علمی و پزشکی

نوشیدنی‌های طبیعی که دشمن سنگ کلیه هستند

آفتاب‌‌نیوز :

سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که حجم ادرار کم شود و مواد تشکیل‌دهنده سنگ در ادرار افزایش یابد. خوردن مایعات کم و در نتیجه کاهش آب بدن، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

علاوه بر مراجعه به پزشک جهت درمان، مصرف برخی نوشیدنی‌ها نیز می‌تواند به کاهش درد و یا عبور راحت‌تر سنگ کلیه کمک کند:

۱) آب

کم‌آبی بدن یکی از بزرگترین عوامل خطر برای ایجاد سنگ کلیه است. برای اینکه بدانید بدنتان کم‌آب است یا نه، به رنگ ادرار خود توجه کنید؛ هرچه رنگ ادرار تیره‌تر باشد، به این معناست که بدن به آب بیشتری احتیاج دارد.

۲) شیر

شیر منبع خوبی از کلسیم است و دریافت کلسیم کافی برای افراد مبتلا به سنگ کلیه ضروری است. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که مصرف شیر می‌تواند تأثیر مثبتی در پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه داشته باشد.

۳) آب لیمو

افزودن چند قطره آبِ لیموی تازه در فنجان چای یا لیوان آب نه‌تن‌ها هیدراتاسیون را بالا می‌برد، بلکه به دلیل دارا بودن اسید سیتریک، به شکستن سنگ‌های کلیه نیز کمک می‌کند.

۴) سرکه سیب

سرکه سیب، اسید معده را افزایش می‌دهد، هضم را بهبود می‌بخشد و همچنین خون و ادرار را قلیایی می‌کند و به نحوی جلوی ایجاد سنگ‌های جدید در کلیه را می‌گیرد.

منبع: فرتاک نیوز

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا