اقتصادی

رانت ۸ میلیارد دلاری پول‌های بلوکه‌شده در عراق

در پنج ماهه نخست امسال واردات از عراق 534 درصد افزایش یافته است. در این مدت ، ایران 140 میلیون دلار کالا وارد کرده است. در مدت مشابه سال گذشته ، این رقم حدود 30 میلیون دلار بود. “راز” این “جهش” تاریخی با واردات کالا از همسایه غربی چیست؟ عراق ، واردکننده سابق کالاهای ایرانی ، اکنون به ایران چه چیزی صادر کرده است؟

به گزارش دانا نیوز ، روزنامه Itemad همچنین نوشت که واردات از عراق در پنج ماهه نخست سال جاری سیگنال جدیدی از تلاش های وی برای بازگرداندن تحریم ایران است. 8 میلیارد دلار پول ایران در عراق مسدود شد این عدد عظیمی است. پیمان مولوی ، اقتصاددان و نویسنده انجمن اقتصادی ایمان ، اخیراً برآوردی از این تعداد ارائه کرده است. میزان دلارهای ممنوعه در عراق معادل چهار اتوبوس در کره جنوبی ، 11 پروژه گاز در قطر یا دو پل در بسفور استانبول ، یا پنج فرودگاه در لندن ، مانند امارات 16 یا سنگاپور است. (بهترین فرودگاه جهان) ”

اما بزرگترین مشکل این است که طرف عراقی قادر به انتشار این منابع مورد نیاز در ایران نیست. مذاکرات بین مقامات بانک مرکزی ایران و مقامات عراقی بیش از یک سال است که ادامه دارد و در این مدت موجی از اخبار درباره “آزادسازی” دارایی های مسدود شده در عراق منتشر شد. اکنون ، فرضیه اصلی این است که ایران به جای پذیرش پول ، کالاهای عراق را “تصفیه” می کند.

اولین سیگنال در این زمینه در مارس سال گذشته توسط دبیرکل شورای همکاری ایران و عراق ، حمید حسنی ، صادر شد. وی گفت: “ایران در بازپرداخت تحریم آزاد است و می تواند بدهی خود را به ایران بدون تحریم بپردازد.” با این حال ، او کمی بعد گفت ، “یک نماینده ایرانی با بانک تجاری عراق صحبت کرده است و این بانک اعلام کرده است که تجار ایرانی اکنون می توانند از وجوه معلق استفاده کنند.” در واقع ، این رقم “خصوصی” مدلی از بازگشت شخصیت های بخش خصوصی از عراق به ایران است. به این ترتیب ، معامله گران ایرانی مجاز به استفاده از ارز ممنوعه به یورو ، دلار و دینار هستند و بانک هیچ گونه پرداختی را نمی پذیرد.

این مدل چگونه کار می کند؟ دولت عراق بخشنامه ای برای شرکت ایرانی صادر کرده است تا کالاهای مورد نظر خود را از عراق خریداری کند و وقتی 90 درصد از کالاها وارد آبهای ایران شود ، 10 درصد مابقی آزاد می شود. بانک عراق این مدل تجاری برای شرکت های عراقی طراحی شده است که به نظر می رسد به عنوان “واسطه” عمل می کنند و در واقع “قیمت واردات” را افزایش می دهند.

با این حال ، اگر یک شرکت غیرعراقی بخواهد کالا را به ایران بفروشد ، این شرکت در بانک تجاری عراق حساب باز کرده و پول را از بانک تجاری عراق دریافت کرده است. بانک تجاری عراق هزینه ای برای این انتقال نمی پردازد ، اما به نظر می رسد عراقی ها می خواهند از این طریق درآمدزایی کنند.

آیا واکسن وارد شده است؟

اگرچه گفته می شود که پول های مسدود شده در عراق برای خرید واکسن Covi-19 استفاده می شود ، اما به نظر می رسد از مدل مشابهی برای این منظور استفاده شده است. در سه ماهه اول سال جاری ، 3.5 میلیون دلار واکسن وارد شده است. اما این واکسن ها به طور خاص از عراق وارد نمی شوند و در واقع این کشور به “مرکز صادرات مجدد کالا” تبدیل شده است. زیرا برای واردات کالا پول لازم است و انتظار می رود بانک های عراقی به طرف ایرانی پول پرداخت کنند.

واردات از عراق چقدر است؟

از سال 1997 ، گمرک ایران آمار واردات و صادرات خاصی منتشر نکرده است ، اما آمارها را به صورت ماهانه تحت عنوان “غیرحرفه ای” منتشر می کند. طی سه ماه اول امسال ، بیشتر کالاهای وارداتی از عراق بین ذرت مصرف کننده توزیع شد. این بدان معناست که بیش از 20 میلیون دلار از مجموع 72 میلیون دلار ذرت طی این سه ماه وارد شده است. با این حال ، ترکیب سایر کالاهای وارداتی به ایران نشان می دهد که بیشتر این کالاها کالاهای سرمایه ای یا متوسط ​​هستند. با این حال ، وسایل خانگی متنوعی در بین این اقلام وجود دارد که خطر قاچاق را افزایش می دهد.

طی پنج ماهه اول سال گذشته ، حدود 33 میلیون دلار کالا وارد شد که بیشترین واردات چوب یا لاستیک و حتی آلیاژهای آلومینیوم بوده و هر یک 1.5 میلیون شیلینگ برآورد شده است. آنها از بیرون وارد می شدند.

8 میلیارد اجاره

چهارم سپتامبر بود و پس از چندین تغییر ارز ، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که پول رایگان در ایران مانند کره جنوبی یا ژاپن افتتاح می شود. بانک مرکزی ایران در حال حاضر بیش از 7 میلیارد دلار به کره جنوبی بدهکار است و تحولات اخیر این دارایی ها را به دلار منتقل کرده است. در همین حال ، وزارت خارجه کره جنوبی روز بعد از این نشست بیانیه ای صادر کرد: «دارایی های تحریم شده ایران در کره جنوبی پس از مشورت با آمریکا آزاد می شود. چیزی که روی کاغذ نبود.

با کل پول ممنوع در عراق ، و در حال حاضر جهش بی سابقه واردات از عراق ، مشخص شد که روش “خالص” به طور رسمی جایگزین پول است. به نظر می رسد در ماه های پایانی سال باشد. اقلام وارداتی از این کشور بین موج واردات و صادرات شکل می گیرد. در حال حاضر ، به دلیل امنیت غذایی کشور ، بزرگترین واردکننده یک شرکت دولتی است. در مقابل ، بسیاری از واردکنندگان و فعالان هستند که مشتاق استفاده از این خواننده وسیع هستند. 8 میلیارد دلار ایران ، که می توانست در بسیاری از پروژه های توسعه عقب مانده و توسعه نیافته هزینه شود و در واقع به “مردم” برسد ، اکنون مانعی برای قوانین خارجی مانند FFF است. به جیب میدان های بزرگ ، تجار و شرکت های حمل و نقل در ایران و عراق می رود.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا