فرهنگ و هنر

وقتی رسانه‌های رسمی و مجازی به روان کودکان حمله می‌کنند

خبر حمله تروریستی به حرم شاهچاره که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم کشورمان شد در شبکه کودک واکنش هایی را در پی داشته و این سوال را مطرح کرده است که مرجعیت چقدر و چقدر است؟ پوشش رسانه های مجازی رویدادها و تحولات دلخراش باید مورد توجه کودکان قرار گیرد.

به گزارش دانا نیوز، ماده 19 کنوانسیون حقوق کودک بیان می کند که “کشورهای عضو باید تمام اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم را برای حمایت از کودکان در برابر هر نوع آزار جسمی یا روحی، آسیب یا آزار، غفلت یا غفلت انجام دهند. والد (یا والدین)، قیم قانونی (یا قیم) یا کودک.” استثمار، از جمله سوء استفاده جنسی، در حین مراقبت از هر شخص دیگری که مسئول مراقبت است. همچنین در ماده 2 این ماده، “اقدامات حمایتی حسب مورد”. ممکن است ابزار مؤثر ایجاد برنامه های اجتماعی شامل حمایت های لازم از کودک و مسئولین مراقبت از کودک باشد.» و همچنین حمایت از سایر انواع پیشگیری و شناسایی، گزارش، ارجاع، تشخیص، درمان و نظارت بر موارد ذکر شده قبلی از کودک آزاری و حمایت از دادستان ها.

همچنین بر اساس ماده 32 این کنوانسیون، «کشورهای عضو باید کودک را در برابر استثمار اقتصادی و انجام هر گونه کاری که به آموزش و پرورش کودک آسیب بزند یا مختل کند یا به سلامت جسمی، روحی، اخلاقی یا اجتماعی کودک آسیب برساند، محافظت خواهند کرد».

این مواد قانونی به این دلیل به وجود می آیند که آسیب هایی که در موارد خشونت به کودکان وارد می شود و تأثیر آن بر سلامت روحی و روانی آنها پوشیده نیست زیرا دوران کودکی یکی از حساس ترین دوره های شکل گیری و رشد جسم و روان افراد است. اجتماعی می تواند در این فرآیند شکل گیری موثر باشد. اما پس از حمله تروریستی معبد شاهراغ که منجر به شهادت و مجروح شدن چند تن از ایثارگران شد، ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که با واکنش های گسترده کاربران مواجه شد. ویدئوی زنده نشان می داد که قربانیان در بیمارستان تحت مداوا هستند و جزئیات حادثه را برای کودکان توضیح می دهند. در ماه های اخیر در برنامه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی شاهد فیلم های اعتراضی و اخبار اعتراضات، اغتشاشات و… بودیم و این انتقاد کارشناسان است که بچه ها این اخبار را تماشا می کنند.

قرار دادن کودکان در معرض خشونت “ممنوع” است.

مونیکا نادی وکیل و فعال حقوق کودک در این باره به دانا نیوز می گوید: کودک آزاری و قرار گرفتن در معرض خشونت به دلیل تأثیر منفی آن بر رشد جسمی و ذهنی کودکان «ممنوع» است، زیرا اصول و هنجارهای بین المللی و قوانین داخلی دولت ها را ملزم می کند که به طور کامل از کودک آزاری حمایت کنند.

وی با اشاره به قوانین و مواد قانونی مندرج در کنوانسیون حقوق کودک و سازمان جهانی بهداشت، گفت: سازمان جهانی بهداشت خشونت علیه کودکان را «آسیب یا تهدید جسمی، روانی یا سلامتی» تعریف می کند. کودک بودن و ایجاد آرامش برای والدین یا سایر افراد مسئول آن» و کنوانسیون حقوق کودک به عنوان معتبرترین سند بین المللی که ایران تصویب و اجرا کرده است، کودکان را در برابر خشونت مصون می دارد. طبق کنوانسیون، کودک را در برابر هرگونه آزار جسمی یا روانی، آسیب یا بدرفتاری، بی توجهی یا بی توجهی محافظت می کند، تصریح می کند که آنها باید تمام اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی را برای جلوگیری از آزار انجام دهند. یا استثمار

در برخی رسانه ها شاهد آزار روانی کودکان هستیم.

این فعال حقوق کودک با اشاره به ماده 32 کنوانسیون حقوق کودک که کشورهای عضو را از اقدامات مضر برای سلامت جسمی، روانی، روحی و اخلاقی خود منع می کند، تصریح می کند: در واقع بر اساس اسناد بین المللی چنین است. به نفع حمایت کلی از کودکان و کودکان در خشونت مورد تاکید است و در شرایط کنونی شاهد رفتارهای خشونت آمیز علیه کودکان هستیم، این رفتار خشونت آمیز کودکان در مدرسه و خیابان به جسم و روان کودکان آسیب می رساند و حتی در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم. وضعیت. حمله روانی برخی از رسانه ها این است که ما نسبت به بچه ها هستیم.

ما باید از حقوق کودکان حمایت کنیم

نادی با انتقاد از انعکاس رسانه ای خشونت علیه کودکان یادآور می شود: شبکه پویا به عنوان شبکه ویژه کودکان باید مهمترین حامی حقوق کودکان باشد و اقدامات آنها در چارچوب تامین منافع کودکان انجام شود. اما متأسفانه زمانی که ما در حال پخش برنامه کودک بودیم که خبر هولناک حمله به معبد شاهچراغ و کشتار مردم منتشر شد، این شبکه شاهد خشونت روی آنتن بود. اگرچه در این دوره علاوه بر این شبکه شاهد پخش اخبار زیادی در شبکه های اجتماعی و پیگیری توسط فرزندانمان هستیم، اما قطعا این اقدام برای روانشناسی کودکان مضر است و کودکان را نه تنها حس فعلی آنها را در معرض آسیب قرار می دهد. امنیت، بلکه باعث ایجاد ترس و وحشت در آنها می شود، چیزی اما در نهایت بر رشد روانی آنها تأثیر منفی می گذارد، بنابراین این اقدام قدرتمند و غیرقابل قبول است و با توجه به تفاسیر قانونی مندرج در قانون حمایت از کودکان و… نوجوانان، این می تواند باشد. ممکن است نمونه ای از کودک آزاری در نظر گرفته شود و مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

کودکان را به شیوه صحیح در معرض اخبار قرار دهید

این وکیل دادگستری می گوید: بنابراین با رعایت کرامت انسانی کودکان و پذیرفتن حق استفاده از افکار و عقاید و مشارکت در مسائل اجتماعی، کودکان باید از حقانیت آنها مطلع شوند تا از فشار زور بر کودکان کاسته شود. حقوق بشر و خواستار پرهیز از هر گونه اقدام، گزارش خشونت و تجاوز به حقوق و افشای اخبار از کانال های مناسب شد.

وی با اشاره به اینکه صیانت از کودکان در برابر خشونت وظیفه همه اقشار جامعه است خاطرنشان کرد: خانواده ها، مدارس، دستگاه های دولتی، آحاد جامعه، دستگاه های قضایی و رسانه ها موظفند تضییع حقوق قانونی آنها را رصد کنند. شناخت حقوق کودکان.

در رسانه ها اخبار به شکلی بسیار وحشتناک به کودکان ارائه می شود

الهه خوشنویس، روانشناس و فعال حقوق کودک در گفت وگو با دانا نیوز؛ وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اخبار مختلفی در رسانه ها حتی در صدا و سیما به کودکان ارائه می شود، به نظر می رسد هیچ قصدی پشت رفتار رسانه ملی نیست، گفت: کشور ما این کنوانسیون را امضا کرده است. حقوق کودک و این توافقنامه پس از تصویب در مجلس قانون است و الزامی است اما محتوا نادیده گرفته می شود.

خوشنویس ادامه می دهد: در ماده 3 قسمت اول کنوانسیون حقوق کودک به صراحت بیان شده است که در کلیه اقدامات مربوط به کودکان، مؤسسات رفاهی اجتماعی خصوصی یا دولتی یا خصوصی، دادگاه ها، مراجع اجرایی یا قانونگذاران، منافع کودک را باید جدی گرفت. در هیچ کجای دنیا در قرن بیست و یکم برنامه کودک که توسط کودکان در هر سنی تماشا می شود قطع نمی شود و ما یک حادثه تروریستی را به این شکل تکان دهنده گزارش می کنیم. این مصداق بارز کودک آزاری عاطفی است و بی رحمانه ترین اتفاقی است که می تواند در دنیا بیفتد و امنیت فرزندان ما را می طلبد. آیا در چنین تصمیمی مصلحت کودک لحاظ شده است؟!

زمانی که این روانشناس از تأثیر اخبار خشونت بر روانشناسی کودکان صحبت کرد، «بندورا» (روانشناس) پیشنهاد کرد که مشاهده خشونت در نظریه مشاهده و تقلید تأثیر مستقیمی بر رفتار کودکان دارد و آزمایش بندورا یکی از آزمایشات معروف در ارتباط در جهان مهم است. تماشای خشونت خشونت را عادی می کند. می تواند حساسیت کودک به درد و رنج دیگران را کاهش دهد. می تواند کودک را به سمت رفتار پرخاشگرانه یا مضر نسبت به دیگران سوق دهد و یا باعث شود که کودک نسبت به محیط احساس ناامنی و ناامنی کند.

ایجاد حس اعتماد به نفس و ترس در کودکان با بیان جزئیات اقدامات تروریستی

این فعال حقوق کودک با تاکید بر اینکه هر کودک و انسانی حق دارد از آنچه در محیط می گذرد بداند، خاطرنشان کرد: تفاوت کودک و بزرگسال را باید در محتوای پیام مورد توجه قرار داد. : آنچه را که می بیند یا می شنود باور می کند و توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی این اطلاعات را ندارد، اما بزرگسالان با تجربیات و تحلیل های قبلی می توانند از خود مراقبت کنند، بنابراین باید در نقل اخبار ناراحت کننده، اعمال خشونت آمیز مراقب باشند. و غیره، سن مخاطب و میزان رشد شناختی در نظر گرفته شده است، زیرا ارائه جزئیات حادثه تروریستی که حتی برای بزرگسالان تکان دهنده است، برای کودکانی که دید ساده دارند، چیزی جز احساسات موفق نخواهد بود. ناامنی و ترس.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چگونه اخبار خشونت را با کودکان در میان بگذاریم؟ او می گوید: الان در کشور بحث هایی مطرح است، جزئیات را نباید جلوی بچه ها مطرح کرد. روایت والدین نباید فهرستی برای کودکان باشد. مثلاً اگر قرار است اخبار را تماشا کنیم و این خبر حاوی تصاویر خشونت یا خشونت است، باید به فرزندمان بگوییم که این برنامه علیه برخی افراد است، اما تصاویر و گزارش ها مناسب شما نیست و نیازی نیست. نه برای بچه ها که به جزئیات اشاره کنند. البته خوب است که بچه ها را از اخبار مطلع کنیم، اما نه به صورت جزئی.

حال این سوال پیش می آید که با وجود اینکه شبکه پویا یک شبکه ویژه خردسالان است، آیا این شبکه برای توسعه محتوا و برنامه های خود از روانشناسان کودک و متخصصان این حوزه استفاده می کند؟ چرا که حتی در توضیحات سایت شبکه پویا چنین نوشته شده است: «شبکه پویا پخش رسمی خود را از 7 تیر 1391 آغاز کرد و در آن سال شبکه پویا به پخش برنامه های انیمیشن برای هر سه گروه سنی کودک و نوجوان اختصاص دارد. و بزرگسالان “از 1 اکتبر 2015 کانال پویا به کانالی منحصر به فرد برای ارائه برنامه های انیمیشن، لایو اکشن و ادغام بر اساس سیستم آموزشی برای خردسالان تبدیل شده است.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا