فرهنگ و هنر

رونمایی از دو برنامه کاربردی به نام‌های «شهید تجلایی و شهید فکوری» در آذربایجان‌شرقی

دانا نیوز/آذربایجان شرقی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان از رونمایی از دو برنامه کاربردی بنام‌های «شهید تجلایی و شهید فکوری» در آذربایجان شرقی خبر داد.

امیر دریادار دوم رضا عباسی روز سه‌شنبه، ۲۶ دی ماه در نشست خبری و رونمایی از دستاوردهای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پیکر مطهر ۹ شهید گمنام دفاع مقدس روز ۱۶ آذرماه با حضور مسئولان کشوری، لشکری و اقشار مختلف مردم و با استقبال رسمی وارد استان شد و در این راستا نیز شاهد برگزاری نزدیک ۳۰۰ برنامه‌ی پرشکوه فرهنگی با حضور شهدا در سطح استان بودیم.

وی ادامه داد: یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌های گرامیداشت شهدا، یادواره کنگره‌ی ملی ۱۰ هزار شهید بوده که به صورت ملّی همزمان با سراسر کشور با حضور پرشور مردم استان برگزار شد.

وی با اشاره به استقبال پرشور و شعف دانشجویان استان از گرامیداشت پیکر شهدای انقلابی، بیان کرد: در دانشگاه هنر اسلامی و دانشگاه مراغه این مراسم به صورت باشکوه و با استقبال گرم دانشجویان برگزار شد.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم استان در برگزاری این مراسم‌ها، افزود: در شهرستان اهر نزدیک چهار ساعت مراسم تشیع انجام گرفت، حضور کودکان، نوجوانان و جوانان ما را در صحنه‌های مختلف مفتخر ساخت مردم عزیز ما با حضور با صلابت خود مشت محکمی بر دهان دشمن کوبیدند.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاهی که در تهران برگزار شد دستاوردهای اداره کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس آذربایجان شرقی را به نمایش گذاشتیم.

مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس استان، افزود: نمایشگاهی سال جاری که در تهران برگزار شد متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود که طی آن تمام ادارات کل دستاوردهای خود را در زمینه‌ی فناوری‌های دیجیتال به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: ما نیز به عنوان شهر اولین‌ها به عنوان اولین استان با به کارگیری خلاقیت جوانان‌مان اعلام آمادگی کرده بودیم و ما پس از ۹ ماه تلاش توانستیم در برگزاری این نمایشگاه در گروه اول باشیم.

وی با اشاره به جاذبه‌های برگزاری این نمایشگاه برای کودکان و جوانان گفت: در مراسم استقبال از پیکر مطهر شهدای گمنام کودکان، جوانان و نوجوانان با حضور خود، اعتقاد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و باورهای عمیق دینی را نشان دادند.

وی بیان کرد: استان ما در عملکرد کلی در بین ادارات حفظ آثار دارای رتبه‌ی دوم بوده و در بخش جشنواره‌ی ملّی فانوس رتبه‌ی اول را کسب کردیم، در بحث موزه در دو حوزه‌ی عمرانی و محتوایی در کل کشور رتبه‌ی اول را داریم و حدود ۶۹۰ میلیارد ریال برای این بخش هزینه کرده‌ایم که بخش اعظم این اعتبارات از طرف شهرداری و شورای شهر تامین می‌شود.

وی گفت: در بحث پیشکسوتان و برگزاری مراسمات و تجلیل و تقدیر آز آن‌ها استان ما رتبه‌ی اول را دارد، در حوزه‌ی یادواره‌ و مراسم‌ها از هر لحاظ رتبه‌ی اول را دریافت کردیم، در بحث خبرگزاری و تبلیغات در سطح کل کشور دارای رتبه‌ی سوم هستیم.

وی تاکید کرد: عینک‌های vr (واقعیت مجازی) خریداری کردیم و دو بازی در قالب دوران دفاع مقدس نیز طراحی کردیم که هدف ما از طراحی این برنامه‌ها آشنایی کودکان و نوجوانان ما با حماسه‌های شهدای عزیز انقلاب است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا درسی دو واحدی در برنامه‌های تدریسی دانشگاه‌ها اضافه کنیم که گذراندن این واحد برای دانشجویان الزامی باشد.

وی تاکید کرد: گرایش مراسم‌های دفاع مقدس سال جاری به سمت بانوان و همسران رزمندگان است و در بخشی از برنامه‌هایی که برای سال جاری پیش‌بینی کردیم در حوزه دامنه بانوان و مجاهدت‌های این عزیزان در دوران دفاع مقدس خواهد بود.

با تاکید بر اهمیت انقال مفاهیم دفاع مقدس به کودکان و نوجوانان ابراز کرد: باید در انتقال مفاهیم دفاع مقدس و اثرات آن بسیار بیشتر کار کنیم تا نسل جوان ما دستاوردهای آن دوران پرشکوه را بهتر درک کند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی گفت: ما برای انتقال مفاهیم و تجربیات دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان اقدام به ساخت دو برنامه کاربردی کردیم که کاملا فرهنگی و به دور از فضای خشونت است.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران نقش محوری و راهبردی در عرصه جنگ ترکیبی دارند و بی‌تردید انتشار هر خبر و گزارش از دوران هشت سال دفاع مقدس می‌تواند در بسط و گسترش این فرهنگ و گنج بی نظیر تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام 

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا