فرهنگ و هنربرترین های کسب و کار

آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی و نما + ویژگی ها و کاربرد آنها

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

به گزارش کالاساخت، سنگ یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ ها دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمانی نمی باشند. از جمله ویژگی های سنگ ساختمانی می توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و … اشاره نمود.

از سنگ برای پوشش دیوار داخلی ساختمان، نماکاری، زیرسازی جاده ها، دیوار و شالوده، کف خیابان و پیاده رو و تزئینات مختلف استفاده می شود. از جمله موارد کاربرد سنگ ها در صنعت ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کف ساختمان و پلکان

سنگی که برای پلکان و کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد در معرض سایش و ضربه خواهد بود، بنابراین باید بسیار سخت باشد و از مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی برخوردار باشد. سنگ کف ساختمان باید قابل برش در یک جهت باشد. سنگ های رسوبی و دگرگون این مزیت را دارا هستند. علاوه بر آن سنگ کف و پلکان به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی باید تخلخل کمی داشته باشند تا در اثر شستشو با مواد شوینده و ریختن مواد اسیدی یا بازی روی آن نفوذناپذیر بوده و آسیب نبیند. از جمله سنگ هایی که برای کف و پلکان مناسب می باشند، می توان سنگ های کوارتزیت و گنایس را نام برد.

پوشش دیوارهای داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوار داخلی ساختمان ظاهری بسیار باشکوه و خنک به آن می بخشد. اصولاً از سنگ برای پوشش دیوار حمام و سرویس بهداشتی، ساختمان های اداری، فروشگاه ها، سالن های غذاخوری و … استفاده می شود. سنگی که برای دیوار به کار می رود باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشد. علاوه بر آن تخلخل آن کم باشد تا در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب نبیند و مقاومت آن کم نشود.

نماکاری ساختمان

یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ، نماکاری ساختمان است. برای نمای ساختمان از سنگ های بادوام و مقاوم استفاده می شود تا در برابر عوامل مختلف محیطی دچار آسیب نشوند. شرایط متغیر جوی، تابش نور خورشید، یخبندان، گرد و غبار، باران های اسیدی، آلودگی هوا و … از جمله عواملی هستند که بر مقاومت سنگ اثر می گذارند. سنگ گرانیت و تراورتن گزینه هایی مناسب برای استفاده در نماکاری ساختمان می باشند.

دیوار و شالوده

سنگ هایی که برای دیوارهای حائل و شالوده به کار می روند به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده می شوند. برای صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز از سنگ هایی که در منطقه دیده می شوند استفاده می گردد. برای پر کردن فاصله بین سنگ ها نیز می توان از تکه های ریزتر استفاده نمود. سنگ های متخلخل و سنگ هایی که دارای لایه بندی بوده و قابلیت انحلال آنها بالاست برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. اما سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ  آهکی دولومیتی گزینه ای مناسب برای دیوار و شالوده به شمار می آیند.

پوشش پشت بام

هر چند امروزه از سنگ برای پوشش بام ساختمان استفاده نمی شود اما در برخی مناطق می توان این پوشش های سنگی را مشاهده کرد. سنگ های مخصوص بام باید سبک وزن، بدون تخلخل و غیر قابل نفوذ بوده و از مقاومت خمشی بالایی برخوردار باشند. علاوه بر آن بتوان آن را به لایه های مسطح و نازک تقسیم نمود. شیست های کلریتی و میکاشیست ها از جمله سنگ های مناسب برای پوشش بام هستند.

دکوراتیو نمودن ساختمان

سنگ هایی که از رنگ و ظاهر مناسبی برخوردار هستند و علاوه بر دوام بالا مقاومت خمشی و کششی خوبی دارند برای تزئینات داخل ساختمان کاربرد دارند. این سنگ ها برای تزئین دیوار شومینه، ستون ها، قاب درب و پنجره و … به کار می روند.

انواع سنگ های ساختمانی کدام اند؟

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت قیمت بالایی دارد زیرا استخراج، برش و صیقل دادن آن هزینه بردار است. از گرانیت برای زیربنای تاسیسات، کف سازی، نماکاری و تزئین داخل ساختمان استفاده می شود. این سنگ نفوذناپذیر است و در برابر ضربه و نفوذ آب مقاومت بالایی دارد. سطح گرانیت را می توان صیقل داد و از جذابیت آن در ساختمان بهره برد.

مطلب مفید: سنگ گرانیت چیست؟

سنگ آهک

از سنگ آهک برای تزئین کف، دیوار داخل و خارج ساختمان، ستون سازی و نمای مجسمه استفاده می شود. گرانیت نوعی سنگ آذرین است که به دلیل داشتن چگالی و سختی بالا جزء مصالح بادوام محسوب می شوند.

سنگ کوارتزیت

از سنگ کوارتزیت برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، سطح پله ها و کف زمین استفاده می شود چرا که این سنگ در برابر هوازدگی بسیار مقاوم است. قیمت سنگ کوارتزیت نسبت به سایر سنگ ها پایین تر است، بنابراین برای استفاده در ساختمان مقرون بصرفه است. این سنگ شباهت زیادی به سنگ گرانیت دارد اما از آن سخت تر می باشد. ظاهر سنگ کوارتزیت بلوری و زبر و رنگ آن قرمز، خاکستری و قهوه ای سوخته است.

سنگ مرمر

سنگ مرمر در مقایسه با گرانیت ضعیف تر و نسبت به تراورتن محکم تر می باشد. این سنگ از قابلیت صیقل پذیری بالایی برخوردار است و سطحی آینه ای دارند. از این نوع سنگ به دلیل جلای بالا و رنگ های زیبا برای دکوراسیون داخلی، کفپوش، ستون ها، پله ها و تزئینات داخل ساختمان استفاده می شود. سنگ مرمردارای رنگ های قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز است و زیبایی بی نظیری به ساختمان می بخشد. مقاومت سنگ مرمر در برابر رطوبت و آلودگی کم است، بنابراین برای نماسازی ساختمان توصیه نمی شود.

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد. سنگ مرمر آب را جذب نمی کند اما در برابر هوازدگی و باران های اسیدی مقاومت کمی دارد. همین مقاومت کم باعث شده که این سنگ تنها در داخل ساختمان کار شود. از انواع سنگ مرمریت می توان به مرمریت خوی، کوه سفید، دهبید، هرسین، شیراز، کویر کاشان و کاوش کرمان اشاره نمود. این سنگ به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته بندی می شود.

سنگ تراورتن

از سنگ تراورتن برای نماکاری ساختمان و دکواسیون داخلی استفاده می شود. این سنگ ها در مناطق گرمسیر برای تزئین خارجی ساختمان به کار می روند. از انواع سنگ تراورتن می توان به استالا كتيت و استالا گميت اشاره نمود. از جمله معروف ترین سنگ های تراورتن، سنگ تراورتن حاجی آباد است که در کل دنیا شناخته شده است. این سنگ دارای طرح ابر و بادی و موجدار است و از قابلیت برشکاری فوق العاده ای برخوردار می باشد. سنگ حاجی آباد برای استفاده در نماکاری ساختمان و لابی هتل ها گزینه ای ایده آل می باشد.انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها[+تصاویر با کیفیت]

ماسه سنگ

ماسه سنگ از جمله سنگ هایی است که به دلیل تطبیق پذیری بالا برای استفاده در داخل و خارج ساختمان مناسب می باشد. از جمله موارد استفاده از ماسه سنگ می توان به کاربرد آن در کفپوش، دیوارپوش، پوشش سقف، بالکن ها، استخرها و پاسیوها اشاره کرد. این سنگ از جمله سنگ های رسوبی است که از اتصال دانه های سیلیسی ایجاد می شود. این سنگ دارای رنگ های سفید، خاکستری، قهوه ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه ای است.

سنگ گابرو

سنگ گابرو از جمله سنگ هایی است که در ساخت کانتر کابینت، کاشی کف، سنگ نما و سنگ تزئینی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت سنگ گابرو در برابر هوازدگی بالا می باشد، به همین دلیل از آن برای نماکاری ساختمان و کفپوش استفاده می کنند. این سنگ نوعی سنگ آذرین درونی است که دارای رنگ تیره و بافتی درشت می باشد. رنگ گابرو سبز، سیاه و خاکستری مایل به سبز است که با صیقل کاری جلوه ای بی نظیر پیدا می کند.

سنگ دیوریت

یکی دیگر از سنگ هایی که برای نماکاری ساختمان، کف و پله ها مورد استفاده قرار می گیرد سنگ دیوریت است. این سنگ دارای رنگ بندی خاکستری، خاکستری تیره و خاکستری مایل به سبز است.

سنگ ساختمان – انواع و قیمت سنگ ساختمانی طبیعی

سنگ‌ های ساختمان از مواد سخت و مقاومی با تنوع رنگ و جنس بسیار بالا هستند که از قدیم به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بوده است. سنگ‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که آن‌ها را از سایر مصالح ساختمانی متمایز می‌کند. دوام و مقاومت بسیار بالا، جلا پذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت خمشی، غیرقابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات جوی، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و غیره ازجمله ویژگی‌های منحصر به فرد انواع سنگ های ساختمانی است.

به طور کلی سنگ ساختمانی به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود. که در این بخش فروشگاه کالا ساخت، ما سنگ های ساختمانی طبیعی را با بهترین کیفیت و قیمت برای فروش به مشتریان عزیز ارائه خواهیم داد. از انواع سنگ های طبیعی می توان به سنگ های روبرو اشاره نمود: سنگ مرمر – مرمریت – تراورتن – گرانیت – لایمستون و …

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا