چرا بودجه فرهنگی را با کشورهای دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما می‌خواهیم به جامعه منتقل کنیم که حتماً حیا بهتر از بی‌حیایی در جامعه است و این را باید بلد باشیم با زبان هنر بگوییم و اگر نتوانیم، بی‌عرضه هستیم! باید بگوئیم و تلاش و تولید کنیم! حالا یا بی‌عرضه هستیم یا عرضه داریم ولی پول نداریم.

چرا بودجه فرهنگی را با کشورهای دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عزت زمانی – معاون فرهنگ سازمان تبلیغات اسلامی- در بخش اول گفت‌وگویش با دانا نیوز درباره موضوع هیات، مداحان و شیوه برگزاری برخی مراسم‌های مذهبی صحبت کرده بود و حالا در بخش دوم این گفت‌وگو نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات فرهنگی همچون فیلم، تئاتر، حجاب، حوزه تبلیغ و بودجه فرهنگی مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید:

وی در مورد اینکه سازمان‌های هنری زیادی در کشور فعالیت می‌کنند با این وجود چرا سازمان تبلیغات اسلامی به حوزه هنر ورود کرده است، توضیح داد: سازمان تبلیغات اسلامی ظرفیت پرداختن به حوزه هنر را دارد، رهبر معظم انقلاب به سازمان تبلیغات توصیه کردند «در موضوعات انقلاب اسلامی، تخصصاً باید بروید سالی ۲۰ تا فیلم تولید کنید و ایران در انیمیشن باید جز بهترین‌های دنیا باشد»، در این راستا اتفاقات خوبی دارد می‌افتد، البته عقب هستیم و قابل مقایسه با چیزی که باید بشود نیستیم ولی این تجربه‌ای که امروز در این حوزه به دست آورده‌ایم خیلی گرانقیمت است، تا جایی که از مشهد روی پرده تهران انیمیشن پخش می‌کنیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بچه‌های میدان خودشان را پیدا کردند، ادامه داد: در تئاتر از ابرکوه در فرهنگسرای بهمن تهران، گروه تئاتر داشتیم و توانسته‌ایم در مرکز اجرا بگذاریم و شبی ۱۲۰۰ نفر صف می‌ایستادند تا بتوانند آن را ببینند! این یعنی قابلیت کار هنری در سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد، اما سوال این است که نسبت آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ اولاً من معتقدم اینها موازی نیستند، ما سالی ۱۰۰ فیلم هم در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و… تولید کنیم باز هم هزاران موضوع وجود دارد که برای آن فیلم تولید شود و هیچ اشکالی ندارد ۵ تا از این فیلم‌ها را هم سازمان تبلیغات اسلامی تولید کند.

یک فیلم با موضوع حجاب نمی‌توانیم تولید کنیم

ما در حال حاضر یک فیلم با موضوع حجاب نمی‌توانیم تولید کنیم، این در حالی است که ۳۶۵ روز صدها vod داخلی و خارجی در مغز آدم‌های فرو می‌کنند که حجاب چیز مهمی نیست.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی تاکید کرد: ما سال گذشته ۶ فیلم در جشنواره فیلم فجر داشتیم، چه اشکالی دارد ما هم در کنار بنیاد فارابی فیلم تولید کنیم، هرکس می‌تواند فیلم تولید کند. ما در حال حاضر یک فیلم در حجاب نمی‌توانیم تولید کنیم، این در حالی است که ۳۶۵ روز صدها vod داخلی و خارجی در مغز آدم‌های فرو می‌کنند که حجاب چیز مهمی نیست، بعد ما بخواهیم یک فیلم تولید کنیم که اگر ۳۶۵ روز ضرب در ۲۴ ساعت کنیم تنها دو ساعتش را به مساله مهمی به نام عفاف و حیای اجتماعی اختصاص داده‌ایم؛ ایراد دارد، ما معتقدم هویت زن به عفاف و حیای اجتماعی است و اگر این را از زن بگیریم او را نابود کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی با اشاره به اینکه ما به حوزه هنر کمک‌کننده هستیم، یادآور شد: ما سال گذشته در مورد شهید کاظمی و شهید شیرودی و دو شهید نوجوان دیگر فیلم ساختیم، یک سریال ۴۰قسمتی هم درباره خانواده داریم، همچنین یک سریال ۸۰ قسمتی نیز در مرحله تولید است، اینها وظایف ماست که با موضوعات اولویت‌دار و با منظری که وظیفه تبیینی ما را نشان می‌دهد، فیلم بسازیم.

چرا بودجه فرهنگی را با کشورهای دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

اینستاگرام شبکه ارتباطی است یا انفصالی؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه تبلیغ از ابزار هنر استفاده می‌کنید؟، تصریح کرد: بله ما داریم از ابزار هنر استفاده می‌کنیم، ما می‌خواهیم به جامعه منتقل کنیم که حتماً حیا بهتر از بی‌حیایی در جامعه است و این را باید بلد باشیم با زبان هنر بگوییم، حتماً باید به جامعه بگوییم برای آینده و امید آینده خودت حتماً ۴ فرزند بهتر از دو فرزند است و خوبی‌های این کار را باید با زبان تبلیغ و با ابزار هنر بگوییم و اگر نتوانیم، بی‌عرضه هستیم! باید بگوئیم و تلاش و تولید کنیم! حالا یا بی‌عرضه هستیم یا عرضه داریم ولی پول نداریم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: مساله ما این است که باید از ابزار هنر استفاده کنیم، اما این ابزار هنر آن لشکر میدان من را نمی‌سازد که کف میدان باید یکی‌یکی، چهره‌به‌چهره کار تبلیغ را داشته باشم. این همان چیزی است که دشمن تلاش می‌کند هیچ وقت نباشد، دشمن شبکه‌ای می‌سازد و اسم آن را هم شبکه اجتماعی می‌گذارد در حالی که نامش شبکه افتراقی است، یعنی شما هیچ پیوندی در شبکه اجتماعی نمی‌بینید، بازی را درست می‌کند و می‌گوید من دارم «وب‌گیم» درست می‌کنم که بازی‌های تحت شبکه است که شما اینجا با صدها نفر بازی کنید و بعد می‌گوید ببینید ارتباطات را چقدر قوی کردم! اینکه تمامش انفصالات است، ارتباط یک مفهومی دارد، ارتباطات انسانی یک تعریفی دارد، به تعریف روانشناسان غربی ببینیم شما ارتباط ایجاد می‌کنید یا انفصال؟ حتماً‌ انفصال است، اینستاگرام شبکه ارتباطی نیست شبکه انفصالی در جهات مختلف است.

چرا بودجه فرهنگی را با کشورهای دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

اگر شجاعت دارید، در مورد حجاب یا موضوعات مختلف حرف بزنید

اگر شجاعت دارید، در مورد حجاب یا موضوعات مختلف حرف بزنید. من در مورد حکم خدا در مورد حجاب صحبت می‌کنم و طرف مقابل من می‌گوید من با حکم خدا مخالفت می‌کنم چون رفتار تو روحانی اشتباه است! این استدلال از کجا آمده است؟ حجت‌الاسلام عزت‌زمانی بیان کرد: من این طرف موظفم با ایجاد پیوندهای اجتماعی به ایجاد نشر و تبیین خوبی‌ها و باورهای درست در جامعه چه از طریق تبلیغ زبان، گفت‌وگو، مباحثه، حرف زدن با هم و… کمک و کار خود را به پیش ببرم. ما چرا نمی‌توانیم با هم حرف بزنیم؟ چرا من که می‌خواهم حرف دین را بزنم، یک حرف درست با دختری که فکر می‌کند بدون حجاب زیباتر است او حاضر نمی‌شود با من گفت‌وگو کند؟، چه چیزی این وسط مانع شده است؟، فاصله از کجا آمده؟ در رفتار من است، در مورد رفتار من حرف بزنید، چرا خودتان را نابود می‌کنید؟ فرصت گفت‌وگو در مورد اینکه رفتار شما اشتباه است را به هم بدهیم، اگر شجاعت دارید، در مورد حجاب یا موضوعات مختلف حرف بزنید. من در مورد حکم خدا در مورد حجاب صحبت می‌کنم و طرف مقابل من می‌گوید من با حکم خدا مخالفت می‌کنم چون رفتار تو روحانی اشتباه است! این استدلال از کجا آمده است؟

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که مرز کار بین سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی کجاست؟، گفت: ما در سازمان تبلیغات دو بال را داریم، ما با دفتر تبلیغات یک بررسی و به قدر بضاعت‌مان تقسیم کار کردیم. دفتر تبلیغات کارش ساخت و پرداخت جریان تبلیغ و اعزام از قم و بعضی از مراکز استان‌ها است، ولی ما در کف جامعه هستیم، از این روستا به آن روستا، ‌ از این مسجد به آن مسجد، از این هیات به آن هیات، ما در کف میدان باید نگاه کنیم ببینیم در این شهرستان چند تا آدم می‌آید؟ چه می‌گوید؟ چه باید بگوید؟ چه می‌خواهد؟ و یکی این شرایط را باید پذیرش کند، سپس او را در خانه‌ای مستقر می‌کنیم، همین فرد یک ماه نیاز دارد با مردم ارتباط برقرار کند. پس ما پذیرنده، ‌ناظر و سازمان‌دهندۀ میدان هستم، ضمنا اولاً دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فقط در دو الی سه استان آن هم به دلیل شرایط دفتر شعبه دارد حتی اگر کارش اعزام کردن است، در حالی که ما اعزام‌پذیرنده هستیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد تفاوت سازمان تبلیغات اسلامی با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز ابراز کرد: ممکن است گاهی مواقع ما با شورای هماهنگی عموم و خصوص من‌وجه هم بشویم ولی کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزاری مناسبت‌های ملی است، روز قدس، ۲۲ بهمن، ۹دی و… که جمعیت می‌آید و مسالۀ ما حضور مردم و هماهنگی دستگاه‌ها است.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی بیان کرد: حالا تصور کنید ایام جشن غدیر بشود، غدیر را چه کسی برگزار می‌کند؟، چه کسی باید جریان محتوا را در آن تزریق کند؟، حتماً سازمان تبلیغات. هیات و مراسماتی که برگزار می‌شود ما باید در مناسبت‌های مذهبی نقش‌آفرینی کنیم، چه کسی باید این کار را بکند؟، اجمالاً یک تقسیم کاری صورت گرفته است، در این میان اگر شورای هماهنگی در فلان روز یک حرفی زد اشکالی ندارد.

وی درباره احتمال سلیقه‌ای عمل سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها، توضیح داد: اگر سازمان تبلیغات اسلامی در جایی یک کار اشتباهی کرد، درست و غلط این را باید درست کنیم، ممکن است من مدیر بدسلیقه‌ای باشم یکدفعه در یک بزنگاهی یک رفتاری در سازمان بکنم ولی این را به حساب یک دستگاه نمی‌گذارم که دارد حرکت می‌کند. سازمان تبلیغات اسلامی قطار بزرگی است، اگر یک خشی روی شیشه آن افتاد نباید کلاً سیستم را عوض کنیم، بلکه باید شیشه را عوض ‌کنیم چرا قطار را متوقف کنیم؟، قطار باید حرکت کند و در عین حال کوتاهی‌ها را درست کنیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: یک مساله‌ای در نهادها و نقش و نسبت‌های آنها این است که مسائل دیگری وجود دارد که اینها را باید در جای خودش یک جلسه بگذاریم و بنشینیم مباحثه کنیم که آیا ساختارهای موجود در فضای فرهنگی کشور، ساختار بهینه است یا نیست؟ اما این به این معنی نیست که الان هر کدام که وجود دارد کار انجام نمی‌دهند یا اساساً به درد نمی‌خورند.

چرا بودجه فرهنگی را با کشورهای دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

چرا بودجه فرهنگی کشور ما را با سایر کشورهای دنیا مقایسه نمی‌کنید؟

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی در ادامه در مورد بودجه‌های فرهنگی کشور اظهار کرد: بعضی تعابیر می‌آید که مثلاً در حوزه فرهنگ این چه وضعی است؟، اولاً شما بروید یکبار محاسبه کنید و ببینید اساساً سرانه فرهنگی در کشور چقدر است؟، فضای آموزش و پرورش هم با فرهنگ فرق دارد و معنای آن با فرهنگ به معنایی که ما حرف می‌زنیم نیست، کار آن تعلیم و تربیت است، هزینه تعالیم را خارج کنید مثلاً از معاون وزیر علوم بپرسید، بودجه فرهنگی شما چقدر است؟، یا مثلاً از معاون پرورشی آموزش و پرورش بپرسید بودجه فرهنگی شما چقدر است؟، آنها را حساب کنید متوجه می‌شوید وضعیت فرهنگ به چه شکلی است، آن پولی که در لایه آموزش چند هزار میلیارد خرج می‌کنیم به حساب فرهنگ نباید بزنیم.

اوضاع فرهنگی کشور به این دولت و آن دولت مربوط نیست

وی با گلایه از بودجه فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: اولا ببینید با بودجه سرانه فرهنگی در کشور می‌شود یک کتاب خرید یا نه؟، دوم اینکه چرا وضعیت فرهنگی ما را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه نمی‌کنند؟، چطور می‌شود که هواپیماها را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه می‌کنند اما به فرهنگ که می‌رسد اینها را مقایسه نمی‌کنند؟، سرانه فرهنگی کشور ما را با کره و آمریکا مقایسه کنید، ببینید سرانه فرهنگی در دنیا چه حدودی است؟ و ما در کجا هستیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: مثلاً بودجه‌ هالیوود و بالیوود چقدر است؟، آن وقت کل بودجه‌ای را که در سینمای ایران وجود دارد با آنها مقایسه کنید. ببینید با این بودجه چند فیلم می‌شود ساخت؟، بعد برخی می‌گویند در طول این ۴۵ سال با این بودجه‌ها چه می‌کردید!؟. بله، ما خیلی ضعف داریم به عظمتی که انقلاب اسلامی و فرصتی که انقلاب اسلامی برای هدایت و راهبری و تعالی انسان‌ها ایجاد کرد ما به معنای واقعی عقب مانده‌ایم، این دولت و آن دولت هم ندارد.

چرا بودجه فرهنگی را با کشورهای دیگر مقایسه نمی‌کنید؟

در سازمان برنامه و بودجه اولین چیزی که حذف می‌شود بودجه فرهنگی است

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی بیان کرد: از دستگاه برنامه و بودجه کشور یکبار بخواهید اولویت‌ها را یکبار لیست کند بعد متوجه می‌شوید که اولین چیزی که در سبد بودجه‌ کشور حذف می‌شود بودجه فرهنگی است، چون پول نداریم! ما هم می‌گوییم اشکالی ندارد برای مردم خرج می‌کنید ولی هیاهو کردن سر اینکه وای یک پول‌هایی اینجا خرج می‌شود یا بودجه‌ها را به گونه‌ای عدد می‌نویسند که در نهایت هم تخصیص آن ۳۰ درصد است، این اتفاق جالبی نیست، زیرا مردم فکر می‌کنند با این عدد و ارقام می‌توانستیم یک شهر بسازیم!.

وی افزود: اینها را مقایسه کنید ببینید چند کار می‌شود تولید کرد و بعد بیاییم بگوئیم در نظام ساختاری آیا فلان نهاد شکل ‌گرفته در سازمان تبلیغات می‌توانیم ادغام کنیم یا نه؟، اینها را باید یک جایی مباحثه کرد. در مورد ساختارها و منابع باید نشست فکر و مباحثه کرد و حتماً بعد از ۴۵ سال بعضی از ادغام‌ها و تفکیک‌ها ضروری است، باید بگوییم امروز مساله ما فلان چیز است و محکم پای مساله بایستیم و لذا آنجا اگر نهادی هم بسازیم ضرر نکردیم. البته در مقابل ممکن است به جای این اقدام سه نهاد دیگر از خاصیت افتاده یا بتوان ادغام کرد یا حتی مسئولیت‌هایش را تجمیع و به یک جایی بسپاریم تا این را جلو ببرد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در این مقام نیست که بگوییم این صندلی را نگه داریم یا نه، انقلاب اسلامی این مساله را دارد و باید این فضا را پیش ببرد، در این مساله ارتباطات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فرهنگ سیاسی، گفت‌وگو و…معنا می‌شود. صدها موضوع فرهنگی است که امروز مسالۀ ماست، مساله ما که فقط کتاب و آموزش نیست، مساله رانندگی و محیط زیست هم مسالۀ ماست، هر جایی که فرهنگ به عنوان یک هوای تنفسی حضور دارد، مساله سازمان تبلیغات است و نمی‌تواند آن را رها کند. لذا باید نسبت به آن طراحی کرد و آن وقت ما حرف داریم، یعنی می‌شود راجع به سازمان تبلیغات جدید حرف زد که مثلاً حرف شما در مورد مسجد چیست؟.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی در پایان با اشاره به موضوع مسجد بیان کرد: ما یک نمایشگاهی به عنوان مسجد جامعه‌پرداز در جمکران داریم، بچه‌های دانا نیوز یکبار بیایند این نمایشگاه را ببینند و می‌فهمند حرف سازمان تبلیغات در مورد مسجد و نظامات مسجد و جایگاه مسجد چیست؟ و حاضریم با هم گفت‌وگو کنیم یا بچه‌های شما در قم گزارش بگیرند که داریم تلاش می‌کنیم آن را در سراسر کشور الگو کنیم.

بخش اول این گفت‌وگو را می‌توانید در اینجا بخوانید.

فیلم کوتاهی از بخش اول این مصاحبه را می‌توانید در زیر ببینید:

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا