فرهنگ و هنر

۵ اثر طبیعی استان کرمان از جمله دره مزارشاه ثبت ملی شد

دانا نیوز/کرمان طبق اعلام رئیس اداره ثبت آثار اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، پنج اثر استان در فهرست آثار طیبعی ملی ثبت شد.

این آثار شامل درّه گَلی( گلوگاه) هَوَک، رویشگاه اُرس در شهرستان رابر، درّه مزارشاه در شهرستان راور، نبکاهای فهرج و غار طُرنگ در شهرستان بافت است.

 نادر علیدادی سلیمانی امروز دوم تیرماه در خصوص ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی استان گفت: پنج اثر طبیعی استان کرمان در نخستین نشست شورای مرکزی ثبت آثار طبیعی ملی در سال ۱۴۰۳ واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی ایران شناخته شد.

برپایه این گزارش، استان پهناور کرمان افزون بر جاذبه‌های متنوع و ارزشمند تاریخی و فرهنگی، به سبب بهره‌مندی از تنوع اقلیمی از جاذبه‌های فراوان بی بدیل یا کم‌نظیر طبیعی نیز برخوردار است.

به گزارش دانا نیوز، پیش از این ۲۸ اثر طبیعی استان کرمان در فهرست آثار طبیعی ملی قرار گرفته بود.

به گزارش خبرنگار دانا نیوز، یکی از این آثار طبیعی ثبت شده، دره مزارشاه در شهرستان راور است که در منطقه کوهپایه دُرّان روستای کوچکی موسوم به مزارشاه قرار دارد که از نظر تقسیمات کشوری از توابع دهستان حرجند بخش کوهساران شهرستان راور و در دره رودخانه دائمی اما کم آب موسوم به رود غار قرار گرفته است.

این رود از ارتفاعات منطقه گزک و حرجند سرچشمه گرفته و با حفر دره‌ای عمیق با دیواره‌های رسوبی بلند با اشکال فرسایشی بسیار زیبا که سرتاسر پوشیده از نیزارهای انبوه با درختان فراوان غالبا گز پوشیده شده، به چاله تکاب در لوت مرکزی حوالی ده سیف و شفیع آباد شهداد وارد می‌شود.

دره مزارشاه
دره مزارشاه

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا