عمومی

تعریف آنتی اسکالانت + برترین برندهای آنتی اسکالانت در بازار ایران

در سیستم های تصفیه آب صنعتی RO از آنتی اسکالانت ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب و افزایش عمر غشا استفاده می شود. رسوب در ممبران های صنعتی تاثیر زیادی در کاهش راندمان دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO دارد که به همین دلیل در پیش تصفیه این سیستم از واحدهای تزریق ضد رسوب استفاده می شود. عملکرد ضد اسکالانت در دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO به گونه ای است که با ترکیب شدن با آلاینده های آب از چسبیدن آنها به غشا جلوگیری می کند. برخی از مهم ترین آسیب های سیستم تصفیه آب در صورت عدم استفاده از آنتی اسکالانت پر شدن کامل و خرابی غشا RO، کاهش خروج آب و حتی افزایش TDS آب است.

گفته می شود عدم استفاده از آنتی اسکالانت در فیلترهای آب صنعتی RO آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد اما به نظر شما سطح کیفی آنتی اسکالانت نیز روی سیستم تاثیر می گذارد؟

استفاده از آنتی اسکالانت های نامرغوب می تواند اثرات بسیار نامطلوبی بر روی سیستم RO داشته باشد که برخی از آنها شامل افزایش نیاز به شستشوی ممبران، کاهش طول عمر ممبران، کاهش ظرفیت خروجی آب و … می باشد. به همین دلیل یکی از مهم ترین موارد برای خرید آنتی اسکالانت توجه به سطح کیفی و برند آن است، برندهای ضد اسکالانت در ایران با سطوح کیفی مختلفی عرضه می شوند و برخی از برندها کیفیت بالاتری دارند.

برای اطلاع از ویژگی ها و آشنایی شما با برندهای ضد رسوب مرغوب، تعدادی از بهترین برندهای ضد رسوب را در زیر معرفی می کنیم. به طور کلی بهترین برندهای ضد رسوب فلوکون، آویستا و جنسیس ضد رسوب هستند که با موثرترین ترکیبات برای جلوگیری از تشکیل رسوب در غشاهای تصفیه آب RO ارائه می شوند.

بهترین مدل های ضد اسکالانت در ایران

ضد اسکالانت فلوکون 260

آنتی اسکالانت فلوکون 260 اتیه انرژی تلاش بر پایه پلی کربوکسیلیک اسید بوده و بر اساس ترکیبات خود از تشکیل رسوب نمک معدنی در فیلترهای غشایی RO صنعتی جلوگیری می کند. اثر ضد رسوب بسیار مطلوب Flocon 260 برای جلوگیری از رسوب غشاهای RO، استفاده از آن را در دستگاه های تصفیه آب صنعتی یک ضرورت کرده است.

 برای تزریق آنتی اسکالانت فلوکون در مرحله اول توجه به آنالیز آب ورودی، بررسی دبی، PH و دمای آب بسیار حائز اهمیت است، سپس می توانید برای تعیین مقدار مورد نیاز از کمک متخصصان استفاده کنید. برخی از مهمترین ویژگی های آنتی اسکالانت Flucon 260 به شرح زیر است:

. برای طیف گسترده ای از آب های خوراک استفاده می شود

. نیاز به تزریق بسیار کمی به سیستم دارد

. کاهش هزینه های عملیاتی در سیستم

. دارای گواهینامه بین المللی ANSI / NSF 60

. قابل استفاده برای انواع غشاهای تصفیه آب صنعتی RO

. جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات، سولفات و کلسیم فلوراید

. بدون نیاز به اجرای عملیات احیا

آنتی اسکالانت فلوکون 260 در سایت ما با بالاترین سطح کیفی و در گالن های 20 و 200 لیتری با ضمانت اصالت کالا عرضه می شود.

یکی از بهترین راه های خرید ضد اسکالانت، استفاده از کمک کارشناسان تصفیه آب است. کارشناسان ما با سالها تجربه در زمینه فروش محصولات و دستگاه های تصفیه آب صنعتی امکان دریافت مشاوره رایگان را نیز برای شما فراهم کرده است.

آنتی اسکالانت آویستا مدل Vitec 5300

آنتی اسکالانت Avista Vitec 5300 به دلیل ترکیبات خود از سطح کیفی بسیار خوبی برای استفاده در سیستم های تصفیه آب RO برخوردار است. اگر می خواهید از آنتی اسکالانت Vistac 5300 Avista استفاده کنید، استفاده از کمک متخصصان برای داشتن بهترین کارایی بسیار مهم است.

در این راستا توصیه می شود با توجه به نکاتی مانند استفاده از آن به صورت خالص، برای محاسبه میزان مورد نیاز آنتی اسکالانت آویستا مدل Vitec 5300 در سیستم می توانید از نرم افزار Avista Advisor استفاده نمایید.

در اینجا برخی از مهمترین ویژگی های آنتی اسکالانت Vitec 5300 Avista آورده شده است:

  • . سازگار با غشاهای پلی آمید و سلولز استات
  • . کنترل رسوبات آلی و معدنی
  • . دارای سطح کیفی مناسب و قیمت مناسب
  • . قابل استفاده در آب شیرین کن های صنعتی
  • . برای آب تغذیه کمتر از 5000 و pH های مختلف استفاده می شود
  • . نیاز به تزریق کم دارد
  • . جلوگیری از ایجاد رسوب و فولینگ ممبران های RO

آنتی اسکالانت جنسیس مدل LF

آنتی اسکالانت Genesis LF یک ضد رسوب غلیظ با قابلیت بسیار خوب در جلوگیری از رسوب در غشاهای تصفیه آب صنعتی RO می باشد. میزان تزریق ضد عفونی کننده LF در سیستم های تصفیه آب RO با توجه به تجزیه و تحلیل آب ورودی متفاوت است. تعیین میزان دقیق تزریق آنتی اسکالانت جنسیس در سیستم یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

می توانید از نرم افزار Genesys membrane master برای تعیین میزان آنتی اسکالانت جنسیس مورد نیاز در سیستم استفاده کنید. مهمترین ویژگی های آنتی اسکالانت Genesys LF به شرح زیر است:

  • قابل استفاده برای انواع فیلترهای غشایی اسمز معکوس
  • جلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی و آهن
  • سازگار با غشاهای پلی آمیدی
  • حاوی ترکیبات غیر سمی
  • جلوگیری از رسوب در غشاهای تصفیه آب صنعتی
  • بازدارنده رسوب برای آب ورودی حاوی آهن و آب های شور

تعریف ضد اسکالانت

آنتی اسکالانت یک ماده شیمیایی است که در فرآیند تصفیه آب اسمز معکوس (RO) به عنوان یک ضرورت و جزء جدایی ناپذیر در حفظ و افزایش عمر فیلترهای غشایی تصفیه آب صنعتی شناخته می شود. بیشتر آب های طبیعی دارای غلظت بالایی از یون های کلسیم، بی کربنات و سولفات هستند.

در سیستم های تصفیه آب غشایی مانند RO که سرعت بازیافت بالایی دارند، اگر حلالیت این ترکیبات در آب از مقدار اشباع بیشتر شود، متبلور شده و در سطح غشا کریستالی ظاهر می شوند. این پدیده رسوب فیلتر غشایی نامیده می شود. در فرآیند تصفیه آب توجه به این پدیده بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم رفع این مشکل در مراحل اولیه پس از مدت کوتاهی ظرفیت تولید سیستم به شدت کاهش می یابد.

راه حلی که برای رفع مشکل گرفتگی غشا پیشنهاد شده است استفاده از ماده ضد رسوب در سیستم می باشد. آنتی اسکالانت غشای ضد رسوب نامیده می شود، زیرا به طور گسترده ای به دستگاه های تصفیه آب صنعتی تزریق می شود تا از مسدود شدن سوراخ فیلتر فیلتر جلوگیری کند. استفاده از این مواد ضد رسوب توجه ویژه ای را می طلبد، زیرا در صورت تزریق بیش از حد سیستم، نه تنها در رفع گرفتگی غشا موثر نخواهد بود، بلکه مشکلات بیشتری را در سیستم تصفیه آب صنعتی ایجاد می کند.

هنگام استفاده از آنتی اسکالانت باید مراقب کیفیت محصول باشیم. از برندهای معروف ضد اسکالانت می توان به آنتی اسکالانت فلوکون 260، آنتی اسکالانت آویستا، آنتی اسکالانت جنسیس و ضد اسکالانت توچال شیمی اشاره کرد.

لزوم استفاده از آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت در واقع یک ماده ضد رسوب با ترکیبات موثر است که از تشکیل املاح معدنی در آب جلوگیری می کند. این ضد رسوب غشایی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب کاربرد فراوانی دارد اما بیشتر در تصفیه آب صنعتی برای جلوگیری از رسوب فیلتر ممبران استفاده می شود. اگرچه آنتی اسکالانت ها از نظر نوع ترکیبات متفاوت هستند، اما همگی از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم روی سطح غشا با استحکام بالا جلوگیری می کنند.

اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت ها در سیستم اسمز معکوس بسیار زیاد است در غیر این صورت فیلتر ممبران در مدت زمان کوتاهی گرفتگی و پر شده و کارایی تصفیه آب خود را از دست خواهد داد.

این ماده ضد رسوب غشایی با راندمان بالا از تشکیل رسوب بر روی غشا در تمامی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس با آب تغذیه متفاوت (مانند آب شور یا چاه، آب دریا، آب حاوی سیلیس یا سولفات بالا) جلوگیری می کند. بنابراین استفاده از آنتی اسکالانت ها در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس بسیار ضروری است.

آب های طبیعی معمولا حاوی غلظت بالایی از یون های کلسیم، بی کربنات و سولفات هستند که به راحتی در فرآیند تصفیه آب تشکیل می شوند. نمک‌های معدنی معمولی که معمولاً در رسوب‌گذاری روی غشاها نقش دارند عبارتند از کربنات کلسیم (CaCo3)، سولفات کلسیم (CaSo4)، سولفات باریم (BaSo4) و سولفات استرانسیم (SrSo4).

سایر عوامل غیر معمول رسوب زدایی که می توانند باعث فیلتراسیون یا گرفتگی غشاهای فیلتر شوند عبارتند از ترکیباتی مانند فسفات کلسیم (CaPo4) و فلوراید کلسیم (CaF2). هنگامی که این ترکیبات به سطح اشباع خود در آب می رسند، ذرات و کریستال های کریستالی را در سطح غشای فیلتر غشاهای صنعتی تشکیل می دهند. در صورتی که این مشکل در مراحل اولیه حل نشود پس از مدت کوتاهی باعث کاهش دبی و دبی، کاهش راندمان و افزایش هزینه های عملیاتی سیستم می شود.

این زمان بسته به نوع ترکیبات رسوبی و میزان اشباع آنها می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در سیستم تصفیه آب که دارای آب آشامیدنی با مقادیر بالای سولفات کلسیم است، پس از 8 روز و در سیستم تصفیه آب دیگری که دارای مقادیر قابل توجهی کربنات کلسیم است، پس از 2 روز، جریان تولید به شدت کاهش می یابد.

بنابراین کربنات کلسیم می تواند مشکلات جدی تری را برای سیستم تصفیه آب ایجاد کند. راه حل پیشگیرانه ای که معمولا برای این مشکل ارائه می شود استفاده مداوم از آنتی اسکالانت ها است. به جرات می توان گفت آنتی اسکالانت ضروری ترین ماده شیمیایی است که در فرآیند تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. بدیهی است جلوگیری از تشکیل رسوب از این طریق باعث افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه های نگهداری می شود.

مکانیزم فیلتر غشایی تصفیه آب صنعتی

فیلتر ممبران به روش اسمز معکوس بر اساس اختلاف فشار و اختلاف غلظت کار می کند. فشار مورد نیاز در این روش توسط پمپ دستگاه تامین می شود که برای عبور بهتر محلول ها و مولکول ها از فیلتر لازم است. به این ترتیب آب خالص از لایه های فیلتر غشایی عبور کرده و آلودگی های جدا شده وارد فاضلاب می شود. در واقع فیلتر ممبران دو مجرای دارد که یکی برای عبور آب و دیگری برای هدایت ناخالصی ها به سمت فاضلاب است.

فیلترهای غشایی با لایه های غشایی با دقت 0001/0 میکرون (یک دهم میکرون) که حتی با چشم نیز قابل مشاهده نیستند، قابلیت حذف 98 درصد املاح موجود در آب را دارند. لازم به ذکر است که اگرچه این روش تصفیه آب قادر است آلودگی های آب را تا 99 درصد از بین ببرد، اما اگر ناخالصی ها کوچکتر از منافذ ممبران باشند، از غشای فیلتر عبور می کنند.

به عنوان مثال، برخی از ویروس‌های با اندازه نانومتر و برخی آلاینده‌های شیمیایی با وزن مولکولی بسیار کم از لایه‌های فیلتر غشایی عبور می‌کنند. بنابراین علاوه بر فیلتر ممبران، 5 تا 7 فیلتر دیگر در دستگاه تصفیه آب وجود دارد که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. به عنوان مثال، ویروس های نانومتری را می توان به راحتی توسط فیلترهای فرابنفش از بین برد و ذرات ریز آلاینده های شیمیایی را نیز می توان از طریق فیلترهای کربنی حذف کرد.

فیلتر ممبران صنعتی چه آلاینده هایی را از آب پاک می کند؟

فیلترهای غشایی اسمز معکوس قادر به حذف طیف گسترده ای از آلودگی های آب از جمله موارد زیر هستند:

  • حذف مواد معدنی و فلزات محلول
  1. حذف یون های منفرد محلول و عوامل سخت کننده
  2. از بین بردن انواع میکروارگانیسم ها تا 90 درصد
  3. قند، پروتئین و نمک را حذف می کند

چه چیزی باعث پر شدن غشاها می شود؟

از مهمترین دلایل رسوب گیری و گرفتگی غشاهای تصفیه آب صنعتی می توان به عدم طراحی مناسب و استفاده از سیستم پیش تصفیه متناسب با آب تغذیه دستگاه اشاره کرد، زیرا اگر فرآیند پیش تصفیه RO به خوبی انجام شود، ورودی آب به واحد RO بدون شک املاح آن بسیار کمتر خواهد بود. به طور کلی دلایل مهم پوسته پوسته شدن شیمیایی روی سطح فیلترهای غشایی را می توان به چهار دسته کلی طبقه بندی کرد:

  1. افزایش غلظت مواد معدنی در آب ورودی به سیستم RO
  2. PH آب را افزایش می دهد
  3. تشکیل رسوب و افزایش سطح رسوب
  4. افزایش دمای آب.

روش های مهم برای کنترل تشکیل رسوب در سطح غشا

به طور کلی سه روش مهم برای کنترل رسوبات سطح غشاهای غشایی وجود دارد که به شرح زیر است:

اسیدی شدن: افزودن اسید به آب خوراک خوراک غشاهای تصفیه آب صنعتی باعث حذف یون های کربنات و حذف یکی از واسطه های فعال مورد نیاز برای تشکیل رسوب کربنات کلسیم می شود. این روش در جلوگیری از رسوب کربنات کلسیم بسیار موثر است اما روی سایر رسوبات تاثیر خوبی ندارد. علاوه بر این، تزریق اسید می تواند مخازن و تجهیزات صنعتی موجود در سیستم را خورده و از همه مهمتر pH آب خروجی از تصفیه خانه را کاهش دهد.

تزریق آنتی اسکالانت: آنتی اسکالانت ها سورفکتانت هایی هستند که توانایی بالایی در حفظ محلول فوق اشباع در برابر نمک های محلول در آب دارند.

نرم شدن آب از طریق فرآیند تبادل یونی: در این روش از رزین های تبادل یونی برای جایگزینی یون های منیزیم و کلسیم آب با یون های سدیم در بستر رزین استفاده می شود و در نتیجه آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی نرم می شود. سپس فیلتر غشایی شسته شده و با محلول نمکی بازسازی می شود. این روش نیاز به تزریق مداوم اسید و آنتی اسکالانت را کاهش می دهد، اما هزینه آن بسیار بیشتر است. اگرچه سیستم های رزین بسیار کارآمد هستند، اما استفاده از آنها در سیستم های حاوی آب خوراک با TDS بالا یا غلظت یون سدیم بالاتر محدود است.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب

بازدارنده رسوب یا آنتی اسکالانت با خواص ویژه خود از تشکیل اکثر رسوبات معدنی جلوگیری کرده و میزان رسوب این مواد را در سیستم کاهش می دهد. این بازدارنده رسوب در سطح غشای غشایی جذب می شود و از رشد بیشتر کریستال های نمک و رسیدن به غلظت مورد نیاز برای رسوب جلوگیری می کند.

اکثر آنتی اسکالانت ها خاصیت تعلیق یا پخش کنندگی دارند و توسط آنیون های محلول توسط ذرات معلق نمک، ذرات آهن و مواد آلی دفع می شوند. به این ترتیب از تجمع ذراتی که تمایل بیشتری به رسوب دارند جلوگیری می کند. آنتی اسکالانت ها بر اساس سه مکانیسم زیر از رسوب روی سطح غشاهای تصفیه آب صنعتی جلوگیری می کنند:

  • افزایش آستانه مهاری: آنتی اسکالانت ها قدرت بالایی برای جلوگیری از رسوب نمک های فوق اشباع دارند.
  • تغییرات در ساختار رسوبات: ضد رسوب غشاها با تغییر ساختار کریستالی رسوبات، تبدیل آنها به رسوبات نرم و غیر چسبنده. آنتی اسکالانت هایی که بار سطحی منفی دارند قادر به جذب یون های مثبت کریستالی هستند و از تشکیل رسوب در سطح غشا جلوگیری می کنند.
  • خاصیت پراکندگی یا پراکندگی : اکثر آنتی اسکالانت ها ساختار آنیونی دارند و با معلق نمودن بار منفی بر روی ذرات رسوب باعث معلق شدن آنها شده و از تشکیل جرم ذرات جلوگیری می کنند.

مهمترین کاربردهای آنتی اسکالانت ها

آنتی اسکالانت ها در صنعت فاضلاب و تصفیه آب کاربرد فراوانی دارند و در صورتی که این ضد رسوب مطابق با واحد تصفیه آب صنعتی مورد نظر انتخاب شود رسوب فیلترهای غشایی را از بین می برد و عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد. از جمله کاربردهای ضد اسکالانت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1- استفاده ویژه در سیستم های RO و UF با قابلیت بازدارندگی بالا

    2- سیستم های نانوفیلتراسیون (NF).

    3- دستگاه های آب شیرین کن صنعتی و نیمه صنعتی

    4- دستگاه آب شیرین کن دریایی

    5- سیستم های خنک کننده آبی (برج های خنک کننده)

    6- دیگ ها و سیستم های گرمایشی

    7- رسوب زدایی در سیستم های برودتی

    8- صنایع نفت، گاز و پتروشیمی (برای جلوگیری از تشکیل رسوب).

مزایای منحصر به فرد ضد اسکالانت

از مزایای مهم ضد رسوب غشایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ایجاد هرگونه رسوب در سطح غشاها جلوگیری می کند
  • محافظت از غشاء غشایی
  • عمر طولانی تر فیلتر غشایی
  • استفاده آسان به دلیل روان بودن
  • بازیافت بهینه
  • سازگاری با محیط زیست
  • کاهش تجزیه زیستی با راندمان بالا
  • ثبات در عملکرد سیستم
  • دوز تزریق پایین و مقرون به صرفه بودن.

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها علاوه بر اسیدی و قلیایی بودن، بر اساس ترکیبات و فرمول شیمیایی به دو نوع طبقه بندی می شوند:

  • آنتی اسکالانت مبتنی بر فسفات (فسفونات)

آنتی اسکالانت های مبتنی بر فسفونات دارای گروه های عاملی کربوکسیلیک اسید و فسفات هستند. این آنتی اسکالانت ها از بهترین ها برای جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات و کربنات هستند، اما خاصیت پخش کنندگی بسیار محدودتری دارند. این نوع آنتی اسکالانت از مولکول های پلی اکریلیک با وزن مولکولی کم (در محدوده 100 تا 5000) یا وزن مولکولی بالا (در محدوده 6000 تا 25000) ساخته شده و شامل چندین گروه عاملی کربوکسیلیک اسید (COOH-) می باشد.

ضد رسوب نوع ترکیبی معمولاً عملکرد بهتری نسبت به ضد رسوب تک مولکولی دارد. اگر یک ماده ضد رسوب تک مولکولی بیش از مقدار مجاز در سیستم تزریق شود، خود بازدارنده به عنوان یک کاتیون چند ظرفیتی از محلول خارج می شود. برخی از آنتی اسکالانت های پرکاربرد ترکیبی از پلی اکریل های سبک و سنگین با وزن مولکولی هستند، به طوری که محصول دارای قدرت بازدارندگی بالاتری است.

  • آنتی اسکالانت بر پایه پلیمر

این نوع آنتی اسکالانت ها وزن مولکولی بالایی دارند و تا حد زیادی از تشکیل رسوباتی مانند رسوبات کربنات و فسفات جلوگیری می کنند. این نوع آنتی اسکالانت غیر سمی است و در صورت تماس با بدن هیچ مشکل پوستی و تنفسی ایجاد نمی کند.

آنتی اسکالانت های پلیمری دارای غلظت بسیار بالا و سرعت خوردگی بسیار پایین بوده و استفاده از آن ها برای آب دریا، چاه های نمک و آب هایی با سختی کمتر از 1000 میلی گرم در لیتر مناسب است. این نوع ضد رسوب عملکرد بسیار خوبی در جلوگیری از تشکیل جلبک و آلاینده های بیولوژیکی دارد.

خرید و قیمت آنتی اسکالانت

در فرآیند تعمیر و نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی، استفاده از یک ضد اسکالانت مناسب برای جلوگیری از رسوب گیری و حذف فیلتر فیلتر ممبران حیاتی است. برای این منظور انتخاب آنتی اسکالانت اسیدی یا قلیایی و مواد آن باید با توجه به آنالیز کامل آب ورودی، عملکرد سیستم و نوع رسوب ایجاد شده بر روی غشاء غشا انجام شود. این تجزیه و تحلیل شامل اندازه گیری TDS، سولفات، قلیاییت و سختی کل (TH) آب است.

خرید آنتی اسکالانت مناسب بسیار مهم است و در صورت عدم انجام صحیح می تواند باعث رسوب بیشتر در سطح ممبران شود. ضمناً سازگاری آنتی اسکالانت انتخابی با فیلتر ممبران دستگاه حائز اهمیت است زیرا در صورت استفاده از ضد رسوب ناسازگار با ممبران منجر به گرفتگی و پر شدن سطح آن می شود. قیمت آنتی اسکالانت نیز به عوامل مختلفی از جمله برند و عوامل تشکیل دهنده بستگی دارد.

معایب استفاده از آنتی اسکالانت ضعیف

لازم به ذکر است در صورت عدم استفاده صحیح از آنتی اسکالانت نه تنها باعث گرفتگی فیلترهای ممبران نمی شود، بلکه سیستم تصفیه آب را نیز با مشکل جدی مواجه می کند. این مشکلات شامل موارد زیر است:

     افزایش فشار روی پمپ کلاس و خرابی آن

     انرژی بیشتری مصرف کنید

     کاهش جریان پساب

     مقدار املاح و پساب TDS را افزایش دهید

     افزایش مکرر شستشوی ممبران و کاهش عمر مفید آن

     تعویض کوتاه مدت فیلترهای غشایی.

بهترین و با کیفیت ترین برندهای ضد اسکالانت

انتخاب یک آنتی اسکالانت مناسب و سازگار با فیلترهای ممبران بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم دقت در این انتخاب ممکن است منجر به ایجاد رسوب و رسوب ممبران شود. بهترین و با کیفیت ترین برندهای ضد اسکالانت

آنتی اسکالانت ها در انواع و برندهای مختلف توسط شرکت های مربوطه تولید و به بازار عرضه شده است. آنتی اسکالانت های موجود در ایران دارای انواع وارداتی و داخلی می باشد. این محصولات وارداتی شامل آنتی اسکالانت آویستا، ضد اسکالانت فلوکون و جنسیس می باشد. معروف ترین محصول ضد اسکالانت در ایران فلوکون 260 ساخت انگلستان، برند آویستا و توچال شیمی است که در تولید خود از بهترین مواد اولیه استفاده می کنند.

آنتی اسکالانت فلوکن 260

آنتی اسکالانت فلوکون 260 محلول آبی پلی کربوکسیلیک اسید است که از تشکیل رسوبات نمک معدنی و گرفتگی فیلترهای غشایی صنعتی جلوگیری می کند. این آنتی اسکالانت یک افزودنی به آب است که باید در قسمت پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس در دستگاه قرار گیرد. آنتی اسکالانت فلوکون 260 در واقع یک ضد رسوب چند منظوره است که می تواند برای طیف وسیعی از آب تغذیه از جمله آب دریا و آب شور (آب چاه) استفاده شود. این ضد رسوب فلوکون از نظر ظاهری مایعی به رنگ زرد روشن با PH زیر 2 و کمی اسیدی است.

تزریق دوز مجاز آنتی اسکالانت فلوکون 260 می تواند باعث کاهش PH آب و افزایش حلالیت کربنات کلسیم و رفع گرفتگی غشاء شود. این آنتی اسکالانت تا حد زیادی از تشکیل کلیه رسوبات حاوی کربنات، سولفات و فلوراید جلوگیری می کند. انواع دیگر آنتی اسکالانت ها فلوکون 135، 190 و فلوکون پلاس هستند، اما استفاده از ضد رسوب فلوکون 260 در اسمز معکوس بسیار بیشتر از سایر محصولات است.

آنتی اسکالانت آویستا

آنتی اسکالانت آویستا محصولی از برند Avista Vitec می باشد که در گالن های 25، 230 و 1100 کیلوگرمی با کیفیت و قیمت مناسب به فروش می رسد. این ماده ضد رسوب غشایی از تشکیل کلیه رسوبات آلی و معدنی مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، فلوراید کلسیم، سولفات استرانسیم و رسوبات سیلیس جلوگیری می کند.

آنتی اسکالانت های آویستا به دلیل ماهیت ترکیبات خود با انواع مواد ارگانیک سازگاری کامل دارند و حتی در دوزهای تزریق پایین نیز عملکرد خوبی دارند. آنتی اسکالانت آویستا انواع و مدل های مختلفی مانند مدل های ویتک 4000، 2000، 3000 و وایتک 1000 دارد و پرفروش ترین محصولات آن مدل های 5000 وایتک، 5100 و 5300 می باشد.

ترکیبات شیمیایی آنتی اسکالانت آویستا 5300 مشابه فلوکون 260 بوده و توصیه می شود به صورت خالص در سیستم استفاده شود. اگر نیاز به رقیق کردن این محصول دارید، بهتر است ابتدا با تامین کننده محصول مشورت کنید. آنتی اسکالانت آویستا 5300 مایعی به رنگ کهربایی روشن با PH خالص در محدوده 5.5 تا 6.5 است که به هر نسبت در آب خوراک محلول است.

آنتی اسکالانت Vitec 5300 به دلیل فرمولاسیون خاص خود در جلوگیری از رسوبات معدنی و آلی بسیار موثر است. استفاده از این محصول در سیستم های اسمز معکوس دریایی و آب آشامیدنی شهری مقرون به صرفه است. دوز دقیق تزریق آنتی اسکالانت Avista را می توان با استفاده از نرم افزار مخصوص این شرکت به نام Avista Advisor محاسبه کرد.

آنتی اسکالانت جنسیس

Genesys Antiscalant محلول خنثی حاوی اسید فسفونیک است که از مواد غیر سمی تشکیل شده است. این ضد رسوب یک غشای مایع نی رنگ با pH در محدوده 9.8 تا 10.2 می باشد. آنتی اسکالانت جنسیس یک ضد رسوب فسفات غلیظ است که از تشکیل اکثر رسوبات معدنی مانند کربنات و سولفات و فلزات سه ظرفیتی مانند آهن، آلومینیوم و منگنز بر روی سطح فیلتر ممبران جلوگیری می کند. آنتی اسکالانت جنسیس به دلیل نوع مواد تشکیل دهنده خود با تمامی لوله های کربن استیل و مواد مشابه سازگاری کامل دارد.

دوز تزریق این آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس معمولا بین 0.5 تا 1 ppm می باشد و طبق استاندارد NSF این ضد رسوب باید در غلظت های کمتر از 5 ppm استفاده شود. از آنجایی که مانند سایر مواد ضد رسوب غشایی، تزریق دوز دقیق آنتی اسکالانت جنسیس به سیستم مهم است، می توان مقدار دقیق آن را با استفاده از نرم افزار Genesys Membrane Master محاسبه کرد.

کاربردهای مهم آنتی اسکالانت های جنسیس شامل استفاده برای بازیافت نمک یا کاهش pH آب خام است، حتی اگر PH آب با تزریق اسید کاهش نیافته باشد. آنتی اسکالانت جنسیس با انواع فیلترهای ممبران سازگار بوده و برای استفاده در آب های شور و آب دریا مناسب است. این آنتی اسکالانت انواع مختلفی دارد و در گالن های 25، 250 و 1300 لیتری به فروش می رسد.

محیط ذخیره سازی ضد اسکالانت

آنتی اسکالانت ها به طور کلی دو نوع اسیدی و قلیایی دارند. برای حفظ این ضد رسوب در محیط، توجه به نکات مهم زیر ضروری است:

  • محیط نگهداری ضد اسکالانت باید خشک و کاملا تاریک و دارای دمای متعادل باشد.
  • غشاهای ضد رسوب باید در ظروف در بسته و ترجیحاً پلاستیکی یا پلی اتیلن نگهداری شوند.
  • از نگهداری آنتی اسکالانت های اسیدی در مجاورت مواد قلیایی خودداری کنید و بالعکس، زیرا واکنش بین این مواد می تواند از خواص موثر آنتی اسکالانت ها بکاهد.
  • در صورت نشت مقداری آنتی اسکالانت از واحد تزریق، محل نشتی را با خاک یا ماسه پر کنید و با مقداری آهک یا ترکیبات مناسب، مواد نشتی را خنثی کنید.

https://atie-energy.com/alfalfa-magnetic-hardener/

https://www.ilna.news/بخش-بنگاه-ها-206/921091-آنتی-اسکالانت-کاربرد-آن-در-انواع-آب-شیرین-کن

http://www.iran-ab.com/آنتی-اسکالانت-آویستا/

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا