فرهنگ و هنر

ضرورت واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزه‌های امام علی(ع)

به گفته رئیس دانشگاه تهران، باید تلاش کنیم موضوع جهاد را ساماندهی کنیم تا با چارچوب های علمی و دانشگاهی واقعیت را از مبدأ عقیدتی خود تا مسائل انقلاب اسلامی تبیین کنیم.

به گزارش دانا نیوز، دکتر سید محمد مقیمی در مراسم جشن عید سعید غدیر خم در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، این تالار را به نام علامه امینی نامگذاری کرد و از این عالم بزرگ، عالم، فرهیخته و خدمت بزرگ تجلیل کرد. و اثر ارجمند علامه «القدر» امین روایت صحیح وقایع غدیر را جهادی توصیفی دانست و گفت: علامه امینی در نگارش القدر با تحقیق و پژوهش برای داشتن اطلاعات دقیق کار بزرگی انجام داد. و روایت صحیح واقعه غدیر.

وی افزود: حظیره علی (رض) در غدیر از سوی خداوند متعال به جای پیامبر (ص) انتخاب شد، اما از فردای آن روز واعظی جیره خوار بودند که تا امروز مورد بی توجهی قرار گرفتند. در خطبه ها و خطبه های خود حتی زیر و رو می شدند و سعی می کردند این حقیقت را نشان دهند که 120 هزار نفر شهادت دادند. این نسخه نشان می دهد که اثر مهم علامه امینی که با استناد به شرح واقعه غدیر و روایات موجود در منابع اهل سنت، واقعیت تاریخی را بازگو می کند، تا چه اندازه توانسته بر وجود غدیر تأثیر بگذارد و تأیید کند.

دکتر مقیمی گفت: وقتی واقعه غدیر و روند تبیین تاریخ غدیر توسط علامه امینی را ارزیابی کنیم، اهمیت جهاد را در تبیین حقایق زمانه بیشتر درک خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پیروزی شگرف انقلاب اسلامی مهمترین اتفاقی است که در تاریخ در زمان خود دیده ایم، توجه رئیس دانشگاه به جهاد را برشمرد و خاطرنشان کرد: گاهی بهانه ای شاهد آن هستیم. وجود نقص در جامعه، واقعه عظیم انقلاب اسلامی و روایات غلط از جایگاه نظام اسلامی در جهان، یعنی ایران بزرگ و کشورهای مسلمان نه تنها شکوهی که از آن گرفته اند را به درستی روایت نمی کنند. این واقعه بزرگ، اما گاهی این واقعیت بزرگ وارونه می شود و اگر واقعیت انقلاب اسلامی را به درستی انعکاس ندهیم، پژوهشی و دانشگاهی دشمنان آثار اسلام، این واقعه بزرگ را وارونه برای آیندگان روایت خواهند کرد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: باید سعی کنیم موضوع جهاد را سامان دهیم تا واقعیت را در قالب چارچوب های علمی و دانشگاهی از مبانی عقیدتی خود تا مسائل انقلاب اسلامی تبیین کنیم. یعنی یافتن روایت درستی که در آن تحولات و تحولات جامعه خود را در قالب مستند دیده ایم.

همچنین نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) که توسط سید رضی به عنوان محقق گردآوری شده است، منبعی مفید، آموزنده و در دسترس برای پژوهشگران همه حوزه ها، از مباحث کلامی تا اجتماعی است. مباحث اقتصادی و دولتی و متاسفانه کمتر علمی و دانشگاهی است، به نهج البلاغه پرداختیم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت نهج‌البلاغان را منبعی غنی برای شکل‌دهی سیاست‌های حکومت‌داری اسلامی دانست و تصریح کرد: تصمیم امام علی (ع) به مالک اشتر برای ما شناخته شده است، اما در تمام مسائل اجتماعی. و مسائل حکومتی، نهج الحقیقت است که می توان از آموزه های اولیه بهره برد. مثلاً از نامه کوتاه امیرالمومنین(ع) در مورد اعتماد حاکمان و کارگزاران به مردم در عرصه سیاست، مسائل مربوط به اعتماد عمومی در جامعه را می توان فهمید. و رابطه دولت و نمایندگانش با مردم یکی از مهمترین مسائل امروز است.

وی افزود: محتوا و محتوای نهج البلاغه پس از بحث کلامی، موضوعی است که امروز در جامعه و نظام مدیریتی حکومتی خود برای حل بحث عدالت در اداره بیشتر به آن نیاز داریم. امام علی (ع) عدالت را این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهد و از ما خواست که با بررسی آن از منظر موضوعات مختلف حکومتی و اداری در نهج البلگه کار علمی و پژوهشی انجام دهیم.

رئیس دانشگاه تهران بر بررسی و تحلیل آموزه های امام علی(ع) توسط دانشگاهیان تاکید کرد و گفت: گاهی فکر می کنیم پرداختن به سیره نظری و عملی ائمه عطار(ع) تکلیف است. جمعی از محققین در تعلیم و تربیت اسلامی و اندیشه اسلامی. در طول مسیر همه ما در عرصه های مختلف آموزشی به ویژه در علوم انسانی و اجتماعی باید به این موضوع توجه داشته باشیم و به کاربرد آن در جامعه توجه کنیم و از ذکر نام حضرتش بهره مند شویم و از آینده بهره مند شویم. جهان ، برای بهره مندی از برکات و معارف امیرالمومنین (ع) در زندگی شخصی و شرکتی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا