پرفیوم ادکلنی چیست؟

پرفیوم چیست؟

پرفیوم‌ ها به دلیل داشتن بیش از 20 درصد از اسانس‌ های روغنی دارای بیشترین غلظت و ماندگاری می‌ باشند. معمولا ماندگاری این نوع عطرها تا 24 ساعت است. به همین دلیل قیمت آنها در مقایسه با سایر عطرها بیشتر می‌ باشد. پرفیوم برای افرادی که دارای پوستی حساس هستند، می‌ تواند گزینه‌ ای مناسب و ایده آل باشد، چرا که الکل موجود در آن نسبت به سایر عطر‌ها کمتر می‌ باشد و افراد را دچار خشکی پوست نمی‌ کند.

بعد از پرفیوم قوی‌ ترین عطر کرید است. این عطر دارای 15 الی 20 درصد اسانس روغنی است. ادوپرفیوم به دلیل ماندگاری خوب و قابل قبول در بین افراد از محبوبیت بالایی برخوردار می‌ باشد. این عطرها به طور متوسط تا 8 ساعت ماندگار دارند. در سال 2019 عطری به نام بویس میستریو از برند مشهور گرلن به بازار عرضه شد. این عطر زنانه مردانه از محبوبیت بالایی برخوردار است. نت اولیه این عطر با بهار نارنج آغاز شده و در نت میانی به رایحه یاس و نعناع فلفلی می‌ رسد و در نت پایانی آن با رایحه صمغ مر و چرم در مشام ماندگار می‌ شود.

در ادکلن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها غلظت اسانس در حدود 2 تا 4 درصد است که مقدار کمی به حساب می‌ آید. در نتیجه میزان الکل در آنها بیشتر است. همین مسئله باعث شده تا در بازار با قیمت مناسبی ارائه شوند.
معمولا ادکلن‌ ها در شیشه‌ های بزرگ‌ تری به فروش می‌ رسند، چرا که ماندگاری آنها حدود دو الی سه ساعت می‌ باشد و میزان بیشتری از آنها استفاده می‌ شود. این را هم در نظر داشته باشید که پایه بوی ادکلن‌ ها معمولا سبک تر و مرکباتی می‌ باشند.تفاوت تستر با عطر و ادکلن

تسترها در واقع همان عطر‌های اصلی می‌ باشند که معمولا توسط شرکت سازنده در یک جعبه ساده و بدون برچسب، سلفون و درپوش فانتزی ارائه می‌ شوند. اغلب تسترهای عطر و ادکلن در بیشترین طیف و رایحه عطر و ادکلن‌های مارک‌ دار تولید می‌ شوند که معمولا در بسته‌ بندی‌ های 100، 90، 70 و 50 میلی‌ لیتری به بازار ارائه می‌ شوند.
در واقع هدف از عرضه این نوع محصولات، ارائه رایحه عطر و ادکلن به مشتری پیش از خرید اصلی است. به این صورت مشتری‌ ها با بوییدن تستر‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌ توانند رایحه مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند. بیشتر تستر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای فروش نیستند و در فروشگاه‌ های بزرگ برای آزمایش و تبلیغ عطر و ادکلن یک برند خاص ارائه می‌ شوند. البته گاهی این تستر‌ها در شبکه توزیع و فروش به مشتریان فروخته می‌ شوند.
دقت داشته باشید که این تستر‌ها از نظر ماندگاری تفاوتی با عطرها و ادکلن‌ ها ندارند. در واقع میزان پراکندگی و ماندگاری عطر‌ها و تستر‌ها یکسان می‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد. تنها تفاوت آنها در بسته‌ بندی است.

اولین عطر در چهار هزار سال پیش تولید شد که به اسم بخور می نامیدند. به اینصورت که در مناسبت های مذهبی صمغ ها و چوب های مختلفی سوزاده می شدند و آنها را در آب و روغن مخلوط می کردند و بدن خود را با آن ماساژ می دادند و یا در زمان مومیایی مردگان خود از آن استفاده می کردند. البته بعد از گذشت زمان و در عصر طلایی یونانیان عطر های زیادی بوجود آمد و مردم عادی موظف شدند هفته ای یکبار از آنها استفاده کنند. محبوب ترین گلها یاسمن و رز بود که برای عطرها استفاده میشد. و یونانیان اولین عطر مایع را تولید کردند که با عطرهای امروز تفاوت داشت. عطرها پودرهای خوشبویی بودند که با روغن مخلوط می شدند اما الکل نداشتند.

همان طور که در بخش بالا گفته شد، استفاده از عطرها به هزاران سال پیش برمی گردد. مصریان در مراسم مذهبی از گیاهان، صمغ استفاده می کردند. با گذشت سال ها از مواد معطر برای افزایش جذابیت بدن و دلپذیرتر کردن خانه ها و مکان های عمومی استفاده می شد. عطرها اجزای عادی زندگی روزمره ما محسوب می شوند. بسیاری از مردم به استفاده از یک عطر نیاز دارند تا احساس خوبی داشته باشند: این احتمالاً به این دلیل است که بین رایحه و احساس، همچنین بین رایحه و حافظه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که برخی از عطرها می توانند خلق و خوی افراد را تغییر دهند و حتی اضطراب و استرس را کاهش دهند.

عطرها را می توان به عنوان موادی تعریف کرد که بوی مطبوع و معطری را در فضا منتشر می کنند. آنها از مخلوط دست ساز مواد شیمیایی معطر و اسانس ها تشکیل شده اند. تا قرن نوزدهم عطرها معمولاً از روغن های معطر طبیعی تشکیل می شدند. امروزه بیشتر عطرها مصنوعی هستند و ممکن است حاوی اجزای زیادی باشند.

عطر، محصولی خوشبو است که از ترکیب هنرمندانه برخی از مواد معطر به نسبت مناسب حاصل می شود. هنر عطرسازی ظاهراً برای چینی‌های باستان، ایرانیان، هندوها، مصریان، اعراب، یونانی‌ها و رومی‌ها شناخته شده بود. اشاراتی به مواد عطرسازی و حتی فرمول های عطر در کتاب مقدس یافت می شود.

برخی از ترشحات حیوانی حاوی مواد خوشبو هستند که باعث افزایش کیفیت ماندگاری عطرها می شود. چنین مواد و برخی از ترکیبات آنها به عنوان تثبیت کننده عمل می کنند و از تبخیر سریع تر ترکیبات فرار عطر جلوگیری می کنند. آنها معمولاً به شکل محلول های الکلی استفاده می شوند. فرآورده های حیوانی شامل عنبر از نهنگ، کرچک (همچنین به نام کاستورئوم)، مشک از آهو و … است .

ویژگی های بو از اثرات گل تا بوهای ناشناخته در طبیعت با استفاده از مواد مصنوعی و معطر در دسترس است.

عطرهای خوب ممکن است حاوی بیش از 100 ماده باشند. هر عطر از یک نت بالایی تشکیل شده است، رایحه ای با طراوت و فرار که بلافاصله درک می شود. یک نت میانی یا اصلاح‌کننده که کاراکتر کامل و محکمی را ارائه می‌کند. همچنین یک نت انتهایی که نت پایانی یا نت پایه نیز نامیده می شود که ماندگارترین است. عطرها را می توان به طور کلی بر اساس یک یا چند رایحه غالب قابل شناسایی در  طبقه بندی کرد.

در گروه گل ها رایحه هایی مانند یاس، گل رز، زنبق و گاردنیا را با هم ترکیب می کنند. مخلوط های تند دارای رایحه هایی مانند میخک، دارچین و جوز هندی هستند. گروه چوبی با بوهایی مانند وتیور، چوب صندل و چوب سدر مشخص می شود. رایحه خزه بلوط بر خانواده خزه ای غالب است.

گروهی که به عنوان شرقی ها شناخته می شوند، نت های چوبی، خزه ای و ادویه ای را با رایحه های شیرینی مانند وانیل یا بلسان ترکیب می کنند و معمولاً با بوهای حیوانی مانند مشک یا عنبر برجسته می شوند. گروه گیاهی با بوهایی مانند شبدر و علف شیرین مشخص می شود. گروه چرم-تنباکو دارای رایحه های چرم، تنباکو و دودی توس است. گروه آلدهیدی غالباً بوهای آلدئیدها را تشکیل می دهد که معمولاً ویژگی میوه ای دارند. عطرهای طراحی شده برای مردان عموماً به عنوان مرکبات، ادویه، چرم، اسطوخودوس، سرخس یا چوبی طبقه بندی می شوند .

عطرهایی که برای خوشبو کردن صابون‌ها، شامپوها، پودرهای صورت، دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند باید طوری فرموله شوند که در محیط جدید تغییر نکنند. آنها همچنین باید طوری فرموله شوند که از تغییرات غیرقابل قبول در رنگ یا قوام محصول جلوگیری شود.

محصولات معطر

امروزه بیش از 2500 رایحه در انواع مختلف محصولات مانند لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات خانگی استفاده می شود. عطرهای مورد استفاده در لوازم آرایشی مخلوط پیچیده ای از صدها ماده عطر و سایر اجزا هستند که در مجموع رایحه منحصر به فرد آن را به محصول می بخشند. آنها عملاً در تمام لوازم آرایشی، نه تنها درعطرها بلکه در سایر محصولات آرایشی بهداشتی معطر مانند:  ( پن و صابون، دئودورانت و غیره)،  (صورت و بدن) استفاده می شوند. محصولات بهداشتی پوست  و محصولات مرتبط (محصولات آرایشی بهداشتی مربوط به آفتاب، محصولات برنز کننده، محصولات سفید کننده)،  و سایر محصولات مرتبط (شامپو، نرم کننده، اسپری مو، کرم های موبر و غیره) یا  (محصولات آرایشی، محصولات رنگی، و غیره.) استفاده می شوند.

عطرهای خوب محلول‌های هیدرواتانولی هستند که از مواد شیمیایی معطر و اسانس‌ها تهیه می‌شوند و وظیفه اصلی آن ارائه رایحه‌ای دلپذیر و جذاب برای ما است. عطرهای خوب با توجه به محتوا و ترکیبات عطر به طور متفاوتی نامگذاری می شوند:

  • Extrait de Parfum – اکستریت د پرفیوم
  • parfum – پرفیوم
  • Eau de Perfume – ادو پرفیوم
  • Eau de Toilette – ادو تویلت
  • Eau Fraiche – او فرش
  • Eau de Cologen – ادو کلن
  • Baby Cologne –  ادو کلن کودک

این آخری دارای فرمولاسیون خاصی است، با محتوای بسیار کم عطر و مقداری مواد مرطوب کننده اضافه شده است تا نرمی به پوست کودک بدهد و شادابی آن را حفظ کند. سایر لوازم آرایشی مانند لوسیون های افترشیو نیز حاوی محتوای بالای عطر در محدوده 0.5٪ تا 2٪ هستند. عطرهای صنعتی برای پوشاندن بوهای نامطلوب، مانند رنگ ها و مواد تمیز کننده، یا ایجاد بوی متمایز، مانند افزودن بوی چرم به پلاستیک های مورد استفاده برای پوشش مبلمان و افزودن بوی نان به کاغذهای بسته بندی مورد استفاده برای نان، استفاده می شوند.

جمع بندی

در این مقاله به انواع مختلف رایحه‌‌‌‌ ها و تفاوت‌ های آنها پرداختیم. به صورت کلی در صنعت عطر، طیف وسیعی از رایحه‌ ها وجود دارد که می‌ تواند شما را دچار سردرگمی کند. همانطور که اشاره شد، هر عطر و ادکلنی از نت‌ های مختلفی تشکیل شده و رایحه کلی عطر را تعیین می‌‌‌‌‌ کنند. توجه داشته باشید که رایحه‌ های مشک، چرمی، چوبی دودی و صمغی در گروه بوهای مشرقی سنگین‌ تر جزء رایحه های مردانه هستند.
رایحه‌ های گلی مانند یاس و رز، چوب صندل، رایحه‌ های میوه‌ ای مانند سیب و هلو نیز جزء رایحه های زنانه‌ به حساب می‌ آیند. رایحه‌‌ های تمیز و تازه از آن دسته رایحه‌ هایی هستند که هر دو جنسیت یعنی هم زنان و هم مردان می‌ توانند از آنها استفاده کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا