اجتماعی

تجمع جامعه پزشکی کشور در حمایت از مردم غزه

عضو شورای عالی و رییس کمیسیون حقوقی سازمان نظام پرستاری گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های خودجوش تشکل‌های مردم نهاد سلامت، در روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح حضور پر شور آحاد جامعه پزشکی را جهت ابراز انسجام و حمایت از جبهه مقاومت در میدان فلسطین تهران شاهد خواهیم بود.

به گزارش دانا نیوز و بنابر اعلام وزارت بهداشت، در روزهای اخیر انتشار نامه یکهزار و ۵۰۰ نفر از اساتید و کنشگران جامعه پرستاری ایران به شورای بین‌المللی پرستاری بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و جهان عرب داشت؛ دکتر مجید احمدی – عضو شورای عالی و رییس کمیسیون حقوقی سازمان نظام پرستاری درباره اثرگذاری این نامه در حمایت از مردم مظلوم غزه ضمن درود به ارواح مطهر شهدای مقاومت به ویژه ۲۵ شهیدی که طی روزهای اخیر در روند امدادرسانی به مردم مظلوم غزه آماج ددمنشی تاریخی صهیونیست‌های غاصب قرار گرفتند، گفت: ما در مواجهه با آرمان فلسطین در چند سطح نیازمند کنشگری هستیم؛ ابتدا در سطح دولت‌ها که پشتیبانی همه جانبه جمهوری اسلامی  از جبهه مقاومت در طول چهار دهه گذشته، ایرانیان را به نماد همیشگی حمایت از مردم فلسطین در عرصه بین‌المللی مبدل نموده و در سازمان ملل و یا سازمان کنفرانس اسلامی یا حتی معاهدات نظیر جنبش عدم تعهد، ایران نقش اساسی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین علی رغم همه موانع داشته است.

وی افزود: همچنین در سطح مردمی که راهپیمایی روز قدس  نقطه عطف کنش مردمی در سطح کشور است و می‌توان گفت قاطبه مردم با همه تفاوت‌های اجتماعی در موضوع فلسطین اشتراک نظر دارند.

او به فضای کنشگری مدنی اشاره کرد و افزود: مشروع‌ترین و تخصصی‌ترین کنشگری مدنی برای اعضای نظام سلامت از جمله جامعه بزرگ پرستاری، کنشگری در قالب نهادهای صنفی، حرفه‌ای و علمی سلامت پایه است و مسئولین این سمن‌ها و نهادها مهمترین نقش را در افول دادن یا ارتقای سطح گفتمانی آن دارند. گاهی مسئول یک نهاد افق کنشگری خود را در حد کف مطالبات مالی پایین می‌آورد و برخی سطح مطالبات را در سطوح مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای رشد می‌دهند، حمایت از آرمان فلسطین یکی از ظرفیت‌های کنشگری بین‌المللی برای سمن‌ها و نهادهای مردمی نظام سلامت از جمله سازمان نظام پرستاری است.  بر خلاف نگاه‌های محدود و محافظه کارانه این سرمایه اجتماعی خلق شده ناشی از این سطح کنشگری، می‌تواند حرفه را نیز در دستیابی به مطالبات اولیه به شدت تقویت کند.

احمدی ادامه داد: با این مقدمه می‌توان نامه ۱۵۰۰ پرستار ایرانی شورای بین‌المللی پرستاری که در روزهای اول حمله رژیم صهیونیستی به غزه صورت گرفت را مصداق جلو افتادن نخبگان پرستاری از سازمان نظام پرستاری دانست.

وی در پاسخ به این سوال که به چه علت مسیر کنشگری مدنی تا کنون کم فروغ‌تر از حمایت‌های دولتی و مردمی از فلسطین بوده است؟ افزود: تشکل‌های صنفی ما نیازمند نوعی بازنگری در تنظیم رابطه خود در تحولات اجتماعی و بین‌المللی هستند. آنها  نسبت به اتفاقاتی که به نحوی به وظایف حرفه‌ای‌شان مرتبط است مسئولیت دارند و نباید با غفلت از آن بگذرند. در چندین فصل کنوانسیون ژنو و در خط مشی‌های icn به وظایف بین المللی پرستاران نسبت به رخدادهای جهانی و حقوق مجروحین و امنیت بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و امدادگران اشاره شده ولی این معاهدات در مناسبات ظالمانه سیاسی و غوغاسالاری جنگ طلبان مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ در حالیکه که تجربه نشان داده جهانیان به فریاد جامعه پزشکی به عنوان صلح‌بانان حقیقی جهان توجه ویژه‌ای دارند؛ ولی ما کمتر از این ظرفیت‌های حرفه‌ای استفاده کرده‌ایم، چنانکه icn پاسخ  نامه ارسالی پرستاران را در کمتر از یک روز ارسال کرد و متعهد شد نسبت به درخواست‌های صورت گرفته اقدام عملی انجام دهد.

احمدی همچنین در پاسخ به این سوال که فعالین صنفی نظام سلامت در خصوص ادامه روند اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی چه برنامه‌ای دارند؟ گفت: طی روزهای اخیر در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز بهداشتی و درمانی تجمعاتی برگزار شده و طی روزهای گذشته هزاران پیام توسط جامعه پزشکی در خصوص اعلام آمادگی‌شان جهت حضور در بیمارستان‌های غزه و یا هرگونه امدادرسانی و درمان مجروحان ارسال شده و هلال احمر، اداره کل بین‌الملل وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی نیز در این خصوص تلاش‌های چشمگیری را در عرصه منطقه و تعامل با نهادهای بین‌المللی صورت داده‌اند، طبق برنامه ریزی‌های خودجوش تشکل‌های مردم نهاد سلامت ان‌شاءالله در روز چهارشنبه ساعت ۱۰ نیز حضور پر شور آحاد جامعه پزشکی را جهت ابراز انسجام و حمایت از جبهه مقاومت در میدان فلسطین شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا