عمومی

مشاغل کم سرمایه مناسب مناطق مرزی و محروم کردستان شناسایی شدند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

پرویز طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین اظهار کرد: این نهاد با هدف بررسی فرصت‌های اشتغال کم سرمایه در مناطق محروم و مرزی استان کردستان پژوهشی با بهره گیری از کمک اساتید دانشگاه، متخصصان، کارشناسان و خبرگان حوزه کسب و کار انجام داده است.

وی افزود: مشاغل خرد و کم سرمایه یکی از انواع رایج اشتغال در کشورهای مختلف دنیا بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تأثیرگذاری کسب‌و کارهای کم سرمایه و خرد در اقتصاد کشورها نقش بسزایی ایفا کرده و تأثیر عظیمی در اقتصاد ملی آن‌ها را دارا هستند.

مدیر برنامه‌ریزی و فناوری کمیته امداد کردستان گفت: جامعه‌آماری این تحقیق مناطق مرزی و محروم چهار شهرستان مریوان، بانه، سقز و سروآباد بود.

طهماسبی گفت: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که مشاغل خرد و کم سرمایه در عموم مناطق مورد مطالعه دارای اهمیت بوده و با در نظر گرفتن تمهیداتی ساختاری، می‌توان زمینه پایدارسازی آنها را فراهم کرد.

وی ادامه داد: مشاغل کم سرمایه برای افراد کم درآمد و ساکن در مناطق محروم می‌تواند شامل فرصت‌های مختلفی باشد که نیازی به هزینه‌های قابل توجه راه‌اندازی یا آموزش تخصصی ندارد.

وی اضافه کرد: بر اساس این پژوهش مشاغلی که برای منطقه سرشیو شهرستان سقز مناسب بودند، شامل توسعه تولیدات مرتبط با کشاورزی و دامپروری، توسعه خدمات مرتبط با تعمیرات ادوات کشاورزی، تاکید بر مشاغل خدماتی، تشویق ساکنین به توسعه گردشگری محلی، توسعه تولیدات تزئینی و سنتی، تاکید بر زراعت، آبزی پروری و باغداری (محوریت سیب و انگور) بودند.

مدیر برنامه‌ریزی و فناوری کمیته امداد کردستان عنوان کرد: برای روستاهای هدف مریوان (سرشیو، خاو و میرآباد) مشاغلی همچون بهره‌گیری از بازارچه مرزی باشماق، تشویق ساکنین به خرید از تولیدات روستایی، فراوری میوه جات منطقه‌ای، تمرکز بر گردشگری و راهنمای سفر، توسعه حمل و نقل و لجستیک، توسعه گیاهان دارویی، توجه به محوریت راهبردی «خاو و برده‌رشه» در منطقه هدف مناسب هستند.

طهماسبی، مشاغل مناسب برای روستاهای هدف بانه (ننور، بله که) را توسعه تولیدات بافتی منطقه‌ای، توسعه تولیدات تزئینی و سنتی، تاکید بر آموزش خدمات فنی و تعمیرات، توسعه تجارت فرامرزی، توسعه مشاغل مرتبط با خدمات بازرگانی نام برد.

وی مشاغل مناسب روستاهای هدف سروآباد (دزلی، اورامان) را توسعه مشاغل مرتبط با صادرات و بازرگانی فرامرزی، توسعه تولیدات مرتبط با فراوری میوه‌جات، تمرکز بر گردشگری و راهنمای سفر، توسعه خدمات پشتیبان کشاورزی، تاکید بر تولیدات مرتبط ماکیان و آبزیان و توجه به محوریت راهبردی اورامان، دزلی و سلین در منطقه هدف عنوان کرد.

دکمه بازگشت به بالا