برترین های کسب و کارعمومی

سوله سبک برای سالن ورزشی

در صنعت سوله سازی سوله ها با کاربری های متفاوت وجود دارند، یکی از این کاربری ها سالن ورزشی می باشد که در ابعاد مختلف ساخته می شود که با سوله های دیگر تفاوتهای دارد، در ساخت ورزشگاه با جای استفاده از ساختمان های پر هزینه و سنگین از سوله با اسکلت سبک در دهانه های بزرگ استفاده می کند، که این ورش از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر می باشد، و حتی در وقت و زمان هم صرفه جویی می شود، زیرا ساخت سوله سریع تر از ساختمان ها به اتمام می رسد.

سوله ورزشی هم مانند سوله های دیگر مزیت های خاص خود را دارد، که یکی از آنها این است که سوله ورزشی را می تواند برای کاربری های صنعتی یا کشاورزی یا نمایشگاه و … هم بهره برد، برای مشخص کردن ابعاد سوله خود لازم است مشخص کنید که در این ورزشگاه چه نوع ورزش هایی انجام خواهد شد، زیرا هر نوع ورزشی نیاز به فضای خاص خود را دارد، به طور مثال: ورزش فوتسال  یا والیبال به صورت تقریبی بیشترین فضا را نیاز دارد، به طور مثال در قسمت پایین ابعاد استاندارد برای انواع سالن های ورزشی را ذکر کرده ایم.

و حال ابعاد ساخت سوله ورزشی را شرح می دهیم :

  • برای مسابقات بین المللی فوتسال = عرض : حداقل ۱۸ متر و حداکثر ۲۵ متر و طول : حداقل ۳۸ متر و حداکثر ۴۲ متر
  • ابعاد زمین هندبال = طول ۴۰ متر و عرض ۳۰ متر
  • ابعاد استاندارد زمین والیبال = طول زمین ۱۸ و عرض آن ۹ متر می‌باشد.
  • ابعاد زمین بسکتبال = ۲۸ متر طول و ۱۵ متر عرض
  • استخر = سه سایز استاندارد دارد که شامل :  ۱۳٫۵ در ۲۵ , ۱۶در ۳۳ , ۲۵ در ۵۰ متر
  • زمین بدمینتون: ۶٫۱۰ در ۱۳٫۴۰ متر
  • تشک کشتی: حداقل قطر ۱٫۵ . سالن کشتی عمدتا شامل چندین تشک می باشد، و فاصله بین آنها و تعداد تشک ها در اجرای سوله مهم می باشد.
  • کاراته: زمین کاراته ۸ در ۸ متر می باشد
  • زمین جودو: ۱۶ در ۱۶ محوطه کامل و ۸ در ۸ محوطه میانی

نکته : دقت داشته باشید که تمام اندازه هایی که در بالا ذکر کرده ایم، اندازه ی خود زمین ورزشی می باشد.
حد فاصله خط زمین تا دیوار و یا تا محل استقرار تماشاچیان دو متر می باشد.

هزینه ساخت سالن ورزشی آیتم بسیار مهمی در این زمینه می باشد، به همین دلیل این بخش از مقاله را به این موضوع اختصاص داده ایم، لطفا با ما همراه باشید تا این آیتم را شرح دهیم.

سوله ورزشی هم مانند تمامیه سوله های دیگر می باشد، که با توجه به ابعادشان هزینه های متفاوتی دارند، هزینه سوله با توجه به ابعاد طول و ارتفاع و دهانه آن می باشد، که هرچه این ابعاد ذکر شده بزرگ تر باشد، هزینه ساخت سوله ورزشی هم بیشتر خواهد شد.
برای اطلاع از قیمت سوله دست دوم لطفا روی کلمه ی کلیک کنید تا قیمت حدودی این نوع سوله را بیابید.

ساخت سوله با کاربری سالن ورزشی

حال سوال اینجاست که بهترین سوله برای سالن ورزشی کدام نوع از سوله ها می باشد؟؟
تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، تا پاسخ سوال بالا را برای شما کاربران عزیز بازگو کنیم، تا در انتخاب نوع سوله برای سالن ورزشی دچار خطا و اشتباه نشوید.

بهترین روش برای ورزشی سوله سبک خرپایی می باشد، زیرا از لحاظ قیمت این سوله بسیار مقرون به صرفه می باشد، و هیچ محدودیتی در ساخت و ابعاد دهانه ندارد، و چون سوله با کاربری ورزشی نیاز به دهانه عریض دارد، و معمولا ابعاد این دهانه از بیست متر به بالا می باشد، که در دهانه بیست متر به بالا سوله خرپایی قیمت پایین تری نسبت به سوله های دیگر دارد، و حتی از لحاظ کیفیت هم بسیار مقاوم می باشد، و این نوع سوله چون بدون ستون میانی ساخته می شود بسیار مناسب است، یک مثال برای شما خواهیم زد لطفا توجه کنید:
فکر کنید در سالن ورزشی فوتسال، دقیقا در وسط این سوله یک ردیف ستون میانی وجود داشته باشد، کاملا مشخص است که ورزش در این سالن بسیار سخت است و قطعا به مشکل بر خواهید خرد، زیرا که این ستون های میانی بسیاری از فضای داخلی سوله را اشغال خواهد کرد.
در ساخت سوله با کاربری سالن ورزشی نیاز به ایمنی زیاد دارد چون انسان های بسیار زیادی در این سالن ها رفت و آمد خواهند کرد، و باید بگوییم که سوله خرپایی از مقاومت و پایداری بسیار زیادی برخوردارند، و همچنین این نوع سوله با سرعت بالا تری اجرا خواهد شد.
سالن های ورزشی را می توان به روش طراحی سازه فلزی اجرا کرد، اما سوله به روش تیر ورقی بسیار قدیمی و سنگین می باشد، و چون سالن های ورزشی دهانه ی بالای بیست متر را می طلبند، و سوله تیر ورقی در این ابعاد از دهانه قیمت بالایی دارد، پس نتیجه میگیریم که سوله سبک خرپایی مناسب تر می باشد.

همان طور که در قسمت بالا ذکر کردیم، ساخت سوله ورزشی به روش سوله خرپایی هیچ محدودیتی در کاربری و ساخت و ابعاد دهانه ندارد، اما مزایا این نوع سوله بسیار زیاد می باشد، که با کلیک روی کلمه ی می توانید با تمام این مزایا و دیگر ویژگی های سوله سبک خرپایی آشنا شوید.

سوله تیر ورقی با کاربری سالن ورزشی

اگر تمایل دارید در ارتباط با سوله تیر ورقی بیشتر مطالعه کنید، لطفا روی کلمه ی کلیک کنید، تا با معایب و مزایای این نوع سوله بیشتر آشنا شوید، ناگفته نماند که معایب این نوع سوله هم زیاد می باشد.

این سوله ها ویژگی هایی دارند که در قسمت بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی سوله خرپایی سبک در ساخت سوله ورزشی

  • این سوله در مقابل شرایط جوی و بار های وارده مثل: برف، زلزله، باد، طوفان از مقاومت بالای برخوردار می باشد.
  • ظاهر این سوله هم هیچ محدودیتی ندارد و می توان با توجه به کاربری و سلیقه کارفرما طراحی و اجرا شود.
  • قیمت این سوله نسبت به انواع سوله های دیگر بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • در ارتباط با وزن این سوله ها هم باید بگوییم که وزن بسیار پایین دارند زیرا سازه این به روش مدرن سبک سازی شده است، و این وزن پایین باعث می شود تا قیمت تمام شده ی سوله به صورت چشمگیری پایین بیایید.
  • سوله خرپایی قابلیت این را دارد که در ابعاد بزرگ بدون ستون میانی اجرا گردد.
  • امکان جدا سازی قطعات را به آسانی دارد، زیرا که تمام قطعات این نوع سوله با پیچ و مهره به هم اتصال می شوند.
  • در ساخت پل های بزرگ، بدنه هواپیما، ورزشگاه های بزرگ و… می توان از سوله خرپایی سبک هم استفاده کرد.

اجرای سوله با کاربری ورزشی

ساخت سالن بسکتبال

در این مرحله ساخت سالن بسکتبال دررا شرح خواهیم داد،که این سالن باید طبق ابعاد قانونی زمین بازی طراحی و اجرا گردد، در ادامه به جزئیات دیگر از این سوله می پردازیم، لطفا تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

در ساخت سوله ورزشی باید به ساخت جزئیات هم دقت کنید، به غیر از در نظر گرفتن زمین بازی یک سری جزئیات هم وجود دارد، که در این نوع سوله باید به آنها دقت کنید، این گفته خود را با یک مثال واضح تر برای شما بازگو خواهیم کرد : ما در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات ساخت سوله ورزشی به خصوص ساخت سالن فوتسال آشنا کنیم.

سوله ها در کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته می شوند یکی از این کاربری ها ساخت سوله ورزشی است , امروزه دیگر از ساختمان ها سنگین و پرهزینه بتنی استفاده نمی شود سازه های فلزی، و به طور دقیق تر سوله ها در احداث واحدهای مختلفی از جمله سالن های ورزشی به کار گرفته می شوند .

ساخت سوله ورزشی مزیت های خاص خود را دارد چرا که این نوع سازه ها در مقایسه با دیگر انواع سازه هایی که در مصارف صنعتی , کشاورزی , تعمیرگاه ها , نمایشگاه ها و .. به کار گرفته می شوند تفاوت دارند.

اولین قدم برای  بنا کردن سوله ورزشی این است که شما بدانید که قرار است در سالنی که قصد ساخت آن را دارید ، چه ورزشهایی انجام شود. این هدف ابعاد زمین شما را مشخص خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر برای ساخت سالن ورزشی بخواهید یک سالن چند منظوره برای ورزشهایی مثل فوتسال ، والیبال ، و بدمینتون داشته باشید ، به این نتیجه می رسید که بزرگترین ابعاد برای سالن فوتسال هست، پس یک قدم به ابعادی که نیاز دارید برای ساختن سالن ورزشی نزدیکتر می شوید.

ساخت سوله ورزشی با استفاده از روش سبک خرپایی

ابعاد استاندارد زمین برای ساخت سالن فوتسال :

برای مسابقات بین المللی ( طول = حداقل 38 متر و حداکثر 42 متر ) و ( عرض = حداقل 18 متر و حداکثر 25 متر )

ابعاد استاندارد زمین والیبال : طول زمین ۱۸ و عرض آن ۹ متر می‌باشد.

ابعاد زمین بسکتبال : 28 متر طول و 15 متر عرض

ابعاد زمین هندبال : طول ۴۰ متر و عرض ۳۰ متر

نکته: ابعادی که در بالا گفته شد صرفا ابعاد زمین ورزشی ( ابعاد داخل خط دوره زمین بازی ) می باشد و باید دقت داشته باشید که حداقل فاصله استاندارد از خط زمین تا دیوار یا محل استقرار تماشاچیان حداقل باید ۲ متر باشد. و همچنین ارتفاع استاندارد بین المللی برای ساخت سوله ورزشی برای ورزشهای مثل بسکتبال حداقل باید ۷ متر باشد.

پس تا اینجا باید ابعاد زمین خودتان را مشخص کرده باشید.

هزینه ساخت سالن ورزشی

هزینه ساخت سالن ورزشی با توجه به ابعاد آن متفاوت است، برای اینکه با قیمتهای حدودی ساخت سوله ورزشی آشنا شوید لطفا بر روی استعلام *  * کلیک فرمایید تا لیست قیمتها را برای ابعاد مختلف ملاحظه فرمایید. همچنین اگر تصمیم قطعی برای ساخت دارید می توانید بر روی * * کلیک فرمایید تا برای شما پیش فاکتور دقیق ارسال گردد

سوله مناسب برای سالن ورزشی

روش ساخت سوله مناسب برای ساخت سالن ورزشی در بهترین حالت اقتصادی و استقامتی و پایداری سازه را ما در مقاله های و توضیح داده ایم اما در کل با توجه به اینکه سوله های ورزشی دهانه ای بالاتر از ۲۰ متر دارند بهترین روش برای اجرا سوله سبک خرپایی می باشد ، که به سوله سبک و ارزان نیز معروف است. البته می توان ساخت سالن ورزشی را با روش تیر ورقی سنگین هم اجرا کرد ، اما بدلیل اقتصادی نبودن و معایب این روش قدیمی، ما توصیه نمی کنیم.

همانطور که گفته شد نسبت به سوله های سنگین تیر ورقی پایین تر است. مهندسین ما در می تواند با استفاده از متدهایی خاص سبک سازی وزن سوله های ورزشی را تا حد زیادی کاهش بدهد .

سوله های ورزشی که به روش خرپایی ساخته می شوند دارای ساختار مقاوم و مستحکمی هستند که می توان از آن ها در کاربری های متفاوت از جمله استخرها , سالن های بدنسازی و .. استفاده نمود .

از جمله ی خصوصیات این نوع سوله ها می توان به موارد زیر اشاره نمود  ( سازه سبک خرپایی ) :

  1. وزن سبکتر سازه نسبت برای ساخت سوله ورزشی نسبت به روش های ساخت دیگر نظیر روش تیر ورقی.
  2. معماری زیبای سازه به خاطر اشکال هندسی که در سازه هست.
  3. انتخاب نوع ظاهری سازه با در نظر گرفتن نظر کارفرما و بدون محدودیت ظاهری در اجرای سالن ورزشی .
  4. قیمت پایین اجرا برای ساخت سوله ورزشی با این روش.
  5. ساختار مقاوم در برابر باد ، بار برف ، و زلزله.
  6. اجرای دهانه ی بزرگ بدون ستون میانی ( توجه داشته باشید که در ساخت سوله ورزشی نباید ستون میانی وجود داشته باشد.
  7. و ..

ساختن سوله به روش سبک خرپایی برای سالن های ورزشی نیاز به دانش بالایی در رابطه با نرم افزارهای نقشه کشی و محاسبات پیچیده دارد که شرکت ما با دارای بودن مهندسین چیره دست به این مهم رسیده است. به همین دلیل هم تنها مجموعه هایی قادر به ساخت اصولی این نوع سوله ها هستند که دانش کافی و تجهیزات به روزی داشته باشند.

 

دکمه بازگشت به بالا