برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

سکسکه جنین در رحم طبیعی است یا خطرناک است؟

آیا کودکتان سکسکه می‌کند؟ کاملاً طبیعی است! حتی جنین‌ها نیز در رحم مادر سکسکه می‌کنند و گاهی اوقات این مسأله زنان باردار را نگران می‌کند. چه در زمانی که سکسکه‌های فرزندتان را در دوران بارداری حس کرده باشید یا فقط از زمانی که به دنیا آمده است، در هر صورت سکسکه نوزاد می‌تواند برای هر دوی شما غافلگیرکننده باشد.

سکسکه چیست؟

سکسکه یک عارضه معمول و رایج در شیرخواران زیر یکسال، کودکان و بزرگسالان است و زمانی ایجاد می‌شود که دیافراگم یا عضله نازک بین قفسه سینه و شکم به طور غیرارادی منقبض و سفت می‌شود. با این حال، در بعضی مواقع سکسکه می‌تواند نشانه مشکلی باشد و باید توسط پزشک بررسی شود تا از سلامت کودک مطمئن شوید.  در این مطلب با عوامل ایجاد و چگونگی متوقف کردن سکسکه در نوزادان و کودکان آشنا می‌شوید.این حالت ها نشان دهنده سکسکه جنین است. سکسکه جنین در اکثر مواقع امری طبیعی بوده و دلالت بر سلامتی جنین دارد. اما شاید این مسئله در برخی مواقع برای خانم های باردار نگران کننده به نظر برسد. در این مطلب به بررسی علت سکسکه جنین در شکم مادر می پردازیم.

چرا نوزاد سکسکه می‌کند؟

سکسکه یکی از اولین عاداتی است که در کودکتان شکل می‌گیرد و به ویژه در نوزادان و کودکان شیرخوار تا 12 ماهگی بلافاصله بعد از شیرخوردن شایع است. کودکان حتی قبل از به دنیا آمدن و در دوران جنینی هم ممکن است دچار سکسکه شوند. دیافراگم یک لایه عضلانی بزرگ است که بین ریه‌ها قرار گرفته است. فعالیت هماهنگ دیافراگم با عضلات بین دنده‌ای باعث می‌شود که ما بتوانیم نفس بکشیم. انقباض ناگهانی دیافراگم به علت التهاب یا تحریک این عضله باعث به درون کشیدن شدید و غیرارادی هوا به داخل ریه و بسته شدن سریع تارهای صوتی می‌شود و این همان چیزی است که صدای آشنا، یعنی، سکسکه را ایجاد می‌کند.

یعنی از حدود ماه ششم بارداری که ریه‌های کودک شروع به رشد می‌کنند، بسیاری از زنان باردار حسی شبیه بال‌بال زدن مثل بال زدن پروانه را که ناشی از سکسکه جنین است، در شکم خود احساس می‌کنند. اگر در زمان بارداری متوجه اسپاسم‌های کوچک منظم در شکم خود شدید، احتمالاً جنین دچار سکسکه شده است. درست نمی‌دانیم چرا، اما سکسکه در نوزادان و کودکان ممکن است به دلیل افزایش تجمع گاز در معده ایجاد شود. دادن غذای بیش از حد به کودک یا بلعیدن هوا در حین شیر خوردن می‌تواند باعث منبسط شدن معده و فشار آمدن به دیافراگم شود و این امر موجب سکسکه می‌شود. جالب است بدانید که سکسکه برای رشد مغز و تنفس کودک شما ضروری است.

آیا وقتی نوزادان سکسکه می‌کنند، درد دارند؟

وقتی یک کودک سکسکه می‌کند، به نظر می‌رسد که تمام بدن او تکان می‌خورد و صدای سکسکه می‌تواند بسیار بلند باشد. با این حال، بعید است که کودک در هنگام سکسکه احساس درد کند. منطقی است که بگوییم تجربه یک نوزاد یا کودک خردسال هنگام سکسکه مشابه زمانی است که یک بزرگسال سکسکه می‌کند. سکسکه گاهی اوقات می‌تواند با رفلاکس معده همراه با بالا آوردن مقدار کمی شیر همراه باشد. نوزادانی که مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) تشخیص داده شده‌اند یعنی زمانی که اسید معده به دلیل رفلاکس به مری می‌رسد، دچار ناراحتی می‌شوند. احتمالاً بارها در طول دوران بارداری با حالتی شبیه به نیشگون ریز و یا ضربه های ملایم در شکم، مواجه شده اید.

سکسکه جنین چیست؟

هنگامی که سیستم اعصاب مرکزی جنین کامل شود، تنفس جنین آغاز شده و حرکات پرده دیافراگم باعث ایجاد سکسکه در جنین می شود. سکسکه جنین با فاصله های تقریبا مشخص و ریتمیک بوده و از این لحاظ، مشابه با سکسکه در افراد بالغ است. در حقیقت در صورتی که روند رشد جنین، سالم و درست طی شده باشد، سکسکه جنین رخ می دهد. هنگامی که جنین نفس می کشد، مایع آمنیوتیک وارد ریه های او شده و موجب انقباض دیافراگم می‌شود، این امر باعث پیدایش سکسکه در جنین خواهد شد. سکسکه جنین حرکاتی سریع و مکرر ایجاد می‌کند و با لگد زدن آن به شکم، متفاوت است. برای تشخیص این مسئله می توانید موقعیت خود را تغییر دهید.

گاهی حرکت جنین در داخل رحم به علت عدم راحتی او در وضعیت کنونی است. گاهی نیز در اثر تحریک حواس به واسطه خوردن خوراکی های شیرین، سرد و یا گرم توسط مادر رخ می دهد. لگد های جنین به قسمت های مختلف شکم برخورد می کند و زمانی که شما تغییر موقعیت می دهید، این حرکات متوقف می شوند. اما در حالتی که با تغییر موقعیت حرکات ریتمیک و آهسته ای که در یک ناحیه از شکم احساس می وشند، متوقف نشوند، می توان فهمید که جنین در حال سکسکه است. حتی گاهی تکان خوردن شکم بر اثر سکسکه جنین، مشخص است. سکسکه جنین از سه ماهه اول بارداری شروع می‌شود. ولی در آن زمان برای مادر قابل تشخیص نیست.

با رشد و تکامل جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری سکسکه او برای مادر قابل تشخیص بوده و تقریباً هر روز این حالت را مادر تجربه می‌کند. حال برای آن که نسبت به علت سکسکه جنین در شکم مادر آگاه شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید. علت سکسکه جنین در شکم مادر همانطور که اشاره کردیم، زمانی که دستگاه تنفسی جنین کامل می شود، مایع آمنیوتیک با شروع تنفس جنین، وارد ریه های او شده و منجر به منقبض شدن دیافراگم می شود. این امر باعث ایجاد سکسکه در جنین خواهد شد و نشان دهنده روند تکاملی سالم در جنین است.

افراد بزرگسال عموما در اثر خوردن سریع غذا، حالاتی مانند سکسکه را تجربه می کنند. این در حالیست که جنین، با قرارگیری در نقاط عطف رشد خود دچار سکسکه می شود. چرا جنین در رحم سکسکه می کند؟ سکسکه جنین در شکم مادر یک امر کاملاً طبیعی است و معمولاً اغلب مادرها آن را حس می ­کنند. ظاهرا سکسکه جزیی از تکامل اعصاب جنین است. برخی از مادران این سکسکه­ ها را به صورت یک سری حرکت ریتمیک کوچک در روز حس می ­کنند. جنین احتمالاً در اواخر سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم بارداری شروع به سکسکه می ­کند، البته ممکن است در این مرحله این سکسه را اصلاً احساس نکنید.

ظاهرا سکسکه جزیی از تکامل اعصاب جنین است. برخی از مادران این سکسکه­ ها را به صورت یک سری حرکت ریتمیک کوچک در روز حس می ­کنند، اما برخی دیگر تنها یک بار در روز متوجه یک حرکت کوچک می ­شوند که این همان سکسکه است. بر خلاف لگد زدن که تنها بخشی از شکم تکان می خورد، هنگام سکسکه معمولا تمام شکم تکان می خورد.در برخی از موارد، سکسکه جنین به این علت رخ می دهد که هوای کافی به او نمی رسد. اگر شدت و دفعات سکسکه به طور ناگهانی کاهش یافت، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا احتمال پیچ خوردگی بند ناف بررسی شود.

پیچ خوردگی بند ناف زمانی رخ می دهد که بند ناف به دور گردن جنین می پیچد و از رسیدن هوای کافی به ریه جلوگیری می کند. زمانی که بند ناف به دور گردن می پیچد، ضربان قلب جنین افزایش یافته و جریان خون منتقله از طریق بند ناف کاهش می یابد. خودتان بررسی کنید تلاش کنید از هر حرکت جنین تان لذت ببرید و از این حرکات به عنوان علامتی در جهت سلامت او کمک بگیرید. برای این که بهتر است هرگونه حرکت نوزاد را ثبت کنید.میشه حرکات جنین را تجزیه و تحلیل کنید و اگر لازم شد با پزشک در این باره صحبت کنید. برای اطمینان از حرکات جنین می توانید سونوگرافی نیز انجام دهید تا از سلامت جنین مطمئن شوید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا