ورزشی

قلیان با ورزشکاران چه می‌کند؟

در ورزشکاران، قلیان کشیدن بر دو عضو حیاتی ریه و قلب اثرات مضر دارد.

به گزارش دانا نیوز، سیگار در هر صورت خطرناک و اعتیادآور است و قلیان کش ها خود را در معرض گاز مونوکسید کربن قرار می دهند و قلیان نیز مانند سیگار انسان را به نیکوتین معتاد می کند.

وقتی در نظر بگیریم که کشیدن قلیان در بین برخی از ورزشکاران رایج است، باید بدانیم که گاهی مضرات قلیان بیشتر از سیگار است و کشیدن قلیان باعث آسیب به دو عضو مهم بدن یعنی ریه و قلب و همچنین سرطان ریه می شود. سرطان مری و سلامتی بیماری انسدادی مزمن ریه، وزن کم هنگام تولد و افزایش خطر حملات آسم و ذات الریه از جمله خطرات مرتبط با مصرف قلیان است.

طبق این مقاله که توسط فدراسیون پزشکی ورزشی به ESPN ارسال شده است: حجم و عمق تنفس در حرکت آب قلیان بسیار مهم است و قلیان تا حدودی کمتر از این مهم است. دودی که وارد بدن می شود 10 تا 20 برابر مهمتر از دود است.

مطالعات نشان داده است که کشیدن تنباکو با قلیان بیش از پنج دقیقه و فردی که قلیان می کشد مقدار زیادی دود را به مدت نیم ساعت یا بیشتر وارد ریه های خود می کند. به جای آب، آسیب دود را کاهش می دهیم.

در هر صورت کشیدن قلیان مانند سیگار انسان را به نیکوتین معتاد می کند و این تصوری کاملا نادرست است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از دهان خارج شود به ریه ها آسیبی نمی رسد. زیرا دود از طریق مخاط دهان و گلو در بدن جذب می شود و آثار بد خود را به جا می گذارد; حتی در هوایی که دود قلیان منتشر می شود، افرادی که قلیان نمی کشند در معرض دود قرار گرفته و برای همیشه آسیب می بینند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا