غذا خوردن هر دو خلبان یک هواپیما با هم ممنوع است!

سفر هوایی به عنوان یکی از امن ترین شیوه های حمل ونقل در جهان شناخته می شود و این امنیت مرهون رعایت دقیق پروتکل ها و مقررات بی شماری است که تمامی جنبه های پرواز را در بر می گیرد. از نگهداری و تعمیرات پیچیده هواپیماها گرفته تا آموزش های سخت گیرانه خدمه پرواز هر جزئیاتی برای تضمین ایمنی مسافران و خدمه حیاتی است. یکی از این جزئیات که شاید کمتر مورد توجه عموم قرار گیرد مربوط به رژیم غذایی و نحوه غذا خوردن خلبانان در حین پرواز است. موضوعی که فراتر از یک ترجیح شخصی ساده ریشه در تجربیات تاریخی و تحلیل دقیق ریسک ها دارد.

اینکه چرا دو خلبان اصلی یک هواپیما یعنی کاپیتان و کمک خلبان مجاز به خوردن غذای یکسان در یک زمان مشخص نیستند سوالی است که پاسخ آن مستقیماً با مدیریت خطرات احتمالی در ارتباط است. این قاعده که گاه به صورت یک قانون نانوشته و گاه به صورت دستورالعمل های سخت گیرانه خطوط هوایی اعمال می شود با هدف پیشگیری از یک سناریوی بسیار خطرناک طراحی شده است: از کار افتادن همزمان هر دو خلبان به دلیل مسمومیت غذایی یا واکنش نامطلوب به یک وعده غذایی مشترک. در این مقاله به بررسی عمیق تر این موضوع می پردازیم و دلایل پشت پرده این محدودیت ها تفاوت های غذایی خلبانان با یکدیگر و با مسافران و همچنین نحوه و زمان بندی صرف غذا در کابین خلبان را تشریح خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا لایه های پنهان این پروتکل ایمنی مهم در صنعت هوانوردی را کشف کنیم.

دلیل اصلی ممنوعیت غذا خوردن همزمان خلبانان

دلیل اصلی و بنیادین ممنوعیت غذا خوردن همزمان کاپیتان و کمک خلبان به طور مستقیم با حفظ سلامت و هوشیاری حداقل یکی از دو خلبان در تمام طول پرواز مرتبط است. عملیات پرواز از لحظه تیک آف تا فرود نیازمند تمرکز مهارت و توانایی تصمیم گیری سریع است. هرگونه اختلال در وضعیت جسمانی یا ذهنی خلبانان می تواند عواقب فاجعه باری به دنبال داشته باشد. اصلی ترین ریسکی که با این ممنوعیت پوشش داده می شود خطر مسمومیت غذایی یا واکنش های آلرژیک شدید به یک وعده غذایی خاص است. تصور کنید هر دو خلبان یک غذای مشترک را میل کنند و آن غذا آلوده باشد یا حاوی ماده ای باشد که هر دو به آن حساسیت داشته باشند. در این صورت احتمال اینکه هر دو به طور همزمان دچار علائم ناخوشایند مانند تهوع استفراغ سرگیجه یا حتی از دست دادن هوشیاری شوند به شدت افزایش می یابد. این وضعیت می تواند منجر به ناتوانی کامل در کنترل هواپیما و بروز حادثه شود. بنابراین با الزام خلبانان به مصرف غذاهای متفاوت و در زمان های غیرهمزمان شرکت های هواپیمایی و نهادهای نظارتی هوانوردی تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که در صورت بروز مشکل برای یکی از خلبانان به دلیل غذا خلبان دیگر کاملاً سالم و قادر به ادامه هدایت پرواز و مدیریت شرایط اضطراری خواهد بود. این یک لایه ایمنی حیاتی است که برای محافظت از جان صدها مسافر و خدمه در نظر گرفته شده است.

قانون ممنوعیت غذا خوردن همزمان

اگرچه ممکن است این موضوع به صورت یک «قانون» رسمی و مدون در تمامی مقررات هوانوردی بین المللی یا داخلی به صراحت قید نشده باشد که هر دو خلبان *هرگز* نباید همزمان غذا بخورند اما این یک دستورالعمل عملیاتی بسیار رایج و حیاتی در صنعت هوانوردی است که توسط اکثر خطوط هوایی معتبر در سراسر جهان به شدت رعایت می شود. این اصل به عنوان بخشی از رویه های استاندارد کابین خلبان (Standard Operating Procedures – SOPs) در نظر گرفته می شود. در بسیاری از شرکت های هواپیمایی این دستورالعمل به این شکل است که کاپیتان و کمک خلبان موظفند وعده های غذایی متفاوتی را انتخاب کنند و حتی در صورت انتخاب غذاهای متفاوت آنها را در زمان های جداگانه و با فاصله زمانی مشخصی از یکدیگر میل کنند. این فاصله زمانی معمولاً به اندازه ای است که در صورت بروز علائم مسمومیت در یکی از خلبانان خلبان دیگر فرصت کافی برای واکنش و کنترل وضعیت را داشته باشد. خدمه پرواز کابین نیز در این فرآیند نقش دارند و اغلب موظفند اطمینان حاصل کنند که خلبانان این پروتکل را رعایت می کنند. در صورت مشاهده اینکه هر دو خلبان قصد دارند یک نوع غذا را میل کنند خدمه باید این موضوع را به اطلاع کاپیتان برسانند تا او تصمیم نهایی را اتخاذ کند. این رویکرد حتی اگر در قالب یک «قانون» رسمی نباشد به قدری در فرهنگ ایمنی هوانوردی ریشه دوانده که به یک استاندارد عملیاتی بدل شده است.

غذا خوردن خلبانان در حین پرواز

خلبانان در حین پرواز مجاز به صرف غذا هستند اما این کار تحت شرایط و پروتکل های خاصی انجام می شود. برخلاف تصور برخی که ممکن است فکر کنند خلبانان به دلیل مشغله کاری فرصت غذا خوردن ندارند تغذیه مناسب و حفظ سطح انرژی برای هوشیاری و عملکرد بهینه آنها در طول پروازهای طولانی بسیار ضروری است. با این حال فرآیند غذا خوردن در کابین خلبان با آنچه مسافران یا حتی سایر خدمه تجربه می کنند متفاوت است. اصلی ترین محدودیت همانطور که پیشتر ذکر شد ممنوعیت خوردن غذای یکسان در یک زمان مشخص برای کاپیتان و کمک خلبان است. آنها معمولاً وعده های غذایی خود را به نوبت میل می کنند؛ به این معنی که در حالی که یکی از خلبانان مشغول غذا خوردن است خلبان دیگر مسئولیت کامل کنترل هواپیما و نظارت بر پارامترهای پرواز را بر عهده دارد و کاملاً آماده واکنش به هرگونه شرایط غیرمنتظره است. این شیوه تضمین می کند که در هر لحظه از پرواز حداقل یک خلبان کاملاً متمرکز و بدون هیچ گونه عامل حواس پرتی (مانند غذا خوردن) آماده انجام وظایف حیاتی خود است. نوع غذا زمان بندی و نحوه سرو آن همگی تحت تاثیر ملاحظات ایمنی و عملیاتی قرار دارند تا اطمینان حاصل شود که تغذیه خلبانان نه تنها به سلامت آنها کمک می کند بلکه هیچ گونه ریسکی برای ایمنی پرواز ایجاد نمی کند.

دلایل تفاوت غذای خلبان و کمک خلبان

تفاوت در وعده های غذایی کاپیتان و کمک خلبان یکی از مهم ترین لایه های دفاعی در برابر ریسک های مرتبط با غذا در حین پرواز است. این تفاوت عمدتاً با هدف کاهش احتمال ناتوانی همزمان هر دو خلبان ناشی از مسائل مرتبط با غذا مانند مسمومیت یا واکنش های آلرژیک اعمال می شود. اگر هر دو خلبان یک نوع غذا را با مواد اولیه مشابه میل کنند و آن غذا آلوده باشد یا حاوی ماده ای حساسیت زا باشد احتمال اینکه هر دو به طور همزمان بیمار شوند یا دچار علائم ناتوان کننده گردند بسیار بالا خواهد بود. با انتخاب غذاهای متفاوت که معمولاً از مواد اولیه و روش های پخت متفاوتی تهیه شده اند این احتمال به حداقل می رسد. حتی اگر یکی از وعده های غذایی حاوی مشکلی باشد احتمال اینکه وعده دیگر نیز دقیقاً همان مشکل را داشته باشد بسیار پایین است. بنابراین در صورت بروز مشکل برای خلبانی که یک نوع غذا را خورده است خلبان دیگر که غذای متفاوتی را میل کرده سالم باقی می ماند و می تواند کنترل هواپیما را بر عهده بگیرد و در صورت لزوم اقدام به فرود اضطراری یا درخواست کمک کند. این سیاست نه تنها توسط خطوط هوایی بلکه توسط نهادهای نظارتی هوانوردی نیز تشویق می شود و به عنوان یک رویه استاندارد برای افزایش ایمنی پرواز در نظر گرفته می شود.

ممنوعیت خوردن غذای مشترک

ممنوعیت خوردن غذای مشترک به این معنی است که کاپیتان و کمک خلبان نباید یک وعده غذایی دقیقاً مشابه به خصوص از نظر نوع غذا و مواد اولیه را در طول پرواز میل کنند. این ممنوعیت در واقع زیرمجموعه ای از سیاست کلی تفاوت غذایی خلبانان است و به طور خاص بر جلوگیری از مصرف همزمان یک آیتم غذایی واحد توسط هر دو نفر تأکید دارد. هدف اصلی همانطور که پیشتر اشاره شد جلوگیری از مسمومیت همزمان یا واکنش نامطلوب مشابه در هر دو خلبان است. حتی اگر منوی غذایی تنوع محدودی داشته باشد تلاش می شود تا اطمینان حاصل شود که تفاوت معناداری بین وعده های غذایی ارائه شده به کاپیتان و کمک خلبان وجود دارد. این تفاوت می تواند در نوع پروتئین (مثلاً مرغ برای یکی و ماهی برای دیگری یا حتی انواع مختلف گوشت) نوع سبزیجات روش پخت یا سس ها و چاشنی ها باشد. در برخی موارد اگر تنوع غذایی محدود باشد ممکن است به صورت سلسله مراتبی از غذاهای موجود استفاده شود؛ مثلاً غذای کلاس اول برای خلبان و غذای کلاس بیزینس برای کمک خلبان حتی اگر هر دو در کلاس پروازی متفاوتی باشند. مهم این است که ترکیب و محتوای غذایی به اندازه ای متفاوت باشد که ریسک مشترک به حداقل برسد. این ممنوعیت هرچند ساده به نظر می رسد اما یک اقدام احتیاطی کلیدی برای حفظ ایمنی پرواز است.

دلایل تفاوت غذای خلبانان

دلایل تفاوت غذای خلبانان فراتر از صرفاً ممنوعیت خوردن غذای مشترک شامل چندین جنبه دیگر نیز می شود. اصلی ترین دلیل همان خطر مسمومیت یا ناتوانی همزمان است که با ارائه دو نوع غذای متفاوت با مواد اولیه و روش های پخت متمایز به حداقل می رسد. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال برخی شرکت های هواپیمایی ممکن است رژیم های غذایی خاصی را برای خلبانان خود در نظر بگیرند که با رژیم غذایی مسافران متفاوت باشد. این رژیم ها ممکن است بر اساس ملاحظات سلامتی خاص خلبانان نیازهای تغذیه ای آنها در طول پروازهای طولانی یا حتی اجتناب از برخی مواد غذایی که ممکن است باعث خواب آلودگی نفخ یا سایر مشکلات گوارشی در ارتفاع بالا شوند تنظیم شده باشند. همچنین ممکن است کیفیت و تازگی مواد اولیه برای غذاهای خلبانان تحت نظارت دقیق تری باشد هرچند که این موضوع همیشه تضمین کننده عدم وقوع مسمومیت نیست. در نهایت تفاوت غذای خلبانان با یکدیگر و با سایر افراد حاضر در هواپیما (مسافران و سایر کادر پرواز) بخشی از یک سیستم ایمنی چند لایه است که طراحی شده تا اطمینان حاصل شود در هر شرایطی افراد مسئول هدایت هواپیما در بهترین وضعیت جسمانی و ذهنی قرار دارند و خطر از کار افتادن همزمان آنها به دلیل عوامل قابل پیشگیری مانند غذا به حداقل ممکن کاهش یابد.

تفاوت غذای خلبان و کمک خلبان

تفاوت غذای خلبان (کاپیتان) و کمک خلبان یک استاندارد عملیاتی پذیرفته شده در صنعت هوانوردی است که ریشه در ملاحظات ایمنی دارد. هدف اصلی از این تفاوت جلوگیری از ناتوانی همزمان هر دو نفر در صورت بروز مشکل در یکی از وعده های غذایی است. به طور معمول کاپیتان و کمک خلبان دو گزینه غذایی کاملاً متفاوت را دریافت می کنند. این تفاوت می تواند در نوع پروتئین اصلی (مانند گوشت قرمز در برابر مرغ یا ماهی) نوع سبزیجات همراه سس ها یا حتی نحوه پخت باشد. ایده این است که حتی اگر یک وعده غذایی به دلیل آلودگی با باکتری ها یا وجود یک ماده آلرژی زا مشکل ساز باشد احتمال اینکه وعده غذایی دیگر نیز دقیقاً همان مشکل را داشته باشد بسیار پایین است. این اقدام احتیاطی تضمین می کند که در هر زمان حداقل یکی از دو خلبان کاملاً سالم و قادر به کنترل هواپیما و مدیریت شرایط اضطراری خواهد بود. خدمه پرواز نقش مهمی در اجرای این پروتکل دارند و معمولاً پیش از سرو غذا از خلبانان می پرسند که چه نوع غذایی را انتخاب کرده اند تا اطمینان حاصل شود که انتخاب های آنها متفاوت است. در موارد نادر که فقط یک گزینه غذایی موجود است پروتکل های جایگزین مانند خوردن در زمان های کاملاً متفاوت و با فاصله زمانی مشخص اعمال می شود تا همچنان لایه ایمنی حفظ شود.

تفاوت غذای خلبان و مسافران

غذای خلبانان اغلب با غذایی که به مسافران ارائه می شود متفاوت است و این تفاوت نیز عمدتاً ریشه در ملاحظات ایمنی و عملیاتی دارد. یکی از دلایل اصلی همان خطر مسمومیت یا ناتوانی همزمان است. اگر خلبانان غذای مشابه مسافران را میل کنند و آن غذا مشکل ساز باشد (مانند حادثه مسمومیت گسترده در پرواز ژاپن ایرلاینز در سال ۱۹۷۵ که در محتوای رقبا به آن اشاره شده بود) ممکن است تعداد زیادی از افراد از جمله خلبانان همزمان بیمار شوند که می تواند منجر به از کار افتادن خدمه پروازی حیاتی شود. با ارائه غذاهای متفاوت به خلبانان این ریسک کاهش می یابد. علاوه بر این ممکن است رژیم غذایی خلبانان بر اساس نیازهای خاص شغلی آنها تنظیم شود. پروازهای طولانی می تواند باعث خستگی و تغییر در ریتم شبانه روزی بدن شود. بنابراین ممکن است غذاهای آنها حاوی مواد مغذی خاصی باشد که به حفظ هوشیاری و تمرکز کمک کند و از مواد غذایی که ممکن است باعث خواب آلودگی نفخ شدید (که در ارتفاع بالا می تواند آزاردهنده باشد) یا سایر مشکلات گوارشی شوند پرهیز شود. همچنین گاهی اوقات غذاهای خلبانان از منوی متفاوتی تهیه می شود که ممکن است کیفیت یا نوع متفاوتی نسبت به غذاهای کلاس های مختلف مسافران داشته باشد هرچند این موضوع در خطوط هوایی مختلف متفاوت است. در نهایت هدف از این تفاوت حفظ سلامت و آمادگی عملیاتی خلبانان برای اطمینان از ایمنی پرواز است.

نوع غذای خلبانان در پرواز

نوع غذایی که به خلبانان در پرواز ارائه می شود تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهمترین آنها ملاحظات ایمنی و سلامتی است. همانطور که اشاره شد تنوع غذایی بین کاپیتان و کمک خلبان یک اصل کلیدی است. غذاها معمولاً از منوی ویژه ای برای خدمه پرواز تهیه می شوند که ممکن است شامل گزینه هایی متفاوت از منوی مسافران باشد. این منو اغلب شامل انواع پروتئین ها مانند مرغ گوشت قرمز ماهی (هرچند ماهی به دلیل ریسک بالاتر مسمومیت در برخی موارد محدود یا ممنوع است) و گزینه های گیاهی است. در انتخاب غذا برای خلبانان به نکاتی مانند قابلیت هضم آسان عدم ایجاد نفخ و عدم ایجاد خواب آلودگی توجه می شود. به همین دلیل ممکن است از سرو غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی قند چربی یا کربوهیدرات های سنگین هستند که می توانند منجر به افت ناگهانی انرژی یا خواب آلودگی شوند پرهیز شود. همچنین مواد غذایی که به سرعت فاسد می شوند یا پتانسیل بالایی برای آلودگی باکتریایی دارند با احتیاط بیشتری انتخاب یا به طور کلی حذف می شوند. برخی خلبانان ممکن است ترجیح دهند غذای خود را از خانه همراه بیاورند به خصوص اگر به غذاهای کترینگ هواپیما اطمینان کامل نداشته باشند یا رژیم غذایی خاصی داشته باشند. در نهایت هدف این است که غذای ارائه شده به خلبانان هم مغذی باشد و هم هیچ گونه ریسکی برای سلامت و توانایی آنها در انجام وظایف پروازی ایجاد نکند.

نحوه و زمان بندی غذا خوردن خلبانان

نحوه و زمان بندی غذا خوردن خلبانان در کابین خلبان با دقت و بر اساس پروتکل های عملیاتی انجام می شود تا ایمنی پرواز به هیچ وجه به خطر نیفتد. همانطور که پیشتر اشاره شد اصل کلیدی این است که کاپیتان و کمک خلبان به طور همزمان مشغول غذا خوردن نباشند. این به این معنی است که آنها وعده های غذایی خود را به نوبت میل می کنند. معمولاً یکی از خلبانان ابتدا غذای خود را می خورد در حالی که خلبان دیگر تمام توجه خود را معطوف به کنترل هواپیما و نظارت بر ابزارها و ارتباطات رادیویی می کند. پس از اتمام غذای نفر اول و جمع آوری سینی غذا نفر دوم شروع به غذا خوردن می کند. این فرآیند با فاصله زمانی مشخصی انجام می شود تا در صورت بروز هرگونه واکنش ناخواسته به غذا (مانند مسمومیت خفیف یا ناراحتی گوارشی) تنها یکی از خلبانان تحت تاثیر قرار گیرد و خلبان دیگر کاملاً آماده و هوشیار باشد تا کنترل کامل را بر عهده بگیرد. زمان بندی دقیق وعده های غذایی نیز به طول پرواز و زمان روز بستگی دارد. در پروازهای طولانی ممکن است چندین وعده یا میان وعده سرو شود. خلبانان معمولاً سعی می کنند در زمان هایی که حجم کاری در کابین خلبان کمتر است (مانند پرواز در ارتفاع ثابت در طولانی مدت و دور از مراحل حساس تیک آف و لندینگ) اقدام به صرف غذا کنند. این زمان بندی و نحوه انجام کار بخشی از مدیریت ریسک در عملیات پرواز است.

غذا خوردن در داخل کابین

غذا خوردن خلبانان منحصراً در داخل کابین خلبان صورت می گیرد. کابین خلبان فضای کاری اصلی آنهاست و آنها مجاز نیستند برای صرف غذا به بخش های دیگر هواپیما مانند آشپزخانه یا محل استراحت خدمه (در صورت وجود) بروند. این موضوع دلایل متعددی دارد. اولاً خلبانان باید در تمام طول پرواز در موقعیت خود در کابین حضور داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند بلافاصله کنترل هواپیما را بر عهده بگیرند و به شرایط متغیر واکنش نشان دهند. خروج هر دو خلبان از کابین حتی برای مدت کوتاه یک خطر امنیتی جدی محسوب می شود. ثانیاً غذا خوردن در داخل کابین به آنها امکان می دهد تا در حین صرف غذا نیز به نظارت بر ابزارها رادیو و محیط اطراف ادامه دهند هرچند که در زمان غذا خوردن یکی از خلبانان خلبان دیگر مسئولیت اصلی نظارت را بر عهده دارد. سینی های غذای خلبانان معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که فضای کمی اشغال کنند و مانعی برای دسترسی به کنترل ها و ابزارها ایجاد نکنند. خدمه پرواز وعده های غذایی را به کابین خلبان آورده و پس از اتمام سینی ها را جمع آوری می کنند. این فرآیند کاملاً تحت نظارت و مطابق با پروتکل های ایمنی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که غذا خوردن هیچ گونه اختلالی در عملیات عادی و ایمن پرواز ایجاد نمی کند.

نگاهی به داخل کابین خلبان

کابین خلبان که گاهی اوقات کاکپیت (Cockpit) نیز نامیده می شود مرکز فرماندهی هواپیما است. این فضا محل کار اصلی کاپیتان و کمک خلبان در طول پرواز است و تمامی ابزارها کنترل ها و سیستم های ارتباطی ضروری برای هدایت هواپیما در آن قرار دارد. کابین خلبان های مدرن مجهز به نمایشگرهای دیجیتال پیشرفته (Glass Cockpit) هستند که اطلاعات پروازی ناوبری وضعیت موتورها و سیستم های هواپیما را به صورت گرافیکی و خوانا نمایش می دهند. دو صندلی اصلی برای خلبان و کمک خلبان در جلو قرار دارند که هر کدام دارای مجموعه کاملی از کنترل ها و ابزارها هستند. در برخی هواپیماهای بزرگتر ممکن است فضای اضافی برای ناظر یا خلبان سوم در صندلی های پشت خلبانان اصلی وجود داشته باشد. ایمنی کابین خلبان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و درب کابین معمولاً در طول پرواز قفل است تا از دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود. فضای داخل کابین با وجود پیچیدگی تجهیزات باید به گونه ای طراحی شده باشد که خلبانان بتوانند وظایف خود را به راحتی و بدون حواس پرتی انجام دهند. این شامل امکاناتی مانند میزهای تاشو برای قرار دادن سینی غذا نورپردازی مناسب و تهویه مطبوع کارآمد است. با توجه به اینکه خلبانان ساعات طولانی را در این فضای نسبتاً محدود سپری می کنند طراحی ارگونومیک و دسترسی آسان به تمامی کنترل ها و اطلاعات حیاتی است.

همه چیز درباره کابین خلبان

کابین خلبان قلب تپنده هر هواپیما است و محل تجمع فناوری های پیشرفته و مهارت های انسانی برای انجام یک پرواز ایمن و کارآمد. این فضا شامل پنل های ابزار دقیق سیستم های ناوبری پیشرفته (مانند GPS و سیستم مدیریت پرواز – FMS) سیستم های ارتباطی (رادیوهای VHF و HF) رادار هواشناسی سیستم های کنترل پرواز (یوک پدال ها تراست لورها) و نمایشگرهای متعدد است که اطلاعات حیاتی پرواز را در اختیار خلبانان قرار می دهند. طراحی کابین خلبان در طول دهه ها تکامل یافته است؛ از کابین های اولیه با ابزارهای آنالوگ متعدد تا کابین های شیشه ای مدرن که حجم زیادی از اطلاعات را به صورت متمرکز و قابل فهم نمایش می دهند. هر خلبان دارای یک مجموعه کامل از کنترل های اصلی در سمت خود است تا در صورت نیاز بتواند هواپیما را به طور مستقل هدایت کند. ارتباط بین خلبانان (Crew Resource Management – CRM) در کابین خلبان بسیار حیاتی است و آنها دائماً در حال پایش وضعیت پرواز بررسی چک لیست ها و هماهنگی با کنترل ترافیک هوایی و خدمه کابین هستند. علاوه بر تجهیزات پروازی کابین خلبان شامل امکاناتی برای راحتی نسبی خلبانان در پروازهای طولانی است از جمله صندلی های قابل تنظیم فضایی برای استراحت کوتاه (در هواپیماهای بسیار بزرگ) و امکاناتی برای صرف غذا و نوشیدنی. امنیت فیزیکی کابین خلبان پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به شدت افزایش یافته و درب های آن مقاوم سازی شده و در طول پرواز قفل می مانند تا از هرگونه تهدید خارجی به پرواز جلوگیری شود. این فضا ترکیبی از فناوری پیشرفته و تمرکز بالای انسانی است که ایمنی میلیون ها سفر هوایی را تضمین می کند.

آیا خلبانان در حین پرواز غذا می خورند؟

بله خلبانان در حین پرواز غذا می خورند تا انرژی و تمرکز لازم برای هدایت هواپیما را حفظ کنند اما این کار طبق پروتکل های ایمنی و به نوبت انجام می شود.

خلبانان چه غذایی می خورند؟

خلبانان معمولاً غذاهایی از منوی ویژه خدمه دریافت می کنند که متفاوت از غذای مسافران است. این غذاها با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی و عدم ایجاد مشکلات گوارشی انتخاب می شوند.

خلبانان در حین پرواز کجا غذا می خورند؟

خلبانان وعده های غذایی خود را منحصراً در داخل کابین خلبان و در حین انجام وظیفه میل می کنند.

چرا خلبانان و کمک خلبان غذای یکسان نمی خورند؟

برای جلوگیری از ناتوانی همزمان هر دو خلبان در اثر مسمومیت غذایی یا واکنش های آلرژیک آنها موظفند غذاهای متفاوت و در زمان های جداگانه مصرف کنند.

چرا غذای خلبان با مسافران متفاوت است؟

تفاوت غذای خلبانان با مسافران به دلایل ایمنی (جلوگیری از مسمومیت گسترده) و ملاحظات عملیاتی (نیازهای تغذیه ای خاص خلبانان در حین پرواز) است.

دکمه بازگشت به بالا