اجتماعی

چند نکته در مورد یک نوع سرطان شایع

سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. در این بیماری سازوکار طبیعی سلول‌ها دچار اشکال می‌شود که رشد کنترل‌نشده سلول‌های غیرطبیعی بدن را به دنبال دارد.

به گزارش دانا نیوز، سرطان معده یکی از انواع سرطان‌ها است که بنا به توضیح موسسه ملی سرطان آمریکا از سلول‌های پوشش معده شروع می‌شود.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، حدود ۱.۵ درصد سرطان‌های جدید تشخیص‌داده‌ شده در سال سرطان معده است. طبق تخمین این سازمان، ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴ شاهد حدود ۲۶ هزار و ۸۹۰ مورد جدید سرطان معده و حدود ۱۰ هزار و ۸۸۰ مرگ ناشی از این بیماری خواهد بود.

سرطان معده، بر خلاف سایر سرطان‌های شکم مانند کولون، رکتوم، کبد، لوزالمعده یا روده کوچک از نظر علائم، نحوه بررسی و درمان متفاوت است.

علامت‌های سرطان معده

کلینیک مایو، علائم و نشانه‌های سرطان معده را بر شمرده است.

علائم سرطان معده می‌تواند مشکل در بلع و درد شکم، سوء‌ هاضمه و نفخ بعد از خوردن غذا، سوزش سر دل، احساس سیری پس از صرف مقدار کمی غذا، داشتن احساس سیری در زمانی که باید گرسنه باشید، حالت تهوع و استفراغ، کاهش وزن غیر منتظره وزن و مدفوع سیاه‌رنگ را شامل شود.

عوامل خطر در سرطان معده

به رغم آنکه علت دقیق سرطان ناشناخته است، عوامل خطری وجود دارد که باید از آنها آگاه باشیم.

عوامل خطر در ابتلا به سرطان عبارتند از: مصرف سیگار و الکل، رژیم غذایی حاوی غذاهای شور، دودی یا فرآوری‌شده، مصرف کم سبزیجات و میوه، چاقی یا داشتن اضافه وزن، ژنتیک و زمینه خانوادگی عفونت در معده به‌ویژه باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H pylori)، داشتن مشکلات مربوط به اسید معده و سایر مشکلات پزشکی، پولیپ معده و شرایط محیطی و شغلی.

با وجود آنکه افراد جوان هم به سرطان معده مبتلا می‌شوند اما خطر ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می‌شود و بیشتر موارد تشخیص در افراد بالای ۶۰ سال بوده است. این بیماری همچنین در مردان از زنان شایع‌تر است.

انجمن سرطان آمریکا خاطرنشان می‌کند: داشتن یک عامل خطر یا حتی چندین عامل خطر به این معنا نیست که شما به این بیماری مبتلا خواهید شد.

به گزارش سی‌بی‌اس،‌ بسیاری از افراد با یک یا چند عامل خطر هرگز به سرطان معده مبتلا نمی‌شوند، در حالی که افراد دیگر با عوامل خطر شناخته شده کم یا حتی بدون هیچ عامل خطری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

درمان سرطان معده

گزینه‌های درمانی به مرحله سرطان فرد و سایر عوامل فردی بستگی دارد و جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمنی‌درمانی یا درمان دارویی هدفمند را شامل می‌شوند.

به گزارش موسسه ملی سرطان، در حال حاضر هیچ آزمایش غربالگری معمولی برای تشخیص سرطان معده در افراد در معرض خطر متوسط وجود ندارد، اما افرادی که در معرض خطر بالاتری‌ هستند، می‌توانند از آزمایش آندوسکوپی فوقانی بهره‌مند شوند. در این آزمایش لوله نازکی را از طریق دهان وارد معده می‌شود و آن را بررسی می‌کند.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا