برترین های کسب و کارعمومی

نحوه تولید دیوار بتنی پیش ساخته

نحوه تولید دیوار پیش ساخته یا آماده بتنی

به نقل از روزبه شن؛ دیوارهای پیش ساخته بتنی یک نوع سازه آماده از جنس بتن بوده امروزه در صنعت ساخت و ساز مصارف گسترده‌ای دارند. این دیوار‌ها با استفاده از بتن سفارشی شده و میلگرد مطابق با اصول فنی و مهندسی با بالاترین سطح کیفیت ساخته می‌شوند. به همین دلیل کاملا ایمن بوده و در همه پروژه‌های عمرانی و ساختمانی قابل استفاده هستند.

معمولا مراحل تولید دیوارهای پیش ساخته بتنی به نحوی است که ابتدا بتن مخصوص آماده شده و سپس به درون قالب‌های مخصوص ریخته‌گری انتقال داده می‌شود. حال برای تکمیل فرایند تولید به یک محیط کنترل شده انتقال یافته و در معرض پخت قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دال بتنی پیش تنیده هالوکور لطفا کلیک کنید.

لازم به ذکر است که این دیوارها از تنوع طرح و اندازه ایده‌آلی بهره‌مند هستند. به عنوان مثال برای تولید دیوارهای بتنی در طرح ، قبل از ریختن بتن به درون قالب مخصوص، ابتدا با سنگ سنگ‌ریزه‌های مورد نظر ترکیب شده و سپس به صورت کامل با هم ترکیب می‌شوند. سپس به منظور پخت و گذر از مرحله نهایی درون قالب ریخته شده و به محیط پخت هدایت می‌شود. به این ترتیب محصول نهایی فرایند فوق مشابه با سنگ مورد نظر خواهد شد.

 امروزه تولید کنندگان این محصول در اقصی نقاط دنیا در حال فعالیت بوده و هر روزه با روند پیشرفت علم و تکنولوژی سطح کیفی و کارایی این مدل دیوار نیز ارتقا می‌یابد. این نوع دیوارها جزو بهترین مصالح ساختمانی بوده و روند ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی و مهندسی را به شدت افزایش می‌دهند. بنابراین هر زمان که نیاز به احداث یک بنای سریع السیر با امنیت بالا باشید، دیوارهای بتنی پیش ساخته کمک به‌سزایی می‌کنند.

انواع دیوارهای پیش ساخته بتنی

 همان‌طور که گفتیم؛ این سازه‌های ساختمانی دارای تنوع زیادی بوده و هم از نظر ابعاد و هم طرح و اشکال جوابگوی نیاز بازار مصرف هستند. بنابراین اگر انتخاب شما برای ساخت ساختمان مورد نظر خود این نوع سازه است، دست‌تان برای انتخاب طرح و شکل مورد نظر باز هست. زیرا با وجود تنوع بالا در موارد موجود در بازار دیگر نیازی به صرف هزینه بیشتر و درخواست تولید سفارشی از تولید کنندگان این دیوارها ندارید. در حال حاضر رایج‌ترین مدل‌های دیوار بتنی پیش ساخته به شرح زیر است.

دیوار پرده‌ای یا روکش دار

دیوارهای پیش ساخته بتنی روکش‌دار یکی از پرکاربردترین انواع دیوار بتنی آماده برای دیوار چینی ساختمان بوده و در بین دیوارهای آماده غیر باربر جای دارند. معمولا مهمترین فلسفه و کاربرد استفاده از این نوع دیوار، محصور کردن فضا و ایجاد محیطی ایمن بدون مزاحمت‌های باد است. همچنین در صورت تمایل، امکان برچیدن و برداشتن دیوار نیز به راحتی ممکن است. باید متذکر شویم که این محصول نیز در اشکال متنوع تولید می‌شود. بنابراین دست شما برای انتخاب طرح و مدل دلخواه برای مصارف مختلف باز است.   برخی از اشکال و مدل‌های رایج این مدل دیوار شامل موارد زیرا است:

  • واحد‌های تقسیم پنجره
  • تخته‌های جدا کننده
  • اسپیندها
  • مولیون‌ها
  • پوشش‌های مقطع

دیوارهای پیش ساخته بتنی باربر

 دیوارهای آماده بتنی باربر، همانطور که از عنوان‌شان مشخص است، با بارهای اجزای مختلف، مخالفت و مبادله می‌کنند.این دیوارها پس از آن که در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفتند، دیگر قابلیت برچیده شدن را ندارند. همچنین بدون آن که کوچکترین خللی به کیفیت و ایمنی ساختمان وارد کنند در ساختار آن به کار می‌روند.

دیوارهای پیش ساخته برشی

 دیوارهای آماده بتنی برشی دارای سایز اصلی هستند. منتهی تفاوتی که به عنوان مزیت نیز می‌توان از آن نسبت به دیوارهای دیگر یاد کرد، این است که در قسمت‌هایی که برای دیوار کامل جا نیست، کوچکتر تولید می‌شوند و یا آن که شکل خاصی به خود می‌گیرند. بنابراین برای ساختمان‌های که متراژ آن‌ها دارای قناسی است، این سازه انتخاب ایده‌آل‌تری به شمار می‌رود.

ابعاد و ضخامت دیوارهای پیش ساخته بتنی چقدر است؟

 در مطالب قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم که دیوارهای پیش ساخته از نظر ضخامت، سایز و ابعاد نیز تنوع خوبی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را با ضخامت مختلف در بازار  بیابید. البته در صورتی که موفق به یافتن گزینه مورد نظر خود نشوید نیز نیازی به مایوس شدن نیست. زیرا می‌توانید ضخامت موارد نظر خود را به صورت سفارشی خریداری کنید.

به طور کلی دیوارهای آماده بتنی متناسب با طرح و مدل خود ضخامت مختلفی دارند. همچنین دیوارهای آماده بتنی که روانه بازار می‌شوند به صورت تک‌رو و دو رو نما هستند که دیوارهای تک‌رو، یک سوم ضخامت دیوارهای دو رو نما را دارند. در حال اندازه‌های معرفی شده در زیر رایج‌ترین ضخامت‌هایی هستند که دیوارهای پیش ساخته بتنی موجود در بازار دارند.

 ضخامت دو رو نما ۱۴ سانتیمتر

  • ضخامت دیوار سوله ۱۵ تا ۱۷.۵ سانتیمتر
  • ضخامت دیوار یک رو‌ نما ۱۰ سانتیمتر

معمولا طول دیوارهای پیش ساخته نیز متغیر بوده و اغلب مطابق با درخواست مشتری تولید می‌شود. اما به طور رایج حدود ۴ متر طول دارند. همچنین عرض آن‌ها نیز ابعاد ثابتی ندارد و علاوه‌بر ابعاد درخواست مشتری، در ارتفاع ۱.۲۰, ۱.۵۰, ۲۴۰, و ۳ متر نیز به صورت آماده در دسترس قرار دارند.

روش اتصال دیوارهای پیش ساخته به یکدیگر

 برای اتصال دیوارهای پیش ساخته بتنی روش‌های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با شرایط هر کدام را که بهتر ترجیح دادید، انتخاب کنید. در ادامه مطالب برخی از شیوه‌های رایج اتصال این دیوارها را شرح خواهیم داد.

اتصال به واسطه پیچ و مهره

اگر شما به دنبال انتخاب سریع‌ترین و راحت‌ترین شیوه اتصال این سازه‌ها به یکدیگر هستید، ما شیوه اتصال پیچ و مهره‌ای را پیشنهاد می‌دهیم. در این روش بدون آن که نیاز باشد قبل از پیچ و مهره کردن این سازه‌ها، آن‌ها را تراز کنید، اقدام به نصب کرده و پس از اتمام فرایند پیچ و مهره‌بندی، و اتصال دیوارها به هم مطابق با نقشه، تراز نهایی به کمک جرثقیل صورت می‌گیرد.

اتصال به واسطه جوشکاری

 این روش نیز یکی از روش‌هایی معمول و رایج نصب دیوارهای آماده بتنی به یکدیگر بوده و یک روش بسیار کارآمد است. همانطور که گفتیم در ساختمان این سازه‌های بتنی، میلگرد نیز به کار می‌رود. بنابراین در روش نصب با جوشکاری، اتصال به واسطه همان میلگردهای موجود در ساختار سازه صورت می‌گیرد.

باید متذکر شویم که تمام دیوارهای آماده بتنی دارای یک صفحه شل فولادی بوده که در قالب ریختگی در پانل سازه بتنی قرار گرفته است. به این ترتیب دیوارها مطابق با نقشه موجود در کنار یکدیگر قرار گرفته و سپس دو صفحه شل فولادی ذکر شده به وسیله دستگاه جوش به یکدیگر جوش می‌خورند. با این حساب در یک بازه زمانی کوتاه فرایند دیوار چینی پروژه مورد نظر اجرا می‌شود.

اتصال به واسطه رول‌پلاک یا لنگر پیچ

 با استفاده از دستگاه مخصوص دریل و پیچ رول‌پلاک نیز می‌توان دو یا چند دیوار پیش ساخته بتنی را به هم متصل کرد. در این روش اتصال هر چقدر قطر و طول پیچ رول‌پلاک بیشتر باشد، استحکام و مقاومت دیوارها نیز بیشتر خواهد شد. معمولا محل اتصال دیوارها از این طریق به یکدیگر لنگرهای میلگردی است که از پایه دیوارها بیرون زده‌اند.

ویژگی‌های دیوارهای بتنی پیش ساخته

 دیوارهای بتنی پیش ساخته دارای یک‌سری ویژگی‌هایی هستند که برخی از بارزترین آن‌ها به شرح زیر است.

مقاومت حرارتی خوب

 دیوارهای بتنی پیش ساخته در مقابل دما و حرارت بالا، فوق‌العاده مقاوم بوده و زمانی که در مجاورت دمای بالا قرار بگیرند، احتمال وارد آمدن آسیب به آن‌ها در حد صفر است.

حفاظت رطوبتی بالا

 از آنجایی که از نظر ساختاری اعضای سازه‌ای دیوارهای آماده بتنی همانند ستون‌ها و تیرها به هم متصل نیستند، داشتن حفاظت رطوبتی در این نوع سازها بسیار مهم است. بنابراین تولید کنندگان آن‌ها را به نحوی می‌سازند که دارای حفاظت رطوبتی بالایی هستند. در واقع دیوارهای آماده بتنی دارای آب بند اتصالی در اتصالات و درزهای خود بوده و به این ترتیب از نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان جلوگیری می‌کنند. همچنین درزگیرهایی که برای یک دیوار پیش ساخته بتنی تعبیه می‌شود از نوع درزگیر رنگدانه‌ای است. این انتخاب به دلیل حفظ یکنواختی این سازه‌ها صورت می‌گیرد.

مقاوم در برابر آتش سوزی

همانطور که متوجه شدید، متریال اولیه برای ساخت این نوع دیوارهای آماده، بتن است. بتن جزو آن دسته از مواردی است که در برابر آتش مقاومت خوبی داشته و شعله‌های آتش قابلیت نفوذ به بافت آن را ندارند. همچنین دما و حرارت بالا نیز دارای قدرت تخریب و از هم‌پاشیدگی ساختار این متریال نیست. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که دیوارهای پیش ساخته بتنی دارای مقاومت ایده‌آلی در برابر آتش سوزی بوده و از ایمنی آتش‌نشانی خوبی بهره مند هستند.

عایق مناسب برای صدا

یک دیوار بتنی پیش ساخته بهترین عملکرد را جهت پیشگیری از انتشار سر و صدا به داخل ساختمان دارد. بنابراین اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در برابر سر و صدای زیاد ضعیف بوده و کنترل عصبی خود را از دست می‌دهید، بهتر است برای ساختمان خود این نوع دیوار را انتخاب کرده و خود را از شر سرو صداهای آزار دهنده نجات بدهید.

دوام و طول عمر بالا

 یکی دیگر از ویژگی‌های بارز دیوارهای پیش ساخته بتنی دوام و طول عمر بالای آن‌ها است. در واقع سطح دوام و طول عمر این پارامتر دقیقا همانند خود بتن بوده و ذرات تشکیل‌دهنده آن به راحتی قابلیت جدا شدن از همدیگر را ندارند. البته ناگفته نماند که نوع اتصالات ایجاد شده و همچنین میزان کیفیت آن‌ها و نحوه اتصال نیز در این سازه‌ها بر میزان دوام و طول عمر آن‌ها تاثیرگذار است. به این ترتیب هر چقدر که کیفیت تمام عناصر این مدل دیوار بالاتر باشد به مراتب دوام و طول عمر آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

نگهداری و تعمیر آسان

 در ابتدای امر باید متذکر شویم که اساسا دیوارهای آماده بتنی نیازی به تعمیر ندارند. زیرا با توجه به دوام بالایی که دارند، فرایند تخریب و فرسودگی در آن‌ها بسیار کند بوده و یک دیوار پیش ساخته بتنی، می‌تواند سالیان سال به همان شکل و ظرافت اولیه باقی بماند. بنابراین باید بگویم که فرایند نگهداری آن‌ها نیز بسیار راحت است. حتی می‌توان گفت که این سازه‌ها اساسا نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند. البته بر این اصل یک استثنا وارد است که شامل اتصالات، درزگیرها، لنگرها و لوازم جانبی بوده و لازم هست که این موارد به صورت مرتب در بازه‌های زمانی مشخص تعمیر و نگهداری شوند.

دیوارهای بتنی آماده چه کاربردی دارند؟

 لازم به ذکر است که دیوارهای بتنی فقط مختص ساختمان‌سازی نیستند. بلکه دامنه استفاده از آن‌ها گسترده بوده و در مکان‌های مختلفی نظیر زمین کشاورزی، باغ، پادگان و غیره می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین در هر زمانی که نیاز باشد یک سازه بتنی در زمان کمی آماده به بهره‌برداری شود، با کمک این نوع دیوار می‌توان به‌راحتی کار فوق را انجام داد.

این سازه‌ها نقش بسیار مهمی در تامین امنیت دارند. زیرا در هر زمان که لازم باشد پروژه ساخت سریع تمام شود، در یک بازه زمانی کوتاه به ایجاد یک حفاظ ایمن کمک کرده و به این ترتیب شرایط را برای بهره‌برداری از هدف مورد نظر ایده‌آل‌تر می‌کنند. به طور کلی موارد استفاده از بتن‌های پیش ساخته شامل موارد زیر است.

ساخت ساختمان اداری

از آنجایی که اکثریت ساختمان‌های اداری اغلب به سبک یکسانی طراحی می‌شوند و دیوارهای مورد نیاز برای هر طبقه نیز معمولا به یک شکل است، استفاده از دیوارهای پیش ساخته بتنی در این باره تاثیر خوبی در پیشرفت اجرای پروژه دارد. همچنین نظم مورد نیاز برای این فضا را نیز راحت به وجود می‌آورند. به همین دلیل این دیوارها در حال حاضر یکی از بهترین موارد جهت طراحی داخلی و به شمار می‌روند.

ساخت ساختمان‌های ویلایی

 دیوارهای بتنی آماده برای ساخت فضاهای داخلی و نیز مناسب هستند. اکثر ساختمان‌های ویلایی دارای محوطه و حیاط بزرگی بوده که با استفاده از این سازه‌ها می‌توان با صرف اندکی زمان به راحتی دور ویلا را دیوار چینی کرد. همچنین جهت ایجاد اتاقک‌های موقت برای ساختمان‌های ویلایی نیز پیشنهاد خوب و مقرون به صرفه‌ای به شمار می‌روند. زیرا هر زمان نیاز به جابجایی اتاقک باشد می‌توان این سازه‌ها را باز کرده و جابجا کرد.

ساخت سوله

 همانطور که گفتیم دیوارهای بتونی پیش ساخته دارای خاصیت ضد آب بوده و رطوبت قادر به عبور از آن‌ها نیست. بنابراین برای ساخت سوله بسیار مناسب هستند.

ساخت سردخانه

 دیوارهای بتنی پیش ساخته تحت فشار بالا تولید می‌شوند. به همین دلیل مواد آن کاملا به یکدیگر فشرده شده و ذرات اکسیژن و جریان هوا قابلیت نفوذ و عبور از آن‌ها را ندارند. به عبارت دیگر دیوارهای بتنی پیش ساخته یک عایق فوق‌العاده هستند. از این رو برای ساخت سردخانه مورد توجه قرار دارند.

مناسب برای پارتیشن بندی

معمولا پارتیشن بندی یکی از روش‌هایی راحت و مقرون به صرفه مخصوصا در محیط اداری برای درست کردن بخش‌های مجزا است. دیوار‌های آماده بتنی از جمله مواردی هستند که به عنوان کاربردی بوده و همواره مورد استفاده قرار دارند.

مناسب برای نما سازی ساختمان

ناگفته نماند که استفاده از این محصول برای نماسازی ساختمان نیز مفید بوده و اغلب به صورت سفارشی قابل تولید است. بنابراین دیوارهای پیش ساخته جزو آن دسته از مواردی هستند که برای داشتن ساختمانی با نمای خاص و دلخواه کاربرد دارند.

ایجاد دیوار در سطوح شیبدار

دیوارهای آماده بتنی به دلیل قدرت بالایی که در تحمل وزن بالا دارند، نسبت به سایر سازه‌ها جهت ایجاد دیوار در سطوح شیبدار بسیار مناسب بوده و همواره کاربرد دارند.

طراحی دیوار حیاط

دیوارهای پیش ساخته در طرح‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. همچنین مطابق با خواسته مشتری نیز طرح و نمای درخواستی توسط تولیدکنندگان ساخته و عرضه می‌شود. از این رو می‌توان گفت که برای طراحی دیوار حیاط نیز انتخاب مناسبی بوده و می‌توان با استفاده از آن در یک بازه زمانی کوتاه حیاط دیوار را مطابق با خواست و سلیقه خود طراحی کرد. همچنین از این سازه‌ها می‌توان در به همراه دیگر مصالح برای دیزاین و بهره برد. از آنجایی که از نظر اقتصادی انتخاب دیوار پیش ساخته بتنی برای ساختمان‌های کوچک چندان معقول نیست این سازه‌ها اغلب در ساختمان‌های بزرگ و کم ارتفاع کاربرد دارند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا