راهنمای سفر به شمال

برای شروع مسافرت شمال چه کنیم؟

هر زمان صحبت از مسافرت می‌شود، قطعاً در بین افراد خانواده طرف‌داران سفر به شهرهای بیشتر است. انواع و اقسام اقامتگاه از ویلا، کلبه، اقامتگاه بوم‌گردی، هتل، خانه و آپارتمان‌های ساحلی، جنگلی و روستایی در این منطقه، نشان از گردشگرپذیر بودن این شهرها است. قبل از شروع سفر بهتر است محل اقامت خود را در یکی از این مکان‌ها رزرو کنید. باید قبول کنید اجاره ویلا در لفور با هیچ اقامتگاهی قابل قیاس نیست.

شما از کدام جاده به شمال می‌روید

؟قطعاً جاده‌های شمال هم به‌اندازه خود شهرهای آن خاطره‌انگیز است. جاذبه‌ها و رستوران‌های این مسیرها، باعث شده افراد بسیاری برای رفتن به شمال از مسیر جاده و رانندگی با ماشین شخصی استفاده کنند. سواحل زیبای دریای خزر در کنار جنگل‌های سرسبز و آب‌وهوای مطبوع، باعث شده که مردم شهرهای ایران به‌خصوص کلان‌شهر تهران در روزهای تعطیل سال برای استراحت و تفریح به این مناطق سفر کنند.

در چنین روزهایی ، با ترافیک سنگینی همراه است. برنامه‌ریزی زمانی دقیق برای شروع سفر، انتخاب زمان‌های کم تردد و همچنین انتخاب مسیر مناسب، می‌تواند شما را از کلافگی و ماندن در ترافیک نجات دهد. در ادامه به چند مسیر اشاره می‌کنیم.

جاده چالوس: برای حرکت از جاده چالوس باید از بزرگراه تهران – کرج به سمت شهر چالوس، رامسر، تنکابن، نمک‌آبرود و کلاردشت بروید.

جاده عباس‌آباد: برای ورود به این مسیر در جاده چالوس قبل از رسیدن به چالوس از جاده مرزن‌آباد به سمت کلاردشت برانید.

جاده فیروزکوه: از سمت شرق تهران در مسیر بزرگراه بسیج به سمت آبعلی و دماوند حرکت کنید تا وارد جاده فیروزکوه شوید.

آزادراه تهران – شمال: این مسیر باهدف نزدیک شدن تهران به شمال، از سمت شمال غرب تهران و منطقه کن آغاز شده به‌موازات جاده کرج – چالوس، از تهران به چالوس می‌رسد.

آزادراه قزوین – رشت: برای حرکت در این آزادراه از مسیر تهران باید به بزرگراه تهران – کرج و بعد قزوین – رشت وارد شوید.

چه زمانی به شمال برویم؟

پاسخ این سؤال کاملاً به نظر و سلیقه شخصی شما، بستگی دارد. اگر عاشق ساحل شمال و آبتنی در دریای زیبای خزر هستید، فصل تابستان با هوای رطوبتی و شرجی آن برای شما بهترین زمان است. اما اگر به دنبال فضای رمانتیک جنگل‌های باران‌خورده و هوای بارانی ساحل هستید، زمستان را انتخاب کنید. به‌طورکلی، فصل بهار و اوایل فصل پاییز بهترین آب‌وهوا را برای مسافرت به شهرهای شمالی دارد. برای سفر ارزان به شمال، زمان‌هایی غیر از تعطیلات رسمی را انتخاب کنید تا اقامتی ارزان‌تر داشته باشید.

از کدام جاذبه‌های گردشگری شمال دیدن کنیم؟

زیبایی‌ها و مناظر طبیعی این مناطق در کنار دریای خزر و جنگل‌های سرسبز و آب‌وهوای عالی از استان گلستان شروع شده و تا غرب گیلان ادامه می‌یابد. ناهارخوران، دریاچه توشن، تپه هزارپیچ، آبشار باران کوه و خالد نبی در گرگان همچنین دشت ناز ساری، چشمه باداب سورت، جنگل لفور، تالاب سرخ‌رود، جنگل، رود و آبشار پلنگ دره در مازندران، سرولات چابکسر، تالاب سوستان لاهیجان، تالاب انزلی، میدان شهرداری و پارک جنگلی سراوان رشت، تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری شمال است که حتماً بازدید از آنها را در برنامه سفر خود قرار دهید.

کدام غذای شمالی را بخوریم؟

در کنار جاذبه‌های گردشگری این شهرها، غذاهای محلی مازندران و گیلان نیز با طعم‌های خوشمزه و لذیذ خود، در جذب مسافر و گردشگر نقش مهمی دارند. غذاهای محلی معروف که اگر یکبار طعم به‌یادماندنی آن‌ها را امتحان کنید قطعاً یکی از دلایل سفر مجدد شما به این شهرها خواهد شد.

باقلاقاتق، میرزاقاسمی، مرغ ترش، ترش تره، اناربیج، خورش آلو مسما، سیر قلیه، سیراویج، کباب ترش و آغوز مسما در کنار چاشنی‌هایی مثل رب انار، سیر و انواع سبزی‌های محلی از معجزه‌های خوشمزه شمال هستند که شما را جادو می‌کنند.

آب‌وهوای خوب و خلوتی جاده‌ها و اماکن دیدنی، مثل 2 کفه ترازو هستند که هیچ‌وقت قرار نیست تراز شوند. مثلاً اگر تعطیلات عید و آخر هفته‌های اردیبهشت را برای سفر به شمال انتخاب کردید، انتظار جاده‌های خلوت و عکس گرفتن بی‌دغدغه با جاذبه‌های گردشگری را نداشته باشید. اگر هم پاییز و زمستان را به خاطر خلوتی انتخاب کردید، باید با باران و برف کنار بیایید و با آنها خاطره سازی کنید. همیشه هم عکس لیموناد و موهیتو خنک لب ساحل با پای برنزه شده قشنگ نیست.

توصیه من این است که خیلی در مورد آب‌وهوا و وضعیت جاده وسواس به خرج ندهید، اگر شمال شما را طلبیده و وضعیت راه جوری نیست که به سلامتتان آسیب بزند و ماشینتان هم روبه‌راه است، معطلش نکنید و باروبندیل را ببندید و بعد از اجاره ویلا در شمال، استارت بزنید.

قدم اول: برنامه‌ریزی کنید و اقامتگاه رزرو کنید

برنامه‌ریزی برای سفر به شمال

چند روزی را بدون دغدغه و در سکوت زیبای طبیعت سر کنید – عکاس: شکری محسوب/small>

به عقیده نگارنده، یک سفر ایدئال به شمال باید تمامی تفریحات ممکن را داشته باشد و تمامی وجوه شخصیتی شما و همراهانتان را راضی نگه دارد؛ البته به شرط اینکه تنوع شخصیتی داشته باشید!

 

برنامه سفر پیشنهادی من 5 روز است و شامل شهرهای رشت، بندر انزلی و ماسال می‌شود و در آن هم بازدید از اماکن تاریخی، شنا در دریا، کوهنوردی، شکم گردی و استراحت در طبیعت وجود دارد و هم بازدید یکی از رؤیایی‌ترین جاهای ایران که همان پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل است و اسب‌های وحشی زیبا در آن زندگی می‌کنند. برای لذت بردن از این برنامه، بهتر است ماه‌های فروردین و اردیبهشت و اواسط شهریور تا مهر را برای سفر انتخاب کنید.

قدم دوم، زدن به دل جاده رشت-قزوین

سفر به شمال از جاده قزوین-رشت

پروانه‌های بادی منجیل، نخستین شگفتی مسیر! – عکاس: رضا سینا

اگر ساکن مازندران، گلستان و استان‌های شمال غرب کشور نیستید، برای رفتن به اولین توقفگاه که همان شهر رشت است، چاره‌ای جز زدن به دل جاده قزوین- رشت ندارید. مسیر این جاده از قزوین تا منجیل کمی خسته‌کننده و یکنواخت است، اما اگر فصلی که گفتم را برای سفر انتخاب کنید، شانس دیدن دشت‌های سبز کنار جاده و زمین‌های کشاورزی پربار را خواهید داشت.

منجیل دومین شهر استان گیلان است که در جاده قزوین-رشت به آن می‌رسید و پروانه‌های بادی نیروگاه آن از کیلومترها دورتر به شما خوشامد می‌گویند. گردهمایی این فرفره‌های سفید غول‌پیکر و سد سفیدرود، باعث شده که گیلان برای تأمین برق خود به جای دیگری محتاج نباشد. اگر خواستید با این پروانه‌ها و درختان زیتون عکس بگیرید یا برای استراحت در منجیل توقف کنید، حسابی مراقب باشید؛ چون باد شدید منجیل شهرت جهانی دارد و ممکن است مجبور شوید با وسایلتان برای همیشه خداحافظی کنید.

بعد از منجیل به مهد زیتون ایران یعنی رودبار می‌رسید. پیشنهاد می‌کنم حتماً در این شهر پیاده شوید، کمی زیتون پرونده نوش‌جان کنید و اگر گرسنه هستید، سری به رستوران زیتون این شهر بزنید و شکم گردی را با غذاهای سنتی و محلی این رستوران باکیفیت شروع کنید.

بعد از منجیل هم شهرهای رستم‌آباد، سراوان و سنگر سر راه شما قرار می‌گیرند که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند و می‌توانید برای استراحت در آن‌ها توقف کنید. اگر برنامه سفرتان انعطاف‌پذیر است و می‌توانید کمی آن را طولانی کنید، با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا در رستم آباد اقدام کنید و دریاچه رؤیایی استخرگاه را در روز ببینید.

قدم سوم: رشت؛ میدان شهرداری، سبزه‌میدان و نوای فروشندگان ماهی کولی

رشت یکی از زیباترین شهرهای کشور است که دیدن آن بر هر ایرانی واجب است. مگر می‌شود خودتان را از دیدن میدان شهرداری و شنیدن هیاهوی خاطره‌انگیز بازار رشت محروم کنید؟

دیدنی‌های رشت

می‌توانید 2 روز اول را در شهر رشت سر کنید و سفری به دل فرهنگ و تاریخ این شهر داشته باشید و یک دنیا خاطره ذخیره کنید. می‌توانید جاهای زیر را در این 2 روز ببینید:

میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت

اگر به رشت رفتید و میدان شهرداری را ندیدید، امتیاز سفر به رشت را از دست می‌دهید. مشهورترین بنای این میدان بزرگ، ساختمان شهرداری رشت است که با آن برج ساعت و لوگوی کلیددارش، امضای این شهر هم محسوب می‌شود. این ساختمان به همراه سایر اماکن دیدنی این مجموعه یعنی کتابخانه، اداره پست و هتل ایران در سال 1304 و به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شده‌اند و اگر شب به آن‌ها سر بزنید، می‌توانید شاهد زندگی شبانه رشتی‌ها هم باشید.

آدرس میدان شهرداری رشت: استان گیلان، رشت، خیابان شریعتی، میدان شهرداری

سبزه‌میدان، میدان مجسمه‌ها

سبزه‌میدان رشت دست‌کمی از سنترال پارک نیویورک ندارد .سبزه‌میدان در حقیقت یک پارک کوچک است که مجسمه‌های مشاهیر رشت در اطراف آن قرار دارد و می‌توانید از طریق خیابان علم‌الهدی که به‌تازگی سنگ‌فرش شده، خودتان را پیاده از میدان شهرداری به آنجا برسانید. عکس گرفتن در این میدان و رفتن به کافه زیبا که بی شک یکی از زیباترین کافه‌های ایران است و در نزدیکی این میدان قرار دارد را فراموش نکنید.

آدرس سبزه‌میدان رشت: استان گیلان، رشت، انتهای خیابان طالقانی، سبزه‌میدان

دکمه بازگشت به بالا