بین الملل

چرا اسرائیل جنایت المعمدانی را مرتکب شد؟

 القدس العربی با اشاره به این موضوع در سرمقاله امروز(پنج شنبه) نوشت: این مطالب خواه از روی قصد بوده باشد یا عدم قصد، تحریک نسبت به بمباران بیمارستان ها و مدارس و مبرا کردن اسرائیل از کشتار کودکان و زنان با از پیش مسبب دانستن حماس است.»

در حالی که برعکس کلورلی که به کشتار ترغیب کرد و سپس کشتن صدها غیرنظامی بیگناه را به مقامات فلسطین تسلیت گفت،  جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که پس از جنایت های جنگی در بیمارستان المعمدانی به اسرائیل سفر کرد، عملا اسرائیل را از ارتکاب این جنایت تبرئه کرد و آنچه را او «طرف مقابل» خواند، مقصر دانست.

بایدن همان طور که بی توجه به منطق ساده اسرائیل، ادعاهای مربوط به بریدن سر کودکان اسرائیلی توسط «حماس» را تکرار کرد، به سادگی روایت موهومی اسرائیل درباره بیمارستان المعمدانی را پذیرفت در حالی که کلیپی که اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن بیمارستان توسط موشک شکست خورده حماس منتشر کرده بود، مربوط به ششم آگوست ۲۰۲۲ بود.

«یانیس واروفاکیس» وزیر اقتصاد سابق یونان و اندیشمند معروف یونانی در واکنش به این مطالب گفت: «اسرائیلی ها به هدف قرار دادن یک هسته وابسته به حماس از طریق بمباران این بیمارستان افتخار کردند اما هنگامی که با ابعاد فاجعه انسانی روبرو شدند، توییت ها را حذف کردند و تلاش کردند حماس و جهاد را مسئول بدانند. واروفاکیس در توییت دیگری نوشت: بایدن  با سفر به اسرائیل پس از این جنایت، شریک جنایت جنگی اسرائیل است.

شواهد متعددی درباره مسئولیت اسرائیل در این جنایت جمع آوری شده است از آن جمله، اولین واکنش اسرائیل بود که به بمباران این بیمارستان به بهانه پنهان شدن نیروهای حماس در داخل آن اعتراف کرد و همچنین اعتراف سخنگوی دیجیتالی نتانیاهو به بمباران بیمارستان  بود که توییتش را حذف و عذرخواهی کرد. به اینها باید گزارش روزنامه وال استریت ژورنال را هم اضافه کرد که فاش کرد: راکت استفاده شده در بمباران این بیمارستان آمریکایی بود در حالی که جهاد اسلامی راکت های آمریکایی در اختیار ندارد.

اسرائیل پیشتر به بمباران پارکینگ بیمارستان اذعان کرده بود که باعث زخمی شدن چهار نفر شد. علاوه بر این ارتش اسرائیل نسبت به بمباران ۲۲ بیمارستان از جمله بیمارستان المعمدانی تهدید کرده بود و این رژیم براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۵۷ مرکز بهداشتی و ۲۳ آمبولانس را بمباران کرد که منجر به کشته شدن ۲۰ امدادگر شد.

می توان این بمباران را در ابتدا به این تهدیدها و تمایل دولت «تروریسم یهودی» برای تخلیه مناطق شمال غزه مرتبط دانست و علاوه بر این می توان آن را تلاشی برای ارزیابی واکنش های عربی و بین المللی به روند ادامه دار و فزاینده کشتارها دانست.

اگر مواضع حامیانه ای که  اسرائیل از آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دریافت کرد، نبود، کشتار بیمارستان المعمدانی رخ نمی داد در حالی که مواضع این کشورها پس از این تراژدی بزرگ در حمایت از دولت نتانیاهو و توجیه جنایات های جنگی که مرتکب می شود، همچنان پابرجا است.

اشاره برخی پژوهشگران به اینکه تعداد کشته شدگان جنایت المعمدانی دو برابر کسانی است که این رژیم در کشتار دیر یاسین مرتکب شد، نشان دهنده ارتباط تاریخی مداوم در جنایات اسرائیل است که عبارت است از: ارعاب غیرنظامیان برای اجرای برنامه های خود در پاکسازی قومی فلسطینی ها.

از این نظر، اسرائیل همچنان «سیاست کشتار» جمعی را برای یکسره کردن درگیری ها در روی زمین اتخاذ می کند و این موضوع همانطور که  برای ما روشن شده است، یکی از اهداف آن چیزی است که نتانیاهو هنگام اعلام جنگ علیه غزه گفت مبنی بر اینکه «این عملیات خاورمیانه را تغییر خواهد داد.»

311311

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا