عمومیبرترین های کسب و کار

انتقال اطلاعات از هارد اکسترنال به لپ تاپ

چگونه اطلاعات و برنامه هایتان را به هارد دیسک جدید انتقال دهید؟

گاهی به جای تعمیر هارد سوخته؛ تعویض هارد دیسک لپ تاپ یا رایانه شخصی یکی از بهترین ارتقاءهایی است که می توانید انجام دهید. در اصل، این ارتقاء به شما کمک می کند تا عمر مفید یک لپ تاپ قدیمی را افزایش دهید. ارتقاء به یک هارد پرظرفیت تر فضای ذخیره سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و همچنین باعث می شود پیشرفت زیادی در بازدهی لپ تاپ بدلیل سرعت بیشتر هارد دیسک بدست آورید به ویژه اگر قصد خرید یک هارد SSD را داشته باشید. آنچه درمورد جایگزینی هارد دیسک و انتقال آسان اطلاعات و برنامه های شما به هارد دیسک جدید لازم است در این مقاله آورده شده است.

هارد دیسک جایگزین را به درستی انتخاب کنید

همه هارد دیسک ها مثل هم نیستند. به عنوان مثال اگر لپ تاپی قدیمی دارید ممکن است کانکتور هارد لپتاپ با هارد دیسک های جدیدتر عمل نکند به همین ترتیب مطمئن شوید که هارد خریداری شده به درستی در براکت لپ تاپ یا رایانه شخصی شما قرار بگیرد.

برای اینکه بدانید چه نوع هارد دیسکی را باید بخرید؛ در مورد سازنده و مدل آن در اینترنت جست و جو کنید تا اندازه، ضخامت و نوع رابط آن را بیابید. (مثال: ۲.۵ اینچ، ضخامت ۱۲.۵ میلیمتر با رابط SATA) اکثر لپ تاپ ها از هارد دیسک های ۲.۵ اینچی استفاده می کنند اما برای اطمینان خاطر مشخصات لپتاپ خود را بررسی کنید.

اطلاعات مربوطه را روی برچسب هارد دیسک پیدا خواهید کرد. هنگامی که هارد دیسک جایگزین مناسب را خریداری کردید تعویض فیزیکی هارد دیسک قدیمی با هارد دیسک جدیدتان بسیار آسان خواهد بود. فقط کافی است چند پیچ را باز کنید و هارد دیسک جدید را در جای هارد دیسک قبلی قرار دهید.

اطلاعات، سیستم عامل و برنامه های خود را به هارد دیسک جدید انتقال دهید

اگر یا حافظه تحت شبکه ای (NAS) دارید که در گوشه ای بلا استفاده مانده است لازم نیست چیزی جز یک هارد دیسک جدید خریداری کنید. با استفاده از نرم افزارهایی مانند Acronis True Image یا Free Clonezilla، می توانید فایل ایمیجی (image) از درایو فعلی خود در هارد دیسک اکسترنال ذخیره کنید.

این عمل درایو را کاملاً با اطلاعات، برنامه ها و تنظیمات به صورت دست نخورده کپی می کند. سپس می توانید هارد دیسک قدیمی رایانه خود را با هارد دیسک جدید عوض کنید. دوباره نرم افزار بک آپ (Cloning) را روی هارد دیسک جدید اجرا کنید و ایمیج بک آپ را که در هارد اکسترنال یا حافظه تحت شبکه (NAS) ذخیره کرده اید را نصب کنید.

علاوه بر آن اگر می خواهید سیستم عامل لپ تاپ خود را تازه کنید و فقط داده های خود (اسناد، عکس ها، فیلم ها و غیره) را انتقال دهید می توانید My Documents و پوشه های دیگر را در هارد دیسک اکسترنال کپی کنید. هارد دیسک قدیمی را با هارد دیسک جدید عوض کرده و ویندوز و برنامه های تازه خود را بر روی هارد دیسک جدید لپ تاپ نصب کنید. در آخر پوشه هایی را که در هارد اکسترنال ذخیره کرده اید به هارد دیسک جدیدتان کپی کنید. ابزار Easy Transfer ویندوز می تواند این روند را بسیار ساده تر کند:

توجه: Windows Easy Transfer دیگر برای ویندوز ۱۰ در دسترس نیست.

  1. منو start را در لپتاپ باز کنید.  در قسمت جست و جو Windows Easy Transfer را تایپ کنید.
  2. هارد دیسک اکسترنال یا درایو USB را به عنوان درایو مقصد انتخاب کنید.
  3. برای This Is My New Computer گزینه No را انتخاب کنید. سپس برای نصب در هارد اکسترنال کلیک کنید. ویندوز اطلاعات و تنظیمات شما را در هارد اکسترنال کپی خواهد کرد.

کپی کردن مستقیم از هارد دیسک قدیمی به هارد دیسک جدید

همانطور که مشاهده کردید روش فوق مرحله اضافی کپی کردن درایو به یک هارد اکسترنال(رابط بین هارد دیسک قدیمی و جدید) و سپس کپی کردن از آن به هارد دیسک جدید را در پی دارد.

اگر نمی خواهید از یک هارد دیسک اکسترنال یا حافظه تحت شبکه (NAS) به عنوان رابط برای پی در پی کپی کردن اطلاعات استفاده کنید می توانید با استفاده از یک آداپتور ساده یا کابل USB-to-SATA / IDE یا با استفاده از باکس تبدیل SATA به USB (که هارد دیسک قدیمی را در خود جای می دهد و از طریق USB آن را به لپ تاپ متصل می کند) یا حتی با استفاده از کیت ارتقاء دهنده هارد دیسک لپ تاپ، هارد دیسک جدید و قدیمی را همزمان به لپ تاپ متصل کنید. مورد اخر معمولاً شامل تنها باکس تبدیل و کابل نیست بلکه همچنین شامل نرم افزاری برای بک آپ گیری (Cloning) از هارد دیسک قدیمی به هارد دیسک جدید نیز می باشد.

در این حالت شما دو راه دارید: بک آپ گرفتن از درایو قدیمی(Cloning)، کپی کردن اطلاعات.

بک آپ گرفتن از درایو قدیمی (Cloning)

  1. هارد دیسک جدید را با کابل به لپ تاپ وصل کنید.
  2. سپس با استفاده از نرم افزار بک آپ (cloning)، درایو قدیمی را بر روی درایو جدید کپی کنید.
  3. در آخر هارد دیسک قدیمی را با هارد دیسک جدید عوض کنید.

کپی کردن اطلاعات

  1. هارد دیسک جدید را در لپ تاپ نصب کنید.
  2. ویندوز و برنامه های تازه خود را بر روی هارد دیسک جدید نصب کنید.
  3. با استفاده از کابل یا باکس تبدیل، هارد دیسک قدیمی را به لپ تاپ وصل کنید و پوشه های خود را (به عنوان مثال My Documents ) به هارد دیسک جدید کپی کنید. (می توانید از ابزار Easy Transfer  ویندوز که همانطور در بالا اشاره شد برای تسهیل این روند استفاده کنید.)

روش پیشنهادی کدام است؟

روش پیشنهادی این است که هارد دیسک جدید و قدیمی را باهم عوض کرده و سپس هارد دیسک قدیمی را از طریق کابل آداپتور USB به لپ تاپ متصل کنید پس از آن پوشه های داخل Users را پس از نصب ویندوز و برنامه های تازه به هارد دیسک جدید کپی کنید.

نصب مجدد سیستم عامل و برنامه ها به زمان بیشتری نیاز دارد، اما شما با یک سیستم کاملاً جدید روبرو خواهید شد. هنگام راه اندازی لپ تاپ جدید یا راه اندازی هارد دیسک جدید لپ تاپ برنامه هایی مانند Ninite و AllMyApps نصب مجدد برنامه ها را بسیار آسان می کنند.

مرروری بر چگونگی انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر و نکات آن

مزایای تعمیر هارد لب تاپ و هارد به هارد کردن اطلاعات و یا انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر موضوع مقاله‌ی پیش‌رو خواهد بود؛ بنابراین اگر شما نیز جزو آندسته از کاربرانی هستید که به هر دلیل قصد هارد به هارد کردن اطلاعات را دارید، اما شیوه دقیق انجام این کار را نمی‌دانید، می‌توانید با دنبال کردن این مقاله، اطلاعات لازم را کسب نمایید.

انتقال اطلاعات از هاردی به هارد دیگر و ذخیره همزمان آنها در دو هارد، سبب اطمینان خاطر کاربر از حفظ اطلاعاتی می‌گردد که برای او مهم است. به علاوه گاه کاربر نیاز دارد که اطلاعات مهم و مورد علاقه خود را – به هر دلیل – بطور همزمان در دو هارد داشته باشد. در بخش‌های آتی شیوه انجام این کار –یعنی هارد به هارد کردن- و نکات مهم مرتبط با آن شرح داده خواهد شد.

چگونه اطلاعات را هارد به هارد کنیم؟

هارد به هارد کردن اطلاعات بسته به شرایط و امکاناتی که کاربر دارد به روش‌های مختلفی قابل انجام است، که در این بخش به برخی از آنها خواهیم پرداخت. توصیه می‌شود بسته به شرایط و امکانات خود، یکی از روش‌های زیر را انتخاب کرده و بکار گیرید. در صورت مواجهه با هر گونه اشکال در هارد به هارد کردن اطلاعات یا نیاز به خدمات دیگر مانند ریکاوری رم دوربین، می‌توانید با کارشناسان ما در مرکز  تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. در انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر، در صورتی که دو کامپیوتر در اختیار داشته باشید، می‌توانید از طریق شبکه کردن، کار انتقال اطلاعات را انجام دهید.

در صورتی که تنها یک کامپیوتر برای انتقال اطلاعات در اختیار دارید، می‌توانید از روش درج شده در این بخش استفاده نمایید. برای انتقال اطلاعات از طریق یک کامپیوتر، ابتدا نام درایوها را در هاردی که هم‌اکنون بر روی سیستم خود دارید، تغییردهید. این کار کمک می‌کند تا تشخیص درایو مورد نظر راحت‌تر انجام شود. برای تغییر نام درایوها روی آنها کلیک راست کنید و PROPERTIES را بزنید و نام را تغییر دهید. پس از این کار سیستم را خاموش کنید.

کابل ساتا (SATA) در هارد دیسک:

هاردهای موجود در بازار یک کابل ساتا (SATA) یا IDE دارند که به مادربرد وصل می شود و یک کابل پاور که برای اتصال برق است. دقت داشته باشید که نکته حائز اهمیت جامپرها هستند، قطعه ریزی که میتوان SETTING یک قطعه سخت افزاری را به هارد دیسک دیگری منتقل کرد. جامپر هارد جدید را روی slave بگذارید. در کیس کامپیوتر خود را باز نمایید. کابل IDE هارد را بیابید. این کابل به مادر بورد وصل است و کابلی نواری، دارای دو پورت اتصال است. از همین طریق می‌توانید هارد دوم را وصل نمایید.

در صورتی که کابل هارد، از نوع ساتا است و پورت اضافه‌ای ندارد، می‌توانید هارد دوم را با کابل ساتای دیگری به مادربورد وصل نمایید. در اینصورت هارد بدون نیاز به تغییر جامپر، توسط سیستم شناسایی می‌گردد. پس از شناسایی هارد، می‌توانید کار انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر را انجام دهید. سیستم را روشن کنید و با فشردن دکمه های F2 یا Delete وارد بایوس شوید. وارد منوی Standard Cmos Features شوید و بررسی نمایید تا شناسایی هارد دیسک جدید به صورت خودکار انجام شود.

در صورت تنظیم نبودن هارد، آن را در حالت خودکار قرار دهید. پس از این کار، از بایوس خارج شوید و بگذارید تا ویندوز بالا بیاید. پس از راه‌اندازی سیستم، وارد صفحه my computer شوید. با ورود به این صفحه خواهید دید که درایوهای شما افزایش یافته و هارد جدید موردنظرتان شناسایی شده است. در این حالت می‌توانید کار انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر را انجام دهید. پس از اتمام کار هارد اصلی را به وضعیت قبلی بازگردانید و جامپر آن را به حالت قبل برگردانید.

چند نکته در ارتباط با هارد به هارد کردن اطلاعات

در زمان اتصال هارد به کامپیوتر دقت نمایید که هارد تماسی با بدنه کیس و سایر اجزا نداشته باشد. بهتر آن است که هارد را در داخل کیس، به نحوی نصب نمایید. در ارتباط با برق هارد هم می‌توانید با توجه به نوع فیش برق، از یکی از کابل‌های آزادی خارج شده از سمت پاور، استفاده نمایید. برای هارد به هارد کردن اطلاعات و انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر روش دیگری نیز وجود دارد.

برای این کار می‌توانید از دستگاهی به نام داک (باکس نگهدارنده هارد) استفاده نمایید. داک مورد استفاده‌ می‌بایست برخوردار از قابلیت clone نیز باشد. با کمک این داک می‌توانید آن بوردی که رو بالای باکس قرار دارد را جدا کرده و به هارد متصل کنید، سپس هارد را به قسمت پایین دستگاه متصل کرده و با کابل USB به پورت USB دستگاه متصل کنید.

انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر در دو لپ تاپ

برای انتقال اطلاعات از یک هارد به هارد دیگر با استفاده از دو لپ تاپ می‌توانید روش درج شده در این بخش را دنبال کنید. برای این کار در وهله نخست منوی استارت را باز کنید. در قسمت جستجو عبارت Windows Easy Transfer را تایپ کنید. پس از پیدا کردن این بخش آن را باز نمایید و یک هارد دیسک خارجی یا فلش مموری را به عنوان هارد هدف انتخاب کنید و آن را به لپ تاپ متصل کنید. در ارتبط با عبارتThis is My New Computer ، گزینه‌ی NO را انتخاب نمایید و هارد دیسک خود را انتخاب نمایید. پس از انجام این کار می‌توانید به راحتی اطلاعت خود را منتقل نمایید.

دیتاریکاوری ایران؛ مرکز بازیابی اطلاعات

سرویس‌های ارائه شده در دیتاریکاوری ایران منحصر به موردی خاص نیست و کلیه تعمیرات مرتبط با هارد نظیر تعمیر مشکل عدم شناسایی هارد دیسک، تعمیر هارد ضربه خورده و آسیب‌دیده، تعمیر هارد با خرابی Read از جمله رید، تعمیر هارد دیسک با وجود بدسکتور، تعمیر هارد با پیغام فرمت دیسک، ریکاوری اطلاعات پاک شده انواع هارد، تعمیر هارد با برد سوخته، تعمیرات هارد با مشکل کند بودن عملکرد، تعمیرات هارد با مشکل فرم ویر بر اثر دستکاری و مواردی از این دست را شامل می‌گردد. بعلاوه خدمات مرتبط با  سایر ابزارها و گجت‌های پرکاربرد نظیر موبایل، فلش، لپ تاپ و … نیز با حضور در این مرکز قابل دریافت است.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا