چرا تسمه کولر ماشین صدا می دهد؟ بررسی علت ها و راهکارها

تسمه کولر یکی از اجزای حیاتی سیستم تهویه مطبوع خودرو است که وظیفه انتقال قدرت از موتور به کمپرسور کولر را بر عهده دارد. این قطعه لاستیکی نیروی دورانی موتور را به کمپرسور منتقل می کند تا گاز مبرد فشرده شده و فرآیند خنک سازی هوای داخل کابین آغاز شود.

عملکرد صحیح تسمه کولر برای بهره مندی از هوای خنک در فصول گرم سال ضروری است. با این حال گاهی اوقات ممکن است از سمت این قطعه صدایی غیرعادی شنیده شود. این صدا که معمولاً به صورت جیرجیر سوت کشیدن یا خش خش است نشانه ای از وجود مشکل در تسمه یا قطعات مرتبط با آن است و نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا می تواند به قطعات گران قیمت تر آسیب برساند یا در سیستم های مدرن که از یک تسمه (تسمه دینام یا تسمه پروانه) برای چندین قطعه از جمله کولر دینام و هیدرولیک فرمان استفاده می شود منجر به از کار افتادن ناگهانی چندین سیستم حیاتی خودرو شود.

تسمه کولر چیست و چه وظایفی دارد؟

تسمه کولر که در بسیاری از خودروهای امروزی بخشی از تسمه لوازم جانبی (تسمه دینام یا تسمه پروانه) محسوب می شود یک حلقه لاستیکی تقویت شده است که بین فولی های مختلف در جلوی موتور قرار می گیرد. وظیفه اصلی این تسمه انتقال نیروی چرخشی موتور به قطعاتی است که برای عملکرد خود به این نیرو نیاز دارند.

در مورد سیستم تهویه مطبوع این تسمه نیروی لازم را به فولی کمپرسور کولر منتقل می کند. هنگامی که کولر روشن می شود کلاچ الکترومغناطیسی کمپرسور درگیر شده و فولی کمپرسور که توسط تسمه در حال چرخش است شفت داخلی کمپرسور را به حرکت در می آورد. این حرکت باعث فشرده شدن گاز مبرد و گردش آن در سیکل تبرید می شود که نتیجه آن خنک شدن هوای ورودی به کابین است.

وظایف تسمه کولر (یا بخشی از تسمه دینام که کمپرسور را می چرخاند) عبارتند از:

  • انتقال نیرو به کمپرسور کولر: این مهم ترین وظیفه است که امکان فشرده سازی مبرد و آغاز فرآیند سرمایش را فراهم می کند.
  • فعال سازی سیستم تهویه مطبوع: با چرخش کمپرسور کل سیستم کولر از جمله کندانسور شیر انبساط و اواپراتور شروع به کار می کند.
  • حفظ عملکرد مداوم کولر: چرخش پیوسته تسمه عملکرد مستمر کمپرسور و در نتیجه حفظ دمای مطلوب در داخل کابین را تضمین می کند.
  • همگام سازی اجزا: در خودروهایی که کمپرسور کولر روی تسمه دینام قرار دارد این تسمه همزمان نیروی لازم برای دینام (تولید برق) پمپ هیدرولیک فرمان (در صورت وجود) و پمپ آب (در برخی مدل ها) را نیز فراهم می کند و عملکرد هماهنگ این قطعات را تضمین می نماید.

بنابراین تسمه کولر نه تنها برای خنک کردن کابین ضروری است بلکه در سیستم های مدرن خرابی آن می تواند بر عملکرد سایر سیستم های حیاتی خودرو نیز تأثیر بگذارد.

علائم خرابی تسمه کولر

علائم خرابی تسمه کولر

تسمه کولر مانند سایر قطعات لاستیکی در معرض حرارت سایش و کشش به مرور زمان دچار فرسودگی می شود. شناخت علائم خرابی این قطعه به شما کمک می کند تا پیش از پاره شدن کامل آن و بروز مشکلات جدی تر نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

صدا دادن تسمه کولر

رایج ترین و معمولاً اولین نشانه مشکل در تسمه کولر ایجاد صداهای غیرعادی است. این صداها می توانند متفاوت باشند و بسته به نوع مشکل در شرایط مختلفی شنیده شوند:

  • صدای جیرجیر (Squealing): این شایع ترین صداست و معمولاً نشان دهنده لغزش تسمه بر روی فولی هاست. این صدا اغلب هنگام روشن کردن کولر (زمانی که کمپرسور زیر بار می رود) در هوای مرطوب هنگام استارت زدن اولیه خودرو یا هنگام چرخاندن فرمان در خودروهای دارای هیدرولیک فرمان (اگر هیدرولیک هم روی همین تسمه باشد) شنیده می شود.
  • صدای سوت کشیدن (Whistling): این صدا نیز می تواند ناشی از لغزش باشد اما گاهی اوقات مربوط به لبه های فرسوده تسمه یا ناهماهنگی جزئی فولی ها است.
  • صدای خش خش یا ساییدگی (Hissing/Grinding): این صدا معمولاً نشانه ای از فرسودگی شدید تسمه تماس آن با قطعات دیگر یا مشکل در یاتاقان های یکی از فولی ها (مانند یاتاقان کمپرسور یا هرزگرد) است.
  • صدای تق تق یا کلیک (Clicking/Tapping): این صدا کمتر مربوط به خود تسمه است و بیشتر می تواند ناشی از مشکل در کلاچ کمپرسور کولر هنگام درگیری خرابی یاتاقان هرزگرد یا سفت کن تسمه یا برخورد تسمه با چیزی باشد.

مهم است که به زمان و شرایط شنیدن صدا دقت کنید زیرا می تواند در تشخیص دقیق علت بسیار کمک کننده باشد.

لقی و شل شدن تسمه

کشش مناسب تسمه برای انتقال صحیح نیرو حیاتی است. اگر تسمه کولر شل شود نمی تواند نیروی کافی را به کمپرسور منتقل کند. این شل شدگی می تواند ناشی از کش آمدن طبیعی تسمه با گذشت زمان خرابی سفت کن تسمه (در سیستم هایی که سفت کن خودکار دارند) یا تنظیم نادرست کشش (در سیستم های قدیمی تر با تنظیم دستی) باشد.

علائم شل بودن تسمه شامل موارد زیر است:

  • کاهش عملکرد کولر (باد خنک نیست یا سرمایش کم است).
  • ایجاد صدای جیرجیر به خصوص هنگام روشن کردن کولر.
  • لرزش تسمه هنگام کارکرد موتور.
  • در سیستم های تک تسمه ممکن است چراغ باتری روشن شود (دینام شارژ نمی کند) یا فرمان سفت شود (هیدرولیک کار نمی کند).

شل بودن بیش از حد تسمه می تواند باعث داغ شدن بیش از حد آن فرسودگی سریع تر و حتی پاره شدن ناگهانی شود.

ترک خوردگی و پارگی تسمه

بازدید چشمی تسمه یکی دیگر از راه های تشخیص خرابی آن است. با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض حرارت موتور و عوامل محیطی سطح لاستیکی تسمه خشک شده و دچار ترک های ریز می شود. این ترک ها به مرور زمان بزرگتر و عمیق تر شده و ساختار تسمه را ضعیف می کنند.

علائم ظاهری خرابی تسمه شامل موارد زیر است:

  • وجود ترک های ریز یا عمیق در سطح تسمه (به خصوص در شیارها).
  • ساییدگی لبه های تسمه.
  • جدا شدن لایه های تسمه یا کنده شدن تکه هایی از آن.
  • خشک و سخت شدن بیش از حد لاستیک تسمه.
  • براق شدن یا شیشه ای شدن سطح تسمه (نشان دهنده لغزش شدید).

مشاهده هر یک از این علائم نشان دهنده فرسودگی جدی تسمه است و احتمال پاره شدن آن در آینده نزدیک وجود دارد. پاره شدن تسمه کولر در حین رانندگی می تواند باعث از کار افتادن ناگهانی کولر و در سیستم های تک تسمه از کار افتادن دینام هیدرولیک فرمان و پمپ آب شود که بسیار خطرناک است.

علت های صدا دادن تسمه کولر ماشین

صدای غیرعادی از سمت تسمه کولر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها مربوط به خود تسمه و برخی دیگر مربوط به قطعاتی است که تسمه با آن ها در تماس است. درک علت اصلی صدا برای رفع دائمی مشکل ضروری است. البته صدای کولر خودرو همیشه مربوط به تسمه نیست و میتوانید این صدا ناشی از خرابی فطعاتی مانند بوبین باشد.

ایجاد صدای غیر عادی از کمپرسور: شنیدن صداهای غیر عادی از کمپرسور نیز می‌تواند نشانه‌ای از خرابی اجزای بوبین کمپرسور باشد.

daneshheatcool.ir

شل بودن تسمه کولر

همانطور که پیشتر گفته شد شل بودن تسمه یکی از اصلی ترین دلایل صدا دادن آن است. زمانی که تسمه به اندازه کافی سفت نباشد نمی تواند چسبندگی لازم را بر روی فولی ها ایجاد کند. هنگام روشن شدن کمپرسور کولر بار ناگهانی بر روی تسمه اعمال می شود و اگر کشش کافی نباشد تسمه بر روی فولی کمپرسور یا فولی موتور می لغزد.

این لغزش باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه صدای جیرجیر یا سوت کشیدن می شود. شل بودن تسمه علاوه بر صدا باعث کاهش راندمان انتقال نیرو و در نتیجه کاهش عملکرد کولر نیز می شود.

فرسودگی و خرابی تسمه

با گذشت زمان و کارکرد تسمه کولر دچار فرسودگی طبیعی می شود. لاستیک تسمه خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد خشک می شود و سطح آن صاف یا براق می گردد. شیارهای تسمه ممکن است ساییده شوند یا ترک بخورند.

یک تسمه فرسوده نمی تواند چسبندگی لازم را با شیارهای فولی ها ایجاد کند حتی اگر کشش آن در ظاهر مناسب باشد. این عدم چسبندگی باعث لغزش های ریز و پیوسته تسمه بر روی فولی ها شده که منجر به تولید صدای جیرجیر یا خش خش می شود. ترک خوردگی ها نیز می توانند هنگام خم شدن تسمه بر روی فولی ها صدا ایجاد کنند.

آلودگی تسمه

وجود مواد خارجی بر روی سطح تسمه یا فولی ها می تواند باعث کاهش اصطکاک و لغزش تسمه شود. رایج ترین آلودگی ها عبارتند از:

  • روغن یا گریس: نشت روغن از موتور یا هیدرولیک فرمان بر روی تسمه سطح آن را بسیار لغزنده می کند و باعث ایجاد صدای جیرجیر شدید می شود.
  • مایع خنک کننده (ضدیخ): نشت مایع خنک کننده نیز می تواند باعث لغزش و صدا شود.
  • گرد و غبار یا شن ریزه: تجمع این مواد در شیارهای فولی ها یا روی سطح تسمه نیز می تواند اصطکاک را کاهش داده و صدا ایجاد کند.
  • آب یا رطوبت: در هوای بارانی یا هنگام عبور از آب تماس آب با تسمه و فولی ها می تواند به طور موقت باعث لغزش و جیرجیر شود که پس از خشک شدن معمولاً برطرف می شود. اما اگر صدا ادامه یابد ممکن است نشانه شل بودن یا فرسودگی زمینه ای باشد که با رطوبت تشدید می شود.

تمیز کردن تسمه و فولی ها می تواند در برخی موارد صدا را برطرف کند اما اگر منبع آلودگی (مانند نشت روغن) برطرف نشود مشکل دوباره تکرار خواهد شد.

خرابی فولی ها

فولی هایی که تسمه بر روی آن ها در حرکت است نیز می توانند منبع صدا باشند. مشکلات فولی ها شامل موارد زیر است:

  • فرسودگی یا آسیب سطح فولی: شیارهای فولی ها ممکن است در اثر کارکرد طولانی مدت فرسوده خورده یا آسیب ببینند. این امر باعث می شود تسمه به درستی در شیارها ننشیند و لغزش ایجاد شود.
  • ناهماهنگی (Misalignment) فولی ها: اگر یکی از فولی ها نسبت به سایرین در یک راستا نباشد تسمه به صورت کج بر روی فولی ها حرکت می کند. این ناهماهنگی باعث سایش غیرعادی لبه های تسمه فرسودگی سریع تر تسمه و تولید صدای خش خش یا جیرجیر می شود.
  • خرابی یاتاقان (Bearing) فولی: هر فولی (فولی موتور فولی کمپرسور فولی هرزگرد فولی سفت کن) دارای یک یاتاقان است که امکان چرخش روان آن را فراهم می کند. اگر یاتاقان یکی از فولی ها فرسوده یا خشک شود هنگام چرخش صدا ایجاد می کند. این صدا معمولاً به صورت خش خش سوت کشیدن یا حتی صدای ساییدگی فلز به فلز شنیده می شود و ممکن است حتی زمانی که کولر خاموش است نیز (اگر فولی مربوط به تسمه دینام باشد) شنیده شود اما هنگام روشن شدن کولر و افزایش بار شدت یابد. یاتاقان کمپرسور کولر نیز می تواند خراب شود و صدا ایجاد کند که این صدا فقط هنگام روشن بودن کولر شنیده می شود.

تشخیص دقیق خرابی فولی ها معمولاً نیاز به بررسی تخصصی توسط مکانیک دارد.

خرابی سفت کن یا هرزگرد تسمه

در بسیاری از خودروهای مدرن کشش تسمه توسط یک سفت کن خودکار (Tensioner) تنظیم می شود که شامل یک بازو فنر و یک فولی است. همچنین ممکن است یک یا چند فولی هرزگرد (Idler Pulley) برای هدایت مسیر تسمه وجود داشته باشد. خرابی هر یک از این قطعات می تواند باعث صدا شود:

  • خرابی سفت کن: اگر فنر سفت کن ضعیف شود یا مکانیزم آن گیر کند کشش تسمه کاهش می یابد و صدا ایجاد می شود. یاتاقان فولی سفت کن نیز ممکن است خراب شده و صدا دهد.
  • خرابی هرزگرد: فولی هرزگرد نیز دارای یاتاقان است که می تواند خراب شده و صدای خش خش یا سوت ایجاد کند.

این قطعات نیز باید هنگام بررسی صدای تسمه مورد بازرسی قرار گیرند.

راهکارهای رفع صدای تسمه کولر

راهکارهای رفع صدای تسمه کولر

برای رفع صدای تسمه کولر ابتدا باید علت دقیق آن را شناسایی کنید. پس از تشخیص علت می توانید راهکار مناسب را اجرا کنید. در برخی موارد رفع مشکل ساده است اما در موارد دیگر ممکن است نیاز به تخصص مکانیک داشته باشید.

تنظیم کشش تسمه

اگر علت صدا شل بودن تسمه باشد تنظیم کشش آن اولین و ساده ترین راهکار است. نحوه تنظیم کشش بسته به نوع سیستم متفاوت است:

  • سیستم های قدیمی با تنظیم دستی: در این سیستم ها معمولاً یکی از قطعات (مانند دینام یا پمپ هیدرولیک) بر روی پایه ای قابل تنظیم قرار دارد. با شل کردن پیچ های نگهدارنده آن قطعه و استفاده از یک اهرم می توان قطعه را جابجا کرد تا کشش تسمه به حد مطلوب برسد سپس پیچ ها را دوباره سفت کرد.
  • سیستم های مدرن با سفت کن خودکار: در این سیستم ها نیازی به تنظیم دستی نیست و سفت کن به طور خودکار کشش را تنظیم می کند. اگر تسمه در این سیستم ها شل باشد احتمالاً سفت کن خراب است و باید تعویض شود. برای تعویض تسمه در این سیستم ها با استفاده از آچار مخصوص سفت کن را به عقب می کشند تا تسمه آزاد شود.

کشش تسمه باید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. کشش بیش از حد می تواند باعث فشار به یاتاقان های فولی ها و کمپرسور شده و عمر آن ها را کاهش دهد همچنین باعث فرسودگی سریع تر خود تسمه می شود. کشش مناسب معمولاً با فشار انگشت شست در طولانی ترین دهانه تسمه (بین دو فولی) حدود 1 تا 1.5 سانتی متر انحراف ایجاد می کند اما بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید یا از ابزار مخصوص سنجش کشش تسمه استفاده نمایید.

تمیز کردن تسمه و فولی ها

اگر آلودگی (مانند روغن گریس یا گرد و غبار) علت صدا باشد تمیز کردن تسمه و فولی ها می تواند مشکل را حل کند. برای این کار:

  • موتور را خاموش کنید و سوئیچ را بردارید تا از روشن شدن ناگهانی جلوگیری شود.
  • با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک سطح تسمه و شیارهای فولی ها را تا حد امکان تمیز کنید.
  • اگر آلودگی چرب است می توانید از پاک کننده های مخصوص قطعات خودرو یا اسپری های تمیزکننده تسمه (Belt Dressing/Cleaner) استفاده کنید. از استفاده از بنزین گازوئیل یا حلال های قوی که ممکن است به لاستیک آسیب برسانند خودداری کنید.
  • اسپری های مخصوص تسمه (Belt Dressing) که برای کاهش صدا استفاده می شوند معمولاً موقتی هستند و مشکل اصلی (شل بودن فرسودگی یا آلودگی) را برطرف نمی کنند و حتی ممکن است با جذب گرد و غبار بیشتر در دراز مدت مشکل را تشدید کنند. بهتر است ابتدا علت اصلی را بیابید.

پس از تمیز کردن موتور را روشن کرده و کولر را روشن کنید تا ببینید آیا صدا برطرف شده است یا خیر. اگر منبع آلودگی (مانند نشت) وجود دارد باید آن را نیز برطرف کنید.

تعویض تسمه کولر

اگر تسمه فرسوده ترک خورده پاره شده یا سطح آن آسیب دیده باشد تنها راه حل دائمی تعویض آن است. فرآیند تعویض تسمه شامل مراحل کلی زیر است:

  • موتور را خاموش کرده و سوئیچ را بردارید.
  • موقعیت تسمه بر روی فولی ها را به خاطر بسپارید یا نقشه آن را از دفترچه راهنما یا اینترنت پیدا کنید.
  • اگر سفت کن خودکار دارید با استفاده از آچار مناسب سفت کن را بچرخانید تا تسمه شل شود و آن را از روی فولی ها بردارید.
  • اگر سیستم تنظیم دستی دارید پیچ های تنظیم را شل کنید تا تسمه آزاد شود و آن را بردارید.
  • تسمه جدید را با دقت و طبق نقشه بر روی فولی ها قرار دهید. مطمئن شوید که تسمه به درستی در شیارهای فولی ها قرار گرفته است.
  • اگر سیستم تنظیم دستی دارید قطعه مربوطه را جابجا کنید تا کشش مناسب ایجاد شود و پیچ ها را سفت کنید.
  • اگر سفت کن خودکار دارید پس از قرار دادن تسمه سفت کن به طور خودکار کشش را تنظیم می کند.
  • موتور را روشن کرده و برای چند دقیقه درجا کار کنید سپس موتور را خاموش کرده و کشش تسمه را دوباره بررسی کنید (در سیستم های دستی).
  • خودرو را برای تست رانندگی ببرید و کولر را روشن کنید تا از برطرف شدن صدا اطمینان حاصل کنید.

انتخاب تسمه با کیفیت و سایز مناسب برای خودروی شما بسیار مهم است. استفاده از تسمه نامناسب می تواند منجر به مشکلات مجدد و فرسودگی زودرس شود.

بررسی و تعمیر فولی ها

اگر پس از بررسی و تعویض تسمه صدا همچنان وجود دارد احتمالاً مشکل از یکی از فولی ها یا یاتاقان های آن هاست. بررسی فولی ها نیاز به دقت و تجربه بیشتری دارد:

  • بررسی ظاهری: فولی ها را از نظر وجود آسیب خوردگی در شیارها یا ناهماهنگی بررسی کنید.
  • بررسی چرخش: در حالی که موتور خاموش است و تسمه برداشته شده هر فولی را با دست بچرخانید. چرخش باید روان و بدون صدا باشد. وجود صدای خش خش لقی بیش از حد یا سفتی در چرخش نشان دهنده خرابی یاتاقان است.
  • بررسی لقی: هر فولی را بگیرید و سعی کنید آن را به سمت داخل و خارج تکان دهید. وجود لقی قابل توجه نیز نشان دهنده خرابی یاتاقان است.

در صورت تشخیص خرابی فولی یا یاتاقان آن قطعه معیوب باید تعویض شود. این کار ممکن است نیاز به ابزار مخصوص و تخصص مکانیک داشته باشد به خصوص در مورد کمپرسور کولر که قطعه پیچیده تری است.

نحوه نگهداری از تسمه کولر

با رعایت نکات ساده ای در نگهداری از تسمه کولر (یا تسمه دینام که کمپرسور را می چرخاند) می توانید عمر مفید آن را افزایش داده و از بروز صدا و مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

بررسی دوره ای تسمه

یکی از مهم ترین اقدامات بازرسی منظم و دوره ای تسمه است. این بازرسی باید حداقل هر 6 ماه یا طبق توصیه دفترچه راهنمای خودرو انجام شود. هنگام بازرسی به نکات زیر توجه کنید:

  • ظاهر تسمه: به دنبال ترک پارگی ساییدگی لبه ها جدا شدن لایه ها یا براق شدن سطح تسمه باشید. برای دیدن بهتر شیارها ممکن است لازم باشد تسمه را کمی خم کنید.
  • کشش تسمه: کشش تسمه را بررسی کنید. اگر تسمه بیش از حد شل یا سفت به نظر می رسد نیاز به تنظیم یا بررسی سفت کن دارد.
  • آلودگی: وجود هرگونه روغن گریس مایع خنک کننده یا گرد و غبار بر روی تسمه یا فولی ها را بررسی کنید.
  • وضعیت فولی ها: فولی ها را از نظر آسیب خوردگی یا ناهماهنگی بررسی کنید.

این بازرسی ساده می تواند مشکلات کوچک را قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ و پرهزینه شناسایی کند.

تمیز نگه داشتن تسمه

از نشت مایعات خودرو (روغن موتور روغن هیدرولیک مایع خنک کننده) بر روی تسمه جلوگیری کنید. اگر نشتی مشاهده کردید آن را برطرف کنید و سطح تسمه و فولی ها را تمیز کنید. تمیز نگه داشتن محفظه موتور به طور کلی به سلامت تسمه ها کمک می کند.

تنظیم صحیح کشش تسمه

همانطور که اشاره شد کشش نامناسب (چه شل و چه سفت) عمر تسمه و یاتاقان ها را کاهش می دهد. در خودروهای با تنظیم دستی کشش را به طور منظم بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید. در خودروهای با سفت کن خودکار اگر متوجه شل بودن تسمه شدید سفت کن را بررسی کنید.

محیط رانندگی و شرایط آب و هوایی نیز می توانند بر عمر تسمه تأثیر بگذارند. رانندگی مداوم در هوای بسیار گرم یا سرد یا در محیط های پر از گرد و غبار می تواند فرسودگی تسمه را تسریع کند. در چنین شرایطی بازرسی های دوره ای باید با فواصل کوتاه تری انجام شوند.

جدول خلاصه علت صدا و راهکار

FAQ

چه زمانی باید تسمه کولر را تعویض کرد؟

زمان تعویض تسمه کولر به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو شرایط رانندگی و کیفیت تسمه بستگی دارد. به طور کلی بر اساس توصیه سایت yourmechanic تسمه را هر 50,000 تا 100,000 کیلومتر یا هر 4 تا 5 سال یکبار بررسی و در صورت مشاهده علائم فرسودگی مانند ترک خوردگی ساییدگی یا شل شدگی غیرقابل تنظیم آن را تعویض کنید.

آیا رانندگی با تسمه کولر صدا دهنده خطرناک است؟

بله رانندگی با تسمه کولر صدا دهنده می تواند خطرناک باشد. این صدا نشانه ای از وجود مشکل است که اگر برطرف نشود می تواند منجر به پاره شدن ناگهانی تسمه شود. در سیستم های تک تسمه این امر باعث از کار افتادن همزمان دینام هیدرولیک فرمان و پمپ آب شده و خودرو قابل رانندگی نخواهد بود و ممکن است موتور بیش از حد داغ شود.

چگونه بفهمم صدای کولر از تسمه است؟

برای تشخیص اینکه صدا از تسمه است به زمان و نوع صدا دقت کنید. صدای جیرجیر یا سوت که هنگام روشن کردن کولر یا زیر بار شنیده می شود معمولاً مربوط به تسمه است. همچنین می توانید با پاشیدن مقدار کمی آب (بدون صابون یا مواد دیگر) روی تسمه در حال چرخش (با احتیاط فراوان) ببینید آیا صدا برای لحظاتی قطع می شود؛ اگر صدا قطع شد و دوباره برگشت احتمالاً مشکل از تسمه یا کشش آن است.

هزینه تعویض تسمه کولر چقدر است؟

هزینه تعویض تسمه کولر شامل قیمت خود تسمه و دستمزد مکانیک است. قیمت تسمه بسته به نوع خودرو و برند تسمه متفاوت است. دستمزد نیز بسته به مدل خودرو و پیچیدگی دسترسی به تسمه متغیر است. برای اطلاع دقیق از هزینه بهتر است از چند مکانیک استعلام قیمت بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا