جزئیات تعرفه و شروط واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری آنلاین بر اساس آخرین مصوبه های هیئت وزیران و قانون بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق ورودی به تفکیک نوع خودرو و حجم موتور و قوای محرکه در جدول زیر آمده است.

بررسی چگونگی واردات خودروهای نو
قانون ساماندهی صنعت خودرو (شامل انواع خودرو سواری وانت مینی بوس اتوبوس کامیون کامیونت کشنده تریلر و موتورسیکلت) در خرداد سال ۱۴۰۱ تصویب گردید پس از آن در تیرماه ۱۴۰۲ طی یک ماده واحده موادی به این قانون اضافه شد.
*مدت مجاز واردات: پنج سال از تاریخ ابلاغ
چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟
-ورود و ترخیص خودروها اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تاییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و رعایت سایر ضوابط فنی از جمله اسقاط خودرو است.
-واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد یا شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویض است.
– واردات خودرو منوط به انتقال فناوری است.
– بدین ترتیب صرفاً اشخاص حقوقی و تولیدی می توانند نسبت به واردات خودرو سواری اقدام نمایند.
اخذ تاییدیه استاندارد در واردات خودرو
بر اساس یکی از شرایط ذیل
۱- تأیید نوع خودرو
۲- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو WVTA بر روی پلاک شناسایی خودرو
۳- خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی COC باشد
۴- خودروهای دارای گواهی انطباق عمومی
۵- خودروهای دارای تاییدیه کشور چین
۶ خودروهای دارای تاییدیه اوراسیا
۷- سایر استانداردهای کشور مبدٱ با تأیید استاندارد ایران
منشأ ارز واردات خودرو؟
در ماده ۲ آئین نامه کارگروهی مشخص گردیده و بر اساس نیازسنجی بازار سقف سالانه واردات خودرو تعیین می شود.
واردات چه خودروهایی مجاز می شود؟
-ممنوعیت واردات خودروهای با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی
– مجاز بودن واردات خودروهای سواری با شرایط ذیل:
۱- با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو فوب
۲- برقی تا زیر ۴۰ هزار یورو
۳- واردات خودرو به مناطق آزاد مجاز است
۴- خودرو با کارکرد ۹۹ کیلومتر و کمتر از یک سال ساخت
۵- دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست
چگونگی تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض
ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می باشد (اعم از نو و کارکرده) هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکت های تولید کننده و یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می گیرد.
حقوق ورودی خودرو سواری در حال حاضر
مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد. به طور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی به شرح ذیل است:
-بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد
-بنزینی ١٠٠۱ تا ١۵٠٠ سی سی ۵۵ درصد
-بنزینی ١۵٠۱ تا ٢٠٠٠ سی سی ۹۵ درصد
-بنزینی ٢٠٠۱ تا ٢۵٠٠ سی سی ۱۳۵ درصد
-بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد
-بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی ١۷۵ درصد
-حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی / هیبریدی ۱۵ درصد
-حقوق ورودی خودروهای سواری برقی ۴ درصد
-حقوق ورودی خودرو برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیم درصد
سایر پرداختی ها در گمرک
-۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
-یک درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر
– عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی
-عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
-عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
– عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
-در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد ارزش گمرکی به عنوان مالیات علی الحساب
سایر پرداختی ها جهت واردات:
۱- هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif
۲- گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم (۱.۵) درصد ارزش خودرو
۳-(۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)
۴- سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی
۵- عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو
– منظور از سواری شامل سواری معمولی سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آئین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) است.
– واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت معدن و تجارت دارد.
– واردات خودروهای مستلزم اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست است.
-منشأ ارز واردات خودرو باید به تأیید بانک مرکزی برسد.
رسول کوهستانی پزوه – کارشناس گمرکی