برترین های کسب و کارعمومی

تشخیص خرابی کنتور برق

مهم‌ترین علت خرابی کنتور برق

دلیل خرابی کنتورهای دیجیتالی و مکانیکی برق بسیار متفاوت است. گاهی اوقات‌ این خرابی‌ها به علت استرس مکانیکی، ضربه مکانیکی، ذوب شدن کنتاکت ها و یا ناپایداری شبکه اتفاق می‌افتد‌‌. ولی در برخی موارد اضافه بار، سوختگی قطعات داخلی کنتور و معیوب شدن قسمت هایی از کنتور باعث خراب شدن دستگاه‌های اندازه گیری برق شهری و صنعتی می‌شود.

تشخیص خرابی کنتور برق

بدون در نظر گرفتن نوع کنتور باید گفت هیچ گاه شما جهت عیب یابی و پیدا کردن علت خرابی کنتور برق اقدامی انجام ندهید. چون باز کردن و شکستن پلمپ کنتور جریمه های نقدی زیادی را به همراه دارد. پس بهتر است برای تشخيص خرابی کنتور برق شهری یا صنعتی با شرکت تأمین برق تماس بگیرید. ولی به طور کلی برای تشخیص خرابی کنتور احتمالات ذیل وجود دارد.

_ اگر از بدنه دستگاه بوی سوختگی و دود احساس کردید احتمال دارد سیم های متصل به کنتور سوخته باشند. در این صورت لازم است تا به طور کامل کنتور تعویض شود.
_ اگر بر روی کیس یا همان شیشه کنتور فرورفتگی ها و شکاف هایی دیدید احتمال دارد که ضربات شدیدی به بدنه کنتور وارد آمده باشد.
_ اگر پدهای تماس کنتور سوخته باشند این نوع خرابی کنتور به علت ضعیف شدن قطعاتی به نام کنتاکت های مدار ورودی و خروجی شبکه اتفاق می‌افتد. در این حالت برخی قطعات باید تعویض شود.
_ اگر متوجه شدید که شمارنده کنتور به شدت اضافه بار می‌زند. احتمال دارد قطعه ای از کنتور نیم سوز و یا به طور کامل سوخته باشد.
_ اگر کنتور برق به طور ناگهانی قطع شده است و کار نمی‌کند. احتمال دارد مدارهای داخلی کنتور آسیب دیده باشند.

تشخیص خرابی کنترو برق؛ اساس کار کنتور

اکنون که به صورت مختصر با انواع مختلف کنتورهای برق آشنا شدید، خوب است که نگاهی بر اساس کار این دستگاه‌ها نیز داشته باشیم. اساس عملکرد دستگاه‌های مذکور بر حسب نیروی الکترومغناطیس است. برای درک بهتر اساس کار کنتورها یک سیم پیچ که از جریان برقی عبور یا گذر می‌کند را در نظر بگیرید. با انجام این کار در اطراف سیم پیچ مقدار مشخصی میدان مغناطیسی ایجاد شده که میدان مذکور می‌تواند شدت و جریان متفاوتی داشته باشد. البته این شدت و جریان خود بسته به فاکتورهای مشخصی بوده که توضیح آن در این بحث نمی‌گنجد.

اما از جمله مهم‌ترینِ این فاکتورها می‌توان به جریان عبوری از سیم پیچ اشاره داشت. چنان‌چه کنتور برق مورد نظر از نوع تک فاز باشد، در این صورت شاهد دو دسته سیم پیچ خواهیم بود که یکی از آن‌ها دور کم‌تر و قطر بیش‌تری دارد. چنان‌چه سیم پیچ ضخیم‌تر بوده و دور کم‌تری داشته باشد، در چنین شرایطی به آن سیم پیچ جریان گفته می‌شود و اگر خلاف این شرایط باشد، سیم پیچ مورد نظر تحت عنوان سیم پیچ ولتاژ شناخته خواهد شد.

تصور کنید که در منزل یا محل کار خود مشغول به انجام امور روزمره هستید و ناگهان برق محل مورد نظر قطع می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است که کنتور دچار مشکل شده باشد؛ لذا بهتر است با لیستی که در ادامه به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد آشنا شده و در صورت قطعی برق به منظور تشخیص خرابی کنتور برق از آن استفاده کنید:

اولین و بدیهی‌ترین احتمال این است که برق به صورت سراسری قطع شده باشد که برای اطمینان از این موضوع تنها کافی‌ست که از همسایگان پرس و جو کنید و از قطعی برق توسط اداره برق مطمئن شوید.

برای تشخیص خرابی برق می‌توانید جعبه مینیاتوری واحد خود را مورد بررسی قرار دهید. به طور معمول این جعبه در مقابل درب ورودی هر واحد یا در آشپزخانه تعبیه شده است. درب جعبه را باز کرده و از بالا بودن همه کلیدها اطمینان حاصل فرمایید. البته در چنین شرایطی ممکن است که حالت‌های مختلفی پیش بیاید:

الف همه مینیاتوری‌ها به سمت بالا

در این حالت باید سری به تابلو برق ساختمان خود زده که در ورودی ساختمان قرار دارد. معمولاً تابلو برق دارای سه بخش است؛ بخشی مینیاتوری‌هایی که مربوط به اداره برق و پلمب بوده، قسمت کنتورهای برق و مینیاتوری‌هایی که پس از کنتور قرار گرفته‌اند. در ابتدا دقت داشته باشید که اگر کنتور برق شما روشن نبود و کار می‌کرد بایستی با تماس بگیرید.

اگر کنتور شما روشن بود و کار می‌کرد تنها کافی است سری به مینیاتوری‌های قسمت سوم بزنید؛ چرا که در این شرایط به احتمال 90 درصد مینیاتوری واحد شما پریده است و می‌بایست آن را به سمتی که همه مینیاتوری‌ها هستند هدایت کنید. با انجام این کار به احتمال قوی مشکل قطعی برق حل خواهد شد.

ب یک یا چند مینیاتوری یا همه مینیاتوری‌ها به سمت پایین

در چنین شرایطی به منظور تشخیص خرابی کنتور برق لازم است که هر یک از مینیاتوری‌هایی که به سمت پایین بوده را به سمت بالا هدایت کنید. بعد از انجام این کار ممکن است حالات دیگری رخ دهد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

حالت اول) پس از دادن مینیاتوری‌ها به طرف بالا جریان برق برقرار شده و اگر بعد از گذشت زمان نیز مشکلی به وجود نیاید، به این معنا است که به علت نوسانات برق شهر این مشکل رخ داده و کلیدهای مینیاتوری نیز به ‌درستی عمل کردند؛ در نتیجه جای نگرانی نیست. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود که در جاهای پُر نوسان از استابلایزر استفاده کنید.

حالت دوم) بعد دادن مینیاتوری به طرف بالا بلافاصله مینیاتوری به سمت پایین باز خواهد گشت. اگر بلافاصله این اتفاق افتاد نشان‌دهنده این است که در قسمتی که مربوط به برق آن کلید مینیاتوری است اتصالی وجود داشته و نیاز است که یک متخصص برق حرفه‌ای سیستم را بررسی کند؛ چرا که علاوه بر تبعات مالی برای افراد غیرمتخصص امکان دارد تبعات جانی را به دلیل عدم تخصص نیز به بار آورد.

حالت سوم) بعد از دادن مینیاتوری به طرف بالا بعد از چند لحظه مینیاتوری به سمت پایین برگشته و برق را قطع خواهد کرد.  در 60 درصد مواقع چنین مشکلی به علت خراب بودن خودِ مینیاتوری رخ داده که با تعویض آن مشکل به طور کامل حل خواهد شد. در 40 درصد دیگر مواقع، مشکل می‌تواند از اتصالی در بخشی از خانه باشد. در هر صورت با بروز چنین مشکلی توصیه می‌شود که به منظور تشخیص خرابی کنتور برق از یک متخصص برق‌کار کمک گرفته در صورت اطمینان از خرابی کنتور با اداره برق تماس بگیرید.

حالت چهارم) کلید مینیاتوری اصلاً به سمت بالا حرکت نکرده و قفل شده است. این مشکل قطعاً از خراب بودن مینیاتوری بوده که با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما موارد مرتبط با تشخیص خرابی کنتور برق را مورد بررسی کامل قرار دادیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون قطعی برق کنتور با ما در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا