عمومی

فراتر از جغرافیا – دانا نیوز

بعد از عملیات طوفان الاقصی و ضربه کاری مقاومت به رژیم اشغالگر صهیونیستی، ما با پدیده‌ای در قالب خیزش جهانی علیه صهیونیسم روبه‌رو شدیم؛ رخدادی که ناشی از بیداری وجدان انسانی نسبت به مظلومیت مردم غزه است.

به گزارش دانا نیوز، عباس خامه یار، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشت:

بعد از عملیات طوفان الاقصی و ضربه کاری مقاومت به رژیم اشغالگر صهیونیستی، ما با پدیده‌ای در قالب خیزش جهانی علیه صهیونیسم روبه‌رو شدیم. وقوع این رخداد که ناشی از بیداری وجدان انسانی نسبت به مظلومیت مردم غزه و همین اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و نظام سلطه است، گرچه وسعت آن مربوط به ماه‌های اخیر و از آغاز عملیات ۷ اکتبر است اما ریشه‌های آن به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. زمانی که افراطی‌ترین کابینه رژیم غاصب صهیونیستی با حضور منفورترین سیاستمداران این نظام غاصب روی کار آمدند، موضوع فلسطین و مظلومیت فلسطینی‌ها در سطح جهان به یک پدیده انسانی در سطح جهان تبدیل شد؛ پدیده‌ای که البته فراگیرتر از قومیت، مذهب و مسائل اعتقادی و ایدئولوژیکی است و حتی با سرعت، مرزهای جغرافیایی را در هم نوردیده است. اوج انسانی بودن قضیه فلسطین را ما در بیش از ۸۰۰۰ تجمع و تظاهرات در سطح بین‌المللی و جهانی طی این ۱۰۰ روز شاهد بودیم و اگر واقعا این خیزش و همبستگی جهانی نسبت به قضیه فلسطین را فقط دستاورد ۷ اکتبر بدانیم از نظر من کفایت می‌کند.

فلسطین درون وجدان افکار عمومی جهان جا گرفت و این مهم‌ترین مسأله جاری است. از این رو به نظر می‌رسد در کنار شکل‌گیری تجمعات عمومی در سراسر جهان، تشکیل مجامعی با حضور علما، دانشگاهیان، اهل رسانه، نخبگان و صنوف مختلف حتما باعث آگاهی بخشی جوامع انسانی خواهد شد و اذهان عمومی بیش از گذشته می‌توانند حوادث و رویدادهایی را که در اراضی اشغالی و نوار غزه رخ می‌دهد، مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. 

تردیدی نیست که تنویر افکار عمومی و ارتقای سطح آگاهی و معلومات مردم که از گوشه و کنار دنیا به‌پا خواستند و از روی احساس و عاطفه، همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند و نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی که با حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم نظام سلطه به رهبری آمریکا و غرب و همین‌طور همراهی برخی کشورهای دیگر صورت می‌گیرد با صدای بلند اعتراضات و نارضایتی خود را به گوش جهانیان و مجامع بین‌المللی رساندند، حتما در آینده زمینه را برای تغییر و تحولات شگرف در نظم نوین جهانی فراهم خواهد کرد.با توجه به شرایط پیش‌رو، بیش از هر زمان دیگری باید نسبت به تحولات جاری در منطقه هوشیار باشیم، چراکه نظام سلطه از هر بهانه‌ای برای تحریف افکار عمومی و انعکاس وارونه واقعیت‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی بهره می‌برد تا حقیقت اتفاقات در جنگ غزه به گوش جهانیان نرسد، بنابراین ضرورت دارد تا آزادیخواهان جهان همچنان بر دفاع از مظلومیت مردم فلسطین پافشاری کنند و نخبگان و خواص جامعه نیز به وظیفه روشنگری و تبیین بپردازند.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که حضور توده مردم در صحنه و تداوم اعتراض نسبت به جنایت صورت گرفته علیه مردم مظلوم فلسطین حتما نیازمند همراهی دولت‌هاست، چراکه وادار کردن نظام سلطه به پذیرش مطالبات عمومی، نیازمند تصمیم‌گیری کلان از سوی دولت‌ها و همراهی ملت‌هاست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا