سرویس دوره ای موتورسیکلت چیه؟

سرویس دوره ای موتورسیکلت یکی از اقدامات مهم و روش های افزایش طول عمر موتورسیکلت  و بهبود عملکرد موتورسیکلت است. سرویس و نگهداری به‌موقع موتورسیکلت علاوه بر افزایش طول عمر لوازم و قطعات، در حفظ زمان ، انرژی و سلامت شما نیز تاثیرگذار می باشد.در این مقاله مجموعه کارهایی که باید در هر چند هزار کیلومتر روی موتورسیکلت انجام بدهید را بررسی می کنیم.این موارد باعث می شود در طولانی مدت آسیبی کمتری به قسمت های اصلی موتور مثل انجین، گیربکس، کمک فنرها و بقیه اجزا موتورسیکلت وارد شود.

سرویس دوره ای موتورسیکلت

جدول سرویس دوره ای موتور سیکلت

جدول سرویس دوره ای موتورسیکلت‌ها دارای مزایای مهمی است که می‌تواند به بهبود عملکرد و طول عمر موتورسیکلت کمک کند. در زیر، تصویری از سرویس های مورد نیاز موتورسیکلت خواهید دید.

موارد سرویس دوره ای موتور سیکلت

  1. تعویض روغن موتور موتورسیکلت
  2. تعویض فیلتر و صافی روغن موتورسیکلت
  3. تعویض ضدیخ یا کولانت موتورسیکلت
  4. سرویس انژکتور و کاربراتور موتورسیکلت
  5. سرویس شمع موتورسیکلت
  6. سرویس فیلتر هوا موتورسیکلت
  7. فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت
  8. سرویس و تنظیم کلاچ موتورسیکلت
  9. سرویس زنجیر یا تسمه موتورسیکلت
  10. سرویس سیستم تعلیق موتورسیکلت
  11. تعویض و بررسی لاستیک موتورسیکلت
  12. تعویض لنت ترمز موتورسیکلت
  13. تعویض و بررسی باطری موتورسیکلت

تعویض روغن موتورسیکلت

روغن موتور سیکلت با هر کیفیتی که دارد باید هر ۱۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. البته یک سری از روغن‌های معمولی بعد از هر سه باک بنزین زدن توصیه می شود تعویض گردد.البته توصیه میشود از روغن های متفرقه و غیر برند اورجینال اجتناب کنید زیرا باعث خسارت های سنگینی در قسمت انجین موتورسیکلت به وجود خواهد آورد. همچنین اگر روغنی که قصد استفاده از آن را دارید با تکنولوژی ساخت انجین موتور شما هماهنگ نباشه در طولانی مدت به انجین آسیب‌های جدی وارد میکند.

سرویس و تعویض فیلتر و صافی روغن موتورسیکلت

اگه موتورسیکلت شما فیلتر روغن دارد سعی کنید بعد از دوبار که روغن موتور رو تعویض می کنید، فیلتر روغن رو هم تعویض کنید و بیشتر از حد معمول از یک فیلتر روغن استفاده نکنید زیرا براده‌های فلزی و ضایعاتی که از انجین و گیربکس موتورسکیلت‌ها در داخل فیلتر روغن جمع میشه با استفاده بیش از حد از فیلتر دوباره به انجین برمی گردد و آسیب زننده می باشد.

اگر موتور شما فیلتر روغن نداره حتما در هر زمانی که تعویض روغن انجام می دهید صافی روغن را هم با بنزین تمیز کنید تا این براده‌ها و ضایعات از صافی جدا شوند.

تعویض ضد یخ یا کولانت

کولانت (ترکیب آب رادیات با ضد یخ) از جمله مواد مصرفی هست که نیازی به تعویض زودهنگام ندارد و مدت زمان بیشتری براتون کارایی دارد اما حتما باید همیشه سطح کولانت موتورسیکلت را زیر نظر داشته باشید که اگه موتورسیکلت شما کولانت کم می کرد یا نشتی داشت متوجه این موضوع بشوید و به موقع بهش اضافه کنید.اگه کولانت خوب و با کیفت استفاده میکنید میتونید هر ۲ سال یک بار اون رو تعویض کنید.

سرویس انژکتور یا کاربراتور موتورسیکلت

اگه موتور شما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتور بهره می برد باید هر ۱۵ تا ۲۵ هزار کیلومتر سیستم انژکتور موتورسیکلتتون را سرویس کنید و پیشنهاد می کنیم که در هر سرویس فیلتر بنزین را هم تعویض کنید.

اما در سیستم‌های کاربراتوری زودتر از سیستم‌های انژکتوری از تنظیم خارج می شوند و باعث بالا رفتن مصرف سوخت می گردد و از ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هزار کیلومتر یا هر ۶ ماه الی یک سال باید سرویس و تمیز شود.

تعویض شمع موتورسیکلت

شمع موتورسیکلت وظیفه ایجاد جرقه از طریق اختلاف پتانسیل زیاد ایجاد شده توسط کویل است که به وسیله وایر به آن انتقال پیدا می کند. جرقه ایجاد شده توسط شمع موجب احتراق داخل سیلندر می شود و عملکرد مناسب این قطعه تاثیر با اهمیتی در عملکرد موتورسیکلت دارد.

شمع ها بر اساس جنس آنها (مس ، پلاتینیوم و ایریدیوم) از ۵۰۰۰ کیلومتر تا ۳۰۰۰۰ کیلومتر عمر می کنند و در زمان سرویس امکان دارد با تنظیم و تمیز کردن کارایی لازم را به شما بدهد.

سرویس و تعویض فیلتر هوا موتورسیکلت

فیلترهوا نقش ریه برای موتورسیکلت دارد. تمیز بودن فیلترهای هوا تاثیر مستقیمی بر قدرت موتورسیکلت و افزایش کارایی و عملکرد آن خواهد داشت. فیلتر هوا باید به صورت هفتگی و ماهانه بررسی و در صورت نیاز تمیز شود. در صورت تردد در مناطقی که گرد و غبار زیاد دارد باید تمیزکردن فیلتر هوای موتورسیکلت را به دفعات بیشتر و با فواصل زمانی کمتر انجام دهید.

فیلتر هوا معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر کارایی دارد و این موضوع به محل زندگی شما و آلودگی و گرد و غبار هوای آن شهر بستگی داره. یعنی اگه در شهرای بزرگی مثل تهران، اصفهان زندگی می کنید حتما سعی کنید هر ۵ الی ۱۰ هزار تا فیلتر هوا رو بررسی کنید و اگه نیاز به شست و شو و تعویض بود این کار رو انجام دهید و به عنوان بیشتر از ۲۰ هزار کیلومتر از یک فیلتر هوا استفاده نکنید.

فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت

فیلر گیری یا تنظیم کردن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها از سرویس های دیگر می باشد. فیلر گیری اهمیت زیادی دارد و روی اختلال در روشن شدن موتورسیکلت هم تاثیر گذار خواهد بود.

توصیه می شود در هر سرویس دوره ای موتور سیکلت بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر سوپاپ‌ها فیلر گیری شوند زیرا تنظیم بودن آنها باعث می شود تا هوا و سوخت در بهترین حالت و نسبت ممکن وارد سیلندر شوند و موتورسیکلت خیلی روان کار کند.

سرویس کلاچ موتورسیکلت

زمان تعویض گیربکس دنده‌ای بین ۱۵ تا ۳۰ هزار کیلومتر بسته به نوع سواری، صفحه کلاچ باید عوض شود. در صورت بی توجهی تعویض صفحه کلاچ به بقیه قطعات سیستم کلاچ آسیب خواهد رسید و هزینه های زیادی باید پرداخت نمایید.

موتورسیکلت های گیربکس اتوماتیک باید هر ۵ هزار کیلومتر سیستم کلاچ سرویس گردد و روغن گیربکس نیز عوض شود.روغن گیربکس موتورسیکلت های اتومات کاملا با روغن انجین متفاوت هست و این دو روغن از همدیگر متمایز هستند.

سرویس و تعویض زنجیر یا تسمه موتورسیکلت

برای افزایش طول عمر زنجیر موتورسیکلت باید حداقل ماهی یک بار با اسپری‌هایی مثل (W40) تمیز کنید و مجددا روغن کاری یا گریس کاری کنید. هرگز از آب برای تمیزکردن زنجیر موتورسیکلت استفاده نکنید، زیرا باعث زنگ‌زدگی حلقه‌های زنجیر موتورسیکلت می‌شود. عدم تمیز کردن زنجیر باعث می شود روغن‌های قدیمی که گرد و خاک و ضایعاتی رو به خودشون جذب کرده اند باعث خراب شدن زنجیر شوند. بعد از روان کاری زنجیر هم حتما میزان سفتی و شُلی بر اساس قد و وزن باید تنظیم گردد.

زنجیر موتورسیکلت معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر کار میکنه و بعد از این کارکرد نیاز به تعویض دارد. در زمان تعویض حتما از مدل فابریک زنجیر و یا مدل‌های با کیفیت استفاده کنید و سراغ زنجیرای قیمت پایین نروید. در موتورهای اتوماتیک و اسکوتری هم که دارای تسمه هستند زمان تعویض آنها نهایتاً حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر هست و اگه نسبت به تعویض اون دیر اقدام کنید به سیستم کلاچ آسیب می رسد.

سرویس دوره ای موتورسیکلت

سیستم تعلیق موتورسیکلت در سرویس دوره ای

کمک فنر های موتورسیکلت

کمک فنرهای موتور سیکلت ها دیرتر نیاز به سرویس دارند. کمک فنرهای عقب موتور سیکلت ها اکثر گازی هستند و معمولاً به سرویس نیاز ندارند و اگه مشکلی در عملکردشون رخ بدهد بهترین و مطمئن‌ترین راه تعویض آنها می باشد.اما کمک فنرهای جلو هر ۱۵ تا ۳۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس دارن و باید روغن آنها تعویض گردد.

لاستیک موتورسیکلت

وضعیت لاستیک‌ها جزو موردی هستند که خیلی در سرویس‌های دوره ای به آن توجه نمی شود و باید نسبت به هرگونه تغییر ظاهری لاستیک‌ها و تغییر باد حساس باشید زیرا فرسودگی لاستیک موتورسیکلت می‌تواند خطرات جبرا نشدنی به وجود آورد.میزان باد لاستیک باید بررسی شود لاستیک‌های کم‌ باد بیش از حد گرم می‌شوند و استهلاک آن بسیار بالا می رود. همینطور اگر بیش‌ از حد باد شوند کارایی مناسبی نخواهند داشت. بررسی آج لاستیک‌ها هم بسیار مهم است و قبل اینکه لاستیک‌ ها کاملا صاف شوند آنها را عوض کنید.

سیستم ترمز موتورسیکلت

سعی کنید هر هزار کیلومتر همراه با تعویض روغن دیسک‌های ترمز موتورسیکلتتون رو چک کنید که ساییدگی بیش از حد نداتشه باشد و دیسک‌ها در حالت معمولی درگیر نباشند.زمان تعویض لنت‌های ترمز به نوع سواری شما بستگی داره. اگر جزو دسته از افراد هستید که با شتاب می روید و ترمز زیاد می گیرید باید در بازده زمانی های کوتاه تری تعویض لنت انجام دهید.

زمان تعویض لنت‌ها با کاهش قدرت ترمز گیری و صدای کشیده شدن فلز روی فلز نمایان می شود و وقتی هم که این صدا رو شنیده می شود به سرعت باید لنت ها تعویض کنید زیرا در صورت پشت گوش انداختن هزینه های سنگین در آینده متحمل می شوید.

روغن ترمز هم جزو موارد مصرفی هست که نیاز به تعویض دارن. البته بازده زمانی تعویض آنها بیشتر سایر موارد مصرفی هست و در سرویس دوره ای موتورسیکلت باید بررسی شود.در ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر روغن ترمز را می تواندی عوض کنید و از روغن‌هایی با استاندارد dot 3 یا dot 4 استفاده کنید.

باتری موتورسیکلت

باتری موتورسیکلت باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا بتواند تا ۲ سال برای شما به خوبی کار کند اما متاسفانه باطری ها حال حاظر بازار از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و باید سریع تر تعویض شوند.

باتری‌هایی موجود در بازار اغلب اتمی هستند و با باتری‌های قدیمی که آب(اسیدی) بودند متفاوت هستند و نیاز به رسیدگی و بررسی کردن سطح آب و اسیدشون ندارن فقط باید سر مثبت و منفی باتری‌ها و کابل‌های اون رو چک کنید که محکم به باتری وصل شده باشند.

دکمه بازگشت به بالا