ورزشی

۴۵ اثر میلیاردی در هفدهمین حراج تهران چکش خورد

هفدهمین دوره حراج تهران، که به آثار هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت، با فروش ۱۰۰ اثر ارائه شده به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان، رکورد چشمگیری را در بازار هنر ایران ثبت کند.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفدهمین دوره حراج تهران که به آثار هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت، در روز ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۲ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و توانست با فروش ۱۰۰ اثر ارائه شده به مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان، رکورد چشمگیری را در مارکت هنر ایران ثبت کند. این دوره از حراج به معرفی آثار مدرنیست ایران و هنرمندان معاصر اختصاص داشت.

این حراج با حضور جمع کثیری از مجموعه‌داران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد؛ در حالی که عده زیادی از دنبال‌کنندگان این حراج، این رویداد را از طریق بستر آنلاین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز مشاهده کردند.

اجرای مراسم هفدهمین حراج تهران را حسین پاکدل به عهده داشت و ۱۱۰ آثار شامل ۸۶ اثر نقاشی، ۹ مجسمه، ۴ عکس و ۱۱ تابلو نقاشی‌خط، به هنر دوستان ارائه شد که در نهایت ۱۰۰ اثر به فروش رسیدند. فروش بیش از ۹۰ درصد آثار این رویداد مبین استقبال مجموعه‌داران هنری از آفرینش‌های هنرمندان ایرانی و متضمن موفقیت بیشتر هنر ایران است.

از دیگر ویژگی‌های هفدهمین حراج تهران این بود که علاوه بر آثاری از هنرمندان تثبیت‌شده مارکت هنر ایران؛ سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، منیر فرمانفرماییان، آیدین آغداشلو، محمد احصائی، پرویز تناولی، منصور قندریز، منوچهر یکتایی و… تعداد زیادی از آثار هنرمندان معاصر ایران بخصوص چهره‌های جوان‌تر را نیز به علاقمندان هنر عرضه کرد که مورد اقبال مجموعه‌داران هنری قرار گرفت.

فروش ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومانی حراج تهران در هفدهمین دوره نشان داد که این رویداد اقتصادی هنر به هدف خود در رونق مارکت هنر کشور و ایجاد توازن میان قیمت آثار هنری ایران در مارکت جهانی و بازار داخلی دست یافته است. حراج تهران توانسته در یک دهه گذشته، ضمن ارتقاء جایگاه مجموعه‌داری در کشور، رونق اقتصاد هنر ایران و افزایش چشمگیر ارزش آفرینش‌های هنری، شرایطی را مهیا کند که استقبال فروشندگان و خریداران آثار هنری از مارکت داخلی، بیش از مارکت جهانی هنر باشد.

در این دوره از حراج ۱۴۳ خریدار در مزایده شرکت کردند که ۵۷ نفر، یعنی حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان، برای اولین بار در حراج حاضر می‌شدند. یکی دیگر از ویژگی‌های هفدهمین حراج تهران که در این دوره کاملا مشهود بود، فروش چهل درصد آثار به قیمت میلیاردی بود که نشان از تثبیت جایگاه سرمایه‌گذاری در عرصه هنر دارد.

ثبت رکورد‌های جدید

اما در هفدهمین حراج تهران ۱۱۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند، عرضه شد که ۱۰۰ اثر یعنی ۹۱ درصد آثار به فروش رسیدند. ضمن آنکه رکورد این دوره حراج به تابلو بدون عنوان سهراب سپهری به قیمت ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد که رکورد مارکت هنر ایران محسوب می‌شود. پس از آن اثری از کوروش شیشه‌گران به قیمت ۱۷ میلیارد در جایگاه دوم قرار گرفت. اثر دیگری از مجموعه تنه‌درختان سهراب سپهری نیز با قیمت ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، در جایگاه سوم ایستاد. در این دوره از حراج تهران ۵۰ اثر با ارزش بیش از یک میلیارد تومان برآورد قیمت به مجموعه‌داران ایرانی پیشنهاد شد، که در نهایت ۴۵ اثر، نزدیک به نیمی از آثار فروخته شده در حراج هفدهم با قیمت میلیاردی چکش خوردند.

ضمن آنکه در این دوره فروش آثار هنرمندان موسوم به هنرمندان انقلاب همچون، کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، سعید صادقی، مرتضی اسدی و… با رشد قابل توجهی همراه بود و قیمت فروش رفته آثار آن‌ها در حراج هفدهم، رکورد این هنرمندان در مارکت هنر محسوب می‌شود.

رکوردداران پانزدهمین حراج تهران

رکورد این دوره حراج به تابلو بدون عنوان سهراب سپهری با قیمت ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون اختصاص پیدا کرد که هم‌اکنون رکوردار گران‌ترین اثر هنری مارکت هنر ایران به شمار می‌رود و پس از آن اثر کوروش شیشه‌گران به قیمت ۱۷ میلیارد تومان در جایگاه دوم ذی‌قیمت‌ترین آثار پانزدهمین حراج تهران قرار گرفت. اثر دیگری از سهراب سپهری به قیمت ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در جایگاه سوم، تابلو نقاش‌خط «اندام» حسین زنده‌رودی با قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون در جایگاه چهارم، اثر «مربع و مثلث‌ها» منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و تابلوی «سال ۱۳۱۹» آیدین آغداشلو به قیمت ۸ میلیارد تومان در جایگاه بعدی گران‌قیمت‌ترین آثار حراج هفدهم قرار گرفتند.

همچنیین اثری از ابوالقاسم سعیدی ۷ میلیارد و ۴۰۰، تابلو نقاشی‌خط «عشق و محبت» محمد احصایی به مبلغ ۷ میلیارد تومان، اثری از مسعود عربشاهی ۶ میلیارد تومان، تابلویی از مارکو گریگوریان ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و اثر «تا آخر زمان» فرهاد مشیری ۵ میلیارد تومان دیگر آثاری بودند که بالای ۵ میلیارد به فروش رسیدند.

۳۴ اثر زیر ۵ میلیاردتومان

در هفدهمین حراج تهران ۳۴ اثر زیر ۵ میلیارد تومان چکش خوردند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه شدند. نقاشی از پرویز کلانتری ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، اثری از واحد خاکدان ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، تابلویی از ناصر عصار ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، اثر دیگری از مسعود عربشاهی ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، تابلویی از مجموعه آثار شنی محسن وزیری‌مقدم ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، تابلویی از مجموعه انار‌ها و درخت‌ها فریده لاشایی ۴ میلیارد تومان، اثری از فرامرز پیلارام ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون، تابلویی از حسین کاظمی ۳ میلیارد ۴۰۰، اثر دیگری از فریده لاشایی ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، اثری از سیراک ملکونیان ۳ میلیارد و ۱۰۰، نقاشی از لیلی متین‌دفتری ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، اثری بدون عنوان از منوچهر یکتایی ۳ میلیارد، تابلو نقاشی‌خطی از نصرالله افجه‌ای ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون، اثری از محمدعلی ترقی‌جاه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، نقاشی از شهریار احمدی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، اثر دیگری از نصرالله افجه‌ای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، تابلویی از منوچهر نیازی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، اثر صادق تبریزی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و اثری از هادی جمالی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، دیگر آثاری بودند که بیش از ۲ میلیارد چکش خوردند.

همچنین تابلوی دیگری از محمدعلی ترقی‌جاه ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون، اثر دیگری از صادق تبریزی ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون، نقاشی‌خطی از محمود زنده‌رودی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، پرتره‌ای از مهدی ویشکایی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، تابلویی از گارنیک درهاکوپیان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، مجسمه‌ای از کامبیز صبری ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، مجسمه‌ای از رضا لواسانی ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون، اثر منوچهر معتبر ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، تابلویی از احمد امین‌نظر ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، تابلو نقاشی‌خطی از صداقت جباری ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و آثاری از منصور قندریز، پرویز تناولی، حسین محجوبی، بهروز دارش و سیامک عزمی نیز ۱ میلیارد چکش خوردند.

۱۸ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان

در هفدهمین حراج تهران ۱۸ اثر نیز بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان چکش خوردند که با رقابت قابل توجهی از سوی خریداران روبرو بودند.
تابلویی از ایرج اسکندری ۹۰۰ میلیون تومان، اثری از هوشنگ پزشک‌نیا ۸۵۰ میلیون، نقاشی از عبدالرضا دریابیگی ٨٠٠ میلیون، اثری از احمد رفیع ۸۰۰ میلیون، تابلویی از مریم سالور ۷۵۰ میلیون، اثر رضا بانگیز ۷۰۰ میلیون، نقاشی از جلال شباهنگی ۶۵۰ میلیون، تابلو لیلی درخشانی ۶۵۰ میلیون، نقاشی‌خط عذرا عقیقی بخشایش ۶۰۰ میلیون، اثر رضوان صادق‌زاده ۶۰۰ میلیون، تابلو کاظم چلیپا ۵۵۰ میلیون، نقاشی از ایرج شافعی ۵۵۰ میلیون، ایرج شایسته‌پور ۵۵۰ میلیون، تابلویی از مصطفی گودرزی ۵۵۰ میلیون، تابلویی از شهلا حبیبی ۵۰۰ میلیون، نقاشی از گیزلا سینایی ۵۰۰ میلیون، کتایون روحی ۵۰۰ میلیون و نقاشی‌خطی از عین‌الدین صادق‌زاده نیز ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

۳۷ اثر کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان

اما نزدیک به ۴۰ درصد از آثار هفدهمین حراج تهران نیز ‏بین ۵۰۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند که طیف گسترده‌ای از آثار هنری این دوره‌ی از حراج را شامل می‌شد و اغلب هنرمندان آن از چهره‌های جدید مارکت هنر بودند.

اثری از آنه محمد تاتاری ۴۴۰ میلیون تومان، نقاشی از بیتا وکیلی ۴۴۰ میلیون، فلور فیض‌بخش ۴۲۰ میلیون، تابلویی از جمشید سماواتیان ۴۰۰ میلیون، میترا کاویان ۴۰۰ میلیون تومان، اثر محمد طباطبایی ۴۰۰ میلیون، کریم نصر ۳۶۰ میلیون، داور یوسفی ۳۶۰ میلیون، احمد وکیلی ۳۴۰ میلیون، صادق ادهم ۳۴۰ میلیون، هادی روشن‌ضمیر ۳۴۰ میلیون، سعید صادقی ۳۲۰ میلیون، اثری از زنده‌یاد احمدرضا احمدی ۳۰۰ میلیون، بهزاد شیشه‌گران ۳۰۰ میلیون، همایون سلیمی ۳۰۰ میلیون، حمیدرضا اندرز ۳۰۰ میلیون، امیرحسین بیانی ۳۰۰ میلیون، رضا هدایت ۲۸۰ میلیون، کتایون مقدم ۲۸۰ میلیون، مرتضی اسدی ۲۶۰ میلیون، کیومرث هارپا ۲۶۰ میلیون، فرح ابوالقاسم ۲۴۰ میلیون، جلال مشمولی ۲۴۰ میلیون، شاه‌پری بهزادی ۲۴۰ میلیون، جواد نوبهار ۲۴۰ میلیون، نیلوفر قادری‌نژاد ۲۲۰ میلیون، مجسمه‌ای از امیرشاهرخ فریوسفی ۲۰۰ میلیون، شیرین اتحادیه ۲۰۰ میلیون، رضا بخشی ۲۰۰ میلیون، رضا حسینی ۱۹۰ میلیون، علی ندایی ۱۸۰ میلیون، عکسی از آزادسازی خرمشهر از امیرعلی جوادیان ۱۸۰ میلیون، اثر الهام نفیسی‌فر ۱۸۰ میلیون، شهلا آرمین ۱۶۰ میلیون، مهتا معینی ۱۵۰ میلیون، عاطفه محمدپور ۱۴۰ میلیون و اثری از نادر داوودی ۱۱۰ میلیون تومان، دیگر آثار به فروش رسیده در هفدهمین حراج تهران بودند.

در این دوره از حراج ۱۰ اثر از سیراک ملکونیان، ژازه تباتبایی، فرامرز پیلارام، ناصر عصار، عباس کیارستمی، جعفر روح‌بخش، توکل اسماعیلی، بهمن دادخواه، علیرضا دریابیگی و عباس معیری نیز خریداری نداشتند.

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا