علمی و پزشکی

زگیل تناسلی چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از شایع ترین علل اختلال عملکرد جنسی، عدم وجود زگیل تناسلی یا HPV است. به دلیل ماهیت مسری HPV و گسترش سریع آن، ممکن است ابتدا از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده به این ویروس مبتلا شوید. بنابراین، علاوه بر رابطه جنسی ایمن، باید واکسن HPV یا زگیل تناسلی را قبل از رابطه جنسی دریافت کنید. در ادامه با این پیچیدگی، علائم و روش های درمانی آن بیشتر آشنا می شوید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس مستقیماً از تماس پوستی با افراد مبتلا به HPV منتقل می شود. HPV در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. گاهی اوقات از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل می شود.

چگونه زگیل تناسلی را درمان کنیم؟

بین 30 تا 40 نوع مختلف HPV وجود دارد که عمدتاً اندام تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند، اما تنها تعداد کمی از آنها می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. هنگامی که ویروس HPV با واژن تماس پیدا می کند، دچار زگیل تناسلی می شوید. همسر شما ممکن است به ویروس HPV آلوده شده باشد، اما ممکن است هیچ علامتی ظاهر نشود.

حتی اگر از کاندوم استفاده کنید یا بدون داشتن رابطه جنسی رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است به زگیل مبتلا شوید. زیرا کاندوم تمام پوست اندام تناسلی را نمی پوشاند. زگیل تناسلی زگیل ها معمولاً توسط نوع HPV ایجاد می شوند که با آنهایی که باعث ایجاد زگیل در دست ها یا سایر قسمت های بدن می شوند متفاوت است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی گسترش می یابد. علائم شما ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از شروع بیماری ظاهر شود. همچنین زگیل تناسلی همیشه با چشم قابل مشاهده نیست. آنها می توانند بسیار کوچک، رنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالایی ساقه ممکن است شبیه گل کلم باشد و در لمس نرم یا کمی برجسته باشد.

موارد اضافی ممکن است شبیه یک دسته زگیل یا شبیه زگیل باشند. اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا گسترش یابد، می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

در مردان، زگیل تناسلی می تواند در نواحی زیر ایجاد شود.

  • آلت تناسلی
  • کیسه سینه
  • فرار کن
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل های واژن معمولا در نواحی زیر ایجاد می شوند.

  • در واژن یا مقعد
  • اطراف واژن یا مقعد
  • در دهانه رحم

اگرچه ممکن است نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، اما ممکن است علائم زیر را تجربه کنید.

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزی

زگیل تناسلی را می توان روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که رابطه دهانی با شریک HPV داشته است، مشاهده کرد.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان

برای تشخیص این مشکل در مردان و زنان، مراجعه به متخصص زنان، اورولوژیست و جراح عمومی TA برای تایید وجود این زگیل ها ضروری است. زیرا در برخی موارد این تومورها در کنار سایر بیماری های بدخیم مانند سرطان به اشتباه تشخیص داده می شوند. در اینجا چند راه برای تشخیص این بیماری وجود دارد:

  • بازرسی چشمی زگیل با استفاده از ذره بین
  • نمونه ای از آپاندیسیت تحت بیهوشی برای شناسایی نوع ویروس عامل بیماری

تشخیص زگیل واژن راحت تر از مردان است. اگر فکر می کنید ممکن است این عارضه را داشته باشید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علائم بیرون و اطراف واژن وجود داشته باشد، با معاینه معمولی قابل تشخیص است.

برای مشاهده مقاله کامل قاعدگی در مردان و زنان در مورد زگیل تناسلی، علل، انتقال و تشخیص آن می توانید لینکی را بیابید.

واژن و دهانه رحم نیز با دستگاه یا تست پاپ اسمیر قابل بررسی است و در صورت شک می توان نمونه را در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی کرد.

تشخیص زگیل

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. البته در موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی افزایش می یابد.

  • آنها شرکای جنسی زیادی دارند
  • سیستم ایمنی آنها ضعیف است
  • آنها زیر 30 سال سن دارند
  • آنها سایر عفونت های مقاربتی دارند

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

اگرچه زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان ناپدید می شوند، HPV خود می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند. یعنی ممکن است بارها در زندگی خود این پیچیدگی را تجربه کنید.

بنابراین، اگر می خواهید از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری کنید، مهم است که علائم را کنترل کنید. اگرچه هیچ زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود ندارد، زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود. نوع درمانی که انجام می دهید به ظاهر و محل زگیل بستگی دارد. پزشک یا پرستار شما در این مورد با شما صحبت خواهند کرد. این بیماری تنها به این دلیل خطرناک تلقی می شود که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و دستگاه تناسلی را افزایش می دهد. در اینجا چند گزینه درمانی برای این درمان پیچیده آورده شده است.

پماد یا محلول

می‌توانید از برخی داروهای موضعی برای خلاص شدن از شر زگیل تناسلی، طبق دستور پزشک، استفاده کنید. البته این داروها همیشه راه درستی برای از بین بردن زگیل تناسلی نیستند و فقط برای لوازم جانبی کوچک و ظریف استفاده می شوند. در اینجا به برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این عوارض اشاره می کنیم.

  • پماد پودوپیلین
  • آلدارا
  • اسید سالیسیلیک

روش لیزری زگیل تناسلی

برای درمان این بیماری می توان از لیزر استفاده کرد. جراحی لیزر معمولاً توسط یک بیمار سرپایی در مطب یا کلینیک توسط پزشک متخصص انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. از این روش می توان به عنوان یک درمان موثر برای از بین بردن علائم زگیل تناسلی استفاده کرد. در روش لیزر، اشعه مستقیماً به زائده ها اعمال می شود، بافت های زگیل از بین می روند و پرتو لیزر جذب می شود.

این روش حتی برای زگیل های بزرگ یا بزرگ نیز کاربرد دارد و معمولا یک جلسه برای درمان بواسیر با لیزر کافی است.

گریه، سرد یا لرز

اکثر پزشکان برای خنک کردن زگیل ها از نیتروژن مایع استفاده می کنند که می تواند به دمای -320 درجه فارنهایت برسد. در طی این فرآیند، پزشک با پاشیدن نیتروژن مایع روی ضمائم، زگیل ها را خنک می کند. گاهی اوقات درمان چندین بار تکرار می شود و ممکن است با درد و تاول همراه باشد.

متخصص برق

برای درمان زگیل تناسلی با کوتر الکتریکی، از جریان الکتریکی برای سوزاندن ضمائم تحت بی حسی موضعی استفاده می شود و معمولاً در یک جلسه اضافی برداشته می شود. در این روش با استفاده از یک جسم نوک تیز سوزن مانند، بافت زگیل در دمای بالا برداشته می شود.

عوارض HPV چیست؟

زگیل تناسلی زگیل نوعی عفونت کم خطر HPV است. سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های رحم شوند که دیسپلازی نامیده می شود.

سایر انواع HPV می توانند باعث سرطان واژن شوند. همچنین ممکن است عوارض جانبی زیر را داشته باشد:

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

* گزارش تبلیغات

دکمه بازگشت به بالا