برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

چطوری از موهای خود مراقبت کنیم؟

مراقبت و حفاظت از موها کار ساده‌ای نیست به خصوص اگر فرد پرمشغله‌ای باشید و زمان کافی برای این کارها نداشته باشید. اما داشتن موهای زیبا و سالم تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس و جذابیت شما خواهد داشت و داشتن برنامه مراقبت مو کمک می‌کند بدون صرف زمان زیاد موهایی زیبا و سالم داشته باشید. همه آنچه که باید برای مراقبت از موها بدانید در این مقاله آورده شده است.

مهم ترین نکات برنامه مراقبت از مو

تشخیص نوع موهای خود

موها انواع مختلف دارند و هر نوع مو باید با روش متفاوتی مراقبت شود. قبل از هرچیز باید نوع موهای خود را بشناسید و روش درست مراقبت از مو برای آن نوع را یاد بگیرید و اجرا کنید. برای این که نوع موها را تشخیص دهید چند روز موها را با حالت طبیعی و بدون استفاده از محصول خاصی نگه دارید تا حالت طبیعی آن را بشناسید. انواع مختلف مو عبارتند از: چرب، خشک، معمولی، موج‌دار، صاف، فر، پرپشت و نازک. موهای شما ممکن است در دو یا سه دسته از این انواع قرار بگیرد مثلا چرب صاف باشد یا خشک نازک موج‌دار. هرکدام از این دسته‌ها به روش‌های مختلف مراقبت مو واکنش متفاوتی می‌دهند.

مو های خود را بیش از حد نشویید

بیشتر مردم تصور می‌کنند که باید هرروز موهای خود را بشویند اما واقعیت ان است که بیشتر انواع مو به شستشوی روزانه نیاز ندارند و موی شما از هر نوعی که باشد دو یا سه بار شستشو در هفته برای آن کافی خواهد بود. پس زمانی موهای خود را بشویید که کثیف شده باشد نه از روی عادت:

  • اگر موهای شما خشک است هر سه روز یکبار شستشو و شامپو زدن کافی است.
  • اگر موهای شما چرب است دو روز یکبار آن‌ را بشویید.
  • اگر چربی موی شما بیش از حد است و کمتر از یک روز پس از شستشو ظاهر کثیفی پیدا می‌کند می‌توانید شستشوی روزانه را در برنامه مراقبت مو قرار دهید.
  • اگر موهای معمولی دارید دو تا سه بار شستشو در هفته کافی است.

همچنین اگر سر شما دارای شوره است حتما خرید شامپو ضد شوره خارجی را از ارس خرید می توانید انجام دهید.

از شستن مو ها با آب داغ بپرهیزید

آب داغ می‌تواند چربی‌های مفید و حفاظت کننده کف سر را از بین ببرد. بنابراین توصیه می‌شود که موها را با آب ولرم مایل به گرم بشویید تا درخشش طبیعی خود را از دست ندهند و کدر نشوند.

موهای خیس را برس نکشید: پس از حمام برای شانه کردن موهای خیس خود نباید از برس استفاده کنید. یک شانه دانه درشت می‌تواند به سادگی گره‌های موهای شما را باز کند بدون آن که آسیب زیادی به موها وارد کند. چون موها در حالت خیس شکننده و آسیب‌پذیرتر هستند شانه کردن آن‌ها با برس ممکن است به ساقه مو آسیب بزند اما اگر شانه کردن را با شانه دانه درشت و از نوک موها آغاز کنید این آسیب به حداقل می‌رسد.

موها را به طور طبیعی خشک کنید: هرچند سشوار کشیدن راه سریع‌تری برای خشک شدن مو است اما استفاده زیاد از آن به دلیل حرارت بالا به موها آسیب می‌زند و آن‌ها را خشک و شکننده می‌کند. زمانی که عجله‌ای ندارید یا هوا سرد نیست بهتر است موها را به طور طبیعی و با جریان هوا خشک کنید.

موها را مرتب کوتاه کنید: برای مقابله با ایجاد موخوره و شاخه شاخه شدن مو بهتر است برنامه منظمی برای کوتاه کردن موها داشته باشید و آن‌ها را بیش از حد بلند نکنید. کوتاه کردن موها هر سه ماه یکبار توصیه می‌شود که می‌توانید آن را خودتان در منزل نیز انجام دهید.

تا جای ممکن از رنگ کردن مو بپرهیزید

رنگ مو ترکیبی از مواد شیمیایی است که می‌تواند برای موها مضر باشد و اگر رنگ کردن موها با فاصله کم انجام شود این آسیب‌ها غیرقابل برگشت خواهد بود. اگر با رنگ طبیعی موی خود مشکلی ندارید توصیه می‌کنیم که موهایتان را رنگ نکنید.

موهای رنگ شده را بیش از حد نشویید

مسئله‌ی شستشوی موها در مورد موهای رنگ‌شده که با شستشوی زیاد درخشندگی خود را از دست می‌دهند، اهمیت بیشتر می‌یابد.

تریسی کانینگهام متخصص رنگ مو می‌گوید «بزرگترین اشتباه، شستشوی هر روزه‌ی موهای رنگ‌شده است. شامپویی مناسب برای موهای رنگ شده‌ بخرید، توصیه می‌کنم از شامپوهایی استفاده کنید که در برابر اشعه‌ی خورشید مقاوم هستند و هر چند روز یک‌بار با شستشو با این نوع شامپوها و استفاده از حالت دهنده‌های مناسب، موها را شاداب و سالم نگه‌ دارید.

به نوع موها و شیوه‌ زندگی‌ خود توجه داشته باشید

میزان شستشوی موها به نوع مو نیز بستگی دارد. می‌توانید از آرایشگر خود یا متخصص پوست و مو درباره‌ی نوع موهایتان بپرسید. چربی یا خشکی موها به میزان ترشح چربی پوست سر بستگی دارد.

دکتر دوریس دی متخصص پوست می‌گوید «اگر موهایتان مجعد است می‌توانید بین شستشوی موها فاصله‌ی بیشتری بیندازید. اما موهای لَخت و صاف زودتر چرب می‌شوند و زودتر نیاز به شستشو دارند. اگر موهای فوق‌العاده لختی دارید احتمالا نمی‌توانید بیشتر از دو روز بین شستشوی موها فاصله بگذارید.

شیوه‌ی زندگی، برای مثال ورزش هر روزه، نیز در میزان شستشوی مو مؤثر است. البته حتی در این صورت هم راه‌های مناسبی برای کاهش دفعات شستشوی موها وجود دارد. می‌توانید فقط موها را آب بکشید و از شامپو استفاده نکنید.

شاید تصور اینکه بعد از ورزش دوش بگیرید اما موها را با شامپو نشویید برایتان غیرممکن باشد اما برای پاک کردن عرق نیازی به استفاده از شامپو نیست. عرق و نمک حاصل از آن با شستشو با آب خالی هم پاک می‌شوند و نیازی به استفاده از شامپو و از بین بردن چربی مو نیست.

از تابش مستقیم نور آفتاب روی مو های خود محافظت کنید

جالب است بدانید که آفتاب نه تنها برای پوست بلکه برای مو نیز مضر است و قرار گرفتن در معرض نو آفتاب به مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب به مو بخصوص موهای رنگ شده شود. پس اگر قرار است مدت طولانی در معرض آفتاب باشید پوشش مناسب سر یا اسپری موی حاوی ضدآفتاب را فراموش نکنید.

از شامپوی مناسب موی خودتان استفاده کنید

 شامپوها انواع مختلف دارند و در بازه قیمت‌های متنوعی موجود هستند. هرچند ضروری است که از شامپوهای ارزان بی‌کیفیت اجتناب کنید اما صرف استفاده از شامپوی گران نیز سلامت موها را تضمین نمی‌کند. شامپو باید مناسب موی شما طراحی شده باشد مثلا اگر فردی با موهای خشک شامپوی موی چرب را استفاده کند باعث آسیب به موهای خود خواهد شد.

پیشنهاد ما استفاده و خرید شامپو کلیر اصل و خرید محصولات پنتن اصل ترکیه می باشد.

روزی دو بار از ساقه‌ به ریشه موهای خود را برس بزنید

موی سالم نیاز به برس کشیدن منظم دارد اما مراقب باشید با شانه زدن به موها آسیب نزنید.

برای داشتن موهایی سالم، براق و بدون گره باید آنها را یک بار صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب حدود یک دقیقه شانه بزنید.

موقع شانه زدن با موهایتان مهربان باشید. وقتی با آرامش با موهایتان رفتار کنید آنها هم با درخشندگی و زیبایی خود لطف شما را جبران می‌کنند.

به مو های مرطوب برس نزنید

وقتی موهایتان خیس باشند، ضعیف‌تر، شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند. سعی نکنید موها را با کشیدن یا تکان دادن حوله روی سر خشک کنید، در عوض هر قسمت از موها را به‌آرامی لای حوله فشار بدهید تا آب اضافی آن گرفته شود. موها را هنگامی که رطوبت دارد برس نزنید، از شانه‌‌ای دندانه درشت استفاده کنید و ابتدا ساقه و نوک مو و بعد قسمت‌های بالاتر را شانه کنید.

از پایین مو های خود شروع کنید

همان‌طور که اشاره کردیم اول ساقه و نوک موها سپس قسمت‌های بالاتر و ریشه‌ی مو را برس بزنید چون برس زدن از ریشه‌‌، به مو آسیب می‌زند و باعث کنده شدن موها می‌شود.

حین سشوار زدن حتما از برس مناسب استفاده کنید

در خانه هنگام استفاده از سشوار از برس‌های گرد و برای حالت دادن و درست کردن موها از شانه‌هایی که دم‌ باریک دارند، کمک بگیرید.

برس مو را همیشه تمیر نگه دارید

برس موی کثیف که پر از مو و چربی باشد محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌های مضر است. پس حواس‌تان باشد برس مو را حداقل یک بار در ماه با محلول جوش شیرین و آب ولرم بشویید. استفاده از یک مسواک کهنه می‌تواند به شما کمک کند حتی از شر موها و پرزهای ریز روی برس هم خلاص شوید.

پس برای حفظ دوام برس مو هم که شده، مرتب آن را تمیز، و تمام موهای چسبیده به آن را جدا کنید. می‌توانید به جای جوش شیرین از آب ولرم و کمی شامپو استفاده کنید.

حرارت سشوار را بالا نبرید و آن را به مو های خود نچسبانید

بدترین کاری که می‌توانید در حق موهایتان انجام بدهید خشک کردن موها با حرارت بالا و بیش از حد است. اگر می‌خواهید از خشک شدن و آسیب دیدن مو پیشگیری کنید بهتر است بدانید باید چقدر و چگونه از سشوار استفاده کنید. از طرفی بهتر است قبل از استفاده از سشوار از محصولات محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید.

قبل از سشوار زدن آب مو های خود را بگیرید

اگر کمی صبر کنید تا موهایتان از حالت خیسی اولیه دربیاید دیگر لازم نیست برای خشک کردن موها از حرارت بالا استفاده کنید. حداقل پانزده دقیقه موها را در حوله بپیچید. با این کار می‌توانید سشوار را روی حرارت پایین قرار دهید و موها را خشک کنید.

در هر صورت سشوار را روی حرارت بالا نگذارید کافی است حرارت آن را طوری تنظیم کنید که اگر به پشت دست‌تان خورد نسوزید.

سشوار را با فاصله از مو ها نگه دارید

وقتی موهایتان را با سشوار خشک می‌کنید خیلی مراقب حرارت سشوار باشید به‌خصوص اگر تار موهای شما نازک است حتما سشوار را چند سانتی‌متر دورتر از موها بگیرید.

حواس‌تان باشد حین سشوار کشیدن نباید دهانه‌ی سشوار را به موهایتان بچسبانید و بهتر است سشوار را رو به پایین و با فاصله ۱۰ سانتی‌متری از موها نگه دارید. به همین دلیل اینکه خودتان موهایتان را سشوار بکشید کار راحتی نیست. بسیاری از افراد سشوار را مایل به موها نگه می‌دارند که باعث می‌شود مو وز کند و دیرتر حالت بگیرد.

مو های خود را به اطراف تکان دهید

هنگام سشوار موها، برای رسیدن به بهترین حالت لازم است کمی موهایتان را به اطراف تکان بدهید. سشوار موها در خانه آن‌قدرها هم سخت نیست. همین‌طور که سشوار را نگه داشته‌اید، سرتان را به آرامی به بالا و پایین تکان دهید. هر چه بیشتر موها را تکان دهید حجم موها بیشتر به نظر می‌رسد. پس از آنکه ۸۰ درصد موها خشک شد، دوباره سر را صاف نگه دارید، موها را قسمت کنید و سشوار بکشید تا موها نرم و خوش‌حالت شوند. برای حالت دادن به انتهای موها بیشتر دقت کنید. ده سانت آخر موها در حالت داشتن مو بسیار مهم است. برس و سشوار را تا انتهای مو حرکت دهید و برای حالت دادن به آن وقت بگذارید. تفاوتی که این شیوه‌ی سشوار کشیدن ایجاد می‌کند، چشمگیر است.

باید دائما سشوار را حرکت دهید تا حرارت در یک نقطه متمرکز نشود. پیشنهاد می‌کنیم موها را به چند قسمت تقسیم، و با چند عدد کلیپس بزرگ یا گیره از هم جدا کنید. هر قسمت را به ترتیب و جداگانه حالت بدهید. از پشت موها و خط گردن شروع به سشوار کنید و تا تاج سر بیایید، به این ترتیب یک قسمت را چند بار حرارت نمی‌دهید.

برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، همان‌طور که باد سشوار به موهایتان می‌خورد سر مخصوص براشینگ مو را جدا کنید و سشوار را به سمت ریشه‌ موها نگه دارید. برای اینکه موها صاف‌تر شود، از سر مخصوص براشینگ و برس‌های گرد مخصوص استفاده کنید.

جمع بندی

ریزش مو یکی از دغدغه هایی است که همه افراد در سنین مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند. ریزش مو می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، تغذیه نامناسب، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بی کیفیت، استرس و اضطراب و … باشد. راهکارها و روش های مختلفی برای محافظت از مو و جلوگیری از ریزش آن وجود دارد و علاوه بر آنها افراد می توانند از بوتاکس مو برای تقویت موهای خود استفاده کنند که یک روش طبیعی و ماندگار است.

منبع: بازار آنلاین منطقه آزاد ارس

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا