اجتماعیبرترین های کسب و کار

نکات مهم برای انتخاب آباژور منزل

عوامل موثر در کیفیت تابش نور در آباژور رومیزی

به نقل از کارشناسان لوستر روژانو مواقعی بوده است که بعد از مدت ها گشت و گذار در مراکز خرید،  آباژور ایستتاده مورد علاقه خود را خریداری کرده اید، اما وقتی سوئیچ آن را می چرخانید، از نور تابش شده توسط آباژور ناامید می شوید، زیرا سایه آن برای شما کسل کننده به نظر می رسد و همچنین در کنار دکوراسیون منزلتان ظاهری قدیمی دارد.

در مواردی از این قبیل، هنگام خرید آباژور که متناسب با سبک شخصی شما است، لازم است تا اصولی را که به شما در خرید راحت تر و انتخاب درست تر کمک می کند، در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

شکل آباژور رومیزی

در انتخاب کلاهک برای لامپ در آباژور رومیزی، بهتر است چند نکته اساسی را بخاطر بسپارید. شکل لامپ (مربع، گرد یا یک شکل که چندین شکل را در بر می گیرد) باید با شکل کلاهک آباژور رومیزی مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر یک لامپ مستقیم است، کلاهکی را انتخاب کنید که لبه های مستقیم را در خود دارد. لامپ های انحنادار، شیدهای انحنادار پیدا می کنند.

اشکال بی شماری برای انتخاب وجود دارد: ناقوس مانند، طبل مانند، مربعی شکل، هشت ضلعی، بشکه مانند، سلطنتی (در قسمت بالا باریک، در پایین پهن) و موارد دیگر. کلاهک هایی که به شکل ناقوس هستند، به طور کلی با یک دکوراسیون سنتی متناسب هستند.

در حالی که آباژورهای رومیزی که به شکل طبل هستند، باعث مدرن دیده شدن فضای داخلی منزل شما می شوند. کلاهک آن، بین بالا و پایین نور را پخش می کند. کلاهک های سلطنتی شکل، بیشتر از پایین روشن می شوند، در حالی که شیدهای طبل مانند مقدار متوسطی از هر دو انتهای نور را تأمین می کنند.

جنس و رنگ کلاهک آباژور رومیزی

شیدهای سفید رنگ برای روشنایی کل اتاق بهترین گزینه هستند، در حالی که شیدهای های تیره، تابش نور را محدود می کنند. وقتی نوبت به شید پارچه ای می رسد، این واقعیت را به خاطر بسپارید که ابریشم رسمی تر از پارچه کتانی یا هر نوع پارچه دیگری است.

شما باید هدف از خرید آباژور رومیزی و مدل مورد نظر خود را در نظر بگیرید، اینکه آیا آباژور رومیزی مورد نظر شما  نور محیط را به اندازه کافی فراهم می کند یا فقط یک وسیله تزئینی است؟ آیا می توان از آن برای کار خاصی مانند مطالعه کردن استفاده کرد؟

آباژورهای رومیزی که برای اتاق کار و یا روشنایی یک محیط به کار می روند، به شیدهای گسترده و شفاف احتیاج دارند، در حالی که برای آباژورهایی که جنبه تزئینی دارند، شفافیت آن چندان مهم نیست، بنابراین می توانند رنگی و مات باشند.

تناسب کلاهک با بدنه در آباژور رومیزی

برای جلوگیری از ظاهر نامناسب، باید کلاهکی را که متناسب با پایه آباژور رومیزی است، انتخاب کنید. یک قاعده کلی این است که یک آباژور باید 2 یا 3 اینچ کوتاه تر از چراغ آن باشد و فقط نیم اینچ از گردن چراغ اتصال باید دیده شود.

برای حفظ شکل خود، آباژورهای رومیزی معمولا دارای یک چارچوب فلزی یا یک پوشش سخت – معمولاً پلاستیکی هستند. این ها از عبور نور از کناره های کلاهک آباژور جلوگیری می کنند.

اگر به دنبال نور بیشتر هستید، کلاهکی را انتخاب کنید که پوشش آن انعطاف پذیر باشد (به طور معمول پارچه ای یا کاغذی). این نوع کلاهک ها نور بیشتری پخش می کنند، اما برای حفظ شکل اصلی خود به تکیه گاه های عمودی روی لامپ نیاز دارند.

مواد ایمن و استاندارد برای کلاهک آباژور رومیزی

بعضی از پارچه ها که برای ساخت کلاهک به کار می روند، ممکن است در اثر گرم شدن بسوزند، ذوب شوند یا تغییر رنگ دهند، بنابراین انتخاب موادی که بتوانند مقداری از گرما را تحمل کنند بدون آسیب دیدگی مهم است.

 

مواد داخلی، مانند استایرن حساس به فشار، بخشی است که به محافظت از پارچه خارجی در برابر گرما کمک می کند. لامپ نیز به همان اندازه مهم است، زیرا اگر وات آن بیش از حد زیاد باشد و شما از لامپ رشته ای به سبک قدیمی استفاده کنید، می تواند خطر آتش سوزی را ایجاد کند.

قسمت داخلی آباژور رومیزی با پوشش بیرونی آن متفاوت است. این آستر داخلی به ایجاد یک ساختار محکم و در عین حال انعطاف پذیر برای پارچه آباژور کمک می کند و در عین حال از آن در برابر گرمای ساطع شده از لامپ محافظت می کند.

بهترین پارچه ها برای ساخت آباژور، پارچه هایی هستند که از الیاف طبیعی مانند پنبه یا پارچه ساخته می شوند. از پارچه های مصنوعی یا برخی از انواع ابریشم نازک که می توانند در اثر حرارت یا گرما لامپ تغییر رنگ دهند، انتخاب نکنید.

موارد قابل توجه هنگام خرید آباژور رومیزی مناسب

جنس بدنه آباژور رومیزی

بدنه آباژور رومیزی یکی از بخش هایی است که در معرض دید قرار دارد و در دکوراسیون منزل شما تاثیر به سزایی دارد. اگر قصد دارید یک آباژور را در مکان ثابتی قرار دهید، آباژورهای رومیزی که از پایه های چوبی سه تایی تشکیل شده اند، گزینه مناسبی هستند.

این آباژورها به دلیل اینکه به سختی جابه جا می شوند و تنظیم آن ها کمی دشوار است، بهتر است در مکان ثابتی قرار گیرند.

آباژورهای رومیزی با بدنه چوبی، از انواع رایج آباژور هستند. چون به راحتی با مبل های چوبی و یا دیگر وسایل خانه ست می شوند. اما آباژورهای رومیزی با بدنه فلزی به خصوص به رنگ نقره ای، برای دکوراسیون هایی با ، انتخاب مناسبی هستند.

آباژورهای رومیزی که بدنه آن ها از جنس فلز است، به دلیل استحکام زیاد، دیگر لازم نیست نگرانی از بابت جا به جایی های مکرر و یا خراب شدن مداوم آن ها داشته باشید. آباژورهای رومیزی با بدنه فلزی و رنگ طلایی معمولا برای فضاهایی که به هستند، توصیه می شود.

در هنگام خرید آباژورهای رومیزی، به هماهنگی میان رنگ بدنه و رنگ چیدمان منزل شما که رنگ غالب محسوب می شود، از اهمیت بسیاری برخودار است. زیرا  این مدل آباژور روی یک سطح بالاتر قرار می گیرد به طوری که تمامی اجزای آن در معرض دید قرار دارند.

رنگ شید (کلاهک) آباژور رومیزی

برای آن که بتوانید رنگ مناسب را برای کلاهک آباژور رومیزی انتخاب کنید، کافی است ابتدا هدف خود را از خرید آباژور رومیزی مشخص کنید که آیا تنها هدف شما از خرید آباژور تامین نور محیط است و یا صرفا برای زیبایی و به عنوان یک وسیله دکوری اقدام به خرید آن کرده اید؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که آباژور رومیزی با شید تیره، نور کمی را از خود عبور می دهند، در نتیجه تأثیر زیادی بر روی نورپردازی محیطی ندارند. بنابراین اگر قصد خرید محصولی را دارید که انتظار ایجاد نور بیشتری را برای محیط دارید، بهتر است آباژور رومیزی را با شیدهای رنگ روشن انتخاب کنید، زیرا نور بیشتری از شیدهای روشن عبور می کند و در نتیجه محیط شما را روشن تر خواهند کرد.

 

نوع دیگری از آباژور رومیزی وجود دارد که هیچگونه کلاهکی به شکل مرسوم آباژور ندارند. در این نوع آباژورهای رومیزی، نور مربوط به لامپ از درون قطعه‌ هایی مثل سنگ نمک یا محصولات مشابه خارج می شوند که این نوع محصولات بیشتر جنبه زیبایی دارند و نباید از آن ها انتظار بیشتری داشته باشید.

نکته مهمی که در انتخاب کلاهک آباژور باید در نظر بگیرید، این است که سایز آن باید متناسب با اندازه فضای شما باشد. معمولا کلاهک های بزرگ، برای فضاهایی با ابعاد بزرگ تر مناسب هستند، از طرف دیگر استفاده ازچنین آباژورهایی در یک فضای کوچک، می تواند دست و پاگیر و اذیت کننده باشد.

اگر آباژور رومیزی که انتخاب می کنید، دارای کلاهک کوچک باشد، به دلیل قرارگیری در نزدیکی لامپ، باعث می شود تا در اثر گرما دچار سوختگی یا تغییر رنگ شود. بنابراین در انتخاب کلاهک آباژور نه تنها رنگ آن بلکه به سایز کلاهک نیز باید توجه ویژه ای داشته باشید.

اگر می خواهید از آباژور رومیزی برای اتاق خواب خود استفاده کنید، بهتر است رنگ کلاهک آن بیش از حد استاندارد روشن نباشد، زیرا در هنگام روشن کردن و پخش نور زیاد آن، باعث ایجاد اختلال در خواب شما خواهد شد.

نحوه تمیز کردن آباژور رومیزی

برای تمیز کردن آباژور رومیزی، از اسفنج مرطوب یا پارچه نمدار استفاده نکنید، کافی است هر روز سطح داخلی و بیرونی آباژور را توسط یک پارچه نرم پاک کنید. اگر آباژور رومیزی شما از جنس پلاستیک است، برای تمیز کردن آن می توانید از آب ولرم و صابون استفاده کنید.

به این صورت که یک پارچه سفید را در این محلول آب و صابون خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و به آرامی بر روی آباژور بکشید، سپس با یک پارچه خیس دیگر آن را تمیز و بلافاصله خشک کنید.

برای تمیزکردن آباژورهای رومیزی که از جنس مخمل هستند، با استفاده از یک برس معمولی یا جاروبرقی می توانید آن را تمیز کنید.

در تمامی این موارد مذکور، لازم است که شما ابتدا کلاهک آباژور را از آن خارج کنید و بعد به تمیز کردن آن بپردازید. در غیر این صورت، آب به داخل آباژور نفوذ می کند و باعث بروز خساراتی می شود. درصورتی که کلاهک آباژور شما قابل جدا شدن نیست، باید با احتیاط بیشتری آن را تمیز کنید.

کلام پایانی

برای آن که یک آباژور رومیزی جلوه زیبایی به دکوراسیون شما ایجاد کند، لازم است تا مدلی را انتخاب کنید که متناسب با سبک دکوراسیون منزل شما است.

اگر سبک دکوراسیون شما مدرن است، از آباژور رومیزی با طراحی مدرن استفاده کنید یا اگر دکوراسیون شما به سبک کلاسیک یا سنتی است، آباژور رومیزی با سبک کلاسیک و سنتی انتخاب کنید.

البته تنها ظاهر یک آباژور رومیزی مهم نیست، شما باید موارد دیگری از جمله جنس، رنگ و شکل آن را نیز در نظر بگیرید تا همه چیز طبق استانداردها و هماهنگ با دکوراسیون منزل شما باشد، تا علاوه بر کیفیت روشنایی مناسب محیط، به لحاظ ظاهری هم حس خوبی را به فضای اطراف منتقل کند

منبع : lampsplus.com

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا