جشن موسیقی فجر با اجراهای خیابانی مردمی تر می شود/آیین نامه جشنواره موسیقی فجر شفاف نیست
دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفت وگو با آنا؛
![جشن موسیقی فجر با اجراهای خیابانی مردمیتر میشود آیین نامه جشنواره موسیقی فجر شفاف نیست](https://dana-news.ir/wp-content/uploads/2025/02/756063_199.jpg)
دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: همانگونه که ما تئاتر خیابانی داریم نیاز به اجرا های خیابانی موسیقی هم در ایام جشنواره داریم حتی اینها می تواند در بخش رقابتی و جایزه ویژه هم قرار بگیرند.
رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در آستانه برپایی این رویداد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اهمیت اجرا های خیابانی گفت: در جشنواره سی و نهم اجرا های ویژه ای در پهنه رودکی عصر ها برگزار می کردیم که این اجرا ها با اجرای گروه آکاپلای نوای آنلاین کرمان بسیار مورد استقبال قرار گرفت و شور و نشاط زیادی را برای مردم بیرون از سالن ها به وجود می آورد.
وی در ادامه افزود: امسال به پیشنهاد مشاوران معاونت هنری قرار بود از گروه های با نشاط مردم وار(پاپ) بهره ببریم که بنده پیشنهاد شاخص های موسیقی نواحی و اقوام را دادم با عنایت به آیین های خاصی که هر یک در فلات ایران دارند و در جشنواره های میراث فرهنگی و گردشگری چند سالی است شاهد هستیم اما نمی دانم چه شد که این اجرا ها از جدول خارج شد. چه بسا اگر پهنه تئاتر شهر هم اضافه می شد با توجه به شعار «وفاق ملی» وفاق با حضور موسیقی دانان محلی نواحی مقامی و عشیره ای عینیت بیشتری در چهلمین جشنواره رُخ می داد.
مهدوی با بیان اینکه هنوز هم فرصت هست و با عنایت ویژه ای که معاونت هنری نادره رضایی به موسیقی های اصیل و ریشه ای دارند می تواند دوباره طرح موضوع بشود و به معنای حقیقی کلمه جشن موسیقی دهه فجر مردمی تر برگزار شود توضیح داد: موسیقی نواحی و اقوام ایرانی از یک بلندایی برخوردار است که اگر به اشکال گوناگون بدان پرداخته شود همچنان جای کار دارد. جدای از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی که هرساله برگزار می شود می توان در جشنواره بین الملل موسیقی فجر هم در ساحت ها و جایگاه های مختلف مورد حمایت و بهره برداری هایی قرار گیرد به ویژه اینکه در پایتخت تمام قومیت های ایرانی زندگی می کنند و این ضرورت دارد که از ناب ترین موسیقی در ایران در کنار موسیقی ردیف دستگاهی از این عزیزان با اجرا های مختلف درون سالنی و برون سالنی به نحو احسن برخوردار باشیم.
آیین نامه جشنواره موسیقی فجر شفاف نیست
مهدوی دبیر موسیقی فجر اظهار داشت: حقیقت ماجرا این است که آیین نامه جشنواره آنچنان که لزوم دارد شفاف نیست و حوزه اختیارات دبیر جشنواره که اتفاقا در پاراگرافی قید شده که تمام مسئولیت ها بر عهده اوست ولی در حقیقت موازی کاری هایی وجود دارد که مانع تحقق اهداف می شود. در دو سه سال اخیر بار ها تقاضا کردم بازنگری در این آیین نامه ضروری است. دبیر جشنواره ایده آل هایی دارد که طبیعتا همه آنها به اجرا در نمی اید. باید منطقی بود و در حد مقدورات تلاش کرد که آبرومندانه و با کیفیت اجرا هایی برنامه ریزی شود. اما نیازمند هوای تازه تری هر ساله هستیم.
اجرا های خیابانی لازم است تا در بطن جشنواره باشد
وی اظهار داشت: خوشبختانه سال گذشته ۴ بخش به جشنواره اضافه و تقویت کردیم و ۲۰ درصد شعار بنده تحقق یافت. امسال هم نیازمند ۲۰ در صد دیگری هستیم تا دبیر سال آینده بتواند با همین نگاه توسعه محور به قوام جشنواره بیندیشد تا به شاخص و تراز در طراز مطلوب برسیم. بنده اجرا های خیابانی را لازم می دانم تا در بطن جشنواره باشد همانگونه که تیاتر خیابانی هست و حتی در بخش رقابتی و اختصاص جایزه ویژه با عنوانی خاص.
مهدوی توضیح داد: بسیار اتفاق افتاده که اجرا های خیابانی به مراتب بهتر و با کیفیت تر از برخی اجرا های حتی سالن های معتبر بوده و هست. مثلا حضور حداقل یک داور خارجی که خوشبختانه پارسال دو داور خارجی معتبر داشتیم و اینکه بخش رقابت در عرصه بین الملل را شاهد بودیم. برگزاری نمایشگاهی همه جانبه (پوستر فیلم کتابچه ها نقد و بررسی و غیره) از چهل سال برگزاری در بخشی مجزا که در دید مخاطبان عام و خاص باشد و برنامه ریزی هایی از این دست که به دلایلی از جمله بودجه نا متناسب با کلان جشنواره از ابتدا تا اکنون و دیگر اظهار نظر ها که اختیارات دبیر را تحت الشعاع قرار می دهد کمتر تحقق پیدا می کند.
این دبیر جشنواره موسیقی فجر با اشاره به اینکه باید کار های ویژه مثلا آلبوم ارزنده اخیراستاد حسین علیزاده از سوی جشنواره برای دریافت جوایز ویژه از جمله جایزه «باربد» در آیین پایانی جشنواره اعلام و اجرا بشود توضیح داد: یک روال مرسوم هست که هنرمندان برحسب سلایق خود یا شرکت می کنند و یا نمی کنند که امری بدیهی و طبیعی است. اما آثار شاخص و تاثیر گذاری که می تواند باعث ارتقاء سطح کیفی این جایزه مهم برای موسیقی ردیف دستگاهی باشد بسیار ضروری است که انجام بشود. استاد علیزاده شاید تمایل نداشته باشند شرکت کنند و این نگاه که مثلا با چه آثاری قرار است قضاوت شود و حق هم دارند اما در اینجا باید عرض کنم دبیر جشنواره این اختیار را داشته باشد اثری را که در جایگاه هویت ملی است با صاحب اثری که در قد و قامت افتخار موسیقی ایران است را یکطرفه جایزه ویژه با حضور وزیر و دیگرمقامات و هنرمندان عالی رتبه بدهد حتی بدون حضور صاحب اثر که شاید تمایل به حضور نداشته باشند.
نسل نو نیازمند حمایت استادان خود هستند
وی در پایان گفت: وظیفه ذاتی و علمی و بنیادگرایانه چنین جشنواره ای باید این چنین باشد. احیانا اگر آسیب و اعتراضی هم بعدا بود باید آن را به جان و دل خرید. لازم است به آینده موسیقی ایرانی اندیشید و از حواشی دوری جست. نسل نو نیازمند حمایت استادان خود هستند. این جشنواره در نوع خود بی نظیر است. مطمئنا آیندگان از این حرکت استقبال نیکویی خواهند داشت و این حرکت ارزنده به نام این دوره ثبت و ضبط خواهد شد و راه برای آیندگان به امید خدا باز خواهد شد.