برترین های کسب و کارعمومی

توجه به سلامتی دلیل اضافه کردن ادویه به غذا

رژیم غذایی آنقدر جزو مهم سلامت روان است که الهام بخش یک رشته پزشکی به نام روانپزشکی تغذیه است. روانشناسی تغذیه را می‌توان شناخت اثرات روان بر تغذیه و برعکس شناخت اثرات تغذیه بر روان دانست.

همان طور که آلودگی هوا، استرس، کمی‌تحرک و سوء تغذیه از مهم ترین علل بیماری‌ها شناخته شده اند، تغذیه سالم و درست نیز از موهبت‌های مهم زندگی و یکی از عوامل مهم سلامت انسان است. همیشه این پرسش مطرح است که چرا تعداد قابل توجهی از مردم به سلامت جسمی‌و روانی خود نمی‌پردازند و آنچنانکه باید و شاید تغذیه سالم و درست ندارند. لیست قیمت ادویه جات هر چند ساعت بروز می شود و جهت مشاهده زمان بروز رسانی دقیق ، خرید اینترنتی ، مقایسه قیمت فروشندگان و یا پیگیری قیمت ادویه به سایت ما مراجعه کنید

ارتباط میان رژیم غذایی و افسردگی

تحقیقات ارتباط میان الگوهای غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات و غذاهای کمتر فرآوری‌شده را با بهبود خلق‌ و خو و رتبه‌بندی سلامتی و همچنین خطر کمتر ابتلا به افسردگی نشان می‌دهد.

یک مطالعه که به تازگی در مجله Nutrients منتشر شده است، نشان داد افرادی که مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، سطوح بیشتری از خوش‌بینی و خودکارآمدی را گزارش می‌کنند.

بررسی سیستماتیک ۱۶ مطالعه که در مجله اروپایی Nutrition منتشر شده است، نشان داد افرادی که رژیم‌های غربی ناسالم مانند فست فود، شیرینی‌ها و نوشابه‌های شیرین بیشتری مصرف می‌ کنند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند، در مقابل افرادی که از الگوی سالم‌تر غذا خوردن، از جمله رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، رژیم غذایی آنها در طول زمان یک تأثیر محافظتی بر ابتلای این افراد به افسردگی داشت.

بر اساس این بررسی، یک الگوی غذایی که با مصرف زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، روغن زیتون، لبنیات کم چرب و آنتی اکسیدان‌ها و مصرف کم غذاهای حیوانی مشخص می‌شود، ظاهراً با کاهش خطر افسردگی مرتبط است. یک الگوی غذایی که با مصرف زیاد گوشت قرمز و یا فرآوری شده، غلات تصفیه شده، شیرینی‌ها، محصولات لبنی پرچرب، کره، سیب زمینی و سس پرچرب، و مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات با افزایش خطر افسردگی مرتبط است.

نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده که در مجله PLOS ONE منتشر شده است نیز نشان داد که علائم افسردگی در بزرگسالان جوان پس از رعایت یک مداخله رژیم غذایی کوتاه که شامل میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت بدون چربی بود، کاهش یافت.

غذاهای که کمتر سالم هستند می‌توانند اثر معکوسی بر خلق و خو داشته باشند. برخی از غذاهایی که باید مصرف آنها را کاهش داد و احتمالاً در طول زمان حذف کرد، شامل غذاهای ناسالم مانند غذاهای حاوی قند اضافه، غذاهای فرآوری شده، فست فودها و چربی‌های ترانس است. هدف جایگزینی این گزینه‌ها با غذاهای کامل سالم است.

محققان می‌گویند، بسیاری از این غذاها میکروبیوم روده را مختل می‌کنند و منجر به دیس‌بیوز و التهاب روده می‌شوند. التهاب روده می‌تواند منجر به التهاب مغز شود و باعث بدتر شدن خلق و خوی شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ما می‌توانیم باکتری‌های روده خود را با آنچه می‌خوریم در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته تحت تأثیر قرار دهیم، بنابراین ما انتخاب روزانه‌ای داریم که از فست فودها یا غذاهای کامل سالم استفاده کنیم.

به گفته محققان، در حالیکه ما فوراً تأثیر آنچه را می‌خوریم بر خلق و خو احساس نمی‌کنیم اما این تغییرات شروع به رخ دادن می‌کنند و به مرور زمان با بدتر شدن خلق و خوی در صورت داشتن رژیم غذایی نامناسب یا بهبود خلق و خوی در صورت انتخاب رژیم غذایی سالم، روبرو می‌شویم.

تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی برای کاهش علائم افسردگی

افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی است و غذا به تنهایی یک درمان اثبات شده نیست. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که الگوی سالم‌تر غذا خوردن می‌تواند تأثیر مثبتی بر پیشگیری از ابتلا به افسردگی و یا کاهش علائم آن داشته باشد؛ همچنین هیدراته ماندن در خلق و خو و عملکرد شناختی نقش دارد.

علاوه بر این، انجمن روانپزشکی آمریکا به مصرف دو وعده ماهی چرب در هفته توصیه می‌کند زیرا سطوح پایین اسیدهای چرب امگا ۳ با ابتلا به افسردگی مرتبط است. محققان می‌گویند، تغییر پایدار از ایجاد تغییرات کوچک رفتاری برای بهبود رژیم غذایی‌ به‌ وجود می‌آید که عملی، قابل کنترل و واقع‌بینانه است. این تغییرات باید با زندگی شما مطابقت داشته باشند، نه برعکس. در زیر گام‌های عملی برای شروع تغییرات رفتاری توصیه می‌شود:

– به میزان کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

– به حرکت و ورزش توجه کنید، زیرا ورزش به ترشح اندورفین کمک می‌کند که موجب تقویت خلق و خو می‌شود.

– خوب بخوابید و بهداشت خواب را رعایت کنید.

– تمرکز حواس، تمرینات تنفسی و مدیتیشن را تمرین کنید.

برای تغییرات تغذیه ای، محققان می‌گویند هر هفته یکی از این منابع غذایی را اضافه کنید.

– فیبر بیشتری بخورید؛ برای این منظور به راحتی می‌توانید با مصرف سبزیجات، میوه‌ها، لوبیاها، آجیل‌ها، دانه‌ها، عدس و غلات کامل سالم میزان فیبر مورد نیاز خود را به دست آورید.

– غذاهای پری بیوتیک و تخمیری بخورید.

– مصرف منابع امگا ۳ مانند ماهی‌های چرب یا منابع گیاهی مانند چیا، کتان یا دانه‌های کنف را در نظر داشته باشید.

– ادویه‌هایی مانند زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید تا بیکی از راه‌هایی که می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد استفاده از ادویه هاست، البته در استفاده از ادویه پاپریکا نباید زیاده روی کرد.

به گزارش ، کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: راه‌های زیادی برای تقویت سیستم دفاعی بدن وجود دارد که از جمله آن‌ها مصرف مکمل‌های غذایی، داشتن رژیم غذایی غنی از عناصر مفید و استفاده از گیاهان دارویی است.

مهندس مریم مظهری افزود: از جمله گیاهان داروِئی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، ادویه‌ها هستند که در کنار طعم بخشی به غذا از خواص دارویی نیز برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: البته توجه به میزان مصرف ادویه‌ها باید در الویت قرار گیرد، زیرا بیش از اندازه مصرف کردن هر چیز مفیدی می‌تواند برای بدن مضر باشد.

مهندس مظهری اظهار داشت: علاوه بر این مصرف بسیاری از ادویه‌ها در بیماران خاص، زنان باردار وشیرده باید طبق توصیه پزشک مصرف شود و باید از ادویه‌هایی که دارای بسته بندی معتبر و پروانه ساخت مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، استفاده کرد.
زنجبیل

این کارشناس مواد غذایی گفت: زنجبیل سرشار از فیتونوترینت‌هایی به نام جینجرول است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروسی است و به طور چشمگیری توانایی سیستم ایمنی را در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش داده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مهندس مظهری افزود: البته مصرف روزانه بیش از ۵ گرم این ادویه می‌تواند برای سلامت بدن خطر آفرین باشد.

دارچین

وی گفت: دارچین دارای ماده فعالی بنام سینامالدئید است که موجب کاهش تری گلیسرید‌ها و کلسترول بد شده و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

این کارشناس مواد غذایی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایح مطالعات علمی دارچین از خواص ضد التهاب نیز برخودار است.

دارچین به خاطر وجود موادی به نام فلاونوئید‌ها از بروز بیماری‌های مزمن به خصوص سرطان جلوگیری می‌کند.

مهندس مظهری یاداور شد: بهتر است دارچین روزانه به اندازه حداکثر پنج گرم یا یک قاشق مرباخوری به غذا‌ها اضافه شود.

زردچوبه

وی اظهار داشت: کورکومین ماده فعال موجود در زردچوبه است که به واسطه خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهاب خود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

مهندس مظهری افزود: بر اساس مطالعات، یک فرد بالغ اگر در شبانه روز یک تا یک و نیم گرم زردچوبه مصرف کند برای سلامتی اش مفید است.

آویشن

وی گفت: آویشن حاوی مقادیر بالایی روغن به نام تیمول و ماده‌ای بنام کارواکرول و انواع فلاونوئید‌ها است. این مواد خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی گیاه آویشن را افزایش داده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

مهندس مظهری خاطرنشان کرد: بر طبق مطالعات انجام شده، دوز بالای آویشن ممکن است عوارض جانبی منفی (سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، سر درد و سر گیجه) ایجاد کند.

فلفل سیاه

این کارشناس مواد غذایی اظهار داشت: فلفل سیاه خاصیت ضدباکتریایی دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خواص درمانی این ادویه به دلیل اجزای فعال آن است و یکی از این اجزا پیپرین (piperine) است که یک ماده شیمیایی مسئول تندی این ادویه است.

مهندس مظهری افزود: استفاده بیش از اندازه این فلفل سبب سوزش معده می‌شود، زیرا سرشار ازماده‌ای به نام کاپسائیسین است که باعث تحریک مری شده و ترشحات شیره معده را افزایش می‌دهد.

ادویه کاری

وی گفت: کاری یک ادویه رایج در هند است که از مخلوط چندین نوع ادویه درست شده است. کاری دارای آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام آلکالوئید است و به عنوان محافظت کننده از سلول‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی دارد.

به گفته مظهری مصرف متعادل آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.

گلپر

این کارشناس مواد غذایی افزود: گلپر نیز یک ادویه‌ای ایرانی است که دارای خواص میکروب کشی می‌باشد. از آن برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از عفونت آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: مصرف بیش از ۲ گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص ۳ ماهه اول جایز نیست، زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

زعفران

مهندس مظهری اظهار داشت: زعفران نیز گیاهی است که دارای فواید و خواص فراوان است که یکی از مهمترین این خواص، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزایمر است.

وی افزود: مصرف بیش از حد زعفران میتواند باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون شود وعوارضی مثل خونریزی‌های بینی به همراه داشته باشد، بنابراین مصرف بیش از حد این ادویه برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

ه تقویت روحیه کمک کند.

بیشتر بدانید: spicejungle

زمان مناسب افزودن ادویه به غذا

اضافه کردن نوع ادویه و زمان اضافه کردن آن به غذا ، هنر و مهارت یک آشپز است ، میگویند طبخ غذا توسط فلانی خیلی خوشمزه است. این کار یک فوت کوزه گری می خواهد که کار هرکس نیست و کسی می تواند که شناخت کامل نسبت به ادویه ها داشته باشد. بدون مبالغه، ادویه ها به نوعی هویت و معرف یک غذا محسوب می شوند.

اضافه کردن ادویه مناسب به یک غذا باعث می شود که غذای تهیه شده کیفیت خوبی پیدا کند و آشپزی بدون ادویه مفهومی ندارد و ادویه مهمترین قسمت تشکیل دهنده هر غذا یا شیرینی است. ادویه علاوه بر اینکه به غذا طعم، مزه و رنگ می دهد از نظر خواص دارویی و تاثیر آن بر سلامتی انسان هم خیلی حیاتی است. یکی دیگر از کاربردهای ادویه جات را می توان نام برد.

البته زمان اضافه کردن و چگونگی اضافه کردن ادویه ی مناسب به غذاها هم خیلی مهم است. برای اضافه کردن انواع ادویه ها به غذاها ، نمونه هایی به اختصار بیان می شود:

1- لوبیا پلو

برای لوبیا پلو بهتر است از مخلوط ادویه های گل محمدی ، زنجبیل ،جوزهندی ، میخک و هل استفاده شود که ترکیب این ادویه ها برای قیمه پلو ، هویج پلو و کلم پلو هم به کار می رود. این ادویه ها به غذا عطر و مزه خوبی می دهند.

2- مرغ وماهی

ترکیبی از زردچوبه ، زنجبیل تازه و خشک و پودر سیر برای خوراک مرغ و ماهی مناسب است و علاوه بر خوشمزه کردن آن بوی بد مرغ و ماهی را هم از بین می برد.

3- ادویه ترشی

بسیار جذاب و خاص است به صورت خلاصه ادویه ترشی مخلوطی از نعنای خشگ ، گلپر ، تخم گشنیز ،سیاه دانه ،زیره سبز و سیاه ،زردچوبه و کاری برای ادویه ترشی مناسب است و متفاوت تر می کند.

4- قیمه

برای ادویه ی قیمه نذری که یک غذای ایرانی است مخلوطی از لیمو عمانی ،دارچین ، هل و گل محمدی یا گلاب را اضافه می کنند که عطر و مزه خوبی به غذا می دهد.

5- ماست و خیار

برای ادویه ماست و خیار، نعنا اضافه می کنند که علاوه بر معطر کردن طبع سرد ماست و خیار را هم متعادل می کند.

یا غذاهای دیگری هم وجود دارند که اضافه کردن ادویه مناسب به آنها در زمان مناسب ، آنها را از نظر عطر و مزه متمایز تر می کند و این هنر و استادی یک آشپز ماهر و خوش ذوق است و کار هرکسی نیست!

زمان اضافه کردن ادویه ها به غذا

زمان اضافه کردن ادویه ها با توجه به ساختاری که دارند با هم کمی متفاوت است. بطورکلی توصیه می شود که ادویه جات را بعد از تفت دادن اضافه کنید تا اسانس های معطر آن آزاد شود و غذا عطر بهتری پیدا کند.تفت دادن ، عطر ادویه ها را دو برابر می کند.

بیشتر ادویه جات در مقابل نور ،حرارت و خیلی حساس هستند و به این علت اگر در ابتدای طبخ اضافه شوند با قرار گرفتن در حرارت زیاد ارزش غذایی خود را از دست می دهند بنابراین بهتر است این نوع از ادویه ها در مراحل پایانی پخت به غذا اضافه شوند.

برای اضافه کردن ادویه به خورشت توصیه می شود که ابتدا ادویه را چند دقیقه در روغن تفت بدهید ، سپس در مرحله ی تهیه پیاز داغ یعنی در مرحله ی آخر طبخ آن را  اضافه کنید. این کار باعث می شود که غذای شما عطر و مزه بیشتری به خود بگیرد.

مثلا زردچوبه را نباید در روغن سرخ کنید زیرا باعث سمی شدن آن می شود بلکه بهتر است آن را فقط تفت بدهید و بعد اضافه کنید. زردچوبه دارای ماده ای به نام کورکومین (نوعی آنتی اکسیدان طبیعی) است که اگر زردچوبه در اوایل طبخ اضافه شود بخش زیادی از این ماده از بین می رود. بنابراین مناسب است که در اواخر طبخ وارد غذا شود.

اضافه کردن زعفران در اواخر طبخ بهتر است چون عطر بیشتری از آن به مشام می رسد. یا دارچین را هم در اواخر آشپزی در پنج دقیقه نهایی اضافه می کنند تا خورشت تیره نشود.

فلفل سیاه هر موقع که به غذا اضافه شود تاثیر خودش را می کند و حتی بوی ماندگی غذا را از بین می برد و مسمومیت را کاهش می دهد. برای به سایت بوبارد مراجعه فرمایید و با خیال راحت بهترین ادویه ها را خریداری کنید.

سبزی هایی مانند آویشن ، ترخون و رزماری بهتر است در 20 دقیقه آخر آشپزی به غذا اضافه شوند. در بعضی از غذاها چون نان و خمیر باید در اول کار سبزی را اضافه کنیم.

چون سبزیجات خشک و ادویه های پودر شده خیلی سریع عطرشان را آزاد می کنند یا باید در غذاهای زود پخت به کار بروند یا در غذا های دیر پخت و با زمان طولانی در آخر طبخ اضافه شوند.

سبزیجاتی مانند برگ بو که عطرشان خیلی دیر آزاد می شود بیشتر برای غذاهایی مانند آش و سوپ مناسب هستند که طبخ آنها یک ساعت یا بیشتر طول می کشد.

سبزی های تازه و حساس مانند ریحان ، نعناع ، مرزنگوش ،جعفری ، گشنیز و شوید را در 1 یا 2 دقیقه آخر طبخ یا بعد از آن به غذا اضافه می کنند.

در خورشت قیمه ، لیمو عمانی را بعد از پخت و 20 دقیقه قبل از سرو به غذا اضافه می کنند تا خورشت تلخی لیمو عمانی را به خود نگیرد و تیره نشود. البته خیلی دیر هم اضافه شود غذا طعم لیمو عمانی را پیدا نمی کند.

بعضی از ادویه ها مانند میخک و برگ بو را در پایان پخت از غذا بیرون می آورند چون باعث زخم گلو و مری  و خفگی می شوند. این ادویه ها را در داخل یک کیسه توری قرار می دهند تا بعد از طبخ به راحتی خارج شوند.

ادویه هایی مانند فلفل و جوزهندی که در زمان درست کردن غذا پودر می شوند طعم بهتر و بیشتری در مقایسه با پودر شده آماده آن دارند. کلا توصیه می شود ادویه ها را تا قبل از اینکه به غذا اضافه شوند به همان صورت اولیه نگهداری و در موقع ریختن به داخل غذا آسیاب کنند که باعث می شود عطر و طعم بهتری داشته باشد.

البته سبزی ها و ادویه ها مکمل همدیگر در غذا ها هستند معمولا ادویه ها از پوست ، ساقه ، دانه ، جوانه و ریشه ی گیاه می باشند و عطر بیشتری از آنها متصاعد می شود در حالیکه سبزیجات از برگ گیاهان است و بهتره سبزی ها قبل از اضافه شدن له شوند تا عطر بیشتری از آنها خارج شود.

می توانیم سبزی ها را هم در ابتدای طبخ برای یک طعمی متمایز و یا در پایان کار برای ایجاد یک طعمی یکدست و هماهنگ با ادویه ها به غذاها اضافه کنیم.

برای غذاهای سرد مانند سالاد ، ادویه را با سرکه مخلوط می کنند و اجازه می دهند مدت زمانی بماند  و سپس به سالاد اضافه می کنند یا اینکه مایع حاوی ادویه را گرم می کنند تا عطر آن خارج شود و بعد از سرد شدن به داخل سالاد می ریزند.

البته در این غذا ها نیاز می باشد که سبزیجات تازه و خشک و ادویه جات چند ساعت قبل از سرو کردن اضافه شوند تا طعم مطلوبی به آنها بدهند.

از نظر علم تغذیه هر چقدر فرایند تهیه ی یک غذا طول بکشد به مرور ویتامین و املاح بیشتری از آن غذا از بین می رود و مقدار کالری آن افزایش می یابد و مصرف چنین غذاهایی برای اقشار آسیب پذیر جامعه که یکی از مشکلات مهم آنها دریافت کالری زیاد و کاهش دریافت مواد مغذی است ضرر دارد. این غذا ها بیشتر از نوع غذاهای نیمه آماده موجود در سوپرمارکت ها هستند که از خواص کمتری برخوردارند.

بنابراین باید سعی کنیم تمام مواد لازم برای یک غذا از مواد پروتئینی گرفته تا ادویه جات در یک روند منطقی طبخ قرار گیرند تا از خواص سلامتی آنها برای انسان کمتر کاسته شود و مفید واقع شوند. برای به بوبارد اعتماد کنید و بهترین ادویه جات اصل را خریداری کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا