برترین های کسب و کارعمومی

مواد شیمیایی برج خنک کننده

مواد شیمیایی آب برج خنک کننده

افزودنی هایی است که به آب در گردش در برج خنک‌کننده اضافه می‌شود تا در حد ممکن جلوی رسوب، خوردگی و زیست توده‌ها را بگیرد. آب در زمان گردش در سیستم برج خنک‌ کننده در مرحله خنک شدن، به میزان قابل ملاحظه‌ای تبخیر می‌شود که این تبخیر موجب افزایش غلظت املاح و رسوب در کولینگ تاور می‌گردد.

همانطور که گفتیم در حضور گرما، یون‌های کلسیم با یون‌های بیوکربنات ترکیب می‌شوند:

در میانه قرن قبل متداول‌ترین راه برای مقابله با رسوب و خوردگی تنها دو پروسه شیمیایی بود. در مرحله اول، استفاده از اسید سولفوریک برای کنترل pH آب بین 6.5 تا 7 است. در این مرحله اسید، بیوکربنات را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند که در ادامه به صورت گاز فرار می‌کند.

در دومین مرحله، سدیم دی کرومات نیز به آب اضافه می‌گردد که کرومیوم یک لایه بروی کربن استیل تشکیل می‌دهد و خواصی مانند استنلس استیل به آن می‌بخشد.

 کنترل شیمیایی آب برج خنک کننده

این روش، منطقی نبود. زیرا اسید، خوردگی بسیاری را در ایجاد می‌کرد. متاسفانه مواد شیمیایی با پایه کرومات می‌توانند هگزاولنت کرومیوم +Cr6 تولید کنند که سمی می‌باشد. بنابراین استفاده از این روش، هم در سیستم‌های مدار باز و هم سیستم‌های مدار بسته کاملا منسوخ شد.

در ادامه روش دیگری جایگزین روش قدیمی در کنترل شیمیایی آب کولینگ تاور شد که از مواد با پایه آلکالین استفاده می‌شد. در این مورد از فسفات ارگانیک و غیر ارگانیک (فسفونات‌ها) به همراه ترکیبات پلیمری برای جدا کردن و بهبود ذرات رسوب دهنده غیر کربنات و همچنین دوز کمی از نمک روی استفاده گردید.

 کنترل شیمیایی برج خنک کن

با استفاده از این روش در محدوده‌های متداول pH کم به زیاد تا 8، مقدار خوردگی کاهش می‌یافت، اما همچنین ترکیبات شیمیایی بازدارنده خوردگی نیز در قطب های آنودی و کاتدی فلز اتفاق می‌افتادند.

 فرایندها در کنترل شیمیایی

این مواد شیمیایی تشکیل کربنات کلسیم را به حداقل می‌رساند، اما اگر خوب نظارت نشود می تواند منجر به تشکیل کلسیم فسفات شود، برای همین دلیل است که ترکیبات پلیمری استفاده می‌شود.

کنترل شیمیایی رسوب پکینگ

کمپانی‌های فعال در زمینه نظارت بر کنترل شیمیایی آب پکینگ برج خنک کننده ، سیستم‌های نظارت پیچیده و برنامه‌های متفاوتی برای فسفات و فسفنات‌ها ارایه کرده‌اند، اما مشکل جدیدی بوجود آمده است. بسیاری از منابع آب با فسفر آلوده شده و موجب رشد نسلی از جلبک‌های سمی شده است، بنابراین هیچ وقت نباید آب آلوده شده به فسفر را به منابع آبی وارد کرد.

وقتی نوع را انتخاب می‌کنید، نرم افزار مدل‌سازی می‌تواند کمک بزرگی بکند. تعداد معدودی از شرکت‌های پیشتاز در تکنولوژی این نرم افزار‌ها را طراحی و ارائه داده‌اند که می‌تواند جهت مدل‌سازی عملیات آبی مورد استفاده قرار گیرد.

مواد شیمیایی برج خنک کننده یا کولینگ تاور با توجه به شرایط برج خنک کننده و آنالیزهای مربوطه انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. برج خنک کننده یکی از بخش های مهم اکثر صنایع می باشد. کولینگ تاورها معمولا با سه مشکل عمده خوردگی ، رسوب گذاری و فعالیت میکروارگانیسم ها مواجه هستند که استفاده از مواد شیمیایی در راستای حل این مشکلات است. جهت تزریق مواد شیمیایی به برج های خنک کننده یا کولینگ تاورها می توانید از پکیج تزریق مواد شیمیایی استفاده نمایید.

فن یا پروانه در برج خنک‌کاری دارای تعداد معینی پره یا تیغه می‌باشد که با چرخش آنها هوا از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا می‌شود. پروانه های برج خنک کننده در واقع قطعه‌ای است که وظیفه آن منتقل کردن هوا از بیرون به داخل کولینگ تاور است. فن با ایجاد یک جریان مکش مکانیکی در هوای بیرون سبب گردش و جابجایی هوا درون برج خنک کننده می‌شود.

تنظیم pH جهت برج خنک کننده یا کولینگ تاور

تنظیم پی اچ pH یکی از موارد مهم در برج های خنک کننده می باشد که بر روی پارامترهای دیگری نظیر خوردگی و رسوب نیز تاثیر گذار است. مهمترین مواد شیمیایی که جهت تنظیم pH در برج های خنک کننده یا کولینگ تاور مورد استفاده قرار می گیرد شامل اسید سولفوریک ، آهک هیدراته و بی کربنات سدیم می باشد.

ضد خوردگی جهت برج خنک کننده یا کولینگ تاور

مواد ضد خوردگی شاید مهمترین ماده شیمیایی است که می باید به کولینگ تاور اضافه شود. به منظور شناخت بهتر صفحه مواد شیمیایی ضد خوردگی را مطالعه فرمایید.

ضد رسوب جهت برج خنک کننده یا کولینگ تاور

مواد ضد رسوب یکی از اصلی ترین مواد شیمیایی است که بایست به برج خنک کننده افزوده گردد. جهت آشنایی با این مواد به لینک مواد شیمیایی ضد رسوب مراجعه کنید.

مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت برج خنک کننده

تجهیزات ذخیره سازی و کاربردی از جمله پمپ ها و خطوط باید از موادی از جمله پلی اتیلن (PE)، Viton، پلی وینیل کلرید (PVC)، پلی وینیلیدین فلوراید (PVDF)، تفلون و پلکسی گلاس هایپالون یا پنتون ساخته بشوند. البته نکته حائز اهمیت این است که در ساختار تجهیزاتی که با نوع خالص این محلول شیمیایی در تماس مستقیم هستند نباید از فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی استفاده شود.

اساس عملکرد آنتی اسکالانت برج خنک کننده

مایع رسوب زدای برج خنک کننده از تشکیل رسوب در تجهیزات مذکور جلوگیری می کند. اساس عملکرد این محلول شیمیایی، ایجاد لایه ای در سطح فلزات می باشد که به عنوان عامل جلوگیری کننده از خوردگی در فلزات نیز موثر می باشد. به این صورت که بازدارنده های خوردگی در آب محلول هستند اما پس از تزریق در سیستم، لایه ای را در سطح فلزات تشکیل می دهند که نامحلول است.

این فرآیند موجب عدم خرابی قطعات و تجهیزات سیستم برج خنک کننده شده و به صورت کلی راندمان را افزایش می دهد. روش عملکردی این محلول شیمیایی برای ممانعت از فرآیند Scalling شامل مراحل زیر می شود:

  • جلوگیری از ایجاد رسوب هسته کریستال
  • جلوگیری از تشکیل کریستال
  • ممانعت از تجمع کریستال ها

استفاده از عملیات آبی در برج خنک کننده به موارد زیر بستگی دارد:

  • چه نوع برج خنک کننده ای ( مدار بسته ، باز یا یکبار گذر )
  • کیفیت آب تغذیه مورد استفاده و آب جبرانی
  • حد استاندارد اعلام شده توسط سازنده برج خنک کننده
  • قوانین مربوط به تخلیه آب برج خنک کننده
  • آیا زیر آب مورد استفاده مجدد قرار می گیرد یا نه
  • نوع مبدل های حرارتی
  • سیکل تغلیظ برج خنک کننده

بسته به نوع سختی آب یک یا تعدادی از انواع عملیات آبی که مناسب تجهیزات باشد در برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین بهتر است با کارشناس ما مشورت شود یا در در فرم عملیات آبی در برج خنک کننده اطلاعات خود از جمله آنالیز آب را ارسال نمایید تا در اسرع وقت پاسخ را به اطلاعتان برسانیم.

دکمه بازگشت به بالا