اقتصادی

نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نگاه نماینده زابل

یکی از اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی گفت که از کمبودهای بودجه پیشنهادی و تمرکز آن بر مناطق آسیب پذیر و آسیب پذیر و همچنین نقاط قوت کارمندان دولت نگران است.

محمد سرگزی در مصاحبه ای با ISN به نقاط ضعف و قوت پیش نویس بودجه 1400 اشاره کرد: در بررسی بودجه دو دسته وجود دارد ، یکی بحث درآمد و دیگری مسئله هزینه. از نظر گفتگوهای درآمد ، به نظر می رسد بودجه در مواجهه با تحریم ها بسته شده است. به عنوان مثال تخمین زده می شود که روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت فروخته شده باشد که بدون تحریم ها امکان پذیر نیست.

وی افزود: “ثانیاً ، درآمد مالیات در بودجه کاهش یافته است و مطمئناً به دلیل بیماری قلبی ، درآمد مالیاتی کمتر از حد انتظار است.” از طرف دیگر ، ما شاهد افزایش فروش اوراق در بودجه هستیم و فروش اوراق بهادار به معنای فروش آینده است.

از طرف خود ، نماینده زابل گفت: فروش املاک دولت حدود 120٪ افزایش یافته است. در نه ماه آخر سال جاری ، دولت تنها موفق شده است 7 درصد از فروش برنامه ریزی شده را با فروش ملک بدست آورد. همانطور که می دانید ، محل درآمد دولت بسیار سوال برانگیز است. به گفته کارشناسان ، پیش نویس بودجه 1400 کسری بودجه حدود 320000 میلیارد تن است. یعنی بودجه براساس واقعیت ها نیست.

وی گفت: در صورت تصویب این بودجه ، بیشتر آن استفاده نمی شود و تورم را در سال آینده افزایش می دهد. از نظر هزینه ، هزینه های دولت 46 درصد افزایش یافته است که مقدار قابل توجهی است.

وی با استناد به نکات مثبت اعلامیه بودجه 1400 ، گفت: “یکی از بندهای روشن اعتبارات منطقه ای ، اعلامیه روشن بودجه است که به حدود 49 درصد افزایش یافته است.” نکته مثبت دیگر تخصیص بودجه به منطقه از جمله بحث شورای برنامه ریزی و توسعه منطقه ای است که می تواند پروژه های مختلف منطقه را بر اساس شرایط تقسیم کند.

وی گفت: تمرکز بر وام های کم درآمد ، افزایش 93 درصدی وام های عادلانه و 191 درصدی وام های رهنی در مناطق تحت تأثیر صادرات نفت خام و گاز طبیعی به میزان 191 درصد از دیگر جنبه های مثبت بودجه است. تمرکز بر مناطق کم درآمد و محروم و تمرکز بر معیشت کارمندان دولت یکی از نکات مثبت اعلامیه بودجه 1400 است.

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا