برترین های کسب و کارعمومی

انواع شیشه ساختمانی

انواع شیشه ساختمانی –  اسامی انواع شیشه

شیشه به دلیل قابلیت های بسیار بالایی که حوزه معماری و طراحی دارد، کاربرد روز افزونی در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است. از این رو، شناخت انواع شیشه ساختمانی، قابلیت ها و کاربردهای آن ها می تواند نقش مهمی در استفاده بهینه از این ماده مهم چه در افزایش بهره وری و چه در افزایش زیبایی ساختمان داشته باشد.

درباره شیشه

گرچه تا کنون فرمول ها و روش های ساخت متعددی برای شیشه کشف و ارائه شده است اما همواره سه ماده آهک، سیلیس و کربنات سدیم، اصلی ترین مواد تشکیل دهنده شیشه می باشند. ، مایعی می‌باشد که بسیار سرد شده است و در حرارتی پایین‌تر از نقطه انجماد آن ، در حالت مایع قرار دارد و بطور عمومی ، جسمی است شفاف که نور بخوبی از آن عبور می‌کند و پشت آن بطور وضوح قابل روئیت می‌باشد.

ملاحظات انتخاب شیشه ساختمانی

در ملاحظاتی از قبیل عایق صوتی، عایق حرارتی، نما و زیبایی بصری، استحکام، امنیت و … مد نظر قرار می گیرد و با توجه به درجه اهمیت هر کدام از معیار های بالا، انواع شیشه ساختمانی مورد نیاز و مطلوب محل استفاده انتخاب می شود. در زیر به برخی از انواع شیشه ساختمانی و همچنین ویژگی ها و کاربردهای آن اشاره می شود.

انواع شیشه ساختمانی و همچنین ویژگی ها و کاربردهای آن

شیشه فلوت

شیشه فلوت یا شیشه تخت، اولیه ترین حالت شیشه تولید شده می باشد. شیشه فلوت در ضخامت های مختلف از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر تولید و عرضه می شود اما به صورت متداول ضخامت های ۴-۸ میلی متر در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می باشد، به همین دلیل در ساختمان ها و بخصوص پنجره ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می توان به صورت اولیه و یا به صورت فراوری شده و افزایش کارایی های جدید مورد استفاده قرار داد.

 نوع دیگر شیشه که معمولا برای ایجاد محیط خصوصی و خارج از دید در ساختمان ها از آن استفاده می شود، شیشه مشجر یا طرح دار می باشد. شیشه های مشجر در طرح ها مختلف تولید و عرضه می شوند.

شیشه آینه ای ( شیشه رفلکس یا انعکاس دهنده)

 یکی از فراورده های شیشه فلوت، شیشه آینه ای می باشد که با ماده پوششی که روی شیشه فلوت قرار می گیرد خاصیت به خود می گیرد. شیشه رفلکس معمولا در نما های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه نور خارجی را بازتاب داده و سبب کاهش نفوذ نور خورشید به ساختمان و همچنین ایجاد حالت آینه می شود در حالیکه از سمت داخل ساختمان مشابه شیشه های معمولی عمل کرده و خاصیت بازتابدهنگی و آینه ای ندارد. این ویژگی در شب برعکس می شود.

 یکی از مهمترین انواع شیشه ساختمانی، و یا چند جداره می باشد. ویژگی اصلی این شیشه مقاومت بسیار بالای آن در برابر نفوذ سر و صدا و همچنین حرارات می باشد. به عبارت دیگر، شیشه های دوجداره عایق مناسب صوتی و حرارتی هستند. شیشه دوجداره از کنار هم قرار گرفتن دو قطعه شیشه و ایجاد فضای خلاء و یا هوای خنثی بین این دو شیشه ساخته می شوند. با توجه به کاربری و محل استفاده از شیشه دوجداره، می توان از ترکیب انواع شیشه ها برای دوجداره کردن استفاده کرد : مانند ترکیب شیشه فلوت، مشجر، آینه ای، سکوریت، لمینت و …

 شیشه سکوریت

یکی از مهمترین انواع شیشه ساختمانی شیشه سکوریت است. این شیشه در تراس، ، درب ورودی و سایر قیمت هایی که به شیشه مقاوم تری نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.  یا حرارت دیده، از انواع شیشه های ایمنی می باشد. با فراوری مجدد شیشه فلوت و اعمال حرارت مجدد و خاص به شیشه، میزان مقاومت شیشه را تا چند برابر می توان افزایش داد. محصول بدست آمده شیشه سکوریت یا میرال ( شیشه نشکن) می باشد که مقاومت بیشتری در برابر فشار و شکستن از خود نشان می دهد. هرگاه نیاز به مقاومت بیشتر باشد، از شیشه سکوریت می توان استفاده کرد.

شیشه لمینت

نوع دیگر می باشد. شیشه لمینت متشکل از دو یا چند لایه شیشه فلوت یا سکوریت می باشد که با لایه طلق میانی که معمولا از جنس PVB می باشد به هم چسبیده اند. شیشه لمینت هم مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد و هم به دلیل وجود لایه PVB میانی، در هنگام شکستن با الگویی عنکبوتی شکسته و قطعات شیشه شکسته فرو نمی ریزد. معمولا در مکان هایی که ریزش قطعات شیشه موجب آسیب می شود و همچنین در جاهایی که نیاز به مقاومت بالایی می باشد، از شیشه لمینت استفاده می شود. شیشه جلوی اتومبیل ها از نوع لمینت می باشد.

شیشه مات شونده برقی

نوع جدید شیشه ها، می باشد. این نوع شیشه ها اغلب به صورت لمینت بوده و همه ویژگی های شیشه لمینت را دارا می باشند، مضاف بر اینکه با طلق PDLC موجود بین دوشیشه امکان مات و یا شفاف شدن در کسری از ثانیه با استفاده از جریان برق را دارا هستند. شیشه های مات شونده برای ایجاد حریم خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند نقش بسزایی در طراحی های نوین ساختمانی داشته باشند.

شیشه ضد حریق (پیرکس)

شیشه ضد حریق که با نام تجاری پیرکس در بازار مشهور می‌باشد در مقابل حرارت‌های زیاد مقاوم می‌باشد و بیشتر برای ساختن ظروف آزمایشگاهی و ظروف لوکس آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضریب انبساط و انقباض آن بسیار کم است و به همین دلیل می‌توان آن را به سرعت حرارت داده و به سرعت سرد نمود.

شیشه دکوراتیو

امروزه به طور معمول هر شیشه‌ای که برای استفاده در دکوراسیون داخلی مناسب باشد و در دکوراسیون داخلی استفاده گردد جزء شیشه‌های دکوراتیو محسوب می‌شود. همچنین شیشه دکوراتیو بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است که حتی از آن به عنوان شیشه پنجره هم استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم امروزه تنوع زیادی را در بخش شیشه‌های دکوراتیو می بینیم. شیشه‌های دکوراتیو رنگی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • شیشه لاکوبل رنگی که یک رو نما هستند و نور را از خود عبور نمی‌دهند.
  • شیشه رنگی های ترنسپرنت که نور را از خود عبور می دهند.

شیشه لاکوبل

در حال حاضر شیشه لاکوبل رنگی به خاطر دارا بودن تنوع رنگی بالا کاربردی‌ترین ماده در طراحی فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان هستند. از جمله کاربردهای آن می‌توان به پوشش‌ دیوارها، پارتیشن‌های اداری و جداکننده‌ها، حمام‌‌های شیشه ای، آشپزخانه‌ها، چینش اتاق خواب‌ها، میزهای شیشه‌ای، آینه‌های رنگی، دکوراسیون فروشگاهی و شیشه‌های چاپی با قابلیت پرینت هر تصویر دلخواه روی شیشه اشاره کرد.

شیشه رنگی

شیشه رنگی با توجه به کاربرد و تنوع آن استفاده‌های زیادی داشته است. در طراحی می‌توان از آن‌ها استفاد کرد تا با تلفیق از نورهای طبیعی و مصنوعی در کنار هم در بازه‌های زمانی مختلف ترکیبی از رنگ‌ها را در کنار هم به نمایش بگذاریم. یکی از استفاده‌های که در طراحی معماری در شیشه‌های رنگی بوده که از هزاران سال در نمای ساختمان‌های مشهور به کار می‌رفت و امروزه در ایران نیز در اکثر بناهای تاریخی شاهد آن هستیم.

مراحل ساخت شیشه

مراحل تولید شیشه در داخل کوره‌های ذوب شیشه به دو نوع بوته‌ای و مخزنی تقسیم می‌شوند:

کوره بوته‌ای توانایی تولید ۲ تن خمیر شیشه را دارد و برای تولید شیشه در مقدار کم و حفاظت کوره در برابر احتراق مناسب است. کوره‌های بوته‌ای ساخته‌شده از جنس خاک‌رس و پلاتین می‌باشند.

کوره‌های مخزنی از جنس بلوک‌های نسوز هستند که مواد از سر مخزن بزرگ وارد کوره می‌شوند. دمای کوره‌ها با گاز یا برق افزایش می‌یابد و گرم می‌شود. برای کاهش دمای دیواره کوره‌ها و جلوگیری از ذوب و پوشاندن آن از لوله‌های خنک آب که در اطراف کوره جاگذاری می‌شود استفاده می‌کنند. بعد از بی‌رنگ کردن و خارج کردن هوا و گاز موجود داخل شیشه برای کاهش شکننده بودن و مقاوم شدن آن به کوره دیگر با دمای بسیار پایین‌تر منتقل می‌گردد. در اینجا با انجام برخی فرایندها تاب و موج شیشه را رفع می‌کنند. برای ساختن شیشه مراحلی باید انجام شود که عبارتند از:

  • تهیه مواد اولیه و تبدیل آن‌ها به پودری با دانه‌های ۰.۱ تا ۲ میلی‌متری
  • مخلوط کردن مواد به نسبت‌های مورد نیاز برای مراحل ساخت شیشه همراه با مقدار مورد نیاز آب برای ایجاد ترکیب شیمیایی شیشه
  • ذوب کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن در کوره تا خمیر شیشه به دست بیاید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا