اقتصادی

بنایی بر لغو عمره نیست

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بنایی بر لغو عمره نیست. امیدوارم تا چند روزه آینده پاسخی دهند و پروازهای عمره را آغاز کنیم.

به گزارش دانا نیوز، با ادامه تعلیق پروازهای عمره، درحالی که قرار بود اعزام زائران از ۲۵ دی‌ماه تعیین وضعیت شود و طرح این شائبه که احتمالا امسال ایران به مراسم عمره نرسد، سیدعباس حسینی _ رییس سازمان حج و زیارت _ اظهار کرد: بنای ما بر لغو عمره نیست، چون تمام تدارکات لازم در زمینه اسکان، حمل و نقل و تغذیه فراهم شده است و حتی نیروهای ستادی سازمان حج و زیارت (در عربستان) مستقر هستند، امیدوارم تا چند روز آینده پروازهای عمره آغاز شود.

از سوی دیگر، رییس سازمان حج و زیارت درباره استرداد هزینه عمره که مبلغ آن از حدود ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان بود، گفته است: در صورت ارائه درخواست کتبی از سوی زائرانی که تمامی مراحل ثبت‌نام خود از جمله واریز هزینه‌ها را به انجام رسانده‌اند مشکلی برای استرداد وجه آنها وجود ندارد و پس از ارائه درخواست کتبی و طی مراحل اداری وجه آنها ظرف ۴۸ ساعت از سوی بانک مرکزی به حسابشان واریز خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین تاکید کرده است: از طریق وزارت امور خارجه و مسئولان حج عربستان پیگیر برقراری عمره مفرده هستیم.

ایران از سال ۱۳۹۴ پس از ماجرای فرودگاه جده و پس از آن اختلافات دیپلماتیک بین ایران و عربستان، اعزام زائران به عمره را متوقف کرده بود. با ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور، مذاکرات و توافق‌هایی درباره برقراری عمره بین دو کشور انجام شد. درحالی که قرار بود اعزام عمره از ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ آغاز شود، اما به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها، پروازها تا ۱۳ دی به تعویق افتاد. پس از آن اعلام شد به دلیل مشکلات فنی، عربستان هنوز مجوز پروازهای عمره را به ایران نداده و پروازها تا ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ به تعویق افتاده است. همزمان هیأتی از سازمان حج و زیارت به عربستان رفت، اما مساله بدون آنکه توضیح بیشتری درباره آن داده شود، تا کنون حل نشده است.

سازمان حج و زیارت پیش‌تر اعلام کرده بود برای اعزام بیش از ۶۰ هزار نفر ظرفیت عمره ایجاد کرده، درحالی که بیش از دوبرابر این ظرفیت برای سفر عمره اعلام آمادگی کرده‌اند.

این سازمان برنامه‌ریزی کرده بود اعزام عمره را تا دهم اسفندماه ۱۴۰۲ ادامه دهد و پس از آن برای عمره در ماه شعبان و رمضان برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا