برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

زینک سولفات چیست؟ | فواید + نحوه مصرف

زینک (روی) از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که دارای اثرات و نقش های فراوانی بوده و کمبود این ماده معدنی در بدن می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شود. کپسول زینک سولفات به عنوان یکی از مکمل های دارویی حاوی زینک دارای 220 میلی گرم سولفات روی هپتاهیدرات در هر عدد کپسول (معادل با 50 میلی گرم زینک) می باشد و می تواند در افزایش سرعت بهبود و ترمیم زخم ها، افزایش سلامت پوست،  تقویت تارهای مو و جلوگیری از ریزش آن ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد.

می‌دانیم که برای داشتن جسم سالم باید تمام گروه‌های مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم. رژیم غذایی سالم و کامل تمام گروه‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدنمان می‌رساند. اما بعضی از شرایط خاص جسمی و یا مشکلات دیگری باعث می‌شود تا میزان نرمال مواد معدنی یا ویتامین‌ها به بدنمان نرسد. مکمل‌های غذایی با هدف جبران کمبودهای بدن طراحی و تولید می‌شوند. زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌شود که نقش‌های حیاتی در بدن ایفا می‌کند. شربت زینک سولفات به‌عنوان یک مکمل غذایی حاوی زینک تا حد زیادی نیاز بدن را به این ماده معدنی برطرف می‌کند. اگر نگران عوارض شربت زینک سولفات هستید، تا پایان این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با ما همراه باشید.

چرا مصرف زینک اهمیت دارد؟

جالب است بدانید که بدن توانایی ذخیره‌سازی زینک یا همان روی را ندارد. این موضوع سبب می‌شود که با کوچک‌ترین اشتباهات تغذیه‌ای به‌راحتی دچار کمبود زینک شویم. در حال حاضر، میزان توصیه‌شده دریافت روی به‌طور روزانه تقریبا ۸ میلی‌گرم برای خانم‌ها و ۱۱ میلی‌گرم برای آقایان است. اگر به‌طور آگاهانه در طی روز از مواد غذایی غنی از زینک استفاده کنید دچار کمبود زینک نمی‌شوید. اما جالب است بدانید که طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳۱ درصد از مردم در سراسر جهان دچار کمبود زینک هستند.

کمبود زینک را به دلیل نقش حیاتی زینک در بدن باید جدی بگیرید. روی می‌تواند برای بیش از ۷۰ آنزیم گوناگون به‌عنوان کو فاکتور عمل کند. این موضوع یعنی در بسیاری از عملکردهای بدن نقش پررنگی دارد. برای شروع درمان کمبود زینک لازم است در ابتدا دلیل آن را تشخیص دهید. برخی از بیماری‌های روده ممکن است جذب روی در بدن را با مشکل روبرو کند. منبع مهم روی برای نوزادان شیر مادر محسوب می‌شود. یکی از راه‌های جبران کمبود زینک شربت زینک سولفات است که ما در ادامه عوارض شربت زینک سولفات را اشاره خواهیم کرد.

عوارض کمبود زینک در بدن

قبل از اینکه عوارض کمبود زینک در بدن را بدانید، بهتر است بدانید که چه افرادی بیشتر در معرض کمبود زینک قرار دارند. در حقیقت افراد گیاهخوار، زنان باردار و شیرده، ورزشکاران استقامتی، افراد معتاد به الکل، افراد مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش، افرادی که بیش‌ازحد مکمل آهن مصرف می‌کنند، بیماران خاص مانند بیماران ایدزی، افرادی که تغذیه نامناسب دارند و یا بی‌اشتها هستند، بیشتر در معرض خطر کمبود زینک قرار دارند. اما عوارض کمبود زینک در بدن چیست؟ درواقع کمبود زینک به میزان کم علائم بخصوصی ندارد، اما کمبود شدید زینک مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. زینک بعد از آهن دومین عنصر مهمی است که برای عملکرد طبیعی دستگاه‌های بدن ما بسیار ضروری است.

منظور از زینک سولفات در واقع زینک به همراه نمک سولفات است. در ادامه این مقاله با مجله سلامت مفید طب و دکتر ضحا مرتضوی همراه باشید تا بیشتر با این ماده معدنی مهم و مکمل‌های حاوی آن از جمله شربت زینک سولفات آشنا شوید. همچنین درباره این صحبت می‌کنیم که شربت زینک سولفات برای چیست و چه فوایدی دارد.در گذشته کمبود شدید روی (زینک) به عنوان عامل هیپوگنادیسم بومی و کوتولگی در روستاهای ایران شناخته شد.

زینک سولفات چیست؟

همانطور که گفته شد منظور از زینک سولفات یا روی سولفات (Zinc sulfate) در واقع همان زینک به همراه نمک سولفات است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا برای استفاده از زینک آن را به شکل نمک در می‌آورند؟ در پاسخ باید گفت مثل بسیاری از فلزات دیگر، اگر بخواهیم بدون ملح و به صورت آزاد این ماده معدنی را به بدن وارد کنیم، جذب خوبی نخواهد داشت و حتی ممکن است برای بدن تحریک‌کننده نیز باشد. در مورد سولفات ها می‌بایست به این نکته توجه داشته باشید که اگر بر روی محصول به طور مثال عبارت “زینک سولفات ۲۲۰ میلی‌گرم” نوشته شده، تمام این ۲۲۰ میلی‌گرم زینک نیست. این مقدار نشان‌دهنده ملح (نمک) است و در مورد زینک سولفات حدود ۲۳% این ملح خود زینک عنصری می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین تاثیرات زینک، تقویت رشد سالم به ویژه در اطفال است. زینک همچنین برای سلامتی پوست، عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد سالم دستگاه جنسی و به طور کلی عملکرد جسمی بسیار ضروری است. این ماده معدنی در تطبیق دید در تاریکی، حس چشایی و بویایی نیز اهمیت بالایی دارد. پس از بررسی مهمترین نکات درباره زینک و مصرف مکمل‌های آن، به صورت دقیق‌تر به کاربردهای شربت زینک سولفات می‌پردازیم. ممکن است شما هم متوجه شده باشید پزشک معمولاً برای تعیین سطح میزان زینک در بدن درخواست آزمایش خون نمی‌کند، زیرا سطح پلاسمایی زینک شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری مقدار زینک موجود در بدن نیست.

زینک در حجم‌های مختلفی در بدن توزیع شده و در استخوان، پروستات یا ماهیچه‌ها ممکن است تجمع پیدا کند. به همین دلیل اکثر اوقات پزشکان به علائم کمبود زینک توجه کرده و با گرفتن شرح حال از بیمار این کمبود را تشخیص می‌دهند. به طور مثال اگر بیمار از داروهای خاصی استفاده می‌کند، رژیم غذایی مناسبی ندارد و یا دچار بیماری‌های مزمن گوارشی است ممکن است پزشک مصرف مکمل‌های زینک را توصیه کند. امروزه با توجه وضعیت پاندمی کرونا استفاده از برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر از قبل توصیه شده است. یکی از این موارد مصرف مکمل زینک (روی) می‌باشد. در این مقاله از سایت سوپرابیون نکات مهمی را در مورد عملکرد زینک٬ کمبود زینک و اثرات آن٬ بررسی انواع مختلف مکمل زینک و زمان استفاده از مکمل زینک می‌خوانید.

در سالهای اخیر، توجه زیادی به این مسأله شده است که کمبود روی (زینک) تحت بالینی ممکن است میزان بروز و مرگ و میر ناشی از اسهال و عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در کنار آهن، ید و ویتامینA ، کمبود روی یکی از مهمترین کمبودهای ریز مغذی در سطح جهان است. چندین مطالعه در حال حاضر نشان داده است که استفاده از مکمل زینک (روی) در جمعیت‌های پرخطر می‌تواند مزایای قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد. سیستم ایمنی برای انجام وظیفه خود به روی نیاز دارد. افراد مسن و کودکان در کشورهای در حال توسعه که سطح خونی پایین روی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه و سایر عفونت‌ها قرار بگیرند.

روی همچنین به سلامت پوست کمک می‌کند. برخی از افرادی که زخم پوستی دارند ممکن است از مکمل‌های غذایی روی استفاده کنند، اما تنها در صورتی که سطح روی کمی داشته باشند مکمل غذایی مفید خواهد بود. کودکان درکشورهای در حال توسعه اغلب بر اثر اسهال جان خود را از دست می‌دهند. مکمل‌های غذایی روی به کاهش علائم و مدت زمان اسهال در کودکان کمک می‌کند، که بسیاری از این کودکان کمبود روی (زینک) دارند یا در غیر این صورت دچار سوءتغذیه هستند. سازمان بهداشت جهانی و یونیسف توصیه میکنند کودکان مبتلا به اسهال به مدت 10-14 روز (20 میلی‌گرم در روز یا 10 میل‌ گرم در روز برای نوزادان زیر 6 ماه) مکمل روی مصرف کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا