ادمین شبکه چه کار می کند؟

ادمین شبکه کیست؟

ادمین شبکه چه وظایفی دارد؟

ادمین شبکه در یک سازمان مسئولیت‌های گسترده‌ای در زمینه مدیریت و نظارت بر شبکه‌های کامپیوتری دارد. وظایف ادمین شبکه عبارتند از:

طراحی شبکه:

بررسی نیازهای سازمان از نظر تعداد کاربران، اطلاعات مورد نیاز، و نوع سرویس‌های مورد انتظار. همچنین انتخاب و طراحی ساختار فیزیکی و منطقی شبکه و تعیین ظرفیت لازم برای پشتیبانی از ترافیک شبکه از وظایف ادمین شبکه است.

پیکربندی و مدیریت سیستمها:

پیکربندی سرورها: تنظیمات مرتبط با سرورها برای اجرای سرویس‌ها و برنامه‌های مختلف.

مدیریت دستگاه‌ها: پیکربندی و نظارت بر دستگاه‌ها در شبکه از جمله تلفن‌ها، دوربین‌ها و دستگاه‌های IoT.

نگهداری و بهروزرسانی:

نگهداری دوره‌ای تجهیزات و نرم‌افزارهای شبکه و اعمال به‌روزرسانی‌های مرتبط.

پشتیبانی و حل مشکلات:

پاسخگویی به مشکلات فنی، ارائه پشتیبانی به کاربران و حل مسائل مرتبط با شبکه.

نظارت بر امنیت شبکه:

پیاده‌سازی فایروال: استفاده از فایروال‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه.

تشخیص نفوذ: استفاده از ابزارها جهت تشخیص و پیشگیری از حملات نفوذ.

مدیریت کاربران:

ایجاد حساب‌ها: ایجاد و مدیریت حساب‌ها و دسترسی‌های کاربران.

کنترل دسترسی: اجرای سیاست‌ها و محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات.

مانیتورینگ و تجزیه و تحلیل:

بر عملکرد شبکه، تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت بهبود و بهینه‌سازی.

آموزش کاربران:

ارائه آموزش‌ها و راهنمایی‌های فنی به کاربران جهت بهره‌وری بیشتر از شبکه.

پیادهسازی سیاستها و استانداردها:

اجرای سیاست‌ها و استانداردهای مرتبط با مدیریت شبکه و اطمینان از تطابق با آن‌ها.

پیگیری نقصها و بهینهسازی:

شناسایی نقاط ضعف و انجام اقدامات بهینه‌سازی جهت افزایش کارایی و عملکرد شبکه.

نظارت بر توسعه و راهبری پروژههای شبکه:

نظارت بر پیشرفت پروژه‌های شبکه، اجرای تغییرات و توسعه ساختار شبکه.

، ادمین شبکه، پشتیبان شبکه و مدیر شبکه هر کدام وظایف و نقش حیاتی در ایجاد، مدیریت، و بهینه‌سازی یک شبکه کامپیوتری دارند. توازن بین این وظایف اهمیت زیادی در اداره و ایجاد یک شبکه قابل اطمینان و امن دارد و نیازمند دانش فنی، مهارات مدیریتی و ارتباطی قوی ادمین شبکه میباشد.

مهارت های  مورد نیاز ادمین شبکه

یک فرد به عنوان ادمین شبکه باید مهارت هایی را داشته باشد که این مهارت ها به دو دسته کلی که شامل مهارت های فنی و مهارت های نرم می باشد، می شود. که در زیر به هرکدام از آن ها پرداخته ایم

یک ادمین شبکه باید مهارت لازم برای نگهداری و مدیریت عملکرد سیستم ها و کامپیوتر ها و شبکه های اینترنتی شرکت را داشته باشد تا بتواند مانع قطع شدن و اختلال در شبکه ها شود.

آشنایی با لینوکس (Linux)

یک ادمین شبکه باید با سیستم عامل لینوکس آشنا بوده و بتواند از آن استفاده کند زیر یکی از سیستم عامل های مهمی است که در شبکه ها و فایروال ها مورد استفاده قرار میگیرد.

از آنجایی که اکتیو دایرکتوری یکی از سرویس های مایکروسافت برای مدیریت منابع شبکه ها است و به عنوان یک کنترل کننده متمرکز در شبکه های بر مبنای ویندوز استفاده میشود، یک ادمین شبکه باید به آن تسلط داشته باشد تا بتواند از منابع شبکه محافظت کرده و آن ها را کنترل کند.

یکی دیگر از مهارت لازم برای ادمین شبکه، آشنایی با ماشین های مجازی سازی و نحوه ساخت و کنترل آن ها در شبکه ها است.

ادمین شبکه باید توانایی لازم برای نظارت و نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر های درون یک شبکه را داشته باشد.

آشنایی با ویندوز سرور (Windows Server)

از آنجایی که ویندوز سرور به عنوان یک سیستم عامل سرور در محیط شبکه، مورد استفاده و طراحی و توسعه قرار میگیرد و قابلیت های منحصر به فردی را به ادمین شبکه و مدیران سرور، می دهد، یک ادمین شبکه باید توانایی و آشنایی لازم را در مورد نحوه استفاده از آن را داشته باشد.

آشنایی با سیسکو (Cisco)

به دلیل استفاده عمده از تجهیزات سیسکو در شبکه ها و متنوع بودن آن ها، یک فرد به عنوان ادمین شبکه باید آشنایی کامل به انواع محصولات سیسکو و نحوه مدیریت و کانفیگ آن ها داشته باشد.

از آنجایی که در شبکه ما با سخت افزار ها و نرم افزار های متنوعی سر و کار داریم و برای ساخت یک شبکه باید سخت افزار و نرم افزار های مختلفی را نصب کنیم، به همین دلیل ادمین شبکه باید آشنایی و توانایی لازم برای نصب آن ها را داشته باشد.

آشنایی با SQL

اس کیو ال، یک زبان رایانه ای است که سرور را مدیریت و اداره می کند و در شبکه از این سیستم به عنوان مدیریت و ذخیره اطلاعات طراحی و ساخته شده است و این سیستم از انواع مختلفی از عملیات پشتیبانی می کند. به همین دلیل ادمین شبکه باید بتواند از آن در شبکه استفاده کند.

آشنایی با زیرساخت شبکه

زیرساخت شبکه شامل مجموعه ای تجهیزات، پروتکل ها و معماری هایی است که برای برقراری ارتباط و انتقال داده ها در شبکه استفاده می شود، به همین دلیل یکی از مهارت لازم و مهمی که یک ادمین شبکه باید داشته باشد این است که آشنایی کامل را به زیرساخت شبکه و انواع توپولوژی های آن داشته باشد.

توانایی طراحی شبکه

به دلیل اینکه در برخی از شرکت ها کوچک و متوسط، ادمین شبکه، مسئولیت طراحی شبکه را بر عهده دارد، پس به همین دلیل ادمین شبکه باید توانایی لازم را داشته تا بتواند با استفاده از تحلیل نیاز های شبکه، آشنایی با انواع توپولوژی ها، خرید تجهیزات و … بتواند یک شبکه را به خوبی طراحی کند.

توانایی خرید تجهیزات

از آنجایی که خرید تجهیزات از وضایف اصلی یک ادمین شبکه نیست، اما در برخی از شرکت ها ادمین شبکه مسئولیت خرید تجهیزات را بر عهده دارد، به همین دلیل ادمین شبکه باید اطمینان کامل را داشته باشد که از تامین کننده های معتبر با قیمت مناسب و کیفیت خوب، تجهیزات را تهیه کند.

مانیتورینگ و عیب یابی تجهیزات شبکه

ادمین شبکه باید توانایی لازم را داشته باشد که در صورت ایجاد اختلال یا هر نوع عیب در شبکه بتواند به راحتی عیب های شبکه را شناسایی و رفع کند و همچنین آن ها را مورد بررسی و نظارت قرار دهد.

ایمن سازی شبکه های کامپیوتری

یکی از بخش های اساسی و مهم در هر نوع شبکه کامپیوتری، بحث و ایمن سازی آن شبکه و کامپیوتر های آن هست تا از هر نوع حمله مخرب و بد افزرای به درون شبکه جلوگیری شود، به همین دلیل یکی از مهارت لازمی میباشد که ادمین شبکه باید بتواند با استفاده از انواع مختلف نرم افزار ها و سخت افزار های امنیتی، ایمنی شبکه را بالا برده تا از هر نوع نفوذ و حمله به شبکه جلوگیری کند.

آشنایی با سرور

ادمین شبکه باید با انواع مختلف سرور ها و نحوه و عملکرد هر کدام از آن ها آشنا باشد تا بتواند به خوبی از آن ها در شرایط و مکان های مختلف استفاده کند.

آشنایی با زبان کد نویسی

از آنجایی که در شبکه ها برای کانفیگ تجهیزات شبکه از زبان ها مختلف کد نویسی استفاده میشود، پس به همین دلیل یک ادمین شبکه باید به زبان های کد نویسی آشنایی داشته باشد و بتواند از آن ها استفاده کند.

توانایی درک جزئیات

ادمین شبکه باید توانایی این را داشته باشد که در شبکه، مسائل را با جزئیات کامل مشاده کرده و آن ها را درک کند تا از هرنوع مشکل احتمالی که ممکن است در شبکه رخ دهد جلوگیری کند و شبکه ها کامپیوتری به خوبی به کار خود ادامه دهند.

چگونه به یک ادمین شبکه موفق تبدیل شویم؟

از جمله ویژگی هایی یک ادمین میتواند برای موفق خود در حوزه شبکه داشته باشد، عبارت است از:

داشتن مهارت بالا

تسلط بر شرایط در وضعیت بحرانی

خلاقیت در کار

توانایی انجام کار تیمی

داشتن نظم و برنامه ریزی در کار

ایجاد ارتباط و لینک با سایر افراد در حوزه مرتبط

داشتن صبر و تحمل

به روز نگه داشتن اطلاعات خود

استفاده از فناوری و تکنولوژی های جدید

داشتن پشتکار و تلاش در کار

ادمین شبکه در کجا ها کار می کند؟

از آنجایی که تمام شرکت ها و سازمان ها برای انجام کار و تجارت خودشان نیاز به شبکه های کامپیوتری و سیسیتم های اینترنتی دارند، می توان گفت که ادمین شبکه در هر جایی می تواند کار کند، در زیر چند مورد از آن ها را برای شما لیست کرده ایم.

خدمات مرتبط با معماری، مهندسی و حوزه های مرتبط با آن

خدمات مشاوره ای در زمینه شبکه های کامپیوتری، علمی، مدیریتی و فنی

دانشگاه ها و مدارس فنی حرفه ای

شرکت های بیمه

امنیت ملی و امور بین المللی

بانک ها و شرکت های حساب رسی

کارخانه ها و ساخت و تولید قطعات

درآمد ادمین شبکه در ایران

درآمد یک ادمین شبکه با توجه به میزان مهارت و تجربه و محیط و سازمان کاری آن می تواند متغیر باشد، اما به طور میانگین بین 25 الی 30 میلیون تومان است.

گواهی نامه های مورد نیاز ادمین شبکه

از جمله و مدارک و گواهی های مورد نیاز که یک ادمین شبکه باید داشته باشد عبارت است از:

Cisco Certified Network Associate (CCNA)

Cisco Certified Network Professional Routing & Switching (CCNP R&S)

CompTIA Network+

CompTIA A+

CompTIA Network+

CompTIA Security+

CompTIA Project+

CompTIA IT Operations Specialist

CompTIA Secure Infrastructure Specialist

Axelos ITIL®1 Foundation

LPI Linux Essentials

Amazon AWS SysOps Administration-Associate

Amazon AWS Cloud Practitioner

Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA)

Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE)

ابزار های مورد نیاز مدیریت و نظارت بر سرور ها توسط ادمین شبکه

بهترین ابزار های مانیتورینگ شبکه

یک سیستم open source می باشد که مدیران شبکه به وسیله آن می توانند، خرابی ها و مشکلات عملکرد شبکه را شناسایی و برطرف کنند. این ابزار به صورت پی در پی دستگاه ها، سرویس ها و برنامه های کاربردی شبکه ها را کنترل می کند و در صورت وجود مشکلی در شبکه، اعلان ها را ارسال می کند، به دلیل منبع باز بودن این برنامه، سازمان ها می توانند مطابق با نیاز های خود آن را تنظیم کرده و استفاده کنند.

یکی از بهترین ابزارهای همه ‌جانبه که در مجتمع فنی تهران آموزش داده میشود و برای شناسایی بسته ‌ها است که ادمین شبکه می تواند از آن برای نظارت بر بسته ‌های داده استفاده کند و همچنین از طریق این ابزار می توان پهنای باند و ترافیک درون شبکه را کنترل کرد و از فناوری های مختلفی مانند SNMP، NetFlow، WMI، sniffing شبکه و بسیاری دیگر استفاده می کند. 

جمع بندی

اکنون که با وظایف ادمین شبکه آشنا شده اید، میدانید که ادمین شبکه مسئولیت‌های مدیریتی گسترده‌تری از جمله طراحی و اجرا، امنیت، و بهینه‌سازی شبکه را بر عهده دارد و از جایگاه بالاتر و برتری نیز برخوردار است.

با توجه به، برای این که یک ادمین شبکه بود باید مهارت هایی را از قبیل مهارت های فنی مانند آشنایی با پیکربندی تجهیزات، آشنایی با سخت افزار ها و نرم افزار های درون شبکه، آشنایی با کد نویسی ها و … را داشت.

علاوه بر مهارت های فنی ای که  ادمین شبکه باید داشته باشند، مهارت های نرم هم مورد نیاز می باشد، مانند مدیریت زمان، استعداد یادگیری، آپدیت نگه داشتن اطلاعات خود، تفکر انتقادی و … که سبب می شود با داشتن این مهارت ها به یک پشتیبان و ادمین شبکه موفق تبدیل شویم.

همچنین در راه این موفقیت یک فرد به عنوان ادمین شبکه نیاز به ابزار های مناسبی دارد تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد و از ابزرا در پیش برد اهداف خود استفاده کند. و همان طور که هر شغلی چالش های مخصوص خودش را دارد، حوزه ادمین شبکه از این مورد استثنا نیست و هرکدام با توجه به شرایط خود چالش هایی را دارند.

اگر شما جز افرادی هستید که به مباحث اکتیو و پسیو شبکه علاقه دارید و مشتاق هستید که در حوزه ی سخت افزار و شبکه های کامپیوتری، اطلاعات کسب کنید، محتوای تیم مستر خطیب را دنبال کنید و با ارائه نظر، ما را در بهبود و ارتقای کیفیت مطالب یاری کنید. هم چنین، در ، علاوه بر آشنایی کامل با شبکه های کامپیوتری و نحوه ی کانفیگ کردن آنها، با گذراندن دوره های تئوری و پروژه های عملی، مهارت های لازم برای تبدیل شدن به پشتیبان و یا ادمین شبکه را بدست می آورید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا