اگر پیچ ایمپلنت عفونت کند

منظور از عفونت در واقع نفوذ باکتری ها به ناحیه زیر لثه و اطراف ایمپلنت است. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، باکترها تکثیر شده و شروع به فعالیت مخرب می کنند. اگر عفونت به موقع تشخیص داده نشده و درمان شروع نشود، عوارض غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت. در این مقاله توضیحات کاملی در خصوص علت، علائم و درمان عفونت ایمپلنت دندان ارائه شده است.

3 نکته ساده برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت

ایمپلنت ها که به عنوان بهترین جایگزین دندان از دست رفته در نظر گرفته می شوند، بسیار بادوام بوده و هیچگاه مستعد پوسیدگی نیستند. با این حال، علیرغم ماهیت دائمی بودنشان، بدون مراقبت مناسب، باز هم می توانند شکست خورده و با مشکلاتی مانند عفونت ایمپلنت دندان روبرو شوند. اگر به دنبال کاشت دندان با این روش هستید می توانید 3 نکته زیر را دنبال کنید تا از بروز عفونت پیچ ایمپلنت دندان جلوگیری کنید.

  1. بهداشت دهان و دندان را بیشتر جدی بگیرید با تمیز نگه داشتن ایمپلنت خود با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، رشد باکتری ها را به حداقل می رسانید و خطر ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان را کاهش می دهید. اینکار می تواند منجر به پیشگیری از شکست درمان شود. لازم است که برای این منظور از مسواک های سافت و نخ دندان های باریک استفاده کنید همچنین در صورت صلاحدید دندانپزشک می توانید از مسواک های بین دندانی برای تمیز کردن لابلای ایمپلنت کاشته شده خود استفاده کنید.
  2. مصرف سیگار را کاملاً ترک کنید برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان بهتر است که سیگار را کاملا ترک کنید. همچنین اگر سیگاری هستید و به کاشت ایمپلنت فکر می کنید، اکنون زمان ترک آن است. سیگار کشیدن نه تنها برای سلامت کلی شما خطرناک است، بلکه می تواند بهبودی شما را پس از جراحی ایمپلنت به تاخیر بیندازد و خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت یا عفونت پیچ ایمپلنت در ناحیه کاشت را افزایش دهد.
  3. دندان قروچه را مدیریت کنید (توصیه مهم برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان) شما اگر به صورت خودآگاه (به دنبال تجربه هیجان و احساسات) دندان هایتان را به هم میسابید و یا به صورت ناخودآگاه در خواب، دندان قروچه دارید. دندان قروچه دشمن خود دندان ها و انواع ترمیم های دندانی است. دندان های طبیعی ما به دنبال دندان قروچه دچار تحلیل، ترک خوردگی و شکستگی می شوند. همچنین افرادی که دندان قروچه دارند و دندان هایشان را لمینت، ونیر کامپوزیت یا ایمپلنت کرده اند در معرض خطر شکست درمان قرار می گیرند. به هم سابیدن دندان ها می تواند با به خطر انداختن موقعیت ایمپلنت کاشته شده خطر شکست و عفونت ایمپلنت را افزایش دهد. چنانه دندان قروچه دارید حتما برای مدیریت و درمان آن از یک دندانپزشک خوب کمک بگیرید و یا به تراپیست مراجعه کنید.

خلاصه، مفید و مختصر در خصوص عفونت ایمپلنت دندان

احتمال بروز عفونت ایمپلنت دندان وجود دارد اما به ندرت رخ می دهد. اگر عمل شما در کلینیک مجهز و توسط یک دندانپزشک حاذق انجام نشده و مشکلاتی مانند دندان قروچه، سیگار کشیدن و ضعف بهداشت دهان و دندان دارید ممکن است بیشتر از سایرین در معرض این عفونت باشید. با این حال انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و عمل به توصیه های او پس از کاشت می تواند تضمین کند که احتمخلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید: عفونت ایمپلنت یکی از عوارض کاشت دندان است که دندانپزشک برای جلوگیری از آن روی نکات مراقبتی تاکید زیادی دارد.

اگر کاشت ایمپلنت داشته‌اید و نگران ابتلا به عفونت هستید یا علائم آن را دارید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عفونت کاشت دندان چه علائمی دارد؟ کدام عوامل باعث بروز این عارضه می‌شوند؟ چگونه دندانپزشک آن را تشخیص می‌دهد؟ از چه راه‌هایی می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ در صورت عفونت باید ایمپلنت را خارج کرد یا راه‌حل دیگری برای آن هست؟ درصورتی‌که عفونت درمان نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر می‌خواهید برای معاینه ایمپلنت و تشخیص به‌موقع عفونت به و متخصص ایمپلنت مراجعه کنید، می‌توانید از طریق پلتفرم دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با دندانپزشک وجود دارد.

عفونت ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از خدمات دندانپزشکی پرطرفدار است. افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با کاشت دندان فضای خالی را پر کنند. ایمپلنت دندان علاوه بر مراحل پیچیده و زمان‌بر، هزینه بالایی هم دارد. قیمت ایمپلنت دندان در برخی برندهای top level بسیار بیشتر هم می‌شود. اما باید این نکته را یادآور شد که با وجود استفاده از بهترین برندها باز هم احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد.

گاهی ایمپلنت‌ها عفونت کرده و علائمی ایجاد می‌کنند. عفونت باعث التهاب بافت نرم شده و حتی ممکن است باعث ازبین‌رفتن استخوان‌های اطراف و شود. در بیشتر مواقع شرایطی به نام پری ایمپلنت باعث بروز این عارضه می‌شود. این التهاب شبیه به بیماری لثه بوده و استخوان و بافت لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای تشخیص عفونت ایمپلنت دندانپزشک اطراف ایمپلنت را معاینه می‌کند. علائمی مانند التهاب لثه، خونریزی یا چرک نشانه عفونت هستند. همچنین تصویربرداری اشعه ایکس احتمال ازدست‌دادن استخوان را بررسی می‌کند. معمولا عفونت ایمپلنت دردی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود.

بعد از تشخیص عفونت ایمپلنت، دندانپزشک باید علت آن را نیز تشخیص دهد. زاویه‌دار شدن ایمپلنت در استخوان، قرارگرفتن ایمپلنت‌ها نزدیک به هم، رعایت‌نکردن بهداشت، کیفیت پایین استخوان، دیابت، سیگارکشیدن و شکستگی ایمپلنت می‌توانند از دلایل عفونت باشند. بعد از کاشت ایمپلنت حتما به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر نوع مشکلی به‌موقع تشخیص داده شود. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. پس از تشخیص عفونت، به خصوص در که کل دندان‌ها ایمپلنت می‌شوند، باید سریعا برای درمان اقدام کرد.

۱. تجویز آنتی بیوتیک اگر عفونت در مراحل ابتدایی باشد، می‌توان با تجویز آنتی بیوتیک مشکل را برطرف کرد. اما اگر میزان عفونت متوسط تا شدید باشد، دیگر داروهای آنتی‌بیوتیک کارساز نبوده و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد. . تمیز کردن فیزیکی ایمپلنت به این فرایند دبریدمان زیر مخاطی می‌گویند. با استفاده از کورت فیبر کربن یا دستگاه اولتراسونیک کیسه‌های مخاطی پاک‌سازی می‌شوند. امواج با فرکانس بالا آلودگی اطراف ایمپلنت را تمیز می‌کنند. گاهی ممکن است دندانپزشک از ابزارهای جرم‌گیری ظریف هم استفاده کند.

۳. جراحی زمانی که ایمپلنت در محل نادرستی قرار گرفته باشد، تنها راه جراحی است. در این روش فلپ باز شده و از مواد ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده فیزیکی استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی به این روش دبریدمان فلپ باز می‌گویند. برای درمان عفونت ایمپلنت چیکار کنیم؟ همین الان از ایمپلنت دندان مشهد مشاوره بگیر! درمان عفونت ایمپلنت دندان باتوجه‌به میزان عفونت و ازدست‌رفتن استخوان تعیین می‌شود. دندانپزشک یک یا چند مورد از گزینه‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند.

۴. برداشتن ایمپلنت اگر به دلیل عفونت مقدار زیادی از استخوان از بین رفته باشد، جراح مجبور است ایمپلنت را خارج کند. اگر ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر شود، برداشتن ایمپلنت توصیه می‌شود. معمولا بعد از پیوند استخوان و چندین ماه بهبودی کامل می‌توان مجدد کاشت دندان را انجام داد. زمانی که ضخامت استخوان نگهدارنده کمتر از ۳ یا ۴ میلی‌متر می‌شود، تنها راه‌حل برداشتن ایمپلنت است.

روش درمان خانگی عفونت ایمپلنت چیست؟ عفونت ایمپلنت عارضه جدی بوده و حتما باید برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کرد. با هیچ یک از روش‌های خانگی نمی‌توان عفونت را برطرف کرد. ممکن است دندانپزشک در مراحل اولیه داروهای آنتی‌بیوتیک ضعیف را تجویز کند. راهی برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت وجود دارد؟ برای پیشگیری از عفونت و باید نکات مراقبتی را به طور دقیق رعایت کنید. مراقبت از ایمپلنت از زمان اتمام جراحی شروع شده و همیشه باید رعایت شوند. برای پیشگیری از عغونت ایمپلنت کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید.
  • از نخ دندان استفاده کنید.
  • بعد از خوردن غذاهای شیرین بلافاصله مسواک بزنید.
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینه منظم را در برنامه خود قرار دهید.

برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت باید روزی دوبار و بعد از خوردن غذاهای شیرین مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوید.  برای درمان عفونت دندان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

نتیجه گیری

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض جدی است که باید با رعایت نکات مراقبتی از آن پیشگیری کرد. حتما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود. معمولا این عارضه درد نداشته و به همین دلیل شخص متوجه آن نمی‌شود. اما علائمی مانند خونریزی، چرک، تورم، قرمزی و تب می‌توانند از علائم عفونت ایمپلنت دندان باشند. برای پیداکردن بهترین دندانپزشک و می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا