برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی

فشار خون چیست؟

فشار خون به فشاری گفته می شود که توسط خون به دیواره رگ ها وارد می شود و یکی از مهم ترین علائم حیاتی انسان شناخته می شود. اندازه فشار خون به صورت فشار سیتولی بر فشار دیاستولی بیان می شود. فشار خون طبیعی انسان در حالت استراحت حدودا 100-140 بر 60-90 میلی متر جیوه است. اگر این میزان بالاتر از 140 روی 90 باشد آنگاه فرد به بیماری فشار خون بالا می باشد که در اصطلاح عام به عنوان بیماری فشار خون شناخته می شود.

تاثیر فشار خون بر روند درمان ارتودنسی

فشار خون به صورت مستقیم می تواند بر تاثیر بگذارد. مهم ترین تاثیر این بیماری زمانی آشکار می شود که بیمار از داروهای کنترل فشار خون استفاده می کند. این داروها اغلب باعث کاهش ترشح بزاق دهان و خشکی محیط درون دهان می شوند. با کاهش بزاق و ، از اسیدی بودن محیط دهان کاسته شده و احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد.

در درمان ارتودنسی، فرد تحت درمان اغلب دچار استرس و تنش ها عصبی زیادی می شود که این موضوع در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند باعث بروز تنگی عروق یا سکته قلبی شود. علاوه بر این موارد فشار خون بالا می تواند باعث بزرگ شدن لثه شده و از همین رو باید بهداشت دهان و دندان خود را در طول درمان بیش از پیش رعایت کنند. برخی دیگر از تاثیراتی که فشار خون بر درمان ارتودنسی دارد می توان موارد زیر را نام برد:

  • در حین درمان ارتودنسی ممکن است یک یا چند دندان بیمار کشیده شود. در بیماری که مبتلا به فشار خون است، کشیدن دندان ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. از همین رو بیمار باید قبل از درآوردن دندان با پزشک متخصص قلب و عروق در این زمینه مشورت کند. هم چنین درتزریق بی حسی در این بیماران کارپول مصرفی باید فاقد آدرنالین باشد. کارپول مصرفی در بیماران مبتلا به فشار خون باید کارپول سیتانست باشد.
  • خطر ابتلا به افزایش می یابد.
  • در صورتی که بیمار پیش از انجام ارتودنسی نیاز به اجرای برخی درمان های دندانپزشکی مانند عصب کشی داشته باشد، در صورت داشتن فشار خون بهتر است با متخصص قلب و عروق در این زمینه مشورت شود.
  • البته به طور کلی در منابع پزشکی تاثیر قطعی فشار خون در روند درمان ارتودنسی مشخص نشده است، چراکه ارتودنسی اغلب در کودکان، نوجوانان و جوانان انجام می شود.

کنترل تاثیر فشار خون و روند درمان ارتودنسی

با کنترل فشار خون می توان از تاثیرات ناخواسته فشار خون بر روند درمان ارتودنسی کاست. از برخی از نکاتی که با رعایت آن ها می توان تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی را کنترل کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون خود را به صورت مرتب چک کنید.
  • تحت مراقبت یک پزشک متخصصص قلب و عروق قرار بگیرید.
  • وزن خود را کنترل کنید.
  • مراقبت های دهان و دندان خود را به صورت مرتب و طبق دستور خود انجام دهید.
  • مصرف نمک خود را به حداقل برسانید.
  • داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتودنسی خود را مرتب مصرف کنید.
  • به صورت مرتب با متخصص ارتودنسی خود در تماس باشید و در صورت نیاز به او مراجعه کنید.
  • در صورت متورم و ملتهب شدن لثه های خود، از دست زدن به آن ها خودداری کرده و سریعا با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.
  • استرس خود را کنترل کنید.

سوالات متداول تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی

1-آیا فشار خون بالا مانع درمان ارتودنسی می شود؟

در موارد کنترل شده خیر، بیمار می تواند با استفاده از نکات مراقبتی و تحت مراقبت پزشک و متخصص ارتودنسی درمان ارتودنسی را انجام دهید. البته در مواردی که فشار خون بیمار حاد و کنترل نشده باشد، اغلب دندانپزشکان و متخصصین ارتودنسی از انجام ارتودنسی خودداری می کنند.

2-در صورت ابتلا به فشار خون بالا، چگونه برای انجام ارتودنسی اقدام کنیم؟

ابتدایی ترین و مهمترین قدم این است که بیمار تاریخچه پزشکی و نوع داروهای مصرفی خود را به اطلاع متخصص ارتودنسی برساند تا بهترین تصمیم برای درمان شما گرفته شود.

3-آیا ارتودنسی می تواند در افراد سالم فشار خون را افزایش دهد؟

درمان ارتودنسی از نظر روانی ممکن است باعث ایجاد استرس و تنش در فرد شودیکی از روش هایی است که بیماران در همه سنین برای مرتب کردن دندان ‌ها و داشتن لبخندی زیبا از آن استفاده می کنند. هر چه سن بیمار بیشتر باشد، هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی باید بیشتر تحت مراقبت قرار بگیرد. برخی از شرایط در سنین بالای بیماران می تواند حرکت فک و دندان‌ ها را سرعت دهد و یا مانع حرکت سریع دندان ها به سمت موقعیت درست آن ها شود. متاسفانه فشار خون یکی از عواملی است که روی روند درمان ارتودنسی تاثیر زیادی دارد و بسیاری از بزرگسالان را نیز درگیر خود کرده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در این ارتباط اطلاعاتی کسب کنید.

فشار خون و درمان ارتودنسی

به فشاری که خون به دیواره رگ ها وارد می کند، فشار خون گفته می شود. فشار خون یکی از علائم حیاتی انسان است و اندازه آن را با واحدهای فشار دیاستولی و فشار سیستولی بیان می ‌کنند. فشار خون یک انسان سالم در حالت عادی 100- ۱۴۰ بر ۶۰ – ۹۰ میلی متر جیوه گزارش می‌ شود. اگر به عنوان مثال فشار خون بالاتر از ۱۴۰ بر ۹۰ باشد، اصطلاحاً گفته می شود که بیمار مبتلا به فشار خون است؛ یعنی فشار خون بالایی دارد.

فشار خون بالا میتواند نوعی بیماری به شمار رفته و در نتیجه با علائم مختلفی نیز ممکن است همراه شود. معمولا فشار خون بالا به دو نوع تقسیم شده و نوع اول آن، از روی علائم خیلی قابل شناسایی نیست، اما در نوع دوم، فشار خون ممکن است خود به دلیل عارضه سایر بیماری ها باشد و رفع و درمان آنها بتواند در کنترل فشار خون فرد نیز تاثیر مستقیمی را ایفا نماید. بیماری  های مختلفی میتواند افزایش فشار خون را در پی داشته باشند که از جمله آنها میتوان به نارسایی کلیوی، مشکلات تیروئیدی، آپنه خواب و تومورها اشاره نمود.

The effect of blood pressure on orthodontic treatment

تاثیر فشارخون بر روی درمان ارتودنسی

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره شد، برخی از بیماری های جانبی مانند فشار خون می توانند روند درمان ارتودنسی را تسریع بخشیده یا آن را به تعویق بیندازند. به عنوان مثال داروهایی که بیماران مبتلا به فشارخون بالا برای کنترل بیماری خود استفاده می کنند، موجب کاهش ترشح بزاق دهان می شود. در نتیجه این امر محیط درون دهان این بیماران خشک شده، میزان اسیدی بودن آن کاهش می یابد.

همین مسئله باعث می شود باکتری های بیشتری بتوانند در ناحیه دهان و دندان بیمار زندگی کنند و بنابراین احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش پیدا می کند. همچنین فشار خون بالا لثه های بیماران را بزرگ می کند و به همین خاطر مراقبت از بهداشت دهان و دندان خصوصاً در بیماران مبتلا به فشارخون بالا بسیار حائز اهمیت است، زیرا در بیماران مبتلا به فشارخون بالا احتمال ابتلا به انواع عفونت های دهان و دندان افزایش می یابد. از طرفی شماری از بیماران در طول مدت درمان ارتودنسی استرس زیادی را تحمل می کنند که این مسئله اصلاً  برای بیماران مبتلا به فشار خون خوب نیست و می تواند موجب گرفتگی عروق گردد. مشکلات دیگری که بیمار مبتلا به فشارخون را در طول مدت درمان ارتودنسی درگیر می کند، کشیدن دندان ها است. برخی از بیماران هنگام آغاز ارتودنسی باید یک یا چند عدد از دندان های خود را بکشند. کشیدن دندان در بیماران مبتلا به فشار خون نیازمند مراقبت های خاصی است.

بنابراین این بیماران حتماً باید با یک متخصص قلب و عروق صحبت کرده و به دندانپزشک خود نیز در خصوص فشار خون بالایشان اطلاع دهند، زیرا داروهای بی حسی در بیماران مبتلا به فشار خون نباید آدرنالین داشته باشد و باید از نوع سیتانست استفاده شود. به طور کلی چنانچه بیماری مبتلا به فشارخون باشد، قبل از قرار گرفتن تحت هر نوع درمان دندانپزشکی مانند عصب کشی، ارتودنسی و …  باید با متخصص قلب و عروق مشورت نماید.

نحوه کنترل فشار خون و تاثیر آن در درمان ارتودنسی

کنترل فشار خون می ‌تواند روی روند درمان ارتودنسی نامرئی در تهران تاثیر مثبت داشته باشد. به همین منظور به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می ‌شود در طول درمان ارتودنسی به صورت مرتب فشار خون خود را کنترل نمایند و تحت مراقبت یک پزشک متخصص قلب و عروق باشند. وزن خود را کنترل کنند و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را به صورت روزانه انجام دهند. همچنین توصیه می شود بیماران مبتلا به فشار خون مصرف نمک را به کمترین میزان ممکن برسانند و داروهایی که توسط متخصص ارتودنسی و متخصص قلب و عروق برای آن ها تجویز شده است را به موقع مصرف کنند. این بیماران باید استرس خود را کنترل نموده، مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند و در صورت مشاهده التهاب در لثه ها فوراً به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند.

سخن نهایی

با توجه به مطالب گفته شده در صورتی که فشار خون بالا را بتوان کنترل کرد، بیمار می ‌تواند تحت مراقبت متخصص ارتودنسی و متخصص قلب و عروق درمان ارتودنسی را آغاز کند، اما فشار خون بالا و کنترل نشده برای سلامت بیمار خطرناک است و بهتر است تحت درمان ارتودنسی قرار نگیرد. چنانچه فردی با فشار خون کنترل شده برای درمان ارتودنسی اقدام نماید، باید نوع داروهایی که مصرف می کند و سوابق بیماری خود را به متخصص ارتودنسی بگوید تا هنگام درمان و تجویز داروهای مورد نیاز، این موارد در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید افرادی که فشار خون بالا ندارند نیز ممکن است در طول مدت درمان ار تودنسی و به دلیل تحمل استرس ها و فشارهای روانی زیاد، به طور کوتاه مدت با افزایش فشار خون روبه‌رو شوند که پس از گذشت زمان و کاهش استرس این فشار به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت. و فشار خون را به طور مقطعی ا فزایش دهد که با کاهش استرس به حالت طبیعی بر می گردد. اما برای مواردی مانند سفید کردن دندان نیاز به بررسی این موارد نیست و میتوانید با مشورت جزئی با پزشک خود اقدام به سفید کردن دندان هایتان کنید.

دکمه بازگشت به بالا