آیا کامپوزیت و لمینت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

یکی از پر طرفدارترین شاخه‌های دندان پزشکی انجام لمینت و کامپوزیت دندان است. اکثر مردم دوست دارند که لبخند زیبایی داشته بباشند اما به دلیل خرابی یا پوسیدگی دندان‌هایشان از آن محروم هستند .در جامعه امروزی به دلیل مصرف مواد غذایی قندی و ناسالم و همچنین کشیدن سیگار شاهد آن هستیم که بیشتر افراد از پوسیدگی دندان‌ها و تغییر رنگ آن رنج می‌برند.اکثر آن‌ها برای برطرف کردن این مشکل به کامپوزیت و لمینت دندان‌هایشان روی می‌آورند. اما سؤال اصلی اینجا به وجود می‌آید که آیا کامپوزیت و لمینت دندان‌ها خود باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود؟ برای رسیدن به جواب این سؤال به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله با بررسی جوانب متفاوت این قضیه سعی در رسیدن به جواب قطعی برای این سؤال می‌کنیم.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده ای خمیری شکل است که مانند یک روکش روی دندانها عمل میکند. دندان پزشکان این ماده خمیری شکل روی دندانها قرار میدهند و سپس با تاباندن نوری مخصوص به آن باعث سفت وسخت شدن آن میشوند.از این ماده برای پوشاندن دندانهای زرد ، پوسیده ، شکسته، فاصله بین دندانها و غیره استفاده میشود. قبل از کامپوزیت اگر دندان پوسیدگی داشته باشد باید ابتدا پوسیدگی آن را رفع شود و سپس داخل دهان و دندان ها را با ماده ای مخصوص ضد عفونی کرده و بعد از این کار و خشک شدن کامل دندانها میتوان کامپوزیت را انجام داد. ماده کامپوزیت باید لایه لایه روی دندان قرار بگیرد و اگر دندان کاملا خشک نباشد ممکن است به خوبی روی دندانها قرار نگیرد.

لمینت و کامپوزیت دندان‌ها

لمینت چیست؟

لمینت یا پرسلن ونیر یک ماده محکم است که مانند یک روکش روی دندانها قرار میگیرد.انجام لمینت دندان باعث میشود که شما لبختد زیباتری داشته باشید ..انجام لمینت هزینه بیشتری را نسبت به کامپوزیت طلب میکند. یکی از تفاوتهای لمینت با کامپوزیت این است که  برای انجام لمینت لازم است که یک لایه نازک از مینای دندانهای شما برش داده شود اما کاپوزیت بدون برش دندان ها نصب میشود.

رابطه کامپوزیت و لمینت با پوسیدگی دندان‌ها

لمینت و کامپوزیت  هیچ مشکلی برای دندان‌ها ایجاد نمی‌کنند بلکه در استحکام و مقاومت آن نیز نقش مهمی دارند.هردو راهکاری برای جذابیت دندان‌ها و داشتن لبخندی زیبا هستند. متریالی که در لمینت و کامپوزیت استفاده می‌شود کاملاً با دندان‌ها و محیط دهان سازگار هستند  و می‌توانند برای مدت زیادی در دهان بمانند بدون اینکه تغییر رنگ یا تغییر کیفیت بدهند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این راهکارها برای زیبایی دندان‌های شما انجام می‌شود پس نباید به‌عنوان عاملی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به آن‌ها نگاه کنید.

مینای دندان یک لایه محکم است که از قسمت داخلی دندان‌ها محافظت می‌کند .برای انجام لمینت قسمتی از آن را برش می‌دهند پس می‌توان گفت که دندان‌هایی که لمینت شده‌اند بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند.اگر ساکن گیلان یا استان‌های اطراف آن هستید  ما به شما توصیه می‌کنیم که برای انجام لمینت و کامپوزیت به کلینیک دندان پزشکی دکتر صیحانی مراجعه کنید .بعد از انجام لمینت و کامپوزیت دندان‌هایتان در این کلینیک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها بهتر است توجه زیادی به بهداشت دندان خود داشته باشید.

دلایل پوسیدگی دندان بعد از لمینت و کامپوزیت

با وجود اینکه انجام لمینت و کامپوزیت دندان باعث خرابی آن‌ها نمی‌شوند اما بعضی افراد این نگرانی را دارند که ممکن است بعد از انجام لمینت و کامپوزیت دندان‌های آن پوسیده شود.یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که فرقی ندارد شما از چه روشی برای ترمیم دندان‌هایتان استفاده کرده باشید در هر صورت اگر بهداشت دندان‌هایتان را رعایت نکنید ، امکان خرابی آن‌ها زیاد است.در ادامه به  چند مورد از دلایلی که ممکن است بعد از انجام  لمینت و کامپوزیت در خرابی دندان‌ها نقش داشته باشند اشاره می‌کنم.

عدم رعایت بهداشت

اولین و مهم ترین دلیل عدم رعایت بهداشت است. زمانی که کامپوزیت یا لمینت را روی دندان‌های خود انجام دادید باید 3 بار در شبانه روز دندان‌های خود را مسواک بزنید. علاوه بر آن بهتر است هر شش ماه یک‌بار به دندان پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است دندان شما در زیر لمینت دچار پوسیدگی شده باشد و شما از آن اطلاع نداشته باشید.

عدم ترمیم دندان‌ها قبل از لمینت یا کامپوزیت

دندان پزشک باید در زمان انجام کامپوزیت یا لمینت دندان‌هایتان آن‌ها را به خوبی بررسی کند و در صورت وجود پوسیدگی یا خرابی  آن‌ها را رفع کند. عدم رفع و ترمیم این پوسیدگی‌ها باعث می‌شود که بعد از انجام این فرایندها دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند.

عدم ترمیم کامپوزیت دندان

کامپوزیت به اندازه لمینت دندان محکم نیست و ممکن است با فشار یا ضربه‌های اتفاقی دچار شکستگی شود پس اگر بعد از انجام کامپوزیت علائمی مانند شکستگی را مشاهده کردید بهتر است سریعاً برای ترمیم آن اقدام کنید.

 دندان پزشک مهارت کافی نداشته باشد

دندان پزشک باید در این زمینه تخصص کافی را داشته باشد زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود در دراز مدت باعث خرابی دندان‌ها می‌شود. با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی دکتر صیحانی لمینت یا کامپوزیت دندان‌های خود را با خیالی راحت و زیر نظر بهترین متخصصان انجام دهید.

داشتن آلرژی

اگر بیمار نسبت به متریالی که در کامپوزیت یا لمینت استفاده شده است حساسیت داشته باشد ، باعث می‌شود که دندان‌ها و لثه او دچار عفونت شده و بعد از مدتی کاملاً خراب شود.

روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت یا لمینت

بعد از انجام لمینت دندان باید نکاتی را رعایت کنید تا دندان‌هایتان دچار پوسیدگی نشوند. اگر این نکات را مانند یک هرم در نظر بگیریم در نوک این هرم رعایت بهداشت دندان‌ها قرار دارد. زیرا اگر رعایت بهداشت دندان‌ها به خوبی انجام شود هیچ‌گاه دندان‌های شما دچار مشکل نمی‌شود. با این وجود نکات دیگری نیز وجود دارند که در ادامه نام خواهیم برد.

  • استفاده از دهان شویه
  • نخ دندان کشیدن
  • خودداری از خوردن غذاهای سخت و سفت و عدم شکستن آجیل با دندان‌ها
  • مسواک زدن پس از خوردن چای ، قهوه و غیره
  • مراجعه منظم به مطب دندان پزشک

پوسیدگی دندان با لمینت و کامپوزیت

در صورت پوسیدگی دندان می‌توان کامپوزیت و لمینت را برداشت؟

در جواب این سؤال باید بگوییم هم بله هم خیر! همان‌طور که گفتیم برای انجام لمینت لازم است که سطح مینای دندان برش داده شود تا لمینت نصب شود پس با وجود این برش‌ها دیگر فرصتی برای برگشتن دندان‌ها به حالت قبلی و برداشتن لمینت‌ وجود ندارد.زیرا با برداشتن لمینت‌ دندان  بیمار علائمی مانند درد دندان، تغییر رنگ ، مات بودن دندان‌ها، پوسیدگی سریع و غیره را تجربه خواهد کرد. اما کامپوزیت بر خلاف لمینت نیازی به برش دندان‌ها ندارد و هر زمانی که دوست داشته باشید می‌توانید نسبت به برداشتن آن‌ها اقدام کنید.

سخن پایانی

زمانی که شما برای داشتن لبخندی زیبا  و اصلاح ناهنجاری‌های سطحی دندان‌هایتان به دندان پزشک مراجعه می‌کنید. دندان پزشک به شما توصیه می‌کند که کامپوزیت یا لمینت انجام دهید. این کار تأثیر بسزایی در اصلاح فرم دندان‌ها و طرح لبخند شما دارد.گاهی اوقات افرادی که برای لمینت یا کامپوزیت دندان اقدام می‌کنند این نگرانی را دارند که آیا خود این راهکارها باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شوند؟ ما در این مقاله سعی کردیم این مطلب را از جبهه‌های  متفاوت مورد بررسی قرار دهیم تا به جوابی قانع کننده در این مورد برسیم.به طور کلی می‌توان گفت که خود این راهکارهای باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند اما اگر بهداشت دندان‌ها رعایت نشود ،دندان‌ها به مرور پوسیده می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا