برترین های کسب و کارعمومی

معایب درخت گردو اسراییلی

معایب درخت گردو اسرائیلی چیست؟ + (مزایا و معایب نهال اسرائیلی)

یکی از انواع نهال های گردو که در بسیاری از شهرهای ایران کاشته می شود، نهال گردو اسرائیلی است. در کنار دانستن مزایا، آشنایی با معایب درخت گردو اسرائیلی نیز ضروری است. از این رو، باغدارانی که قصد کاشت نهال گردو پیوندی چندلر را دارند، بهتر است ابتدا با رقم و گونه درخت مورد نظر آشنا شوند و در صورت برخورداری از شرایط لازم از نظر آب و هوا و منطقه، اقدام به کاشت این درخت نمایند. در ادامه به توضیح بیشتری درباره مزایا و معایب نهال گردو اسرائیلی می پردازیم.

معرفی درخت گردو اسرائیلی

خاستگاه گردو اسراییلی، در ابتدا کشور فلسطین یا اسرائیل بوده است و به مرور زمان وارد سایر کشورها، از جمله ایران شده است. مهمترین مشخصات این درخت عبارتند از:

  • نوع درخت: دیرگل
  • رنگ برگ: سبز پررنگ
  • شکل میوه: گرد متمایل به بیضی
  • رنگ مغز: سفید و متمایل به شیری
  • پوسته میوه: قابل جدا شدن، سبز
  • پوسته چوبی: سخت، اما نازک و کاغذی
  • مقدار چربی: بالا
  • درصد مغز: تقریباً ۷۰%

بنابراین با توجه به موارد فوق، با برداشت این نوع گردو می توان به سود زیادی دست یافت. با توجه به اینکه عمر درختان گردو اسرائیلی بالا است، جزء ارقام تجاری محسوب می شود.

ویژگی‌ های بارز نهال های گردو اسرائیلی:

یکی از ویژگی‌های بارز، باردهی بسیار خوب آن است. این ویژگی به نوبه‌ خود از خصوصیات مشخص نهال گردو اسرائیلی در مقایسه با سایر انواع گردو است. لازم است بدانید نهال این درخت دیرتر از سایر درختان شروع به گل دهی می‌کند که این ویژگی را نمی‌توان جزء معایب گردو اسرائیلی، برشمرد. از شکل ظاهری مغز گردو می‌توان گفت برگ‌هایی به رنگ سبز پر رنگ دارد و شکل میوه آن تقریبا بیضی است. گردوی اسرائیلی به مرور زمان رشد کرده و شاخ و برگ فراوانی در‌ می‌آورد و گسترده می‌شود.

به طور خاص این نژاد دارای دو پوسته ی بیرونی می باشد. پوست سبز گردوی اسرائیلی به نسبت راحت از ان جدا می گردد و هنگام خشک کردن سهولت مناسبی دارد. پوسته چوبی دیگر آن هم نسبتا سخت تر می باشد.هر چندکه میزان سختی این پوسته در گونه‌های مختلف، متفاوت است و در این نوع گردو، پوسته نازک و کاغذی است. مغز گردو اسرائیلی خوراکی بوده و از انواع با کیفیت است. لازم به ذکر است که نسبت مغز به پوسته آن 70%‌ است و به دلیل داشتن درصد چربی بالا، طعم بسیار عالی و لذت بخشی دارد.

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد عمر اقتصادی این گونه بسیار بالا است و در دسته ارقام تجاری و اقتصادی قرار دارد و در بازار بین المللی فروش بسیار خوبی دارد. علاوه بر آن چوب درخت این گونه بسیار با ارزش بوده و گران قیمت است. با توجه مواردی که پیش‌تر گفته شد می‌توان دریافت که مزایای کاشت این نهال از معایب درخت گردو اسرائیلی، بیشتر است.

شکل ظاهری درخت گردو اسرائیلی

درخت گردو اسرائیلی به صورت خوشه ای پاکوتاه است. به عقیده برخی از کارشناسان، این تفاوت شکل ظاهری با سایر گونه ها، جزء معایب درخت گردو اسرائیلی محسوب می شود. با این حال، این گردو توسط باغداران مورد توجه قرار گرفته است و کشاورزان زیادی به کاشت این درخت گردو علاقمند هستند. اگرچه شکل ظاهری درخت گردو اسرائیلی با سایر ارقام متمایز است، اما ارزش غذایی آن با سایر گونه ها هیچ تفاوتی ندارد و از مقدار چربی بالایی برخوردار است.

باردهی گردو اسرائیلی

درخت گردو اسرائیلی، دو سال پس از کشت، شروع به باردهی می کند. در سال اول، تقریبا حدود ۲۰ عدد گردو را از یک نهال می توان برداشت کرد. کم بودن محصول در سال اول باردهی، جزء معایب درخت گردو اسرائیلی به شمار می آید. البته، سایر گونه های گردو نیز در سال اول باردهی تا حدودی همین تعداد گردو را تولید می کنند. اما با مراقبت ویژه، کوددهی، هرس کردن، آبیاری و شرایط آب و هوایی مناسب، میزان باردهی درخت گردو اسرائیلی از سال چهارم بهبود می یابد و می توان این درختان را به عنوان سرمایه گذاری موثر در طولانی مدت در نظر گرفت.

هرس کردن درختان گردوی اسرائیلی

از معایب گردو اسرائیلی، گسترش شاخه ها به صورت عرضی است و باعث می شود شاخه ها در هم تنیده شوند. از این رو، هرس کردن این درختان امری ضروری است. همانند سایر درختان، درخت گردو اسرائیلی نیز باید در فصل پاییز و زمستان هرس شود. بهتر است بعد از برداشت گردو هرس را آغاز کنید؛ تا در سال آینده میزان برداشت محصول افزایش یابد.

کود مناسب درخت گردو:

برای کودهی این درخت بر اساس نوع خاک می‌توان از کودهای پوسیده دامی گاوی و یا گوسفندی و طیور استفاده کرد.

زمان هرس  و ابیاری درختان اسرائیلی:

بهترین زمان جهت هرس کردن این درختان، در بازه ی زمان پاییز تا زمستان می تواند باشد. میزان آبیاری این درخت در فصل بهار هر 15 روز یک بار است. اما در فصل تابستان تقریبا هر روز نیاز به آبیاری دارد. با توجه به افزایش خشکسالی در چند سال اخیر، این امر از جمله معایب درخت گردو اسراییلی، محسوب می‌شود.

فاصله کاشت نهال درخت گردو اسراییلی:

با توجه به ارتفاع بسیار زیاد ارتفاع درخت گردو اسرائیلی، توصیه می شود حداقل از 8 متر مکعب برای کاشت این نهال های گردو استفاده نمایید. از معایب این درخت به ارتفاع زیاد و سختی در برداشت گردوها می توان اشاره نمود. همچنین فضای بیشتری را هم جهت احداث باغ گردو اشغال می کند.

ضخامت پوست چوبی این نژاد:

ضخامت پوست چوبی که مغز آن را احاطه کرده است، بسیار نازک است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت از نوع پوست کاغذی است.

در چه آب و هوایی امکان پرورش این نهال گردو می باشد؟

درخت گردوی اسرائیلی در برابر سرمازدگی مقاومت مناسبی دارد و می توان از دسته نهال های دیرگل باغات گردو نام برد.

یک فرمول کلی در پرورش درختان گردو صدق می کند که تغییر دما چه در جهت گرم شدن یا در جهت سرد شدن، اگر به طور ناگهانی باشد، با تکرار این تداخلات دمایی می تواند موجب از بین رفتن باردهی درختان گردو از جمله نژاد اسرائیلی شود. این نژاد مناسب مناطق معتدل تا نسبتا سردسیر می باشد و در مناطق گرمسیر می تواند با افت باردهی مواجه شود که از دیگر معایب این درخت محسوب می شود.

کاشت درخت گردو اسرائیلی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد درخت گردو اسرائیلی، ارتفاع بلند آن است که تا ۸ متر نیز می رسد.

داشتن ارتفاع زیاد، جزء معایب درخت گردو اسرائیلی به شمار می آید؛ زیرا:

    دسترسی و برداشت میوه ها در ارتفاع بالا، برداشت محصول برای کشاورزان را دشوارتر می کند.

    برای کاشت این درخت، به فضایی حدود ۸ متر نیاز است، که این موضوع باعث کاهش تعداد درختان کاشته شده در هر هکتار می شود.

بهترین ارتفاع برای کاشت نهال گردو اسرائیلی، ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است. همچنین، عمق چاله برای کاشت نیز باید حدود ۷۰ سانتیمتر باشد. لازم به ذکر است، در مناطقی که نور خورشید زیاد است، باردهی گردوی اسرائیلی افزایش پیدا می کند و کیفیت گردوها بهبود می یابد.

بنابراین، اگر باغ شما در منطقه ای با سایه قرار دارد، بهتر است رقم دیگری از درخت گردو را برای کاشت انتخاب کنید.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا