اقتصادی

وقتی پاییز گرم حال انارها را هم می‌گیرد!

دانا نیوز/ وسط معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه به دلایل تولید انار باکیفیت و آبدار اشاره کرد و گفت: کم رنگ بودن انار باعث مشکل سفید شدن دانه های محصول می شود و نسبت به میانگین دما باعث افزایش این امر می شود. در سال های گذشته حدود 1.5 درجه رشد داشته است و پدیده میوه های سفید انار در اقصی نقاط کشور مشاهده شده است.

محمودرضا خلیلی در گفت وگو با دانا نیوز، با اشاره به آغاز برداشت انار در مرکز تولید جهانی انار، اظهار کرد: پیش بینی می شود برداشت این میوه آبی در اواسط آبان ماه سال جاری به پایان برسد.

این مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه تولید انار باکیفیت نیازمند شب های خوب است، افزود: انار ملس ساوه یکی از ارقام دیررس این محصول است و سرد شدن هوا در شهریور و مهرماه بیشتر آب میوه می دهد. تولید شده

وی با اشاره به اینکه کاهش دما مشاهده شده به محصول انار آسیب وارد می کند تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در زمان برداشت انار، جبهه سرما به محصول آسیب وارد کرده و منجر به انفجار می شود. از دست دادن رومن دیده نمی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر شست و شوی میوه انار، بارندگی های خفیف در این ایام باعث بهبود کیفیت محصول می شود، البته پس از بارندگی های خفیف، دما کاهش می یابد که ممکن است منجر به ترکیدن محصول شود.

خلیلی بیان کرد: طولانی بودن مدت میوه روی درخت امکان انار با کیفیت بهتر را فراهم می کند و انارهای برداشت شده از درخت در آبان ماه کیفیت بهتری نسبت به انارهای برداشت شده در مهرماه دارند.

وی همچنین با بیان اینکه تفاوت رنگ انار به دلیل وجود رنگدانه ای به نام آنتی هیامین است، تصریح کرد: آنتی هیامین یکی از ترکیباتی است که در قسمت های مختلف پوست و دانه های انار تولید می شود. هر چه محصول قرمزتر یا تیره تر باشد، کیفیت و بازارپسندی آن بهتر است.

معاون مدیرکل جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه گرمای زیاد هوا بر تولید درختان اثرگذار است و از تشکیل رنگ دانه در محصول انار جلوگیری می کند، گفت: با توجه به شرایط آب و هوای گیاه انار، شاهد افزایش دمای آن هستیم. برداشت و میانگین دما در سال جاری نسبت به سال های گذشته حدود 1.5 درجه افزایش یافت و پدیده میوه های سفید انار در اقصی نقاط کشور مشاهده شد.

در میان انواع انار مناسب برای اقلیم های مختلف، رقم انار ملس ساوه مقاوم ترین و بهترین است، اگرچه دمای بالا مانع از تشکیل دانه های ضد اسید و سفید می شود، اما یکی از آنهاست. رویداد ذخیره شد.

به گفته خلیلی، استفاده صحیح و به موقع از تغذیه دانش بنیان از جمله کود پتاس باعث افزایش ترکیبات قندی درخت و تولید آنتی کیامین شده و دانه ها را قرمز و بازارپسند می کند.

وی افزود: دما موثرترین عامل برای تشکیل آنتی امین ها است و باران شبانه و هوای خنک کمک شایانی به این امر می کند و در مواقعی که میزان بارندگی کم و هوا گرم است توصیه می شود. باغبانان شب ها آب می پاشند، محیط به افزایش ترکیبات قندی درخت کمک می کند و به آنتی آمین تبدیل می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا