برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

نکاتی که قبل از لمینت دندان باید حتما بدانید

مراقبت از لمینت دندان

باید به شدت مراقب وضعیت بهداشت دهان و دندان خود باشید. این به معنی آن است که باید دقیقاً معادل دندان های خودتان، از روکش ها پس از لمینت دندان در رشت نیز محافظت شود. لمینت سرامیکی یکی از شیوه های درمانی دندانپزشکی زیبایی است که به فرد متقاضی تجربه ی داشتن لبخندی زیبا و دندان های درخشان را هدیه می کند. شیوه درمانی لمینت از پرطرفدارترین درمان هایی ست که توسط متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انجام می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه بروز ترین متدهای دندانپزشکی زیبایی علاوه بر لمینت سرامیکی دندان، لمینت فوق نازک دیگری با نام لمینت لومینیرز دندان نیز در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی از جمله کلینیک دندانپزشکی مریم جهت ارائه خدمات به کار گرفته می شود. بهترین توصیه ای که از جانب دندانپزشک می تواند به شما داده شود، این است که روزی دوبار به مدت دو دقیقه، به مسواک زدن بپردازید، و در صورتی که عادت به استفاده از نخ دندان ندارید، حتماً بعد از هر وعده ی غذایی دهان خود را با آب شستشو دهید.

لمینت دندان چه درمانی است ؟

لمینت دندان فرایند درمانی محبوبی توسط متخصص لمینت دندان در رشت است که عیب‌های دندان را می‌پوشاند و خیلی سریع طرح لبخند شما را زیبا می‌کند. وقتی لمینت دندان را روی دندانتان نصب می‌کنید، باید بدانید از آن به بعد که چطور از دندان‌هایتان مراقبت کنید تا ونیرها آسیب نبینند و سال‌ها طرح لبخندتان را زیبا نگه دارند.

مراقبت بعد از لمینت دندان به منظور افزایش عمر این روکش های سرامیکی و کاهش ریسک و خطرات احتمالی بعد از لمینت دندان طراحی شده اند. اگر خوب از ونیرها مراقبت کنید تا ده سال یا حتی بیشتر از آن سالم می مانند. خوشبختانه مراقبت از ونیر آسان است و تفاوت چندانی با مراقبت از دندان‌های اصلی ندارد.  انجام لمینت دندان نیز همانند دیگر انواع درمانی در شاخه دندانپزشکی دارای مزایا و معایبی می باشد که اگر شما از آن مطلع باشید میتوانید با تصمیم بهتری به انجام آن بپردازید.

از مزایای انجام لمینت دندان:

  • نیاز نداشتن به بی حسی دندان
  • داشتن ظاهر زیبا و طبیعی
  • داشتن  ثبات رنگی
  • مقاومت و استحکام مناسب
  • طول عمر و دوام مناسب

از معایب لمینت دندان:

  • در برخی موارد نیاز به تراش محدود دندان دارد.
  • هزینه آن بالاست و جزو درمان‌های گران قیمت دندانپزشکی به شمار می‌رود.
  • نیاز به بافت دندانی سالم و مینای مناسب دندان دارد، دلر غیر اینصورت تجویز نمی شود.
  • در اثر فشارهای شدید یا دندان قروچه درمان نشده می‌شکند و احتیاج است آن را تعویض نماییم.

نکات طلایی برای مراقبت از لمینت دندان

برای مراقبت و استفاده طولانی مدت از لمینت دندان رعایت نکات زیر الزامی است ، به خاطر داشته باشید در صورت توجه به این موارد میتوانید از لمینت دندان خود برای مدت طولانی تری استفاده کنید ، این نکات عبارتند از :

۱بهداشت صحیح دهان و دندان را رعایت کنید

رعایت بهداشت دندان نه تنها طول عمر لمینت دندان شما را طولانی تر می کند بلکه دهان را نیز سالم نگه می دارد. اگرچه خود لمینت دندان پوسیدگی ندارند ، اما هنوز بخش هایی از دندان وجود دارند که ممکن است در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار گیرند. برای اینکه روکشهایتان به شکل سالم باشند و برای مراقبت از لمینت دندان ، باید دو بار در روز مسواک بزنید و یکبار نخ بکشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها در مراقبت از لمینت دندان و افزایش طول عمر لمینت دندان موثر است بلکه به همان اندازه در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان و نیز طول عمر ایمپلنت دندان موثر است. کامپوزیت دندان و ایمپلنت نیز همانند لمینت دندان کارکردهای زیبایی دارند. با اینحال کامپوزیت و لمینت بیشتر به هم شبیه هستند و کارکرد درمانی ایمپلنت دندان بیشتر از کارکرد زیبایی آن است.

۲مسواک نرم و خمیردندان مناسب استفاده کنید

هنگامی که لمینت دندان سرامیکی دارید ، باید هنگام مسواک زدن مطمئن شوید که از مسواک نرم استفاده می کنید. برس مسواک سخت می تواند باعث صدمه زدن به لمینت دندان شما شود. از خمیردندان هایی که دارای ساینده های خشن هستند ، خودداری کنید زیرا این باعث آسیب دیدن روکش لمینت دندان شما نیز می شود. برای مراقبت از لمینت دندان از دندانپزشک خود بخواهید که یک خمیر دندان مناسب برای استفاده روی لمینت دندان توصیه کند.

۳از بیماری لثه جلوگیری کنید

بیماری لثه می تواند التهاب لثه ایجاد کند . التهاب لثه می تواند روکش لمینت دندان را تحت تاثیر قرار دهد و ظاهر کلی آنها را نامناسب کند. برای مراقبت از لمینت دندان به بهداشت صحیح دهان خود توجه کنید و در صورت آسیب دیدن روکشهای لمینت دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۴مراجعه مکرر به دندانپزشک

هنگامی که لمینت سرامیکی دارید ، مهم است که برای مراقبت از لمینت دندان هر شش ماه یکبار با دندانپزشک خود ملاقات کنید. به این ترتیب لثه ها و دندان های شما سالم باقی می مانند و در صورت لزوم روکش های لمینت دندان شما ترمیم می شوند. برای افزایش طول عمر لمینت دندان قرارهای خود با دندانپزشک را از دست ندهید. در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید علاوه بر ویزیت و مشاوره رایگان می توانید از  خدمات لمینت اقساطی، کامپوزیت اقساطی، ایمپلنت اقساطی و نیز ایمپلنت ارزان با بهترین نوع ایمپلنت دندان بهره مند شوید.

۵جویدن اشیاء خودداری کنید

اگرچه لمینت دندان از دوام بالایی برخوردار هستند اما به اندازه دندانهای طبیعی قوی نیستند. برای مراقبت از لمینت دندان سعی کنید اجسام سخت مانند یخ ، ناخن ، قلم و مداد خود را نجویید. گاز زدن یک ماده سخت می تواند باعث شود لمینت دندان شما تراش بردارد یا آسیب ببیند.

۶از بهم فشردن دندان ها و دندان قروچه خودداری کنید

دندان قروچه به معنای واقعی کلمه دشمن دندان شما و دشمن لمینت دندان شماست. دندان قروچه کردن عادتی است که افراد معمولاً در طول شب دندانهای خود را خرد می کنند. یکی از اصلی ترین روش ها برای محافظت از روکش های لمینت دندان، جلوگیری از دندان قروچه در شب است. دندانپزشک زیبایی شما می تواند یک محافظ دندان برای مراقبت از لمینت دندان به شما ارائه دهد که شب ها در دهان شما قرار می گیرد تا از بروز فشار به دندانهایتان جلوگیری کند. استفاده از محافظ دندان به طور مرتب می تواند برای افزایش طول عمر لمینت دندان کمک کند.

اگر دندانهای خود را بهم فشار می دهید و دندان قروچه دارید ، این عادت بدون در نظر گرفتن اینکه روکش لمینت دندان دارید یا نه باید متوقف شود. دندان قروچه و بهم فشردن دندان ها می تواند آسیب جدی به لمینت دندان وارد کند. اگر شما عادت دندان قروچه کردن دارید باید در مورد گزینه های درمانی با دندانپزشک خود صحبت کنید ، دندانپزشک می تواند به شما در جلوگیری از دندان قروچه قبل از آسیب رساندن به دندان یا لمینت دندان کمک کند.

۷از غذاهایی که دندان های شما را لکه دار می کنند ، خودداری کنید

بیشتر لمینت های سرامیکی در برابر لکه برداری مقاوم هستند ، اما چسب هایی که برای نگه داشتن روکش های لمینت دندان استفاده می شود در برابر لکه ها مقاوم نیستند. این می تواند باعث شود که لبه های لمینت دندان تیره یا زرد شود. برای مراقبت از لمینت دندان سعی کنید از نوشیدنی هایی مانند قهوه ، چای خودداری کنید و سعی کنید از نی استفاده کنید تا احتمال اینکه این نوشیدنی ها باعث تغییر رنگ لمینت دندان شوند ، را کم کنید.

۸ترک سیگار

همه از قبل می دانند که سیگار کشیدن عادت بدی است و همچنین برای روکش های لمینت دندان نیز بد است.  سیگار کشیدن می تواند باعث لکه دار شدن و تغییر رنگ لمینت دندان شود. اگر می خواهید لمینت دندان بهترین ظاهر خود را حفظ کند ، باید سیگار نکشید.

آیا لمینت دندان قابل ترمیم است ؟

انتظار می‌رود در صورت دستورات و توصیه های دندانپزشک خود را به منظور مراقبت از لمینت دندان به درستی انجام دهید ، این درمان زیبایی سال‌ها سالم بمانند ولی گاهی شرایطی به وجود می‌آید که ممکن است عمر لمینت را کوتاه کند. این شرایط غیرقابل اجتناب‌اند و اگر چنین موردی را مشاهده کردید، باید حتماً برای بازسازی یا تعویض به دندانپزشک مراجعه کنید.

۱شکستن لمینت دندان بر اثر ضربه

همانطور که توضیح دادیم یکی از روش های مراقبت از لمینت دندان عدم فشار یا ضربه به لمینت است چرا که ضربه یا فشار شدید می‌تواند لمینت دندان را بشکند، همانطور که این اتفاق ممکن است برای دندان طبیعی انسان هم بیفتد. در هنگام ورزش یا فعالیت‌های دیگری که احتمال می‌دهید خطری دندان‌هایتان را تهدید می‌کند، محافظ دندان بپوشید. اشیاء سخت را به دندان نگیرید و از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. در بیشتر مواقع درصورت شکسته شده ونیر باید آن را از نو بازسازی کنید ولی گاهی اوقات این موارد با ترمیم هم رفع می‌شوند.

۲تغییر رنگ لمینت

بعضی از ونیرها بعد از گذشت چند سال لکه می‌گیرند و رنگشان در بعضی نواحی، بخصوص در گوشه‌های تغییر می‌کند. در صورت مشاهده چنین وضعیتی حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. این مسئله معمولاً با فرایندهای ترمیمی برطرف می‌شود. به همین منظور قبل از تغییر رنگ بهتر است به مراجعات دوره ای و منظم خود به دندانپزشکی توجه داشته باشید

جدا شدن لمینت از لثه

گاهی لثه‌ها از ونیر جدا می‌شوند و و باعث می‌شوند رنگ و ساختار دندان‌های زیرین نمایان شود. این مورد معمولاً بعد از چندین سال اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد که ونیر به بازسازی احتیاج دارد. در چنین شرایط لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید تا این مورد برای شما اصلاح شود

آیا رعایت نکات مراقبت از لمینت دندان سخت است

به خاطر داشته باشید درمان زیبایی مثل ایمپلنت ، لمینت و یا روکش دندان جرو درمان های هزینه بر برای مراجعین مطب ها و یا کلینیک های دندانپزشکی است ، این مراقبت ها شاید در نگاه اول سختگیرانه و یا سخت باشد اما با کمی توجه خواهید دید این مراقبت هایی است که برای دندان های عادی هر فرد لازم است رعایت شود . این توصیه و دستورالعمل ها به منظور مراقبت از لمینت دندان میتوان ضامن حفظ زیبایی و ماندگاری این درمان برای شما باشد و این طرح لبخند را برای مدت طولانی تر برای شما داشته باشد .

 ODONTOLIUZZI   منبع

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا