برترین های کسب و کارعمومی

کاربرد سنگ ترامیت در ساختمان های مسکونی

مزایا و معایب سنگ ترامیت و لایمستون

جهت دانستن مزایا و معایب سنگ ترامیت ابتدا می‌بایست با این سنگ آشنا شویم. از دسته سنگ‌های رسوبی هستند که از ترکیب خاک رس و ماسه تشکیل شده‌‌اند. سنگ ترامیت هنگام شکل گرفتن تحت فشار و دمای بالا نبوده‌است و به همین دلیل دارای آهک بالایی می باشد.

تفاوت سنگ ترامیت و سنگ ترانیکس

افرادی که در حال فعالیت ساختمان و سنگ هستند تا به حال نام سنگ های ترامیت و تراُنیکس را شنیده و با آن آشنا هستند اما گاهاً برخی از افراد سنگ ترامیت را با سنگ تراُنیکس یکی می‌دانند در صورتی که این دو نوع ، دو سنگ کاملاً متفاوت می‌باشند . ترامیت حاصل ترکیب تراورتن و مرمریت است اما تراُنیکس حاصل ترکیب مرمریت و تراورتن می‌باشد. به این نوع سنگ به دلیل شباهت و دارا بودن ویژگی های دو دسته سنگ مرمریت و تراورتن ، نام ترامیت را اختصاص داده‌اند و می‌توان گفت در واقع سنگ ترامیت سفید بوکان ترکیبی از سنگ مرمریت و تراورتن است که درصد بیشتری از آن را تراورتن تشکیل داده‌است.

ویژگی‌های سنگ ترامیت

سنگ ترامیت نیز مانند انواع سنگ ارزان ساختمانی و سنگ‌هایی که امروزه با آن آشنا هستیم دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشد در ادامه با ذکر ویژگی‌های این سنگ می خواهیم بیشتر با مزایا و معایب سنگ ترامیت آشنا شویم . ترامیت معمولاً با زمینه روشن با رنگ های سفید و کرم در بازار موجود می‌باشد .

این سنگ به دلیل داشتن زمینه روشن و همچنین شباهت زیادی که به سنگ تراورتن دارد مورد توجه بسیاری از طراحان ساختمان و سازندگان قرار گرفته است . داشتن تخلخل باعث شده این سنگ تبدیل سنگی سبک و پرکاربرد در ساختمان گردد ، همچنین با شباهتی که به تراورتن دارد می تواند جایگزین مناسبی برای برخی از سنگ های تراورتن باشد.

کاربرد سنگ ترامیت

از سنگ ترامیت در ساخت نما داخلی مانند دیواره های داخلی ، ساختمان دیوار پارکینگ ، دیواره راه پله ها و غیره استفاده می‌کنند . از سنگ ترامیت برای نما بیرونی نیز استفاده می‌گردد ،باید توجه داشت که از این سنگ بیشتر در مناطق جغرافیایی با آب و هوای خشک برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می گردد البته می‌بایست سنگی در این زمینه انتخاب شود که خلل و فرج های آن کاملاً پوشیده باشد و جذب آب آن را بسیار کم و به صفر رسانده باشد .

تا به اینجا با ذکر کلیه ویژگی‌ها و کاربردهای آن با  سنگ ترامیت آشنا شده ایم ، حال می‌خواهیم با برشمردن مزایا و معایب سنگ ترامیت شما را در خرید سنگ مناسب ساختمان شما ، راهنمایی کنیم.

درجه صیقل پذیری

سنگ ترامیت به دلیل دارا بودن کانی های رسی درخود ، از درجه صیقل پذیری ضعیف تری برخوردار است معمولاً این سنگ را به صورت تیشه ای می بینیم و دارای جلا و ساب کمتری هستند . اما در برخی از انواع این سنگ مانند سنگ ترامیت بوکان ، سنگ ترامیت میاندوآب با ویژگی‌هایی که دارند جز دسته سنگ‌های سفیدی هستند که در زمینه نمای بیرونی ساختمان بسیار پرکاربرد بوده اند .

میزان جذب آب

یکی از معایبی را که می‌توان به سنگ ترامیت نسبت داد جذب آب آن می باشد و این موضوع تنها به دلیل آهکی بودن این سنگ است . زمانی که جذب آب و رطوبت در یک سنگ بالا باشد ، باعث می شود به مرور زمان آب به خورد سنگ برود و باعث تکه شدن و یا متلاشی شدن سنگ گردد . به همین دلیل است که از این نوع سنگ‌ها در مکان‌هایی که آب ریز هستند مانند حمام یا سرویس های بهداشتی استفاده نمی‌کنند و به جای آن از این نوع سنگ برای نمای بیرون ساختمان و در مناطقی که در مجاورت رطوبت و سرما و باران زیاد قرارندارند ، استفاده می‌شود .

رنگ و بازی رنگ

در ادامه بحث برشمردن مزایا و معایب سنگ ترامیت می توان به رنگ این سنگ به عنوان یکی از مزایای آن پرداخت . این سنگ دارای رنگی یکدست و روشن می‌باشد و هیچگونه ناهماهنگی در طرح و رنگ آن مشاهده نمی‌شود . روشن بودن این سنگ می تواند جهت استفاده در نمای داخلی ساختمان باعث روشن شدن فضای داخل ساختمان گردد و همچنین استفاده از این سنگ برای نمای بیرونی باعث زیبا تر شدن هرچه بیشتر نمای بیرونی و جلوه آن می‌شود .

سنگ‌ها در انواع مختلف ،با بافت و رنگ متفاوت یکی از اجزای طبیعی است که برای ساختمان سازی به کار می‌روند. امروزه از سنگ اسلب مانند، سنگ گرانیت اسلب ، برای زیبایی هر چه بیشتر فضای خانه استفاده می‌شود. هر سنگ ویژگی‌های منحصر بفردی دارد  که باعث می‌شود در مصارف گوناگونی از آن‌ها استفاده کرد . یکی از انواع سنگ‌ها تراورتن می‌باشد که سنگ ارزان قیمتی محسوب می‌شود دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشد و در اکثر مواقع در فضای بیرونی استفاده می‌شود  سنگ تراورتن شباهت زیادی به دارداما نسبت به آن  مقاومت کمتری دارند.

از ترکیب دو سنگ مرمریت و تراورتن سنگ ترامیت به وجود آمده است که آهک بیشتر و وزن کمتری دارد .مرمریت  یکی از زیباترین سنگ‌ها می‌باشد که از جمله مهمترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود . این سنگ‌ها دارای طرح و رنگ متنوعی هستند . که از انواع آن می‌توان به ، سنگ اونیکس و که از ترکیب سنگ اونیکس با تراورتن ایجاد می‌شود ، اشاره کرد . سنگ‌ مرمر و سنگ لایمستون سبت به سنگ‌های گرانیتی وزن و مقاومت کمتری دارند .

آیا سنگ های ترامیت و لایمستون برای نما مناسب هستند؟

آیا با سنگ های ترامیت یا لایسمتون آشنا هستید؟ تا حالا شده برای نمای ساختمان خود از این سنگ ها استفاده کنید؟ آیا می دانید اصلا این دو سنگ آهکی برای نما مناسب هستند یا خیر؟

سنگ ترامیت و لایمستون از انواع سنگ های آهکی هستند که گاها برای نما پیشنهاد می شود. این دو نوع سنگ به علت قیمت مناسب و ظاهر روشن ویکدستی که دارند، مورد استقبال معماران و سازندگان بسیاری قرار گرفته اند. به گونه ای که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با مشاهده یک نمای روشن و یکدست،  یقین کنید که سنگ هایی مانند سنگ تراورتن عباس آباد یا آتشکوه در آن به کار رفته ؛ در صورتی که ممکن است از سنگ های لایمستون و ترامیت ساخته شده باشد.

سنگ ترامیت چیست؟

ترامیت از جمله سنگ های رسوبی و آهکی است و همانطور که از نام آن نیز مشخص است در واقع از خانواده سنگ های تراورتن و مرمریت است. جنس این سنگ از ماسه و رس می باشد و از آنجا که در معرض فشار و دمای زیادی قرار نگرفته است درصد آهک بالاتری نسبت به سنگ تراورتن دارد و نرم است. علاوه بر این جذب آب بالا و وزن کمی دارد و بهتر است از آن در مکان هایی که در معرض رطوبت هستند مانند سرویس بهداشتی،استخر و…استفاده نشود. از نظر ساب پذیری و شفافیت نیز ساب پذیری خوبی ندارد.

ویژگی مهم دیگر این سنگ که آن را مشابه سنگ های تراورتن کرده است، روشنی رنگ زمینه و یکدستی بی نظیر آن است. به گونه ای که ممکن است عده ای سنگ ترامیت را با سنگ های تراورتن مرغوبی مانند سنگ عباس آباد اشتباه بگیرند.  به همین خاطر در پروژه هایی که زیبایی و یکدستی نما از اهمیت بالایی برخوردار است اما بودجه کافی جهت خرید سنگ تراورتن با کیفیت، وجود ندارد از این سنگ استفاده می شود.

به طور کلی سنگ های ترامیت عمدتا در رنگ های روشن سفید و کرم یافت می شوند و به علت رنگ روشن و جذب آب بالایی که دارند بهتر است در مکان هایی که با رطوبت و از همه مهم تر مواد اسیدی در تماس هستند استفاده نشوند. از این رو این سنگ برای استفاده در نمای مناطق بارانی و شهرهای آلوده مناسب نیست چون به راحتی رطوبت و آلودگی را به خود جذب می کند. از معروف ترین سنگ های ترامیت می توان به ترامیت سمیرم اشاره کرد که از درجه کیفی بالای آن در نما استفاده می شود.

سنگ لایمستون چیست؟

لایمستون نیز یکی دیگر از سنگ های آهکی است که به عنوان جوان ترین سنگ رسوبی نیز شناخته می شود زیرا در مدت زمان کمتری شکل می گیرد. به طور کلی اغلب سنگ های آهکی رسوبی در آبهای آرام و کم عمق و از رسوب کربنات کلسیم و بقایای موجودات دریایی مانند مرجان ها شکل می گیرند. به همین علت کانی اصلی تشکیل دهنده آن ها کربنات کلسیم می باشد. لایمستون ها نیز مانند سنگ های ترامیت دارای تم رنگی روشن کرم و سفید می باشند و از این بابت مشابه سنگ های تراورتن روشن مانند سنگ های تراورتن سفید می باشد. اما از نظر ساختاری بسیار متفاوت اند.

علاوه بر این از آنجا که این سنگ در مدت زمان کمتری نسبت به سنگ های تراورتن تشکیل شده است، مقاومت فرسایشی آن کمتر از سنگ تراورتن می باشد و به علت بالابودن درصد آهک آن، وزن کمی به ساختمان وارد می کند و جذب آب آن نیز بالا می باشد. از این رو بهتر است از آن در مکان های مرطوب و پرتردد استفاده نشود. بنابراین این سنگ گزینه مناسبی برای سنگفرش و کف استخر یا سرویس بهداشتی و نما نمی باشد. اما از مهمترین کاربردهای آن می توان به کف، نمای داخلی و یا قسمت های کوچکی از نما که در معرض عوامل جوی نباشد اشاره کرد.

همچنین ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که برش سنگ لایمستون سخت تر از سنگی مانند سنگ مرمریت است و پس از برش، به علت جذب آبی که دارد ممکن است اصطلاحا تاب داشته باشد و تغییر سایز دهد.

این دو نوع سنگ(ترامیت-لایمستون) از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند زیرا تم رنگی هر دو رنگ های روشن سفید و کرم یکدست است با این تفاوت که ترامیت کمی روشن تر از لایمستون است. از نظر ساختاری نیز هر دو سنگ های آهکی بوده و دارای وزن کمی می باشند. علاوه بر این جذب آب بالایی دارند و از آنها نمی توان در مناطق مرطوب استفاده کرد. البته لایمستون از استحکام بیش تری نسبت به ترامیت برخوردار است و هم چنین جذب آب کمتری دارد از این رو از آن می توان به عنوان سنگ پله و یا کف استفاده کرد.

ترامیت و لایمستون در نما

هر دوی این سنگ ها دارای قیمت مناسبی می باشند و به علت شباهتشان به سنگ های تراورتن گاها در نما به کار می روند، اما بین آنها سنگ ترامیت از آنجا که تم رنگی روشن تر و سفید تری دارد،گزینه مناسب تر و رایج تری نسبت به لایمستون برای نما است.

بنابراین این دو سنگ از نظر ساختاری و اصولی گزینه مناسبی برای نمای بیرونی نمی باشند اما به علت قیمت مناسب و ظاهر روشن و یکدستی که دارند مورد استقبال بازار قرار گرفته اند و جایگزین مناسبی برای سنگ های تراورتن سفید گران قیمت هستند.  اما تنها برای نمای مناطق گرمسیر و بدون رطوبت استفاده می شوند و برای نمای مناطق شمالی نباید استفاده شوند. مگر اینکه جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، سطح سنگ واترپروف شود که در این صورت نیز هزینه های فرآوری بالا می رود و بعد از چند سال نیز این اقدام باید دوباره روی ساختمان انجام شود، و به طور کلی این اقدام روی این نوع سنگ ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

مشکلات نصب سنگ های ترامیت و لایمستون در نما

برای استفاده از آنها در نما با مشکلاتی روبرو است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم:

ترامیت و لایمستون به علت تم رنگی بسیار روشن و یکدستی که دارند به راحتی جرم گرفته و آلودگی های محیط را به خود جذب می کنند به همین خاطر است که ساختمان هایی که برای نمای خود از سنگ لایمستون استفاده کرده اند، به مرور زمان کدر شده و زیبایی خود را از دست داده اند . اهمیت این موضوع به قدری است که هنگام بارگیری باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کثیف شدن آن انجام شود که از جمله آنها پاشیدن سیمان سفید کف وسیله حمل آن به ساختمان است.

این دو نوع سنگ دارای جنسی بسیار شکننده و حساس هستند که این موضوع در برش آن ها بسیار تاثیرگذار است و به علت جذب آب بالایی که دارند به راحتی لکه می شوند. همچنین در زمان نصب آب سیمان را به خود جذب کرده و چون رنگ روشنی هم دارند کدر می شوند. به همین خاطر این سنگ برای نمای مناطق مرطوب و پرباران به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

از مشکلات دیگر استفاده از این نوع سنگ در نما این است که هنگام نصب در صورت تماس آن با چسب خورده می شود؛ به طور کلی نصب آن بسیار سخت تر از سنگ های تراورتن است. تعدادی از سنگ های لایمستون و ترامیت موجود در بازار نیز شامل موارد زیر هستند:

  • ترامیت بوکان
  • ترامیت میاندوآب
  • لایمستون مرودشت
  • لایمستون سمیرم(که با نام مرمریت سمیرم نیز شناخته می شود)

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا