برترین های کسب و کارعمومی

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت، اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده و در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر می شود.وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد، دگرگون شده و مرمر به وجود می آید.

این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت می شود.رگه هایی که در آن دیده می شود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن می باشد. مرمر با رنگ هایی یافت می شود که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمی شود.

به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن، معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده می کنند.این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.

ما در مقاله ای به طور کامل به معرفی سنگ مرمریت و خصوصیات و انواع آن و … پرداخته ایم . اگر تمایل دارید بدانید کافیست کلیک نمائید.

،، دارای خصوصیات منحصر به فرد زیادی است که آن را به سنگی ارزشمند در صنایع مختلف تبدیل کرده است، از جمله کاربردهای این سنگ زیبا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساختمان سازی، طراحی داخلی و بیرونی منازلش
    مرمر از دیرباز به عنوان سنگ خدایان و پادشاهان شناخته شده و از آن به وفور در ساخت بناهای تاریخی باستان استفاده می شده است.به عنوان مثال این سنگ در ساخت تاج محل که از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی است استفاده شده و در سراسر بنا از جمله گنبدها و برج های مرمرین آن دیده می شود.

از آن جا که مرمر به راحتی در دسترس است، ظاهر زیبا و شفاف و صیقلی دارد و به دلیل کلسیت موجود در آن نسبت به سنگ آهک راحت تر شکافته می شود امروزه نیز از آن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی تزیینی و پر کننده در پروژه های ساختمانی از جمله ساخت دیوارهای داخلی و بیرونی منازل، پوشش کف، دکوراسیون، پله ها و سنگ فرش ها استفاده می شود.

  1. کشاورزی و بهبود خاک
    سنگ مرمر مانند سنگ آهک بر اثر حرارت دیدن در کوره به اکسید کلسیم تبدیل می شود که به آن آهک نیز می گویند. از این ترکیب در کشاورزی برای بهبود و کاهش اسیدیته خاک استفاده می شود.ترکیب آهک با کودهای شیمیایی برای افزایش بازدهی خاک و محصولات مفید است.
  2. مجسمه سازی
    از ویژگی شفافیت، درخشندگی و براق بودن  در هنر مجسمه سازی استفاده های زیادی شده است. این ویژگی در کنار خصوصیاتی همچون صاف بودن و تراش آسان باعث شده سنگ سفید به یکی از بهترین سنگ ها برای مجسمه سازی تبدیل شود زیرا زمانی که خوب تراشیده شود در همه جهات یکنواخت و یک شکل به نظر می رسد. بعضی از مشهورترین مجسمه های دنیا از آن درست شده اند که از آن جمله می توان به مجسمه آرتمیس، الهه یونانی اشاره کرد.
  3. داروسازی
    به دلیل خاصیت خنثی سازی اسیدها در ، مرمر با بالاترین درجه خلوص را پس از پردازش و از بین بردن ناخالصی برای ساخت محصولات دارویی همچون آلکا سلتزرداروی مورد استفاده برای درمان سوء هاضمه ناشی از اسید – به کار می برند
  4. رنگ زدا
    از سنگ های مرمر سفید برای تولید یک محصول رنگ زدا به شکل پودر سفید استفاده می شود که اغلب به عنوان روشن کننده، پر کننده و رنگدانه در صنعت کاغذ، رنگ و تولید برخی محصولات دیگر کاربرد دارد.
  5. خنثی سازی اسیدها
    همان طور که قبلا گفتیم مرمر از کربنات کلسیم تشکیل شده، این ماده در خنثی کردن اسیدها بسیار موثر است، به همین دلیل مرمر را خرد کرده و از پودر حاصل از آن برای خنثی کردن اسیدها از جمله اسید موجود در خاک، جریان های آب و همچنین در صنایع شیمیایی استفاده می کنند.
  6. مکمل های دامی
    پودر مرمر نرم، قابل حل و سرشار از کلسیم می باشد و از آن برای تولید مکمل های کلسیمی در خوراک حیوانات از جمله گاوها و مرغ ها استفاده می شود.
  7. گورستان ها
    یکی از متداول ترین کاربردهای مرمر در ساخت سنگ قبرها می باشد زیرا برش و حکاکی روی مرمرها بسیار آسان است.

در پایان :

صنایع سنگ اورانوس با بهره گیری از جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری های ماشین آلات اروپایی توانای تامین محصولات سنگی اعم از اسلب،تایل وپله را دارد.صنایع سنگ اورانوس با سابقه و اعتبار درخشان خود توانایی تامین انواع کپ های صادراتی از بهترین معادن ایران و همچنین معادن خاص و انحصاری خود را دارد که به صورت اختصاصی به برخی کشورها اعم از ایتالیا،اسپانیا،پرتغال،ترکیه،چین ،یونان و … صادر میکند..

مطالب پیشنهادی :

قیمت سنگ مرمر

 

دکمه بازگشت به بالا