودش را از دست می‌دهد، درنتیجه مانع از ورود هوای گرم به داخل یخچال نشده و سبب افزایش میزان برفک یخچال می‌شود.

قرار گرفتن یخچال در مکان نامناسب

ساده‌ترین دلیلی که می‌توانید برای برفک زدن یخچال پیدا کنید، به مکان قرارگیری یخچال برمی‌گردد. اگر شما یخچال را در کنار یک وسیله گرمایشی مثل سماور، اجاق گاز و… قرار دهید، با هر بار استفاده از آن، مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب به یخچال وارد می‌شود که نتیجه‌ای جز ایجاد برفک در یخچال ندارد.

وجود مشکل در بدنه یخچال

یخچال دستگاهی است که با گذر زمان دچار استهلاک می‌شود و این استهلاک در افزایش برفک تاثیر دارد. موارد مختلفی در افزایش سرعت استهلاک بدنه نقش دارند؛ از جمله: ضربه خوردن در حین جابه‌جایی، رطوبت زیاد محیط استفاده از دستگاه و…

خراب شدن ترموستات

وظیفه تنظیم دمای داخلی یخچال و ثابت نگه داشتن آن، به عهده ترموستات است. خراب شدن ترموستات، باعث تعادل دما را در یخچال به هم می‌زند که نتیجه آن افزایش بیش از حد دمای یخچال شده و درنهایت منجر به ایجاد برفک یخچال می‌شود.

ترموستات یکی از قطعات مهم یخچال است و شما نمی‌توانید به تنهایی اقدام به تعمیر آن نمایید. باید برای تعمیر ترموستات با یک نمایندگی مثل نمایندگی یخچال آاگ تماس بگیرید تا با ارسال تعمیرکار ماهر، اقدام به عیب یابی و رفع مشکل برفک یخچال نمایند.

خرابی فیوز حرارتی

یخچال‌هایی که به فناوری نوفراست مجهز هستند، در خود فیوزهای حرارتی دارند که درصورت کار نکردن ترموستات، وظیفه گرمابخشی به دستگاه را برعهده دارند. اگر این فیوزها دچار مشکل شوند، یخ‌زدایی اتفاق نمی‌افتد و سبب بروز برفک یخچال می‌شود.

خراب شدن هیتر دیفراست

هیتر بخشی از یخچال است که وظیفه گرم‌کردن یخ‌های تشکیل شده در یخچال را برعهده دارد تا با ذوب کردن آن، فرایند یخ‌زدایی به‌درستی انجام شود. خرابی هیتر دیفراست، سبب بروز برفک یخچال می‌شود.

بررسی مکان بروز برفک در پیدا کردن مشکل چه کمک می‌کند؟

شاید بتوان گفت که مناسب‌ترین راهکار برای پیدا کردن مشکل برفک یخچال، علت یابی کردن محل بروز آن باشد.

اگر برفک در اطرف و کناره‌های در یخچال ایجاد شود، یعنی درب یخچال به صورت مناسبی بسته نمی‌شود و شاید لاستیک آن دچار پوسیدگی شده است.

اگر برفک در تمام بخش‌های یخچال دیده می‌شود، نشان‌دهنده باز بودن درب یخچال به مدت طولانی است.

اگر برفک در اندازه کم، در تمام بخش‌های یخچال دیده شود، خبر از پایین بودن دمای دستگاه بیش از حد استاندارد می‌دهد.

اگر برفک یخچال در قسمت پشت آن یعنی مکان قرارگیری سیم‌پیچ‌های اواپراتور دیده شود، نشان از وجود مشکل در پروسه یخ‌زدایی است که شاید به دلیل خرابی دیفراست اتفاق افتاده باشد.

پس محل بروز برفک می‌تواند یک راهنما برای یافتن مشکل دستگاه باشد.

در این نوع یخچال‌ها، کویل اواپراتور در بخش انتهایی یخچال فریزر قرار گرفته و با استفاده از روکش، پوشیده شده است. هوای سرد به کمک فن به داخل اتاقک می‌رود. در طول این فرایند، رطوبت درون یخچال روی کویل اواپراتور نشسته، سرد شده و یخ می‌زند. این یخ توسط المنتی که در کنار کویل‌ها قرار گرفته است، با دستور برد الکترونیکی، ذوب می‌شود. آب حاصل از آن، از طریق مسیر تخلیه به سمت کمپرسور می‌رود و در آن‌جا با گرفتن گرمای کمپرسور و سرد کردن آن، به بخار تبدیل می‌شود. این فرایند در همه یخچال‌های جدید و بدون برفک وجود دارد.

چرا از بین بردن برفک یخچال مهم است؟

برفک یخچال سبب کاهش کارایی و عملکرد مفید یخچال می‌شود و اگر ادامه‌دار باشد، می‌تواند سبب خرابی قطعات یخچال شود. اگر یخچال شما قدیمی است، باید برای رفع برفک آن، به صورت دستی اقدام نمایید و یک برنامه مشخص برای خود داشته باشید. در این برنامه باید حجم برفک و میزان لایه‌های برفک توجه کنید و در صورت نیاز، برفک‌زدایی را سریع‌تر انجام دهید.

هنگامی‌که برفک یخچال را آب کنید، دمای دستگاه به حالت طبیعی خود برمی‌گردد زیرا وجود برفک مانع عملکرد درست ترموستات در تنظیم دما می‌شود و اجازه نمی‌دهد که دستگاه روی درجه مشخصی کار کند.

برفک یخچال سبب اشغال فضایی از داخل یخچال می‌شود پس هنگامی‌که از بین رفتن برود، فضای داخلی یخچال افزایش می‌یابد.

ممکن است برفک سبب ایجاد بوی نامطبوع در یخچال شود که با از بین بردن آن، بوی بد رفع می‌شود.

آیا می‌توان سریع برفک یخچال را از بین برد؟

هنگامی‌که با لایه ضخیمی از برفک در یخچال مواجه شدید که مانع از ذخیره‌سازی مواد غذایی شود، به برفک‌زدایی نیاز دارید.

  • خاموش کردن یخچال

اولین کاری که برای شروع پاک‌کردن برفک یخچال باید انجام دهید، خاموش کردن یخچال است. این کار مانع شکل‌گیری برفک جدید شده و برفک‌های قدیمی را به مرور آب می‌کند. فرایند آب شدن برفک‌ها به صورت طبیعی طولانی است اما به یخچال آسیب نمی‌رساند. مواظب باشید که برای آب کردن برفک از آب‌جوش یا سشوار استفاده نکنید زیرا سبب آسیب دیدن قطعات یخچال می‌شود.

وسایل موردنیاز این کار را همراه خود داشته باشید

شما به تعدادی دستمال و روزنامه نیاز دارید زیرا برای پاک کردن برفک از یخچال فریزر، باید قفسه‌ها و کشوها را بیرون بیاورید و روی زمین بگذارید. از آن‌جایی‌که نمی‌خواهید آشپزخانه خود را کثیف کنید، پس باید قفسه و کشوها را روی پارچه و دستمال قرار دهید.

برای خشک کردن و تمیز کردن فضای داخلی یخچال نیز به دستمال نیاز دارید و البته یک سینی بزرگ که مواد یخ‌زده داخل یخچال را به درون آن منتقل کنید.

  چند نکته در طول برفک‌زدایی

ممکن است کف آشپزخانه خیس شود پس برای جلوگیری از این موضوع، حتما چند حوله در دسترس داشته باشید.

ممکن است بخشی از برفک یخچال به‌آسانی از آن جدا نشود، مواظب باشید که در این شرایط از چاقو یا وسایل نوک‌تیز استفاده نکنید. به‌جای آن، استفاده از یک کاردک پلاستیکی پیشنهاد می‌شود.

بهتر است پس از برفک‌زدایی، داخل و بیرون یخچال را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. این‌گونه لکه‌ها و تکه‌های به‌جا مانده از مواد غذایی را از یخچال پاک می‌کنید و مانع از بروز بوی بد در داخل یخچال خواهید شد.

مرحله بعدی شستن کشوها و قفسه‌ها است. قبل از قرار دادن آن‌ها به داخل یخچال، حتما با استفاده از یک دستمال اقدام به از بین بردن رطوبت این وسایل نمایید.

مرحله انتهایی قرار دادن وسایل و مواد غذایی به جای خود است تا یخچال آماده به برق زدن و روشن شدن مجدد شود.

چند نکته کابردی که مانع از برفک زدن یخچال می‌شود

بهتر است هر چند وقت یکبار (چند ماه) اقدام به برفک‌زدایی نمایید. چند نکته که با رعایت کردن آن، یخچال کمتر دچار برفک می‌شود:

  • پس از استفاده از یخچال، مطمئن شوید که درب آن را بسته‌اید.
  • موادد غذایی زیادی را در یخچال نگه‌داری نکنید زیرا سبب فشار آمدن به موتور دستگاه می‌شود.
  • مواد غذایی داغ را در بیرون یخچال نگه‌دارید تا کمی از گرمای خود را از دست بدهد و سپس آن را به داخل یخچال انتقال دهید.
  • یخچال را در فاصله ۱۰ سانتی‌متری از دیوار قرار دهید.
  • محل قرارگیری یخچال باید از بخاری، سماور و اجاق گاز دور باشد.

توجه نمایید که الزام به برفک‌زدایی به صورت ماهانه یا در مدت زمان کوتاه‌تر نشان از وجود عیب در دستگاه است پس باید برای رفع عیب با تعمیرکار تماس بگیرید یا به یک نمایندگی مثل نمایندگی یخچال ساید وایت هاوس مراجعه کنید تا راهنمای شما برای عیب یابی باشند.

سخن پایانی

اکنون که با دلایل بروز برفک یخچال آشنا شدید، در شرایطی که با این پدیده مواجه شدید، بهتر می‌توانید برای رفع آن اقدام کنید. برفک یخچال سبب کاهش راندمان یخچال می‌شود و اگر در مورد آن بی‌توجهی صورت گیرد، می‌تواند سبب بروز خرابی در یخچال شود. بعضی از نکات برای حفظ سلامت یخچال بسیار ساده است و شما خودتان می‌توانید آن‌ها را انجام دهید اما برخی از کارها نیاز به سرویس‌کار یا تعمیرکار توانا دارد. در این حالت بهتر است با یکی از نمایندگی‌ها مثل نمایندگی یخچال جنرال الکتریک تماس بگیرید تا راهنمای شما برای رفع مشکلات یخچال‌تان باشند. اگر سوالی داشتید، می‎‌توانید با بخش پشتیبانی ما تماس بگیرید تا پاسخگوی سوالات شما باشند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد برفک یخچال می‌توانید به وبسایت فارسیرو مراجعه نمایید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا