استان ها

تاثیر کم‌خوابی والدین بر کاهش سلامت فرزندان از نگاه طب ایرانی

تاثیر کم‌خوابی والدین بر کاهش سلامت فرزندان از نگاه طب ایرانی

یک متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کم‌خوابی از والدین به فرزندان منتقل شده و در آینده ممکن است، آن‌ها را با مشکلات جنسی و ناباروری مواجه کند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مریم تقوی شیرازی، متخصص طب ایرانی اظهار کرد: در دنیای مدرن امروز کاهش کیفیت، زمان و مدت خواب به یک مشکل بهداشتی تبدیل شده است.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهند متوسط میزان خواب در افراد بزرگسال نسبت به یک صد سال پیش، از ۹ ساعت به ۶.۸ ساعت تقلیل پیدا کرده، به زبانی دیگر، زندگی صنعتی الگوی طبیعی خواب را به هم ریخته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: نظم در چرخه سیرکادین و ساعت بیولوژیک بدن تاثیر مستقیمی بر سلامت فعالیت دستگاه‌های عصبی، گوارشی، قلب و عروق، غدد و ترشح هورمون‌ها به‌ویژه هورمون‌های جنسی دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کم‌خوابی والدین می‌تواند به فرزندان آن‌ها منتقل شود و در آینده آن‌ها را با مشکلات جنسی و ناباروری مواجه کند.

تقوی شیرازی گفت: خواب اثر تنظیم‌کننده بر هورمون FSH که تحریک‌کننده رشد فولیکول‌های تخمدانی در چرخه قاعدگی است، دارد و اختلال خواب در ترشح هورمون LH که در تخمک‌گذاری و ترشح پروژسترون برای آماده‌سازی رحم در پذیرش جنین و باروری دارد، تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: کاهش خواب هورمون TSH که برای تنظیم فعالیت غده تیروئید از مغز ترشح می‌شود را می‌تواند افزایش دهد و افزایش TSH، اختلال یا قطع قاعدگی، سقط جنین و افزایش پرولاکتین و ناباروری را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص طب ایرانی همچنین یادآور شد: خواب مختل میزان پرولاکتین (هورمون محرک ترشح شیر) از هیپوفیز را افزایش می‌دهد که آن هم می‌تواند در ایجاد اندومتریوز (رشد بافت رحم خارج از آن)، تخمدان پر از کیست (PCOs) و ناباروری نقش داشته باشد.

تأثیر شیفت کار شب درافزایش ناباروری

وی گفت: هورمون ملاتونین یا هورمون تاریکی، با افزایش بیداری و در مواجه با روشنایی دچار سرگردانی می‌شود. ترشح مناسب این هورمون که در شب ترشح می‌شود از تخمک محافظت می‌کند. همچنین مطالعات نشان دادند مکمل ملاتونین در زنانی که در مسیر باروری آزمایشگاهی IVF بوده اند، کیفیت تخمک و جنین را افزایش داده است. به همین دلیل آمار ناباروری و اختلالات قاعدگی در زنانی که مجبور به شیف کار شب هستند، بیشتر است.

تقوی شیرازی افزود: نظم در زمان بیدار شدن و خوابیدن خوابٍ زود هنگام شبانه و آرام، دور از جذابیت‌های دنیای تکنولوژی و نورانی صفحه‌های مانیتور و فعالیت بدنی منظم پرهیز از خوراک و نوشیدنی‌های محرک قبل از خواب می‌تواند سلامت جسمی و جنسی فرزندان، زنان و مردان را به سادگی تضمین کند.

دکمه بازگشت به بالا