فرهنگ و هنربرترین های کسب و کار

عکاسی تبلیغاتی همبرگر

محتوای این مطلب پنهان

خلق تصاویر جذاب با تکنیک های عکاسی تبلیغاتی از غذا

عکاسی تبلیغاتی از غذا یک ژانر عکاسی از اجسام بی‌ جان است که برای خلق عکس‌های جذاب از غذا استفاده می‌شود. این نوع عکاسی یک تخصص در عکاسی تجاری و تبلیغاتی است، محصولاتی که در تبلیغات، مجلات، بسته‌بندی، منوها و آشپزی استفاده می‌شود. عکاسی از غذای حرفه‌ای، معمولاً حاصل کار گروهی توسط مدیر هنری، عکاس، متخصص مد غذا، متخصص مد اشیاء صحنه و دستیار آن‌ها تهیه می‌شود.

عکاسی تبلیغاتی از غذا

عکاسی تبلیغاتی از غذا باعث می‌شود که همه‌چیز جذاب شود، و عکاس تمام مهارت‌های خلاقانه خود را برای خلق تصاویر خوشمزه و تحریک‌کننده به کار ببرد. به‌عنوان یک عکاس غذا، کار شما این است که داستان خود را با عکس‌هایتان بازگو کنید، طوری که چشم تماشاگر را خیره کند و باعث تحریک اشتهایش شود و آب از دهانش سرازیر شود. چیزهایی مانند پس‌زمینه، ظاهر طراحی‌شده و اشیاء صحنه درست به‌اندازه‌ی روشنایی و زاویه مناسب مهم هستند و لازم است نسبت به عکاسی معمولی روش متفاوتی اتخاذ کنید. باید بگوییم عکاسی تبلیغاتی از غذا، واقعاً کار چالش‌برانگیزی است!

چطور می‌توانیم یک عکس تبلیغاتی عالی از غذا بگیریم؟

به‌ عنوان عکاس حرفه‌ای غذا، باید بدانید چگونه رنگ‌ها را ترکیب کنید، سبک غذا را بشناسید، تصاویر خود را جالب‌تر کنید، زوایای مناسب را انتخاب کنید و بسیاری از تکنیک‌های دیگر را لازم است بدانید. در عکاسی تبلیغاتی از غذا، ظاهر جذاب غذا و اندازه‌ی آن اهمیت دارد.

عکاسی تبلیغاتی از غذا بیشتر بر زیبایی‌شناسی غذا تأکید دارد تا تجهیزات :

بشقاب : چگونه غذا را قرار می‌دهید.

نورپردازی : چگونه از نور استفاده می‌کنید تا بخشی از غذای شما بیشتر دیده شود.

کمپوزیسیون : چطور شات را می¬بندید

ویرایش : روتوش عکس‌ها که می‌توانید در آخر کار انجام دهید.

زیبایی‌ شناسی : اگر در حال عکاسی از یک غذای طبیعی هستید (سالاد یا یک سوپ)، می‌توانید کمی هرج و مرج و آشفتگی در بشقاب‌ها ایجاد کنید. این به این معنی نیست که غذا نباید مرتب شود – بلکه شما می‌خواهید از چشم‌اندازهای واقعی در طبیعت استفاده کنید، مثل یک باغ با گل‌های رنگارنگ و یا یک جنگل سرسبز با درختان ناهموار.

نور از طرفین : نورپردازی مواد غذایی از طرفین یک روش عالی برای حذف سایه‌ها و نقاط روشن از بافت‌های غذایی خاص مانند نان، گوشت و پنیر است. این امر مخصوصاً در حین عکاسی تبلیغاتی از غذا که بسیاری از بافت‌ها مانند ساندویچ و همبرگر را تعادل می‌بخشد، بسیار مهم است.

کمپوزیسیون : غذای شما داخل ظرف است، چراغ‌های شما داغ هستند – چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که می‌خواهید تصویر غذایی خود را در فریم قرار دهید. هیچ راهی درست یا غلطی برای شکل دادن به عکس غذا وجود ندارد، اما موارد زیر می‌تواند مفید باشد.

زوایا : وقتی‌که عکس‌های شما زاویه‌دار هستند یعنی می‌خواهید بخشی از مواد غذایی را بیشتر نشان دهید. برای مثال برای گرفتن عکس از ساندویچ، ممکن است بخواهید آن را به‌صورت نیمه برش دهید و برای نشان دادن بافت و آبداری گوشت گاو، از یک طرف شات بگیرید.

رنگ : در مورد اینکه چه رنگ‌هایی باید در عکس به کار رود فکر کنید و این رنگ‌ها چقدر به زیبایی‌شناسی کار کمک می‌کنند. سعی کنید مواد غذایی را با پروکسی‌ها یا بافت‌های جالب و الگوهای متنوع رنگ‌آمیزی کنید و سعی کنید تعادل رنگ‌ها را حفظ کنید.

مراحل عکاسی تبلیغاتی از غذا

·         لوازم کار خود را انتخاب کنید

یکی از بهترین تجهیزات شما در عکاسی تبلیغاتی از غذا، یک لنز ماکرو است، زیرا به شما اجازه می‌دهد تا زوم کنید و جزئیات و پرسپکتیوهای کوچک را که دوربین گوشی‌تان نمی‌تواند بگیرد، ضبط کنید. امروزه که همه افراد توانایی گرفتن عکس‌های بسیار زیبا از مواد غذایی با تلفن همراه خوددارند، خیلی مهم است که همیشه عکس‌هایی خلق کنید که مشتری شما نمی‌تواند با تجهیزات ساده‌ای که دارد، بگیرد.

به شما توصیه می‌کنیم در عکاسی تبلیغاتی از غذا حتماً دو دوربین (Canon 5D Mark III و Canon 6D) و دو لنز (۲۴-۷۰mm f / 2.8 و یک لنز ۱۰۰mm f / 2.8) را امتحان کنید. شما به‌راحتی می‌توانید از رفلکتورها و نور طبیعی استفاده کنید، اما اگر در دسترس نبودند می‌توانید از تنظیمات فلش دوربین‌های ساده و ارزان مثل فلاش سریع کCanon 580 EXII ، فلاش بی‌سیم Yongnuo ، روشنایی ساده و شات از طریق چتر استفاده کنید.  بسته به نوع کیفیت عکاسی تبلیغاتی از غذا که مدنظر شماست، ممکن است بخواهید روی یک سبک غذایی خاص سرمایه‌گذاری کنید. مثلاً فست فود، نوشیدنی و…

·         تنظیم شات

به طور کلی، عکاسی تبلیغاتی از غذا می‌تواند تقریباً در هرجایی انجام شود، اما همیشه باید با مشتری خود چک کنید تا ببینید که ترجیح می‌دهد در یک مکان و موقعیت خاص عکس بگیرید یا اینکه می‌خواهند در فضای خودتان عکس بگیرید. جایی که در آن عکس می‌گیریم، ازآنجایی‌که به سبک عکسی که می‌گیریم ربط دارد، می‌تواند بسیار کوچک و بزرگ باشد، مثلاً می‌تواند در یک آشپزخانه فانتزی و یا اتاق ناهارخوری عکس تبلیغاتی بگیرید یا اینکه در فضای آزاد و یا خط تولید مواد غذایی باشد.

·         نیازهای عکاسی مشتری را درک کنید

هنگامی‌که می‌خواهید عکاسی تبلیغاتی از غذا انجام دهید، دو سناریوی اصلی وجود دارد. گاهی اوقات مشتری یک منو از ظروف تهیه می‌کند و شما باید در یک‌زمان مشخص تا جایی که ممکن است از آن‌ها شات بگیرید، یا مشتری یک ظرف خاص یا آیتم‌های منو را می‌خواهد برجسته کند و نشان دهد. در کل، نکته عکس گرفتن از غذا، عکاسی از یک آیتم خاص است.

·         مفهومی کردن دیدگاه های مختلف قبل از شات

تجسم در عکاسی تبلیغاتی از غذا می‌تواند در طول مرحله آماده‌سازی تا ۳ ساعت طول بکشد. بر اساس خلاصه و قصد عکاسی، مجموعه‌ای از بشقاب‌ها را برای ایجاد مناظر مختلف کنار هم بچینید. پس‌زمینه باید در این لحظه ثابت‌شده باشد، بنابراین مراقب باشید که بشقاب‌هایی را انتخاب نکنید که رنگ غذا یا پس‌زمینه بیش‌ازحد مشابه باشد. اگر نه، چیزی را آماده کنید که می‌تواند به تمایز رنگ‌ها کمک کند.

·         مدیریت انتظارات

معمولاً مشتری، نماینده خلاق، سبک شناس غذا، سبک شناس صحنه، تولید کننده و دستیار در یک مجموعه تجاری فعالیت می‌کنند. تمام این افراد دستور کار منحصر به خود را دارند و بخشی از کار پیدا کردن محدودیت‌ها و نگرانی‌های افراد در عکاسی تبلیغاتی از غذا است. به همین دلیل جلسات پیش‌تولید بسیار مهم هستند، در این جلسات است که شما اطلاعات را استخراج می‌کنید، جزئیات مختصر را درک می‌کنید، ایده‌هایی را که ممکن است برای بهبود نهایی مفید باشد، پیشنهاد می‌کنید. انتظارات را از لحاظ کاری که می‌تواند توسط دوربین انجام شود یا کاری که پس از تولید باید انجام شود؛ مدیریت کنید.

·         آیتم‌ های برجسته

عکس‌های حرفه‌ای با کیفیت بالا از آیتم‌های منو به صاحبان صنایع غذایی و رستوران‌ها اجازه می‌دهد تا غذای خود را به نمایش بگذارید و مشتریان برای خرید محصولات شما مشتاق شوند. کار رایج عکاسی تبلیغاتی از غذا در صنعت رستوران برای جلب‌توجه مشتریان به ظروف غذا است که شناخته‌شده‌تر، خوشمزه‌ترین و یا سودآورترین غذاها هستند.

چه چیزی را می‌خواهید برجسته کنید؟

آیتم منوی یا یک پیشنهاد جدید، در هر صورت باید از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث هدایت مشتری‌ها به سمت شما می‌شود. آیا تا به حال یک آیتم جدید در منو اضافه کرده‌اید که فکر می‌کردید همه دوست دارند؛ اما آن‌طور که انتظار داشتید فروش نکرد؟ اگر از عکاسی تبلیغاتی از غذا استفاده نکرده‌اید، ممکن است نحوه‌ی نمایش آیتم‌های جدید شما، به‌اندازه کافی اشتهاآور نباشد.

عکاسی از غذای خوشمزه، مشتریان را تشویق می‌کند تا از چارچوب سفارش غذای خود خارج شوند و چیزهای جدیدی را امتحان کنند. هنگامی‌که یک عکاس حرفه‌ای غذا برای تبلیغات شما فعالیت می‌کند، هم‌زمان از مهارت سبک شناس غذا نیز استفاده می‌کنید. عکاس تبلیغاتی از غذا می‌داند چطور مواد غذایی را کنار هم قرار دهد و آن را برای مشتریان شما جذاب‌تر کند و همچنین چطور نام تجاری شما را حفظ کند.

مواد بازاریابی

یک عکاس حرفه‌ای تبلیغاتی غذا که سبک عکس را با نام تجاری حفظ می‌کند باعث می‌شود تا نام تجاری شما به طور یکپارچه به مواد بازاریابی‌تان مرتبط باشد. عکس‌های مواد بازاریابی مانند منوها، بیلبورد و غیره، کیفیت کسب و کار شما را افزایش می‌دهند.

عکاسی تبلیغاتی خلاقانه ابزار تاثیرگذار در تبلیغات

عکاسی تبلیغاتی خلاقانه یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای جذب مخاطبان به تبلیغ است. روش ها و ترفند های متعددی برای ایده یابی و اجراء عکسهای تبلیغاتی خلاق وجود دارد که در تولید این می توان استفاده کرد.

کاربرد عکسهای تبلیغاتی خلاقانه

عکاسی تبلیغاتی خلاق سالهاست به عنوان ابزاری کاربردی در تبلیغات مدرن شناخته شده است. این عکسها با ایده هایی جذاب همراه هستند و وظیفه تبلیغ و معرفی برندها، محصولات و یا خدمات را بر عهده دارند. عکسهای خلاق تبلیغاتی با ایجاد جذابیت غریزی و با هدف درگیر کردن احساسات مخاطب تولید می شوند. عکاسان تبلیغاتی راویت گر داستانی جذاب در قالب یک عکس هستند و با استفاده از ابزار خلاقیت تصاویری تاثیرگذار خلق می کنند. این تصاویر با استفاده از ابزارهای ایده، نورپردازی، رنگ، کادربندی و تکنیک های نرم افزاری خلق می شوند.

تفاوت عکسهای تبلیغاتی خلاق

عکاسی تبلیغاتی خلاقانه تفاوتهای بسیاری با عکاسی صنعتی (عکاسی کالا) و همچنین عکسهای دکوراتیو دارند. مهمترین تفاوت قابل بررسی این ۲ سبک در ایده و مفهوم است. در عکاسی صنعتی سوژه بروی پس زمینه ساده عکاسی می شود تا توجه و تمرکز عکس تنها بروی محصول باشد. در عکاسی دکوراتیو هم محصول در فضای دکور و در کنار اکسسوار مرتبط عکاسی می شود. اما عکسهای خلاق تبلیغاتی بسیار متفاوت هستند. در این سبک عکسها ایده حرف اول را می زند که معمولا همراه با مفهوم و داستانی است. تهیه عکسهای خلاقانه پروسه متفاوتی از سایر عکسها دارد. این عکسها به روشهای مختلف تولید می شود.

این عکسها گاهی فضای رئال داشته و با خلاقیت در ترکیب بندی و دکور و اکسسوارهای عجیب تهیه می شوند. گاه با استفاده از تکنیک های مونتاژ توسط نرم افزارهای کامپیوتری عکسهایی سورئال خلق می شود. این سبک عکسها با استفاده از اغراق در نمایش ویژگی های سوژه جذاب تر هستند. گاهی هم ایده این عکسها بسیار واقعی، مینیمال و مفهومی هستند.

ایده ها عنصر اصلی خلق عکسهای تبلیغاتی

در عکاسی تبلیغاتی ایده حرف اول را می زند. ایده ها می توانند مفهومی و پیچیده باشند که در این صورت عکس در دسته بندی عکسهای تبلیغاتی خلاقانه می گنجد. یا ایده هایی ساده با فضایی دکوراتیو که هدف تداعی حسی از زمان یا مکان است. عکسهای تبلیغاتی با هر ایده ای که باشند هدفی مشترک را دنبال می کنند که آن ترغیب مخاطب خواهد بود.

عکسهای تبلیغاتی خلاق ابزار مهم کمپین های تبلیغاتی

عکس تبلیغاتی یکی از عناصر مهم برای تدوین کمپین های تبلیغاتی است. در این بین عکسهای تبلیغاتی خلاقانه بیشترین کاربرد را در تولید کمپین های تبلیغاتی دارند. این تصاویر شیوه ای جذاب برای معرفی مناسب خدمات و یا محصولات هستند. عکسهای تبلیغاتی خلاقانه با استفاده از ایده ای هدفمند و جذاب تولید می شوند. این عکسها با استفاده از خلاقیت در عکاسی و تکنیک های کامپیوتری سعی بر اغراق نمایی تبلیغ دارند. نمایشی فرا واقعی از محصول که توجه مخاطب را جلب کرده و تاثیرگذار می شود. رمز موفقیت عکسهای تبلیغاتی ماندگار شدن در اذهان است. در سالهای گذشته عکسهای تبلیغاتی باعث موفقیت برندهای بزرگی شده اند.

ویژگی های عکسهای خلاق تبلیغاتی

عکسهای تبلیغاتی موفق چند ویژگی و هدف را دنبال می کنند.

۱- ایده ای متفکرانه

۲- اجرا و تولید قدرتمند

۳- تاثیرگذار بودن

۴- ماندگاری در اذهان

برای تولید عکس تبلیغاتی خلاق ابتدا اهداف و استراتژی های تبلیغات بطور دقیق مشخص و بررسی شود و با تکیه بر ویژگی های منحصر بفرد سوژه اقدام به تهیه و تدوین یک ایده کنید.

وجه تمایز برندها، پلان عکسهای تبلیغاتی

نکته ای که باعث موفق بودن ایده تبلیغاتی خواهد شد تمرکز بر مزیت رقابتی محصول است. مدیران شرکت ها باید با ایجاد ارزش افزوده در محصولات و یا خدمات برگ برنده ای برای موفقیت در بازار خود ایجاد کنند. این برگ برنده که وجه تمایز از رقبا است پلانی مناسب برای ایده پردازی تبلیغات خواهد بود. با در اختیار داشتن موضوع که همان ارزش افزوده است می توان اقدام به ایده پردازی برای تولید عکس تبلیغاتی خلاق کرد.

مراحل تولید عکسهای خلاق تبلیغاتی لزوما در استودیو ها انجام نمی شود. بعضی از این عکسها در فضای طبیعت، فضای شهری و یا محیط خانه طراحی و اجرا می شوند. البته استفاده از خلاقیت برای ایجاد فضایی سورئال باعث متفاوت بودن این عکس خواهد شد. در اکثر موارد عکاسی با طراحی صحنه انجام و تصویر با استفاده از تکنیک های نرم افزاری کامل می شود.

عکسهای خلاق سوژه محور

سبک دیگر عکاسی خلاق تبلیغاتی سوژه محور است. در این سبک تمرکز اصلی بروی سوژه با شکل و ظاهری متفاوت خواهد بود. این نوع عکسها با اجرای ایده ترکیبی از عکاسی و تکنیک های فتومونتاژ همراه خواهد بود.در عکاسی تبلیغاتی سوژه محور تا جای امکان با ایجاد تغییرات و افزودن اِلِمان های جانبی بخش عکاسی انجام می شود و در مرحله بعد با استفاده از نرم افزار فتوشاپ بخش های غیر قابل اجرا در عکاسی به عکس افزوده می شود.

عکسهای خلاق ایده محور

در بعضی دیگر از عکسهای خلاقانه ایده قالب اصلی عکس است. بدین شکل که سوژه در صحنه ای واقعی داستانی را بیان می کند. این سبک عکسها تبلیغات هشدار و یا آگاهی دهنده هستند که واقعیات صحنه مخاطب را به فکر وادار می کند.

موارد مهم برای تهیه عکسهای تبلیغاتی خلاق

عکسهای تبلیغاتی خلاقانه با هدف اجرا کمپین های تبلیغاتی تهیه می شوند و نیاز به نکات مهمی برای تولید دارند.

اصالت عکس تبلیغاتی خلاقانه

از جمله این موارد اصالت ایده و کانسپت عکس تبلیغاتی خواهد بود. ایده های بکر و خلاق، تصاویری متفاوت و تاثیرگذار را تولید خواهد کرد که بازخورد تبلیغاتی بالایی را به همراه خواهد داشت. استفاده از ایده های تکراری جز اتلاف سرمایه و انرژی و شکست تبلیغ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

تاریخ انقضاء عکس تبلیغاتی خلاق

کمپین های تبلیغاتی گاها با برنامه ریزی زمانی برای تبلیغ و فروش برند هدف گذاری می شود. مثلا فروش زمستانه محصولات یک برند پوشاک را در نظر بگیرید. عکس تبلیغاتی خلاق این برند باید با توجه به عناصر و فضای زمستانی تولید شود.

انعطاف پذیری عکس خلاقانه تبلیغاتی

عکس تبلیغاتی خلاق، محصول را به طیف وسیعی از کاربردها پیوند می دهد و مخاطب را درگیر تبلیغ می کند. درگیر شدن مخاطب با تبلیغ برای درک مفهوم ایده  باعث ماندگار شدن تبلیغ و تاثیرگذاری آن می شود.

انعطاف پذیری رسانه ای

کمپین های تبلیغاتی وظیفه انتشار ایده تبلیغاتی یکپارچه در رسانه های مختلف را بر عهده دارند. برای شکل گیری یک کمپین، ایده ای بکر در قالب عکسی تبلیغاتی و خلاقانه نیاز خواهد بود. اما نکته مهم در این بین استفاده از عکاسی تبلیغاتی خلاقانه است که امکان تولید تبلیغات رسانه های مختلف را داشته باشد. عکاسی خلاق تبلیغاتی باید به گونه ای باشد که قابلیت تولید تیزر، پوستر، بیلبورد و غیره را با ساختاری یکپارچه داشته باشد.

کلام آخر

عکاسی تبلیغاتی خلاقانه بیشترین تاثیر را در تبلیغات داشته و باعث افزایش فروش و برندسازی اصولی می شود. خلاقیت این تصاویر ماندگاری تبلیغ را در پی خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا