بین الملل

آغاز کنفرانس سوئیس برای صلح اوکراین

کنفرانس دو روزه‌ای که سوئیس قرار است با موضوع اوکراین میزبانی کند از امروز شنبه در ناحیه «بورگن اشتوک» این کشور واقع در نزدیکی شهر «لوسرن» آغاز شد.

به گزارش دانا نیوز، مقام‌های سوئیسی میزبانی کننده از این کنفرانس گفتند حدود ۱۰۰ کشور و سازمان که حدود نیمی از آنها از اروپا هستند شرکتشان در این کنفرانس را تایید کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تنها ۵۷ کشور در سطح سران خود در این کنفرانس شرکت دارند. این در حالی است که روسیه که یکی از طرفهای جنگ اوکراین است و چین که غرب و آمریکا از آن به عنوان تهدید یاد می‌کنند در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند.

در این اجلاس قرار است بر سر راه‌هایی با هدف دستیابی به صلح پایدار در اوکراین و همچنین تعامل با روسیه در فرآیند مذاکرات بحث شود. همچنین شرکت‌کنندگان در مذاکرات انتظار می‌رود درباره مسائل دیگری شامل ایمنی هسته‌ای، کمک‌های بشردوستانه و امنیت غذایی بحث و تبادل نظر کنند.

این در حالیست که مقامات روسیه نه تنها این کنفرانس صلح را «پوچ» می‌دانند، بلکه می‌گویند امکان توافق با اوکراین وجود ندارد زیرا در حال حاضر «ولودیمیر زلنسکی» به عنوان رئیس‌جمهور دیگر مشروعیت ندارد.

این در حالی است که روزنامه سوئیسی «لوتام» چند روز پیش در مقاله‌ای نوشت سطح مشارکت کشورها در این به اصطلاح کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس حاکی از شکافی عمیق بین کشورهای جناح‌های جنوب و شمال جهان بر سر شرکت در آن است که برای موفقیت نهایی این کنفرانس مفید نخواهد بود.

به نوشته این نشریه، نقشه راه کی‌یف که در سوئیس مورد بحث قرار خواهد گرفت، شبیه کاپیتولاسیونی است که بر روسیه‌ تحمیل می‌شود انگار که روسیه در این جنگ شکست خورده اما این بیشتر اوکراین است که در عرصه میدانی نیروهایش خسته شده‌ و کم‌کم از بین می‌روند و آتش‌بس را ضروری می‌بینند؛ بنابراین، هر دو طرف باید به‌تمام‌معنا توافق کنند که در بورگن اشتوک چنین اتفاقی با توجه به عدم حضور روسیه نخواهد افتاد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا